chceauto.pl
x
Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4

Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-10-17 Opinie
Napęd wszystkich kół to rozwiązanie wybierane nie tylko przez fanów samochodów terenowych. Po upowszechnieniu się napędu dołączanego typu Haldex zniknęła chyba główna wada napędu 4x4, czyli zwiększone zużycie paliwa, powodowane stałym napędzaniem wszystkich kół. A to wpłynęło na wzrost popularności samochodów czteronapędowych.

Napęd 4x4 (AWD)
Napęd 4x4 (AWD)
Niestety, kupując używany samochód z napędem AWD, trzeba zdawać sobie sprawę, że serwisowanie takiego pojazdu kosztuje więcej. Stąd tak ważna jest przedzakupowa ocena stanu technicznego napędu.

Niestety, nie jest to prosta sprawa. W samochodach terenowych wyposażonych w blokady dyferencjałów problem jest mniejszy, bowiem próba zawrócenia na twardej nawierzchni ze spiętym napędem od razu daje odpowiedź, czy napęd i blokada działają, czy nie (mocne szarpanie kierownicą).

Jednak w przypadku samochodów osobowych, najczęściej wyposażonych w napęd albo dołączany automatycznie, albo automatycznie rozdzielany między koła w zależności od warunków w innych sposób, sprawdzenie napędu nie jest takie oczywiste. W normalnych warunkach samochód zachowuje się bowiem "normalnie", po prostu jedzie, niczym nie różniąc się od samochodów z napędem na przód (czy tył).

Napęd 4x4 (AWD)
Napęd 4x4 (AWD)
Kupując samochód z napędem 4x4, oględziny należy zacząć od najechania na kanał lub podnośnik. To pozwoli na stwierdzenie, czy napęd jest kompletny (np. czy ma wał napędowy, bez niego samochód również może pojechać, chociaż zależy to od od konkretnego modelu), czy nie ma wycieków z dyferencjałów lub innych elementów.

Niestety, organoleptyczne sprawdzenie działania napędu jest trudne. W zimie jest łatwiej - gwałtowne ruszenie na śniegu powinno zaowocować zerwaniem przyczepności przednich kół, a wówczas powinien dołączyć się napęd osi tylnej. W samochodach z napędem permanentnym zerwania przyczepności nie powinno być w ogóle. Czy napęd działa kierowca będzie mógł to ocenić po tym, jak szybko auto nabiera prędkości, ale dobrze mieć również znajdującego się na zewnątrz obserwatora.

Napęd 4x4 (AWD)
Napęd 4x4 (AWD)
W lecie pod tym względem jest gorzej. Można próbować wykonać podobny manewr na szutrowej drodze, co z kolei nie musi się podobać sprzedawcy. I to są właściwie wszystkie metody samodzielnej weryfikacji napędu wszystkich kół. Poza tym (a może: przede wszystkim) należy pojechać do dobrego warsztatu i podjąć próbę podpięcia auta do komputera. W przypadku starszych samochodów, z mechanicznym przeniesieniem napędu da to niewiele, bo elektronika żadnych błędów nie wykaże.

Natomiast w przypadku napędu sterowanego komputerem (np. haldex), ewentualne błędy będą zapisane w pamięci, więc takie badanie będzie miało sens.

Ponadto warto na forach poszukać opinii na temat wybranego przez siebie modelu i jego napędu 4x4. Użytkownicy najczęściej dobrze znają najsłabsze ogniwa i ewentualne koszty naprawy (które mogą być bardzo zróżnicowane). Warto sprawdzić, czy w danym modelu występuje przekładnie kątowa, czy jest trwałym elementem lub po jakim przebiegu wymaga naprawy, czy da się wymienić łożysko podpory wału napędowego, itp.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4

Zobacz także

TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował?

TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował? 2023-06-01

Land Rover Defender znany jest niemal wszystkim, będąc jedną z najbardziej charakterystycznych terenówek w historii motoryzacji. Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w 1983 roku i zakończono dopiero w 2016 roku. Choć w tym czasie przeprowadzono...
TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji

TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji 2023-05-15

Obecna gama limuzyn Mercedesa zaprojektowana została w myśl wspólnej koncepcji stylistycznej, przez co Klasa C, E i S dla osoby niezorientowanej w tym temacie nie będzie wcale aż tak łatwa do rozróżnienia. Może się wydawać, że dla klientów Klasy C...
Range Rover Velar P400 - niby to samo, a jednak inaczej

Range Rover Velar P400 - niby to samo, a jednak inaczej 2023-04-11

Mogłoby się wydawać, że w motoryzacyjnym języku słowo SUV lata temu zostało już odmienione przez wszystkie przypadki i niczego zaskakującego nie należy się spodziewać. Natomiast w 2017 roku pod marką Range Rover, która kategorię SUVów poniekąd...
Ford Bronco został zaprezentowany w Polsce. Co o nim wiemy?

Ford Bronco został zaprezentowany w Polsce. Co o nim wiemy? 2023-04-08

Fakt, że nowy Ford Bronco trafi do Europy, był dla wielu osób zaskoczeniem i trudno się dziwić – pierwsze komunikaty głosiły, że między innymi ze względu na normy emisji spalin będzie to niemożliwe. Okazało się jednak, że możliwości są i...
Suzuki Ignis - test idealnego samochodu dla specyficznego klienta

Suzuki Ignis - test idealnego samochodu dla specyficznego klienta 2023-03-29

Suzuki Ignis pojawił się na rynku w 2000 roku i zaoferował niepopularne wtedy połączenie kompaktowego nadwozia z uterenowionym charakterem. Pierwsze dwie generacje produkowane były do 2008 roku, a później nastąpiła ośmioletnia przerwa. Dopiero w...
Ford Mustang Mach-E - test specjalnej wersji Frost White

Ford Mustang Mach-E - test specjalnej wersji Frost White 2023-03-23

Mustang Mach-E obecny jest na rynku od 2020 roku i od momentu debiutu wywołał w świecie motoryzacyjnym burzliwą dyskusję, a żywiołowe wymiany zdań na jego temat wciąż nie ucichły. Fakty są jednak takie, że Mustang Mach-E należy do ścisłej...