chceauto.pl
x
Używane: silnik 1,5 l dCi

Używane: silnik 1,5 l dCi

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-07-09 Opinie
Czterocylindrowy silnik 1,5 l dCi konstrukcji Renault zadebiutował w 2001 roku. Był to pierwszy wysokoprężny motor francuskiej marki zbudowany w myśl idei downsizingu. Na przestrzeni lat jednostka trafiła do niezliczonej gamy pojazdów z grupy Renault, w tym do aut ze znaczkiem Dacii i Nissana.

Silnik 1,5 dCi wyróżnia się nowoczesną konstrukcją, niezłymi osiągami i niewielkim apetytem na paliwo. Ma jednak kilka słabych stron, z których warto zdawać sobie sprawę przed zakupem.

Przeszło 15 lat obecności na rynku sprawiło, że wybierać można spośród wielu wariantów różniących się m.in. poziomem mocy czy osprzętem. Bez rozszyfrowania numeru VIN (ASO) nie sposób określić, czy dany pojazd wyposażono chociażby w filtr cząstek stałych, turbosprężarkę o zmiennej geometrii czy dwumasowe koło zamachowe (zaskakująco trwałe). Ryzyko poważniejszych awarii można jednak ograniczyć organoleptycznie sprawdzając części składowe układu wtryskowego.

W początkowym okresie silniki wyposażane były w układ wtryskowy konstrukcji Delphi, który rozpoznać można po „okrągłej” pompie wtryskowej. Nowsze egzemplarze wyposażano z reguły w system konstrukcji Siemensa, który poznamy po pompie wtryskowej w kształcie „gwiazdy”. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować, jakie wtryskiwacze zamontowano w interesującym nas pojeździe. Te konstrukcji Delphi przysparzają zdecydowanie więcej kłopotów i – chociaż można je regenerować – rzadko kiedy wytrzymują dłużej niż 60-80 tys. km. Za naprawę kompletu zapłacimy co najmniej 2 tys. zł. „Lejących” wtryskiwaczy (szarpanie, brak mocy, wysokie zadymienie spalin) nie można bagatelizować. W jednostkach z taką przypadłością często dochodzi do wypalenia dziur w tłokach, co skutkuje koniecznością remontu kapitalnego.

Niestety, to niejedyna przypadłość silnika 1,5 dCi, która skutkować może koniecznością przeprowadzenia tzw. „naprawy głównej”. Jednostka – podobnie jak jej starsza siostra – 1,9 dCi – cierpi też na poważne usterki układu korbowo-tłokowego! Winę za taki stan rzeczy ponoszą bezzamkowe panewki i wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy skrócić interwały przeglądów olejowych do – maksymalnie – 10 tys. km.

1,5 dci
1,5 dci
Oczywiście dysponując wiedzą o typowych problemach można zdecydowanie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii. Sęk w tym, że w przypadku 1,5 dCi profilaktyka nie należy do tanich. Mechanicy wyspecjalizowani w naprawach francuskich silników radzą, by – przynajmniej raz na 100-120 tys. km – zdecydować się na wymianę... panewek.

Komplet nowych łożysk ślizgowych to wydatek około 150 zł. Mniej więcej drugie tyle zapłacić trzeba będzie za szlif wału korbowego (nowy to co najmniej 600 zł). Naprawa (a w zadzie zapobieganie poważniejszej awarii) zajmie, mechanikowi co najmniej dwa dni – nadwymiarowe panewki będzie można kupić dopiero po szlifie i zmierzeniu wału. Średni koszt takiej operacji – wliczając w to pracę warsztatu - kształtuje się w okolicach 800 zł (w zależności od konstrukcji miski olejowej).

Nie jest to wprawdzie zaporowa kwota, ale trzeba pamiętać, że w większości 1,5 dCi producent przewiduje wymianę napędu rozrządu (klasyczny pasek, jeden napinacz, pompa wody) przy – maksymalnie 100 tys. km. To – lekko licząc – kolejne 800 zł. Można więc śmiało przyjąć, że koszt serwisu silnika po każdych 100 tys. km wahać się będzie w przedziale od 1600 do 2000 tys. zł. To dużo, zwłaszcza, w przypadku starszych pojazdów segmentu B, których ceny startują dziś z poziomu 5-7 tys.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: silnik 1,5 l dCi - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: silnik 1,5 l dCiUżywane: silnik 1,5 l dCi

Zobacz także

Finaliści WCOTY 2019

Finaliści WCOTY 2019 2019-02-06

Jury złożone z 86 dziennikarzy motoryzacyjnych reprezentujących największe światowe rynki opublikowało dziesiątkę finalistów konkursu na Światowy Samochód Roku 2019. Szanse na prestiżowy tytuł zachowały:Audi e-tronBMW serii 3Ford FocusGenesis...
Nissan Micra z nowymi silnikami

Nissan Micra z nowymi silnikami 2019-02-06

Nissan wprowadza spore zmiany w gamie Micry. W ofercie pojawiają się m.in. nowe silniki benzynowe oraz nowa wersję specjalną – N-Sport – z modyfikacjami stylistycznymi zarówno nadwozia, jak i wnętrza.Nowy silnik Nissana Micra to trzycylindrowa,...
Nowe Renault Clio!

Nowe Renault Clio! 2019-01-29

Jakie jest nowe Renault Clio? Raczej stanowi ewolucję poprzedniej generacji niż rewolucję. Inna sprawa, że stylizacja aut segmentu B już od dawna jest tak odważna i przyciągająca wzrok, że trudno w tym zakresie wymyślić coś nowego.Nowe Clio...
Suzuki Jimny

Suzuki Jimny 2019-01-26

Na premierę tego modelu fani Suzuki czekali wiele długich lat. W cennikach pojawił sie niedawno następca legendarnego Samuraia - nowy Suzuki Jimny. Jak wam się podoba?
Renault podsumowuje rok 2018

Renault podsumowuje rok 2018 2019-01-21

Grupa Renault podsumowała sprzedaż w 2018 roku. Wszystkie marki wchodzące w skład francuskiego giganta dostarczyły klientom 3 884 295 samochodów – to o 3,2 proc. więcej niż w roku 2017. Biorąc pod uwagę wyniki z całego globu Renault zaliczyło...
Mercedes CLA II generacji

Mercedes CLA II generacji 2019-01-09

Nie w Genewie i nie w Detroit, ale na targach... elektroniki użytkowej CES w Las Vegas Mercedes zaprezentował drugą generację modelu CLA.CLA II generacji wyraźnie nawiązuje do poprzednika, zachowują linię nadwozia typu "czterodrzwiowego" coupe....
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.