chceauto.pl
x
Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-02-28 Opinie
Zastanawiasz się nad samochodem z instalacją gazową? To silnik dla Ciebie!

Na pierwszy rzut oka, silnik o pojemności 1595 cm3 ma same wady. Konstrukcja tkwi w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Chociaż motor oferowany był jeszcze w Golfie V generacji, na tle japońskiej czy włoskiej konkurencji wypadał wręcz dramatycznie słabo. Nie miał ani turbodoładowania, ani szesnastozaworowej głowicy, ani nawet bezpośredniego wtrysku paliwa. Jedynym "nowożytnym" rozwiązaniem był w zasadzie plastikowy kolektor ssący (stosowany powszechnie od lat dziewięćdziesiątych...). Ostatecznie motor wycofano z oferty ze względu na trudne do spełnienia, nowe normy emisji spalin. Dlaczego auta z tą jednostką napędową cieszą się na rynku wtórnym tak ogromnym powodzeniem?

Okazuje się, że prostota konstrukcji to w przypadku samochodów z drugiej ręki ogromna zaleta. Budowę tego motoru zna każdy mechanik, usunięcie nawet najbardziej problematycznej usterki jest więc bardzo tanie. Co więcej, dzięki temu, że silnik zaprojektowano w latach, gdy nikt nie słyszał jeszcze o downsizingu (na rynku spotkać można wersję o mocy 75 KM - dziś, takie osiągi mają dwucylindrowe jednostki o pojemnościach poniżej 1,0 l) żywotność konstrukcji znacząco - in plus - odbiega od obecnych standardów. Najpopularniejsze są obecnie mocniejsze warianty: 101 KM i 102 KM.

Prawidłowo eksploatowana i serwisowana jednostka (zalecamy wymianę oleju, co 10 tys. km i napędu paska rozrządu co 50-60 tys. km) powinna przejechać około 400 tys. km do naprawy głównej. To bardzo dużo, zważając, że część współczesnych jednostek napędowych (również wysokoprężnych!) projektowana jest z założeniem granicznego przebiegu około 250 tys. km! Taką żywotność konstrukcja VW zawdzięcza właśnie swojej prostocie - ilość elektroniki sterującej ograniczono do minimum.

Z punktu widzenia polskiego nabywcy największą zaletą jest fakt, że konstruktorzy Volkswagena zastosowali hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, co cieszy wszystkich zwolenników instalacji gazowych. W czasie pracy na LPG na przyspieszone zużycie narażone są zawory i gniazda zaworowe, co sprawia, że w autach z tego typu zasilaniem regulacja luzów zaworowych często staje się obowiązkowym punktem każdego przeglądu. W przypadku benzynowego 1,6 l MPI problem ten nie występuje, gdyż luzy kasowane są automatycznie przez hydropopychacze. Z tego względu nawet jednostki eksploatowane na LPG wygazują się dobrą kondycją przy przebiegach rzędu 300 tys. km.

Oglądając auto trzeba uważać, by nie pomylić silnika 1,6 l MPI z - również dość popularną - jednostką 1,6 FSI. Chociaż obie mają podobne oznaczenia, to dwie, diametralnie różne konstrukcje. Motor FSI, który zadebiutował w Golfie IV generacji ma szesnastozaworową głowicę i wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Z tego względu cierpi na sztandarowe wręcz dolegliwości silników tego typu, jak np. osadzanie się nagarów na zaworach dolotowych (z czasem może dojść do uszkodzenia zaworów i gniazd zaworowych). Obecność bezpośredniego wtrysku paliwa w praktyce wyklucza też montaż instalacji gazowej. Rozwiązania dedykowane do takich jednostek kosztują nawet dwukrotnie więcej, niż w przypadki wtrysku pośredniego. Za "zagazowanie" 1,6 l FSI zapłacić trzeba nawet 5 tys. zł! Koszt instalacji do 1,6 l MPI nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł.

Szukając auta z myślą o instalacji gazowej zwróćcie uwagę na kod silnika. Chcąc inwestować w LPG lepiej omijajcie te z kodem silnika BSE. Jednostki te mają "słabszą" pochodzącą z meksykańskiej fabryki głowicę, która na gazie dość szybko się poddaje. 1,6 l MPI z taką głowicą sklasyfikowany został na liście firmy PRINS (renomowanego producenta instalacji gazowych), jako motor sprawiający potencjalne problemy po zagazowaniu (pozostałe 1,6 l MPI - z innym kodem - nie mają tej przypadłości)

Jednostka 1,6 l MPI występowała niemal w każdym popularnym modelu koncernu Volkswagena. Znajdziecie ją m.in. w AUDI: A3 I/II, A4 B5/B6/B7, SEATACH: IBIZA II, ALTEA, ALTEA XL, LEON I/II, TOLEDO II/III, VOLKSWAGENACH: GOLF IV/V/VI, PLUS, TOURAN, POLO IV, PASSAT B5/B6, SKODACH: OCTAVIA I/II, FELICIA, FABIA I/II.

Z oferty Volkswagena silnik 1,6 MPI l zniknął w 2012 roku.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Nowy Seat Leon już na drodze

Nowy Seat Leon już na drodze 2020-03-25

Seat Leon czwartej generacji po raz pierwszy wyjechał na drogę bez kamuflażu. Samochód zwraca uwagę nie tylko nowym designem, ale także wyższym stopniem automatyzacji i pełną łącznością z siecią.Nadwozie nowego Leona cechują harmonijne proporcje...
Elektryczna ofensywa Seata

Elektryczna ofensywa Seata 2020-03-13

Od momentu ogłoszenia planu elektryfikacji w ubiegłym roku Seatkonsekwentnie wprowadza nowe rozwiązania. Po premierze czwartej generacji Leona i nowej Cupry Leona, dostępnych z hybrydowym układem napędowym typu plug-in, producent przedstawił...
Volkswagen Golf za mniej niż 70 tys. zł

Volkswagen Golf za mniej niż 70 tys. zł 2020-03-14

Gama nowego Volkswagena Golfa została poszerzona o dwie podstawowe wersje silnikowe, przeznaczone głównie do zakupu przez floty. Chodzi o auta z silnikami benzynowymi o mocy 90 i 110 KM. Aktualnie cennik modelu otwiera wersja w cenie 75 490 zł. Po...
Oto nowe Audi A3 Sportback

Oto nowe Audi A3 Sportback 2020-03-03

Poznaliśmy właśnie nową, czwartą, generację Audi A3 Sportback. Auto wkrótce trafi do salonów niemieckiej marki. W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł tylko o nieco więcej niż trzy centymetry. Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m...
Oto Skoda Octavia RS iV

Oto Skoda Octavia RS iV 2020-03-03

Skoda po raz pierwszy wprowadza do oferty model z rodziny RS z hybrydowym napędem typu plug-in. Nowa Octavia RS iV wyposażona jest w spalinowy silnik 1.4 TSI oraz elektryczny silnik 85 kW, zapewniające łączną moc 180 kW (245 KM). Producent zaoferuje...
Nowe wersje Volkswagena Golfa: GTI, GTD i GTE

Nowe wersje Volkswagena Golfa: GTI, GTD i GTE 2020-03-01

Na odwołanym salonie w Genewie Volkswagen miał zaprezentować trzy nowe wersje Golfa: GTI, GTD i GTE. Z powodu koronawirusa salon się nie odbędzie, ale o samochodach wiemy już bardzo dużo.Golf GTI kontynuuje tradycję samochodu pokazanego po raz pierwszy...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.