chceauto.pl
x
Używane: silnik 1,5 l dCi

Używane: silnik 1,5 l dCi

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-07-09 Opinie
Czterocylindrowy silnik 1,5 l dCi konstrukcji Renault zadebiutował w 2001 roku. Był to pierwszy wysokoprężny motor francuskiej marki zbudowany w myśl idei downsizingu. Na przestrzeni lat jednostka trafiła do niezliczonej gamy pojazdów z grupy Renault, w tym do aut ze znaczkiem Dacii i Nissana.

Silnik 1,5 dCi wyróżnia się nowoczesną konstrukcją, niezłymi osiągami i niewielkim apetytem na paliwo. Ma jednak kilka słabych stron, z których warto zdawać sobie sprawę przed zakupem.

Przeszło 15 lat obecności na rynku sprawiło, że wybierać można spośród wielu wariantów różniących się m.in. poziomem mocy czy osprzętem. Bez rozszyfrowania numeru VIN (ASO) nie sposób określić, czy dany pojazd wyposażono chociażby w filtr cząstek stałych, turbosprężarkę o zmiennej geometrii czy dwumasowe koło zamachowe (zaskakująco trwałe). Ryzyko poważniejszych awarii można jednak ograniczyć organoleptycznie sprawdzając części składowe układu wtryskowego.

W początkowym okresie silniki wyposażane były w układ wtryskowy konstrukcji Delphi, który rozpoznać można po „okrągłej” pompie wtryskowej. Nowsze egzemplarze wyposażano z reguły w system konstrukcji Siemensa, który poznamy po pompie wtryskowej w kształcie „gwiazdy”. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować, jakie wtryskiwacze zamontowano w interesującym nas pojeździe. Te konstrukcji Delphi przysparzają zdecydowanie więcej kłopotów i – chociaż można je regenerować – rzadko kiedy wytrzymują dłużej niż 60-80 tys. km. Za naprawę kompletu zapłacimy co najmniej 2 tys. zł. „Lejących” wtryskiwaczy (szarpanie, brak mocy, wysokie zadymienie spalin) nie można bagatelizować. W jednostkach z taką przypadłością często dochodzi do wypalenia dziur w tłokach, co skutkuje koniecznością remontu kapitalnego.

Niestety, to niejedyna przypadłość silnika 1,5 dCi, która skutkować może koniecznością przeprowadzenia tzw. „naprawy głównej”. Jednostka – podobnie jak jej starsza siostra – 1,9 dCi – cierpi też na poważne usterki układu korbowo-tłokowego! Winę za taki stan rzeczy ponoszą bezzamkowe panewki i wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy skrócić interwały przeglądów olejowych do – maksymalnie – 10 tys. km.

1,5 dci
1,5 dci
Oczywiście dysponując wiedzą o typowych problemach można zdecydowanie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii. Sęk w tym, że w przypadku 1,5 dCi profilaktyka nie należy do tanich. Mechanicy wyspecjalizowani w naprawach francuskich silników radzą, by – przynajmniej raz na 100-120 tys. km – zdecydować się na wymianę... panewek.

Komplet nowych łożysk ślizgowych to wydatek około 150 zł. Mniej więcej drugie tyle zapłacić trzeba będzie za szlif wału korbowego (nowy to co najmniej 600 zł). Naprawa (a w zadzie zapobieganie poważniejszej awarii) zajmie, mechanikowi co najmniej dwa dni – nadwymiarowe panewki będzie można kupić dopiero po szlifie i zmierzeniu wału. Średni koszt takiej operacji – wliczając w to pracę warsztatu - kształtuje się w okolicach 800 zł (w zależności od konstrukcji miski olejowej).

Nie jest to wprawdzie zaporowa kwota, ale trzeba pamiętać, że w większości 1,5 dCi producent przewiduje wymianę napędu rozrządu (klasyczny pasek, jeden napinacz, pompa wody) przy – maksymalnie 100 tys. km. To – lekko licząc – kolejne 800 zł. Można więc śmiało przyjąć, że koszt serwisu silnika po każdych 100 tys. km wahać się będzie w przedziale od 1600 do 2000 tys. zł. To dużo, zwłaszcza, w przypadku starszych pojazdów segmentu B, których ceny startują dziś z poziomu 5-7 tys.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Używane: silnik 1,5 l dCi - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: silnik 1,5 l dCiUżywane: silnik 1,5 l dCi

Zobacz także

Suzuki Jimny - jedyny taki samochód ciężarowy na świecie

Suzuki Jimny - jedyny taki samochód ciężarowy na świecie 2023-01-29

Obecne wydanie Suzuki Jimny zadebiutowało w 2018 roku i jego popularność przerosła najśmielsze oczekiwania. Popyt przewyższył podaż, samochody znikały z salonów w mgnieniu oka, a niekiedy były nawet szybko odsprzedawane na rynku wtórnym po wyższej...
Mercedes CLA i CLA Shooting Brake z nowymi silnikami

Mercedes CLA i CLA Shooting Brake z nowymi silnikami 2023-01-30

Coraz ostrzejsze normy emisji spalin sprawiają, że producenci zmuszeni są do systematycznej elektryfikacji gamy modelowej. Proces ten dotknął właśnie Mercedesa CLA, również w wersji Shooting Brake.Wszystkie wersje silnikowe, a w Mercedesie tradycyjnie...
Renault Megane RS Ultime. Na koniec Renault RS

Renault Megane RS Ultime. Na koniec Renault RS 2023-01-12

Renault zaprezentował limitowaną serię Megane RS. Pojazd ten kończy historię nie tylko Megane RS, ale Renault Sport w ogóle. Sportowe modele będą sprzedawane tylko pod marką Alpine. Megane RS Ultime, oparte na Megane RS Trophy, trafi na rynek wiosną...
Suzuki Jimny w wersji pięciodrzwiowej

Suzuki Jimny w wersji pięciodrzwiowej 2023-01-14

Suzuki zaprezentowało Jimny w wersji pięciodrzwiowej. Powodów do wielkiej radości jednak nie ma, samochód nie trafi do europejskich salonów.Suzuki Jimny to wśród fanów offroadu to prawdziwa legenda. Niestety, obecna generacja tego modelu w Europie od...
Mercedesy klasy A i B po liftingu już w salonach. Ceny

Mercedesy klasy A i B po liftingu już w salonach. Ceny 2022-12-09

W polskich salonach można już zamawiać Mercedesa klasy A i Klasy B po liftingu. Bazowa Klasa A 180 Hatchback z benzynowym, zelektryfikowanym silnikiem o mocy 136 + 14 KM (układ miękkiej hybrydy) i automatyczną przekładnią 7G-DCT kosztuje 154 000 zł....
Nowe Mitsubishi ASX to... Renault Captur

Nowe Mitsubishi ASX to... Renault Captur 2022-09-22

Mitsubishi zaprezentowało - szumnie zapowiadaną od dłuższego czasu - nową generację modelu ASX. Samochód okazał się bliźniakiem Renault Captur, oba modele różnią się głównie... logiem na karoserii.Jedno nie ulega wątpliwości. Pierwsza...