chceauto.pl
x
" "
Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-02-28 Opinie
Zastanawiasz się nad samochodem z instalacją gazową? To silnik dla Ciebie!

Na pierwszy rzut oka, silnik o pojemności 1595 cm3 ma same wady. Konstrukcja tkwi w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Chociaż motor oferowany był jeszcze w Golfie V generacji, na tle japońskiej czy włoskiej konkurencji wypadał wręcz dramatycznie słabo. Nie miał ani turbodoładowania, ani szesnastozaworowej głowicy, ani nawet bezpośredniego wtrysku paliwa. Jedynym "nowożytnym" rozwiązaniem był w zasadzie plastikowy kolektor ssący (stosowany powszechnie od lat dziewięćdziesiątych...). Ostatecznie motor wycofano z oferty ze względu na trudne do spełnienia, nowe normy emisji spalin. Dlaczego auta z tą jednostką napędową cieszą się na rynku wtórnym tak ogromnym powodzeniem?

Okazuje się, że prostota konstrukcji to w przypadku samochodów z drugiej ręki ogromna zaleta. Budowę tego motoru zna każdy mechanik, usunięcie nawet najbardziej problematycznej usterki jest więc bardzo tanie. Co więcej, dzięki temu, że silnik zaprojektowano w latach, gdy nikt nie słyszał jeszcze o downsizingu (na rynku spotkać można wersję o mocy 75 KM - dziś, takie osiągi mają dwucylindrowe jednostki o pojemnościach poniżej 1,0 l) żywotność konstrukcji znacząco - in plus - odbiega od obecnych standardów. Najpopularniejsze są obecnie mocniejsze warianty: 101 KM i 102 KM.

Prawidłowo eksploatowana i serwisowana jednostka (zalecamy wymianę oleju, co 10 tys. km i napędu paska rozrządu co 50-60 tys. km) powinna przejechać około 400 tys. km do naprawy głównej. To bardzo dużo, zważając, że część współczesnych jednostek napędowych (również wysokoprężnych!) projektowana jest z założeniem granicznego przebiegu około 250 tys. km! Taką żywotność konstrukcja VW zawdzięcza właśnie swojej prostocie - ilość elektroniki sterującej ograniczono do minimum.

Z punktu widzenia polskiego nabywcy największą zaletą jest fakt, że konstruktorzy Volkswagena zastosowali hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, co cieszy wszystkich zwolenników instalacji gazowych. W czasie pracy na LPG na przyspieszone zużycie narażone są zawory i gniazda zaworowe, co sprawia, że w autach z tego typu zasilaniem regulacja luzów zaworowych często staje się obowiązkowym punktem każdego przeglądu. W przypadku benzynowego 1,6 l MPI problem ten nie występuje, gdyż luzy kasowane są automatycznie przez hydropopychacze. Z tego względu nawet jednostki eksploatowane na LPG wygazują się dobrą kondycją przy przebiegach rzędu 300 tys. km.

Oglądając auto trzeba uważać, by nie pomylić silnika 1,6 l MPI z - również dość popularną - jednostką 1,6 FSI. Chociaż obie mają podobne oznaczenia, to dwie, diametralnie różne konstrukcje. Motor FSI, który zadebiutował w Golfie IV generacji ma szesnastozaworową głowicę i wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Z tego względu cierpi na sztandarowe wręcz dolegliwości silników tego typu, jak np. osadzanie się nagarów na zaworach dolotowych (z czasem może dojść do uszkodzenia zaworów i gniazd zaworowych). Obecność bezpośredniego wtrysku paliwa w praktyce wyklucza też montaż instalacji gazowej. Rozwiązania dedykowane do takich jednostek kosztują nawet dwukrotnie więcej, niż w przypadki wtrysku pośredniego. Za "zagazowanie" 1,6 l FSI zapłacić trzeba nawet 5 tys. zł! Koszt instalacji do 1,6 l MPI nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł.

Szukając auta z myślą o instalacji gazowej zwróćcie uwagę na kod silnika. Chcąc inwestować w LPG lepiej omijajcie te z kodem silnika BSE. Jednostki te mają "słabszą" pochodzącą z meksykańskiej fabryki głowicę, która na gazie dość szybko się poddaje. 1,6 l MPI z taką głowicą sklasyfikowany został na liście firmy PRINS (renomowanego producenta instalacji gazowych), jako motor sprawiający potencjalne problemy po zagazowaniu (pozostałe 1,6 l MPI - z innym kodem - nie mają tej przypadłości)

Jednostka 1,6 l MPI występowała niemal w każdym popularnym modelu koncernu Volkswagena. Znajdziecie ją m.in. w AUDI: A3 I/II, A4 B5/B6/B7, SEATACH: IBIZA II, ALTEA, ALTEA XL, LEON I/II, TOLEDO II/III, VOLKSWAGENACH: GOLF IV/V/VI, PLUS, TOURAN, POLO IV, PASSAT B5/B6, SKODACH: OCTAVIA I/II, FELICIA, FABIA I/II.

Z oferty Volkswagena silnik 1,6 MPI l zniknął w 2012 roku.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Oto najczęściej naprawiane auta w Polsce!

Oto najczęściej naprawiane auta w Polsce! 2019-01-03

Autodata - jeden z wiodących dostawców informacji technicznych w branży motoryzacyjnej – opublikował raport najczęściej serwisowanych pojazdów w 2018 roku. W Polsce najczęściej serwisowanym samochodem po raz kolejny okazał się Opel Astra H. Drugą...
Volkswagen Passat kończy 45 lat

Volkswagen Passat kończy 45 lat 2018-12-20

Lider europejskiego segmendu D pojawił się na rynku w 1973. Auto jest dziś sprzedawane na wszystkich kontynentach. Volkswagen wyprodukował dotąd ponad 29 milionów Passatów ośmiu generacji. W 2019 roku zadebiutuje kolejny model tego najpopularniejszego...
Ćwierć wieku Volkswagen Poznań. Zbudowali 3 mln aut!

Ćwierć wieku Volkswagen Poznań. Zbudowali 3 mln aut! 2018-11-26

Dokładnie 25 lat temu, 26. listopada 1993 roku, powołano do życia spółkę Volkswagen Poznań. Od tego czasu polski zakład wyprodukował już blisko 3 mln samochodów! Równe ćwierć wieku temu doszło do zawarcia umowy spółki pomiędzy koncernem...
15-latek za 15 tys. zł. Oto prawdziwy obraz polskich dróg!

15-latek za 15 tys. zł. Oto prawdziwy obraz polskich dróg! 2018-11-22

To już prawie pewne. Wszystko wskazuje na to, że rok 2018 zamknie się liczbą przeszło 1 mln aut, które trafiły do Polski w ramach importu indywidualnego. Z informacji instytutu Samar wynika, że skumulowany wynik w ostatnich dwunastu miesiącach...
Skoda z rekordem sprzedaży

Skoda z rekordem sprzedaży 2018-11-15

W pierwszej połowie października Skoda ustanowiła kolejny rekord w historii marki - tyle czasu zajęło wyprodukowanie miliona samochodów. A już pod koniec tego samego miesiąca łączna liczba pojazdów dostarczonych do klientów w 2018 r. wyniosła 1...
Cena czyni cuda? A umiesz ją policzyć?

Cena czyni cuda? A umiesz ją policzyć? 2018-10-22

Polacy w czasie zakupu nowego samochodu kierują się głównie jego ceną. Niemal w ogóle nie biorą pod uwagę kluczowych kwestii związanych z eksploatacją i posiadaniem auta, przez co nieświadomie narażają się na stratę dużych pieniędzy....
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.