chceauto.pl
x
Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-02-28
Zastanawiasz się nad samochodem z instalacją gazową? To silnik dla Ciebie!

Na pierwszy rzut oka, silnik o pojemności 1595 cm3 ma same wady. Konstrukcja tkwi w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Chociaż motor oferowany był jeszcze w Golfie V generacji, na tle japońskiej czy włoskiej konkurencji wypadał wręcz dramatycznie słabo. Nie miał ani turbodoładowania, ani szesnastozaworowej głowicy, ani nawet bezpośredniego wtrysku paliwa. Jedynym "nowożytnym" rozwiązaniem był w zasadzie plastikowy kolektor ssący (stosowany powszechnie od lat dziewięćdziesiątych...). Ostatecznie motor wycofano z oferty ze względu na trudne do spełnienia, nowe normy emisji spalin. Dlaczego auta z tą jednostką napędową cieszą się na rynku wtórnym tak ogromnym powodzeniem?

Okazuje się, że prostota konstrukcji to w przypadku samochodów z drugiej ręki ogromna zaleta. Budowę tego motoru zna każdy mechanik, usunięcie nawet najbardziej problematycznej usterki jest więc bardzo tanie. Co więcej, dzięki temu, że silnik zaprojektowano w latach, gdy nikt nie słyszał jeszcze o downsizingu (na rynku spotkać można wersję o mocy 75 KM - dziś, takie osiągi mają dwucylindrowe jednostki o pojemnościach poniżej 1,0 l) żywotność konstrukcji znacząco - in plus - odbiega od obecnych standardów. Najpopularniejsze są obecnie mocniejsze warianty: 101 KM i 102 KM.

Prawidłowo eksploatowana i serwisowana jednostka (zalecamy wymianę oleju, co 10 tys. km i napędu paska rozrządu co 50-60 tys. km) powinna przejechać około 400 tys. km do naprawy głównej. To bardzo dużo, zważając, że część współczesnych jednostek napędowych (również wysokoprężnych!) projektowana jest z założeniem granicznego przebiegu około 250 tys. km! Taką żywotność konstrukcja VW zawdzięcza właśnie swojej prostocie - ilość elektroniki sterującej ograniczono do minimum.

Z punktu widzenia polskiego nabywcy największą zaletą jest fakt, że konstruktorzy Volkswagena zastosowali hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, co cieszy wszystkich zwolenników instalacji gazowych. W czasie pracy na LPG na przyspieszone zużycie narażone są zawory i gniazda zaworowe, co sprawia, że w autach z tego typu zasilaniem regulacja luzów zaworowych często staje się obowiązkowym punktem każdego przeglądu. W przypadku benzynowego 1,6 l MPI problem ten nie występuje, gdyż luzy kasowane są automatycznie przez hydropopychacze. Z tego względu nawet jednostki eksploatowane na LPG wygazują się dobrą kondycją przy przebiegach rzędu 300 tys. km.

Oglądając auto trzeba uważać, by nie pomylić silnika 1,6 l MPI z - również dość popularną - jednostką 1,6 FSI. Chociaż obie mają podobne oznaczenia, to dwie, diametralnie różne konstrukcje. Motor FSI, który zadebiutował w Golfie IV generacji ma szesnastozaworową głowicę i wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Z tego względu cierpi na sztandarowe wręcz dolegliwości silników tego typu, jak np. osadzanie się nagarów na zaworach dolotowych (z czasem może dojść do uszkodzenia zaworów i gniazd zaworowych). Obecność bezpośredniego wtrysku paliwa w praktyce wyklucza też montaż instalacji gazowej. Rozwiązania dedykowane do takich jednostek kosztują nawet dwukrotnie więcej, niż w przypadki wtrysku pośredniego. Za "zagazowanie" 1,6 l FSI zapłacić trzeba nawet 5 tys. zł! Koszt instalacji do 1,6 l MPI nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł.

Szukając auta z myślą o instalacji gazowej zwróćcie uwagę na kod silnika. Chcąc inwestować w LPG lepiej omijajcie te z kodem silnika BSE. Jednostki te mają "słabszą" pochodzącą z meksykańskiej fabryki głowicę, która na gazie dość szybko się poddaje. 1,6 l MPI z taką głowicą sklasyfikowany został na liście firmy PRINS (renomowanego producenta instalacji gazowych), jako motor sprawiający potencjalne problemy po zagazowaniu (pozostałe 1,6 l MPI - z innym kodem - nie mają tej przypadłości)

Jednostka 1,6 l MPI występowała niemal w każdym popularnym modelu koncernu Volkswagena. Znajdziecie ją m.in. w AUDI: A3 I/II, A4 B5/B6/B7, SEATACH: IBIZA II, ALTEA, ALTEA XL, LEON I/II, TOLEDO II/III, VOLKSWAGENACH: GOLF IV/V/VI, PLUS, TOURAN, POLO IV, PASSAT B5/B6, SKODACH: OCTAVIA I/II, FELICIA, FABIA I/II.

Z oferty Volkswagena silnik 1,6 MPI l zniknął w 2012 roku.


Zobacz także

Skody w wersji Edition 130 w niższych cenach

Skody w wersji Edition 130 w niższych cenach 2025-10-16

Jubileuszowa wersja Edition 130 oferuje bogatsze wyposażenie w niższej cenie – w zależności od modelu oszczędności wynoszą od kilkunastu do nawet ponad pięćdziesięciu procent wartości dodatkowych elementów. Ponadto na wszystkie odmiany...
Skoda Vision O. Taka będzie nowa Octavia

Skoda Vision O. Taka będzie nowa Octavia 2025-09-17

Modele kombi pozostają istotną częścią oferty Skody, to segment, w którym marka od lat utrzymuje silną pozycję na rynku europejskim. Pokazany ostatnio koncepcyjny model Vision O wskazuje kierunek dalszego rozwoju samochodów kombi Skody. Pojazd, który...
Najchętniej kupowane nowe samochody w Polsce

Najchętniej kupowane nowe samochody w Polsce 2025-07-19

W pierwszej połowie 2025 roku zarejestrowano w Polsce ponad 285 tysięcy nowych samochodów osobowych – wynika z danych instytutu SAMAR. Oznacza to wzrost o 3 procent w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami ubiegłego roku.
Volkswagen Golf GTI Edition 50. Najmocniejszy w historii

Volkswagen Golf GTI Edition 50. Najmocniejszy w historii 2025-06-25

W 2026 roku Volkswagen Golf GTI będzie obchodził 50. rocznicę powstania. Z tej okazji niemiecki koncern zaprezentował Golf GTI Edition 50. Jest to najmocniejsza wersja tego modelu w historii.
Volkswageny Golf, T-Roc i Polo GTI i R taniej

Volkswageny Golf, T-Roc i Polo GTI i R taniej 2025-05-22

Jeśli ktoś zamierza kupić Volkswagena w wersji GTI albo R, czyli w najmocniejszych odmianach, to teraz jest na to dobry moment. Niemiecki producent zdecydował się na poważne obniżki cen.
SEAT Ibiza FR Anniversary | 40 lat minęło jak jeden dzień

SEAT Ibiza FR Anniversary | 40 lat minęło jak jeden dzień 2025-04-21

SEAT Ibiza swój debiut odnotował w 1984 roku, więc jego historia obejmuje już ponad 40-letni okres. Z tej okazji SEAT przygotował specjalną limitowaną wersję Ibizy, by uczcić jubileuszowe urodziny tego modelu. A czym konkretnie wyróżnia się Ibiza...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS