chceauto.pl
x
Używane: silnik 1,5 l dCi

Używane: silnik 1,5 l dCi

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-07-09
Czterocylindrowy silnik 1,5 l dCi konstrukcji Renault zadebiutował w 2001 roku. Był to pierwszy wysokoprężny motor francuskiej marki zbudowany w myśl idei downsizingu. Na przestrzeni lat jednostka trafiła do niezliczonej gamy pojazdów z grupy Renault, w tym do aut ze znaczkiem Dacii i Nissana.

Silnik 1,5 dCi wyróżnia się nowoczesną konstrukcją, niezłymi osiągami i niewielkim apetytem na paliwo. Ma jednak kilka słabych stron, z których warto zdawać sobie sprawę przed zakupem.

Przeszło 15 lat obecności na rynku sprawiło, że wybierać można spośród wielu wariantów różniących się m.in. poziomem mocy czy osprzętem. Bez rozszyfrowania numeru VIN (ASO) nie sposób określić, czy dany pojazd wyposażono chociażby w filtr cząstek stałych, turbosprężarkę o zmiennej geometrii czy dwumasowe koło zamachowe (zaskakująco trwałe). Ryzyko poważniejszych awarii można jednak ograniczyć organoleptycznie sprawdzając części składowe układu wtryskowego.

W początkowym okresie silniki wyposażane były w układ wtryskowy konstrukcji Delphi, który rozpoznać można po „okrągłej” pompie wtryskowej. Nowsze egzemplarze wyposażano z reguły w system konstrukcji Siemensa, który poznamy po pompie wtryskowej w kształcie „gwiazdy”. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować, jakie wtryskiwacze zamontowano w interesującym nas pojeździe. Te konstrukcji Delphi przysparzają zdecydowanie więcej kłopotów i – chociaż można je regenerować – rzadko kiedy wytrzymują dłużej niż 60-80 tys. km. Za naprawę kompletu zapłacimy co najmniej 2 tys. zł. „Lejących” wtryskiwaczy (szarpanie, brak mocy, wysokie zadymienie spalin) nie można bagatelizować. W jednostkach z taką przypadłością często dochodzi do wypalenia dziur w tłokach, co skutkuje koniecznością remontu kapitalnego.

Niestety, to niejedyna przypadłość silnika 1,5 dCi, która skutkować może koniecznością przeprowadzenia tzw. „naprawy głównej”. Jednostka – podobnie jak jej starsza siostra – 1,9 dCi – cierpi też na poważne usterki układu korbowo-tłokowego! Winę za taki stan rzeczy ponoszą bezzamkowe panewki i wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy skrócić interwały przeglądów olejowych do – maksymalnie – 10 tys. km.

1,5 dci
1,5 dci
Oczywiście dysponując wiedzą o typowych problemach można zdecydowanie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii. Sęk w tym, że w przypadku 1,5 dCi profilaktyka nie należy do tanich. Mechanicy wyspecjalizowani w naprawach francuskich silników radzą, by – przynajmniej raz na 100-120 tys. km – zdecydować się na wymianę... panewek.

Komplet nowych łożysk ślizgowych to wydatek około 150 zł. Mniej więcej drugie tyle zapłacić trzeba będzie za szlif wału korbowego (nowy to co najmniej 600 zł). Naprawa (a w zadzie zapobieganie poważniejszej awarii) zajmie, mechanikowi co najmniej dwa dni – nadwymiarowe panewki będzie można kupić dopiero po szlifie i zmierzeniu wału. Średni koszt takiej operacji – wliczając w to pracę warsztatu - kształtuje się w okolicach 800 zł (w zależności od konstrukcji miski olejowej).

Nie jest to wprawdzie zaporowa kwota, ale trzeba pamiętać, że w większości 1,5 dCi producent przewiduje wymianę napędu rozrządu (klasyczny pasek, jeden napinacz, pompa wody) przy – maksymalnie 100 tys. km. To – lekko licząc – kolejne 800 zł. Można więc śmiało przyjąć, że koszt serwisu silnika po każdych 100 tys. km wahać się będzie w przedziale od 1600 do 2000 tys. zł. To dużo, zwłaszcza, w przypadku starszych pojazdów segmentu B, których ceny startują dziś z poziomu 5-7 tys.


Używane: silnik 1,5 l dCi - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: silnik 1,5 l dCiUżywane: silnik 1,5 l dCi

Zobacz także

Nissan Juke po liftingu (2024). Polskie ceny

Nissan Juke po liftingu (2024). Polskie ceny 2024-05-22

Nissan Juke drugiej generacji debiutował w 2019 roku. Pięć lat na rynku bez modernizacji to szmat czasu, dlatego wreszcie Japończycy zdecydowali się poddać Juke'a kuracji odmładzającej. Teraz samochód trafia na rynek.
Mitsubishi ASX po liftingu (2024)

Mitsubishi ASX po liftingu (2024) 2024-05-01

Obecna generacja Mitsubishi ASX debiutowała pod koniec 2022 roku. Normalnie bez większych zmian samochody są produkowane przynajmniej trzy lata. Jednak ASX to kopia Captura, dlatego poddano go liftingowi zaraz po francuskim pierwowzorze.
Renault Captur po liftingu (2024)

Renault Captur po liftingu (2024) 2024-04-05

Renault Captur to jeden z najchętniej kupowanych modeli francuskiej marki. Od premiery pierwszej generacji w 2013 z salonów wyjechało już ponad 2 miliony egzemplarzy Captura. Pięć lat po wprowadzeniu na rynek drugiej generacji Renault Captur zostało...
Dacia Duster III (2024). Polskie ceny są atrakcyjne

Dacia Duster III (2024). Polskie ceny są atrakcyjne 2024-03-27

Dacia otwiera zamówienia na nowego Dustera w Polsce. Gama napędowa tego modelu będzie szeroka. W ofercie znajdzie się m.in. pełna hybryda, hybryda typu mild, silnik z fabrycznym LPG, oraz z napędem na dwa lub cztery koła.
Nissan Juke po liftingu

Nissan Juke po liftingu 2024-02-15

Nissan Juke II generacji debiutował we wrześniu 2019 roku, niedługo później wyjechał na drogi. Po niespełna pięciu latach od premiery Japończycy zdecydowali się na przeprowadzenie modernizacji, jak to określili "w połowie cyklu życia". To...
Dacia Duster III generacji oficjalnie

Dacia Duster III generacji oficjalnie 2023-11-30

Dacia zaprezentowała III generację modelu Duster. Dla rumuńskiej marki to bardzo ważny model, od 2010 roku do dziś sprzedano ponad 2,2 mln egzemplarzy dwóch generacji Dustera. Co więcej, w 2022 roku to właśnie Duster był najchętniej kupowanym SUV-em...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS