chceauto.pl
x
Akumulator czy wodór Technologia przyszłości już teraz Co lepsze: akumulator czy wodór?
Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-02-28 Opinie
Zastanawiasz się nad samochodem z instalacją gazową? To silnik dla Ciebie!

Na pierwszy rzut oka, silnik o pojemności 1595 cm3 ma same wady. Konstrukcja tkwi w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Chociaż motor oferowany był jeszcze w Golfie V generacji, na tle japońskiej czy włoskiej konkurencji wypadał wręcz dramatycznie słabo. Nie miał ani turbodoładowania, ani szesnastozaworowej głowicy, ani nawet bezpośredniego wtrysku paliwa. Jedynym "nowożytnym" rozwiązaniem był w zasadzie plastikowy kolektor ssący (stosowany powszechnie od lat dziewięćdziesiątych...). Ostatecznie motor wycofano z oferty ze względu na trudne do spełnienia, nowe normy emisji spalin. Dlaczego auta z tą jednostką napędową cieszą się na rynku wtórnym tak ogromnym powodzeniem?

Okazuje się, że prostota konstrukcji to w przypadku samochodów z drugiej ręki ogromna zaleta. Budowę tego motoru zna każdy mechanik, usunięcie nawet najbardziej problematycznej usterki jest więc bardzo tanie. Co więcej, dzięki temu, że silnik zaprojektowano w latach, gdy nikt nie słyszał jeszcze o downsizingu (na rynku spotkać można wersję o mocy 75 KM - dziś, takie osiągi mają dwucylindrowe jednostki o pojemnościach poniżej 1,0 l) żywotność konstrukcji znacząco - in plus - odbiega od obecnych standardów. Najpopularniejsze są obecnie mocniejsze warianty: 101 KM i 102 KM.

Prawidłowo eksploatowana i serwisowana jednostka (zalecamy wymianę oleju, co 10 tys. km i napędu paska rozrządu co 50-60 tys. km) powinna przejechać około 400 tys. km do naprawy głównej. To bardzo dużo, zważając, że część współczesnych jednostek napędowych (również wysokoprężnych!) projektowana jest z założeniem granicznego przebiegu około 250 tys. km! Taką żywotność konstrukcja VW zawdzięcza właśnie swojej prostocie - ilość elektroniki sterującej ograniczono do minimum.

Z punktu widzenia polskiego nabywcy największą zaletą jest fakt, że konstruktorzy Volkswagena zastosowali hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, co cieszy wszystkich zwolenników instalacji gazowych. W czasie pracy na LPG na przyspieszone zużycie narażone są zawory i gniazda zaworowe, co sprawia, że w autach z tego typu zasilaniem regulacja luzów zaworowych często staje się obowiązkowym punktem każdego przeglądu. W przypadku benzynowego 1,6 l MPI problem ten nie występuje, gdyż luzy kasowane są automatycznie przez hydropopychacze. Z tego względu nawet jednostki eksploatowane na LPG wygazują się dobrą kondycją przy przebiegach rzędu 300 tys. km.

Oglądając auto trzeba uważać, by nie pomylić silnika 1,6 l MPI z - również dość popularną - jednostką 1,6 FSI. Chociaż obie mają podobne oznaczenia, to dwie, diametralnie różne konstrukcje. Motor FSI, który zadebiutował w Golfie IV generacji ma szesnastozaworową głowicę i wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Z tego względu cierpi na sztandarowe wręcz dolegliwości silników tego typu, jak np. osadzanie się nagarów na zaworach dolotowych (z czasem może dojść do uszkodzenia zaworów i gniazd zaworowych). Obecność bezpośredniego wtrysku paliwa w praktyce wyklucza też montaż instalacji gazowej. Rozwiązania dedykowane do takich jednostek kosztują nawet dwukrotnie więcej, niż w przypadki wtrysku pośredniego. Za "zagazowanie" 1,6 l FSI zapłacić trzeba nawet 5 tys. zł! Koszt instalacji do 1,6 l MPI nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł.

Szukając auta z myślą o instalacji gazowej zwróćcie uwagę na kod silnika. Chcąc inwestować w LPG lepiej omijajcie te z kodem silnika BSE. Jednostki te mają "słabszą" pochodzącą z meksykańskiej fabryki głowicę, która na gazie dość szybko się poddaje. 1,6 l MPI z taką głowicą sklasyfikowany został na liście firmy PRINS (renomowanego producenta instalacji gazowych), jako motor sprawiający potencjalne problemy po zagazowaniu (pozostałe 1,6 l MPI - z innym kodem - nie mają tej przypadłości)

Jednostka 1,6 l MPI występowała niemal w każdym popularnym modelu koncernu Volkswagena. Znajdziecie ją m.in. w AUDI: A3 I/II, A4 B5/B6/B7, SEATACH: IBIZA II, ALTEA, ALTEA XL, LEON I/II, TOLEDO II/III, VOLKSWAGENACH: GOLF IV/V/VI, PLUS, TOURAN, POLO IV, PASSAT B5/B6, SKODACH: OCTAVIA I/II, FELICIA, FABIA I/II.

Z oferty Volkswagena silnik 1,6 MPI l zniknął w 2012 roku.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Skoda Octavia IV oficjalnie!

Skoda Octavia IV oficjalnie! 2019-11-11

Skoda oficjalnie zaprezentowała Octavię IV generacji!Skoda Octavia IV ma 4689 mm długości (o 19 mm więcej od Octavii III) i 1829 mm szerokości (wzrost o 15 mm), przy rozstawie 2686 mm. Z przypadku kombi długość nadwozia wynosi 4689 mm (+ 22 mm),...
Skoda Octavia IV. Wnętrze

Skoda Octavia IV. Wnętrze 2019-11-06

Wiemy już, jak będzie wyglądać wnętrze nowej Skody Octavii. Co prawda producent jak na razie udostępnił tylko szkice, ale dają one dobre wyobrażenie o kokpicie czeskiego bestsellera.W stosunku do obecnej generacji Octavii wnętrze zostało gruntownie...
Skoda Octavia IV na pierwszym wideo

Skoda Octavia IV na pierwszym wideo 2019-11-04

Skoda Octavia IV oficjalnie zadebiutuje już 11 listopada. Jednak już dziś wiemy o tym samochodzie niemal wszystko - tajemnicą pozostaje tylko... wygląd. Czesi jednak powoli i tu odsłaniają rąbka tajemnicy.Na ujawnionym wideo możemy dostrzec pewne...
Skoda Felicia. Kto pamięta?

Skoda Felicia. Kto pamięta? 2019-10-31

Pamiętacie ten samochód? 25 lat temu Skoda rozpoczęła produkcję modelu Felicia. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej zakładu w Mlada Boleslav 17 października 1994 roku.Następca Skody Favorit był pierwszym modelem opracowanym pod...
Skoda Octavia IV coraz bliżej!

Skoda Octavia IV coraz bliżej! 2019-10-29

Co prawda oficjalna premiera Octavii IV generacji odbędzie się 11 listopada, ale Skoda ujawniła już pierwsze informacje o tym samochodzie.Octavia to najlepiej sprzedający się model marki, nie mamy więc do czynienia ze stylistyczną rewolucją - czwarta...
Volkswagen Golf VIII generacji!

Volkswagen Golf VIII generacji! 2019-10-24

Podczas specjalnego wydarzenia w Wolfsburgu zaprezentowano Volkswagena Golfa VIII generacji. Co zmieniło się w tym najchętniej kupowanym w Europie modelu?Stylistycznie samochód stanowi raczej ewolucję niż rewolucję. Auto jest całkowicie nowe, ale...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.