chceauto.pl
x
Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?

Testy samochodów
Michał Borowski 2025-11-11

VW Tayron trafił do Polski na początku 2025 roku i w gamie niemieckiego producenta zastępuje Tiguana Allspace. Jednak osobna nazwa modelu pojawiła się tu nie przez przypadek - czy to tylko marketingowe zagranie, czy może jednak Tayron może być traktowany jako oddzielny model? Sprawdzamy to w naszym teście.

  1. VW Tayron | Nadwozie
  2. VW Tayron | Wnętrze
  3. VW Tayron | Dane techniczne i osiągi
  4. VW Tayron | Wrażenia z jazdy
  5. VW Tayron | Zużycie paliwa
  6. VW Tayron | Podsumowanie i werdykt

VW Tayron | Nadwozie

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Z wyglądu Tayron niespecjalnie maskuje fakt, że jest bardzo bliskim krewnym Tiguana. Oprócz rzecz jasna wymiarów, oba auta są do siebie bardzo podobne i dopiero przy dokładniejszym porównaniu obu modeli odkryjemy, że trochę inaczej ukształtowano światła czy zderzaki. Tayron, zgodnie z panującą modą, posiada także podświetlane emblematy “VW” zarówno z przodu, jak i z tyłu. Odmiana R-Line, którą otrzymałem do testu, ma cechować się nieco bardziej sportowym zacięciem stylistycznym i choć nadal sylwetka jest dość zachowawcza, to przynajmniej ma ciekawsze kontrastujące wstawki w czarnym kolorze.

Tayron to kawał auta i jest o ponad 25 cm dłuższy niż Tiguan, a sam rozstaw osi liczy 11 cm więcej. Wymiarami Tayronowi bliżej jest do Touarega, od którego krótszy jest o 13 cm. Dokładne liczby przedstawiam poniżej:

Długość: 4792 mm
Szerokość: 1866 mm
Wysokość: 1666 mm
Rozstaw osi: 2790 mm
Masa własna min.: 1818 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 2400 kg

VW Tayron | Wnętrze

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Kabina Tayrona urządzona została zgodnie z przyjętym obecnie trendem, który Volkswagen jeszcze podkręcił. W środku na próżno więc poszukiwać paneli fizycznych przycisków i pokręteł, a ich rolę przejął potężny dotykowy tablet, dumnie wyeksponowany na środku deski rozdzielczej. Ogólna jakość wykonania jest zupełnie przyzwoita i projekt ma kilka elementów, na których można zawiesić oko.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Przyjemnym akcentem jest rozbudowane oświetlenie nastrojowe, które punkty świetlne zawiera też w panelach na boczkach drzwi oraz desce rozdzielczej. Gdzieniegdzie znajdziemy zamszową tapicerkę, są kontrastujące jasne przeszycia i niebieskie ozdobne taśmy. Do tego jakość montażu nie zawodzi i wszystkie elementy mocno trzymają się ze sobą.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
W pierwszym rzędzie witają nas szerokie i masywne fotele z oznaczeniem ergoActive, które rzeczywiście zapewniają wygodne podparcie na każdym odcinku, z rozbudowanymi opcjami regulacji. Do tego oferują również masaż, wentylację i podgrzewanie.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
W drugim rzędzie jest nie mniej komfortowo, a ilość miejsca na nogi odpowiada limuzynom. Kanapa ma regulowane pochylenia oparcia oraz można ją przesuwać przód-tył. Do tego środkowe oparcie jest składane, tworząc tym samym przebicie do bagażnika. Warto jednak zwrócić uwagę, że jeśli chodzi o szerokość wnętrza, to Tayron nie wypada wcale lepiej niż Tiguan. Do tego z podłogi wyraźnie wystaje tunel środkowy, co sprawia, że pasażer na środku kanapy będzie pokrzywdzony i tylna część kabiny to raczej przestrzeń dla dwóch osób. Te dwie osoby będą jednak miały tu wymarzone warunki do długich podróży.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Bagażnik jest przeogromny i mieści aż 885 litrów. Do tego kufer ma też spory otwór załadunkowy i poprowadzony na znośnej wysokości próg. W rezultacie bez trudu zapakujecie się na dłuższy wyjazd całą rodziną. Tayron występuje też w wersji 7-osobowej i wtedy trzeci rząd siedzeń wciąż odznacza się zupełnie akceptowalnymi walorami praktycznymi.

VW Tayron | Dane techniczne i osiągi

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Egzemplarz, który otrzymałem na test skrywał pod maską 2-litrową jednostkę benzynową o mocy 265 KM, która generuje solidne 400 Nm momentu obrotowego. Ten silnik występuje w zestawie wyłącznie z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną (DSG) oraz napędem na cztery koła 4MOTION. Takie połączenie oferuje sprint do “setki” w czasie 6,1 sekundy oraz możliwość rozpędzenia się maksymalnie do 241 km/h.

VW Tayron | Wrażenia z jazdy

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Tayron jeździ dostojnie, stabilnie i z dużym opanowaniem, charakterystycznym dla SUVów nawet z segmentu E. Długi rozstaw osi, szerokie nadwozie i ogólne gabaryty auta sprawiają, że Tayron zdaje się nie odczuwać bocznych podmuchów wiatru, zakrętów czy też pofałdowań nawierzchni. To auto wręcz stworzone do długich tras i na autostrady - w takich warunkach czuje się jak ryba w wodzie.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Silnik 2.0 TSI o mocy 265 KM oferuje świetne osiągi i z dużym zapasem zapewnia satysfakcjonującą dynamikę. Nie ma się co przejmować, że to “tylko” dwa litry pojemności - motor nie wykazuje oznak wysilenia i z łatwością przychodzi mu napędzanie tak sporego auta. O ile potencjał do szybkiej jazdy jak najbardziej jest tu zawarty, tak wcale nie korzystałem z tego przesadnie często. Tayron stworzony jest raczej do spokojnej jazdy, gdzie rozpieszcza komfortem podróżowania. Próba zmuszenia go do prób dynamicznych skutkuje nerwową reakcją napędu i szarpnięciami. Jest to co prawda finalnie prawda skuteczne, ale daje się odczuć, że nie z takim założeniem inżynierowie Volkswagena projektowali Tayrona.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Układ kierowniczy cechuje się neutralną charakterystyką, ale pozwala na precyzyjne i przewidywalne wyznaczanie kierunku jazdy. W trybie sportowym kierownica pracuje z wyraźnie większym oporem i to dobra opcja przy wyższych prędkościach, gdzie łatwiej utrzymać równą linię toru ruchu. Do tego ważnym wsparciem jest napęd na obie osie, który błyskawicznie rozdziela moc pomiędzy kołami i dba o to, by nie doprowadzić do uślizgu, czy też do nadsterowności lub podsterowności.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Adaptacyjne zawieszenia podnosi uniwersalność zastosowania Tayrona. W sztywnych nastawach amortyzatorów można zapomnieć, że prowadzi się SUVa o ponadprzeciętnych gabarytach. Na łukach nadwozie utrzymuje godną pochwały stabilność i nie próbuje przechylać się przesadnie na boki, ani też “nurkować” przy hamowaniu. Z kolei miękka charakterystyka tłumienia pozwala łagodnie pokonywać drogi, które ciężko zakwalifikować do kategorii “utwardzonych”.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Wśród trybów jazdy jest nawet pozycja przeznaczona do off roadu, ale niewielki zakres pracy zawieszenia i brak solidnych osłon podwozia sprawia, że lepiej nie zapuszczać się w miejsca położone daleko od cywilizacji. Jeśli jednak przyjdzie nam pokonać piaszczystą drogę lub lekkie błoto, to Tayron da sobie z tym radę i napęd szybko reaguje na wszelkie oznaki utraty przyczepności.

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Volkswagen dobrze radzi sobie z projektowaniem systemów bezpieczeństwa i Tayron jest tego przykładem. Adaptacyjny tempomat współpracuje z asystentem utrzymania na pasie ruchu i w połączeniu pozwala to oddać maszynie naprawdę sporą część odpowiedzialności za kierowanie pojazdem. Jednocześnie obecne na pokładzie systemy rzeczywiście częściej pomagają niż przeszkadzają, a to wcale nie jest takie oczywiste. Wyjątkiem jest tylko system ostrzegający o przekroczeniu prędkości, który czasami chyba wymyśla panujące ograniczenia, ale to standard właściwie w każdym współczesnym aucie.

VW Tayron | Zużycie paliwa

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Spokojna jazda skutkuje stosunkowo rozsądnym spalaniem. Średnio należy przyjmować zużycie na poziomie 10 l/100 km. W mieście odnotowywałem wyniki w granicach 11-12 l/100 km, ale zaznaczę, że były to gęste korki w godzinach szczytu. Poza miastem, utrzymując prędkość około 80-90 km/h da się zejść do 7-8 l/100 km. Na autostradzie zużycie paliwa to mniej więcej 12 l/100 km, a na “ekspresówkach” nie przekracza 10 l/100 km. Bak mieści 58 litrów benzyny, więc w trasie postoje na stacjach będą niezbędne co 500-600 kilometrów.

VW Tayron | Podsumowanie i werdykt

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?
Od jakiegoś czasu pojawiają się informacje o wycofaniu Touarego z oferty Volkswagena. Ma to miejsce krótko po tym, jak zaprezentowany został Tayron. Przypadek? Oczywiście oba te auta reprezentują różne segmenty, ale jednak Tayron pozycjonuje się faktycznie blisko SUVów segmentu E i część klientów, którzy będą rozczarowani brakiem Touarego może do siebie przekonać. Tayron przekonuje do siebie także wyjątkowo szerokim wachlarzem dostępnych jednostek napędowych. Jest “miękka hybryda” z benzynowym silnikiem 1.5 o mocy 150 KM, są dwulitrowe silniki benzynowe o mocy 204 lub 265 KM, są hybrydy plug-in o mocy 204 lub 272 KM i są nawet jednostki Diesla 2.0 o mocy 150 lub 193 KM.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej? - GALERIA ZDJĘĆ

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?

Zobacz także

Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy

Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy 2025-10-26

Debiut Forda Kugi odbył się w 2008 roku i model ten okazał się strzałem w dziesiątkę - szybko zyskał popularność i stanął do zaciętej rywalizacji w prężnie rozwijającym się wtedy segmencie C-SUV. Aktualnie w salonach obecna jest trzecia...
Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane?

Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane? 2025-10-26

Symbioz dołączył do oferty Renault w 2024 roku, co zgrało się w czasie z wycofaniem modelu Megane. Co prawda w gamie francuskiego producenta jest Megane E-Tech, ale to crossover dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Symbioz może zatem być...
BAIC Beijing 5 | Chiński konkurent Toyoty RAV4?

BAIC Beijing 5 | Chiński konkurent Toyoty RAV4? 2025-10-09

BAIC Group to państwowy chiński koncern motoryzacyjny, który w Polsce pojawił się w grudniu 2023 roku. Choć w naszym kraju ta marka wciąż zyskuje dopiero rozpoznawalność, to w Chinach jest ona jedną z największych firm samochodowych, która...
Dacia Bigster Hybrid Journey | Warto było czekać

Dacia Bigster Hybrid Journey | Warto było czekać 2025-10-07

Bigster do zupełnie nowy model Dacii, który pełni obecnie rolę auta flagowego i zadebiutował w 2025 roku. Co ciekawe, pierwsze zapowiedzi miały miejsce już w 2021 roku, kiedy pokazano jego prototyp i jak się okazało bardzo wiernie oddawał on to, co...
Range Rover Velar P400 | Nieracjonalnie fantastyczny

Range Rover Velar P400 | Nieracjonalnie fantastyczny 2025-08-27

Range Rover Velar zadebiutował w 2017 roku i stanowi ciekawe uzupełnienie gamy modelowej Land Rovera. W linii Range Rovera plasuje się pomiędzy mniejszym modelem Evoque oraz większym Sport. Velar konkuruje w przepełnionym po brzegi segmencie, a mimo to...
Ford Bronco Outer Banks | Próba ucywilizowania terenówki

Ford Bronco Outer Banks | Próba ucywilizowania terenówki 2025-08-06

Ford Bronco zadebiutował w 1965 roku i jego obecność na rynku trwała nieprzerwanie do roku 1996. Auto zdobyło serca Amerykanów, którzy poszukiwali stosunkowo niewielkiej terenówki, mającej jednocześnie wiele cech wspólnych z amerykańskimi SUVami....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS