chceauto.pl
x
Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Technika: Wszystko o silniku 1,6 MPI

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-02-28 Opinie
Zastanawiasz się nad samochodem z instalacją gazową? To silnik dla Ciebie!

Na pierwszy rzut oka, silnik o pojemności 1595 cm3 ma same wady. Konstrukcja tkwi w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Chociaż motor oferowany był jeszcze w Golfie V generacji, na tle japońskiej czy włoskiej konkurencji wypadał wręcz dramatycznie słabo. Nie miał ani turbodoładowania, ani szesnastozaworowej głowicy, ani nawet bezpośredniego wtrysku paliwa. Jedynym "nowożytnym" rozwiązaniem był w zasadzie plastikowy kolektor ssący (stosowany powszechnie od lat dziewięćdziesiątych...). Ostatecznie motor wycofano z oferty ze względu na trudne do spełnienia, nowe normy emisji spalin. Dlaczego auta z tą jednostką napędową cieszą się na rynku wtórnym tak ogromnym powodzeniem?

Okazuje się, że prostota konstrukcji to w przypadku samochodów z drugiej ręki ogromna zaleta. Budowę tego motoru zna każdy mechanik, usunięcie nawet najbardziej problematycznej usterki jest więc bardzo tanie. Co więcej, dzięki temu, że silnik zaprojektowano w latach, gdy nikt nie słyszał jeszcze o downsizingu (na rynku spotkać można wersję o mocy 75 KM - dziś, takie osiągi mają dwucylindrowe jednostki o pojemnościach poniżej 1,0 l) żywotność konstrukcji znacząco - in plus - odbiega od obecnych standardów. Najpopularniejsze są obecnie mocniejsze warianty: 101 KM i 102 KM.

Prawidłowo eksploatowana i serwisowana jednostka (zalecamy wymianę oleju, co 10 tys. km i napędu paska rozrządu co 50-60 tys. km) powinna przejechać około 400 tys. km do naprawy głównej. To bardzo dużo, zważając, że część współczesnych jednostek napędowych (również wysokoprężnych!) projektowana jest z założeniem granicznego przebiegu około 250 tys. km! Taką żywotność konstrukcja VW zawdzięcza właśnie swojej prostocie - ilość elektroniki sterującej ograniczono do minimum.

Z punktu widzenia polskiego nabywcy największą zaletą jest fakt, że konstruktorzy Volkswagena zastosowali hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, co cieszy wszystkich zwolenników instalacji gazowych. W czasie pracy na LPG na przyspieszone zużycie narażone są zawory i gniazda zaworowe, co sprawia, że w autach z tego typu zasilaniem regulacja luzów zaworowych często staje się obowiązkowym punktem każdego przeglądu. W przypadku benzynowego 1,6 l MPI problem ten nie występuje, gdyż luzy kasowane są automatycznie przez hydropopychacze. Z tego względu nawet jednostki eksploatowane na LPG wygazują się dobrą kondycją przy przebiegach rzędu 300 tys. km.

Oglądając auto trzeba uważać, by nie pomylić silnika 1,6 l MPI z - również dość popularną - jednostką 1,6 FSI. Chociaż obie mają podobne oznaczenia, to dwie, diametralnie różne konstrukcje. Motor FSI, który zadebiutował w Golfie IV generacji ma szesnastozaworową głowicę i wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Z tego względu cierpi na sztandarowe wręcz dolegliwości silników tego typu, jak np. osadzanie się nagarów na zaworach dolotowych (z czasem może dojść do uszkodzenia zaworów i gniazd zaworowych). Obecność bezpośredniego wtrysku paliwa w praktyce wyklucza też montaż instalacji gazowej. Rozwiązania dedykowane do takich jednostek kosztują nawet dwukrotnie więcej, niż w przypadki wtrysku pośredniego. Za "zagazowanie" 1,6 l FSI zapłacić trzeba nawet 5 tys. zł! Koszt instalacji do 1,6 l MPI nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł.

Szukając auta z myślą o instalacji gazowej zwróćcie uwagę na kod silnika. Chcąc inwestować w LPG lepiej omijajcie te z kodem silnika BSE. Jednostki te mają "słabszą" pochodzącą z meksykańskiej fabryki głowicę, która na gazie dość szybko się poddaje. 1,6 l MPI z taką głowicą sklasyfikowany został na liście firmy PRINS (renomowanego producenta instalacji gazowych), jako motor sprawiający potencjalne problemy po zagazowaniu (pozostałe 1,6 l MPI - z innym kodem - nie mają tej przypadłości)

Jednostka 1,6 l MPI występowała niemal w każdym popularnym modelu koncernu Volkswagena. Znajdziecie ją m.in. w AUDI: A3 I/II, A4 B5/B6/B7, SEATACH: IBIZA II, ALTEA, ALTEA XL, LEON I/II, TOLEDO II/III, VOLKSWAGENACH: GOLF IV/V/VI, PLUS, TOURAN, POLO IV, PASSAT B5/B6, SKODACH: OCTAVIA I/II, FELICIA, FABIA I/II.

Z oferty Volkswagena silnik 1,6 MPI l zniknął w 2012 roku.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Zobacz także

Cupra Leon z nowymi silnikami. Będzie taniej

Cupra Leon z nowymi silnikami. Będzie taniej 2022-09-09

Cupra poszerza gamę jednostek napędowych dostępnych w modelu Leon. O ile do tej pory model ten był dostępny wyłącznie z silnikami 2.0 TSI o mocy 245 lub 300 KM (310 KM - w kombi), które łączono z przekładnią DSG, o tyle wkrótce Cuprę Leona...
Euro NCAP. Pierwsze testy w 2022 roku

Euro NCAP. Pierwsze testy w 2022 roku 2022-03-06

Euro NCAP opublikowało pierwsze w 2022 roku wyniki testów zderzeniowych. Obyło się bez wpadek - Volkswagen Polo i Taigo zdobyły maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, podobnie jak Lexus NX i elektryczne Renault Megane e-Tech. Jedynie nowe BMW 2 Coupe...
Skoda Fabia w wersji Monte Carlo

Skoda Fabia w wersji Monte Carlo 2022-02-17

Skoda zaprezentowała Fabię w wersji Monte Carlo. Mimo "rajdowej" nazwy to tylko odmiana stylistyczno-wyposażeniowa, nie ma co liczyć na mocniejsze silniki czy lepsze osiągi.Wariant Monte Carlo pojawił się w Fabii pierwszy raz w 2011 roku. Obecna...
Najczęściej naprawiane samochody w Polsce

Najczęściej naprawiane samochody w Polsce 2022-01-31

W 2021 roku. najczęściej serwisowanym modelem w Polsce wśród samochodów osobowych był Opel Astra H (2004). Na pozycji lidera zastąpił Audi A4 (2001-2008). W warsztatach zdecydowanie dominują niemieckie marki aut.Tak wynika z raportu Autodata, czyli...
Volkswagen Passat sedan - zakończono produkcję

Volkswagen Passat sedan - zakończono produkcję 2021-12-13

Największe nawet ikony świata motoryzacyjnego ulegają rachunkowi ekonomicznemu. Jeśli słupki sprzedaży się nie zgadzają, sentymenty idą na bok.Taką właśnie ofiarą słabej sprzedaży staje się tak kultowy pojazd, jak... Volkswagen Passat. Ten...
Seat Leon z systemem jazdy autonomicznej

Seat Leon z systemem jazdy autonomicznej 2021-12-13

Seat zaprezentował swój najnowszy prototyp DIANA, pilotażowy projekt samochodu autonomicznego. DIANA to innowacyjny projekt samochodu autonomicznego, który został stworzony przez inżynierów hiszpańskiej marki na bazie Seata Leona. Prototyp jest...