chceauto.pl
x
Używane: silnik 1,5 l dCi

Używane: silnik 1,5 l dCi

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-07-09 Opinie
Czterocylindrowy silnik 1,5 l dCi konstrukcji Renault zadebiutował w 2001 roku. Był to pierwszy wysokoprężny motor francuskiej marki zbudowany w myśl idei downsizingu. Na przestrzeni lat jednostka trafiła do niezliczonej gamy pojazdów z grupy Renault, w tym do aut ze znaczkiem Dacii i Nissana.

Silnik 1,5 dCi wyróżnia się nowoczesną konstrukcją, niezłymi osiągami i niewielkim apetytem na paliwo. Ma jednak kilka słabych stron, z których warto zdawać sobie sprawę przed zakupem.

Przeszło 15 lat obecności na rynku sprawiło, że wybierać można spośród wielu wariantów różniących się m.in. poziomem mocy czy osprzętem. Bez rozszyfrowania numeru VIN (ASO) nie sposób określić, czy dany pojazd wyposażono chociażby w filtr cząstek stałych, turbosprężarkę o zmiennej geometrii czy dwumasowe koło zamachowe (zaskakująco trwałe). Ryzyko poważniejszych awarii można jednak ograniczyć organoleptycznie sprawdzając części składowe układu wtryskowego.

W początkowym okresie silniki wyposażane były w układ wtryskowy konstrukcji Delphi, który rozpoznać można po „okrągłej” pompie wtryskowej. Nowsze egzemplarze wyposażano z reguły w system konstrukcji Siemensa, który poznamy po pompie wtryskowej w kształcie „gwiazdy”. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować, jakie wtryskiwacze zamontowano w interesującym nas pojeździe. Te konstrukcji Delphi przysparzają zdecydowanie więcej kłopotów i – chociaż można je regenerować – rzadko kiedy wytrzymują dłużej niż 60-80 tys. km. Za naprawę kompletu zapłacimy co najmniej 2 tys. zł. „Lejących” wtryskiwaczy (szarpanie, brak mocy, wysokie zadymienie spalin) nie można bagatelizować. W jednostkach z taką przypadłością często dochodzi do wypalenia dziur w tłokach, co skutkuje koniecznością remontu kapitalnego.

Niestety, to niejedyna przypadłość silnika 1,5 dCi, która skutkować może koniecznością przeprowadzenia tzw. „naprawy głównej”. Jednostka – podobnie jak jej starsza siostra – 1,9 dCi – cierpi też na poważne usterki układu korbowo-tłokowego! Winę za taki stan rzeczy ponoszą bezzamkowe panewki i wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy skrócić interwały przeglądów olejowych do – maksymalnie – 10 tys. km.

1,5 dci
1,5 dci
Oczywiście dysponując wiedzą o typowych problemach można zdecydowanie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii. Sęk w tym, że w przypadku 1,5 dCi profilaktyka nie należy do tanich. Mechanicy wyspecjalizowani w naprawach francuskich silników radzą, by – przynajmniej raz na 100-120 tys. km – zdecydować się na wymianę... panewek.

Komplet nowych łożysk ślizgowych to wydatek około 150 zł. Mniej więcej drugie tyle zapłacić trzeba będzie za szlif wału korbowego (nowy to co najmniej 600 zł). Naprawa (a w zadzie zapobieganie poważniejszej awarii) zajmie, mechanikowi co najmniej dwa dni – nadwymiarowe panewki będzie można kupić dopiero po szlifie i zmierzeniu wału. Średni koszt takiej operacji – wliczając w to pracę warsztatu - kształtuje się w okolicach 800 zł (w zależności od konstrukcji miski olejowej).

Nie jest to wprawdzie zaporowa kwota, ale trzeba pamiętać, że w większości 1,5 dCi producent przewiduje wymianę napędu rozrządu (klasyczny pasek, jeden napinacz, pompa wody) przy – maksymalnie 100 tys. km. To – lekko licząc – kolejne 800 zł. Można więc śmiało przyjąć, że koszt serwisu silnika po każdych 100 tys. km wahać się będzie w przedziale od 1600 do 2000 tys. zł. To dużo, zwłaszcza, w przypadku starszych pojazdów segmentu B, których ceny startują dziś z poziomu 5-7 tys.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: silnik 1,5 l dCi - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: silnik 1,5 l dCiUżywane: silnik 1,5 l dCi

Zobacz także

Światowy Samochód Roku 2019

Światowy Samochód Roku 2019 2019-04-18

Znamy już wyniki konkursu na Światowy Samochód Roku 2019! Prestiżowa nagroda trafiła w ręce przedstawicieli Jaguara. Za najlepszy samochód bieżącego roku jury złożone z 86 dziennikarzy motoryzacyjnych z 25 krajów uznało Jaguara I-PACE.Samochód to...
Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC 2019-04-09

W przyszłym tygodniu, przy okazji salonu North American International Auto Show, zadebiutuje nowe wcielenie Mercedesa CLA. Model Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC trafić ma do europejskiej sieci sprzedaży w sierpniu tego roku.CLA od AMG uzupełni ofertę...
Mercedes-AMG A 35 4Matic w wersji sedan

Mercedes-AMG A 35 4Matic w wersji sedan 2019-03-29

Mercedes stale rozszerza gamę swoich modeli, również tych sygnowanych logiem AMG. Niemiecki koncern zaprezentował właśnie Mercedesa-AMG A 35 4Matic w wersji sedan, który dołączy do pokazanego jesienią ubiegłego roku hatchbacka o tej samej nazwie.Oba...
Mercedes CLA Shooting Brake

Mercedes CLA Shooting Brake 2019-03-06

W Genewie zadebiutował nowy Mercedes CLA Shooting Brake. Samochód pojawi się w salonach we wrześniu. Auto ma 4688 mm długości, 1830 mm szerokości i 1442 mm wysokości. Oznacza to, że – na długość – urosło o 48 mm. Jest też o 53 mm szersze i o...
Oto Europejski Samochód Roku 2019

Oto Europejski Samochód Roku 2019 2019-03-04

Jury złożone z 60 dziennikarzy reprezentujących 23 europejskie kraje ogłosiło wyniki konkursu Car of the Year 2019. Ostateczną listę finalistów poznaliśmy 28 listopada ubiegłego roku. Znalazły się na niej: Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford...
2018 rok w oczach Renault

2018 rok w oczach Renault 2019-02-18

W ubiegłym roku na polskie drogi trafiło 64 216 nowych aut marek Renault i Dacia, co przełożyło się na wzrost sprzedaży aut osobowych i dostawczych o nieco ponad 6 proc. Udział całej Grupy Renault w polskim rynku wyniósł 10,7 proc. Sama sprzedaż...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.