chceauto.pl
x
Najlepsze auto na wakacje

Najlepsze auto na wakacje

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-07-28 Opinie
Jeśli na urlop wybieramy się daleko, a do tego większa grupą osób i chcemy zapewnić sobie oraz pasażerom wysoki komfort podróżowania, potrzebujemy samochodu z przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem, a także najlepiej z ekonomicznym silnikiem. Sprawdzamy, jakie ogłoszenia można znaleźć w sieci – pod lupę bierzemy SUV-y i minivany wystawione na sprzedaż w internetowej giełdzie motoryzacyjnej otoMoto.pl.

Może SUV-a?

SUV-y pojawiają się coraz częściej na polskich ulicach, budząc sporo kontrowersji. Często padające w opisach określenie „miejska terenówka”, zawsze wywołuje oburzenie właścicieli samochodów terenowych, którzy twierdzą, że jedynymi cechami wspólnymi tych dwóch typów aut są: wysokie zawieszenie i napęd na cztery koła. I rzeczywiście testy modeli z tego segmentu wykazują, że na cięższym terenie ten typ samochodów się nie sprawdza.

Jeśli jednak nie zamierzamy podczas wakacji jeździć po bezdrożach górzystych lub pustynnych terenów, to z podróży takim autem będziemy zadowoleni. Na komfortową jazdę kierowcy złoży się dobra widoczność i łatwość pokonywania nierówności terenu, a pasażerów wygodne, przestronne wnętrze, w tym duży bagażnik. Radość z wakacji może w niektórych przypadkach popsuć bilans wydatków za paliwo.

SUV-y okryte są złą sławą – ekonomia ich użytkowania pozostawia wiele do życzenia. Dopiero bardziej nowoczesne modele, które wjechały na rynek w ciągu ostatnich kilku lat są bardziej elastyczne i mogą pochwalić się już znacznie lepszymi wynikami spalania.

Audi Q7
Audi Q7
Analiza ofert w serwisie otoMoto.pl wykazała, że w pierwszej piątce najczęściej wystawianych na sprzedaż SUV-ów znalazły się: Toyota RAV4, BMW X5, Audi Q7, Volkswagen Touareg oraz Honda CR-V.

Modele niemieckich marek to typowi przedstawiciele najwyższej półki aut z tego segmentu rynku. Pomijając luksusowe wyposażenie i design, uwagę przyciąga z pewnością pojemność silników, która zaczyna się na poziomie 3.0 a kończy na 6.0 w przypadku benzynowego silnika VW Touarega czy diesla Audi Q7. To daje bardzo dobre osiągi jak na rozmiar i wagę samochodu (około 8 sek. do 100 km/h), ale wiąże się niestety z wysoką ceną zarówno zakupu auta sięgającą kilkuset tys. zł, jak jego eksploatacji – takie silniki nie spalają poniżej 14 l/100 km.

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Pozostałe modele – Toyota RAV4 i Honda CR-V to propozycje dla osób z mniej zasobnym portfelem oraz mniejszymi oczekiwaniami co do przyspieszenia i prędkości jazdy. Toyota może pochwalić się za to bardzo korzystnymi wynikami spalania: według danych technicznych dla silnika benzynowego 2.0 mogą równać się średnio nawet 7,5 l/100 km, ale z opinii użytkowników wynika, że w praktyce wynoszą 9-10 l/100 km w mieście i 8,5 l/100 km w trasie. Ceny Toyoty RAV4 w serwisie otoMoto.pl zaczynają się od 14 tys. zł za roczniki z połowy lat 90. Nowsze egzemplarze z lat 2005-2008 oferowane są od 30,5 tys. do 87 tys. zł, a luksusowy model z 2010 roku z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem diesla (150 KM) to koszt ponad 130 tys. zł.

Taniej będzie minivanem

Minivany to propozycja dla dużej rodziny albo grupy przyjaciół zawsze chętnej na wspólne wypady. Samochody te pomieszczą z łatwością nawet 7 osób. Jak wynika ze statystyk serwisu otoMoto.pl z ostatnich trzech miesięcy, w czołowej piątce samochodów z tego segmentu znalazły się Opel Zafira, Volkswagen Sharan, Ford Galaxy i Citroen Xsara Picasso. Natomiast otwiera zestawienie Renault Scenic.

Renault Scenic
Renault Scenic
W tym roku mija 15 lat, odkąd pierwsza generacja minivana Renault – najpierw pod nazwą Megane Scenic, zjechała z taśmy produkcyjnej. Przez ten czas model zdążył zebrać gro pozytywnych opinii od swoich użytkowników, określających go jako idealny samochód rodzinny. Kierowcy wysoko cenią go za ekonomiczną jazdę, opinie właścicieli wskazują na spalanie maksymalnie 9 l/100 km w mieście oraz 7 l/100 km w długiej trasie dla silnika benzynowego oraz odpowiednio 7 l i 5,5 l/100 km dla diesla. Wygodne i duże wnętrze sprawia, że sprawdza się nie tylko w mieście, ale również pozwala pokonać nawet duże odcinki bez zmęczenia.

Kolejną zaletą minivana Renault jest z pewnością niska cena zakupu. Oferty sprzedaży w serwisie otoMoto.pl zaczynają się od 4 tys. zł za modele z lat 90. a około 6-letni egzemplarz kosztuje około 20-25 tys. zł. Nowy 7-osobowy Renault II generacji z silnikiem diesla 1.9 to już koszt około 85 tys. zł, ale ci, którzy nie potrzebują tyle miejsca, wersję 5-osobową z 2010 roku kupić mogą nawet 30 tys. zł taniej.

Opinie i komentarze na temat artykułu

waldek
7 sierpnia 2011
Najlepsze auto na wakacje?. A dlaczego nie piszecie nic o Dacii Duster. Jest we wszystkich prawie rankingach o niebo lepsza. A przede wszystkim dużo oszczędniejsza, tańsza, wygodna, ładna. Mój Duster dci pali w trasie 4,5l, w mieście nie wychodzi poza 6l. I czego jeszcze szukać. Już widzę grono przeciwników.....noto dawajcie.

Najlepsze auto na wakacje - GALERIA ZDJĘĆ

Najlepsze auto na wakacjeNajlepsze auto na wakacjeNajlepsze auto na wakacjeNajlepsze auto na wakacje

Zobacz także

Test: Volkswagen Taigo R-Line 1.5 TSI 150 KM – SUV coupe w segmencie B

Test: Volkswagen Taigo R-Line 1.5 TSI 150 KM – SUV coupe w segmencie B 2024-03-21

VW Taigo w Europie pojawił się w 2021 roku, ale już rok wcześniej dostępny był w Brazylii, tylko że pod nazwą Nivus. Taigo to nie jest kolejny powtarzalny miejski crossover – producent podkreśla, że to SUV coupe i trzeba przyznać, że w tej klasie...
Test: Seat Arona FR – sprawdzamy najmocniejszą wersję

Test: Seat Arona FR – sprawdzamy najmocniejszą wersję 2024-03-17

Seat Arona to miejski SUV/crossover, który został zaprezentowany w 2017 rok, prawie równo z nową odsłoną modelu Ibiza – w uproszczeniu można powiedzieć, że Arona to taka „uterenowiona” wersja Ibizy. Auto zostało ciepło przyjęte przez rynek,...
Test: Skoda Karoq 1.5 150 KM DSG – prosty przepis na sukces

Test: Skoda Karoq 1.5 150 KM DSG – prosty przepis na sukces 2024-03-11

Skoda Karoq swój debiut miała w 2017 roku i była odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się segment kompaktowych SUVów. W 2021 roku samochód przeszedł gruntowny lifting, a my sprawdzamy, czym odświeżona Skoda Karoq zamierza przekonać do siebie...
Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem 2024-03-11

Formentor swój rynkowy debiut miał w 2020 roku i jest to pierwszy własny model Cupry – wcześniej marka ta bazowała wyłącznie na gamie modelowej Seata. Obecnie wiele wskazuje na to, że Seat jest wycofywany z rynku, a jego miejsce zajmie właśnie...
Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny?

Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny? 2024-03-04

Jaguar F-Pace zaprezentowany został w 2015 roku i był pierwszym seryjnie produkowanym SUVem ze znaczkiem Jaguara. Dla niektórych był to oczekiwany powiew świeżości, a dla niektórych negatywny wyraz zerwania z klasycznymi wzorcami. Prawda jest jednak...
Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą 2024-03-01

Skoda Enyaq iV zaprezentowana została w 2020 roku, będąc pierwszym i jak na razie jedynym elektrycznym modelem czeskiego producenta. To samochód wyjątkowy też z innego powodu – cenowo pozycjonuje się wyraźnie wyżej niż inne auta w gamie i jest...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS