chceauto.pl
x
Używane: silnik 1,5 l dCi

Używane: silnik 1,5 l dCi

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2016-07-09 Opinie
Czterocylindrowy silnik 1,5 l dCi konstrukcji Renault zadebiutował w 2001 roku. Był to pierwszy wysokoprężny motor francuskiej marki zbudowany w myśl idei downsizingu. Na przestrzeni lat jednostka trafiła do niezliczonej gamy pojazdów z grupy Renault, w tym do aut ze znaczkiem Dacii i Nissana.

Silnik 1,5 dCi wyróżnia się nowoczesną konstrukcją, niezłymi osiągami i niewielkim apetytem na paliwo. Ma jednak kilka słabych stron, z których warto zdawać sobie sprawę przed zakupem.

Przeszło 15 lat obecności na rynku sprawiło, że wybierać można spośród wielu wariantów różniących się m.in. poziomem mocy czy osprzętem. Bez rozszyfrowania numeru VIN (ASO) nie sposób określić, czy dany pojazd wyposażono chociażby w filtr cząstek stałych, turbosprężarkę o zmiennej geometrii czy dwumasowe koło zamachowe (zaskakująco trwałe). Ryzyko poważniejszych awarii można jednak ograniczyć organoleptycznie sprawdzając części składowe układu wtryskowego.

W początkowym okresie silniki wyposażane były w układ wtryskowy konstrukcji Delphi, który rozpoznać można po „okrągłej” pompie wtryskowej. Nowsze egzemplarze wyposażano z reguły w system konstrukcji Siemensa, który poznamy po pompie wtryskowej w kształcie „gwiazdy”. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować, jakie wtryskiwacze zamontowano w interesującym nas pojeździe. Te konstrukcji Delphi przysparzają zdecydowanie więcej kłopotów i – chociaż można je regenerować – rzadko kiedy wytrzymują dłużej niż 60-80 tys. km. Za naprawę kompletu zapłacimy co najmniej 2 tys. zł. „Lejących” wtryskiwaczy (szarpanie, brak mocy, wysokie zadymienie spalin) nie można bagatelizować. W jednostkach z taką przypadłością często dochodzi do wypalenia dziur w tłokach, co skutkuje koniecznością remontu kapitalnego.

Niestety, to niejedyna przypadłość silnika 1,5 dCi, która skutkować może koniecznością przeprowadzenia tzw. „naprawy głównej”. Jednostka – podobnie jak jej starsza siostra – 1,9 dCi – cierpi też na poważne usterki układu korbowo-tłokowego! Winę za taki stan rzeczy ponoszą bezzamkowe panewki i wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Dla własnego bezpieczeństwa radzimy skrócić interwały przeglądów olejowych do – maksymalnie – 10 tys. km.

1,5 dci
1,5 dci
Oczywiście dysponując wiedzą o typowych problemach można zdecydowanie zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii. Sęk w tym, że w przypadku 1,5 dCi profilaktyka nie należy do tanich. Mechanicy wyspecjalizowani w naprawach francuskich silników radzą, by – przynajmniej raz na 100-120 tys. km – zdecydować się na wymianę... panewek.

Komplet nowych łożysk ślizgowych to wydatek około 150 zł. Mniej więcej drugie tyle zapłacić trzeba będzie za szlif wału korbowego (nowy to co najmniej 600 zł). Naprawa (a w zadzie zapobieganie poważniejszej awarii) zajmie, mechanikowi co najmniej dwa dni – nadwymiarowe panewki będzie można kupić dopiero po szlifie i zmierzeniu wału. Średni koszt takiej operacji – wliczając w to pracę warsztatu - kształtuje się w okolicach 800 zł (w zależności od konstrukcji miski olejowej).

Nie jest to wprawdzie zaporowa kwota, ale trzeba pamiętać, że w większości 1,5 dCi producent przewiduje wymianę napędu rozrządu (klasyczny pasek, jeden napinacz, pompa wody) przy – maksymalnie 100 tys. km. To – lekko licząc – kolejne 800 zł. Można więc śmiało przyjąć, że koszt serwisu silnika po każdych 100 tys. km wahać się będzie w przedziale od 1600 do 2000 tys. zł. To dużo, zwłaszcza, w przypadku starszych pojazdów segmentu B, których ceny startują dziś z poziomu 5-7 tys.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Używane: silnik 1,5 l dCi - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: silnik 1,5 l dCiUżywane: silnik 1,5 l dCi

Zobacz także

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa

TEST: Renault Captur - definicja kompaktowego SUVa 2023-05-23

Renault Captur pierwszej generacji zadebiutował na rynku w 2013 roku i świetnie wpasował się w zyskujący wtedy na popularności trend na wszelkiej maści „uterenowione” samochody. W 2019 roku ukazała się druga odsłona tego modelu, wnosząca szereg...
Renault Clio po liftingu

Renault Clio po liftingu 2023-04-18

Renault Clio obecnej generacji debiutowało w 2019 roku. Po czterech latach niewątpliwie przyszedł czas na lifting, chociaż skala zmian, szczególnie z przodu, może zaskakiwać.Clio otrzymało właściwie całkowicie nowa przednią część nadwozia. Mocno...
Mitsubishi Colt powróci. Będzie kopią Renault Clio

Mitsubishi Colt powróci. Będzie kopią Renault Clio 2023-04-12

Mitsubishi potwierdziło, że na początku czerwca zaprezentuje zupełnie nową generację modelu Colt. Niestety, podobnie jak w przypadku pokazanego niedawno ASX-a, które jest kopią Renault Captur, również Colt będzie kopią Renault - w tym wypadku...
Nissan Juke Hybrid - hybrydowa oryginalność

Nissan Juke Hybrid - hybrydowa oryginalność 2023-02-07

W 2009 roku na motoryzacyjnych targach w Genewie zaprezentowany został projekt koncepcyjny o nazwie Nissan Qazana i od razu wywołał on żywiołową dyskusję na temat jego designu. Zastanawiano się wtedy, w jakim stopniu uda się przenieść takie...
Suzuki Jimny - jedyny taki samochód ciężarowy na świecie

Suzuki Jimny - jedyny taki samochód ciężarowy na świecie 2023-01-29

Obecne wydanie Suzuki Jimny zadebiutowało w 2018 roku i jego popularność przerosła najśmielsze oczekiwania. Popyt przewyższył podaż, samochody znikały z salonów w mgnieniu oka, a niekiedy były nawet szybko odsprzedawane na rynku wtórnym po wyższej...
Mercedes CLA i CLA Shooting Brake z nowymi silnikami

Mercedes CLA i CLA Shooting Brake z nowymi silnikami 2023-01-30

Coraz ostrzejsze normy emisji spalin sprawiają, że producenci zmuszeni są do systematycznej elektryfikacji gamy modelowej. Proces ten dotknął właśnie Mercedesa CLA, również w wersji Shooting Brake.Wszystkie wersje silnikowe, a w Mercedesie tradycyjnie...