chceauto.pl
x
Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2014-01-10
W najbliższych latach Fiat zamierza całkowicie zmienić swoją strategię. Wszystko dzięki udanemu zakupowi Chryslera.

Niedawno informowaliśmy, że Fiatowi udało się dojść do porozumienia w sprawie pozyskania pozostałych 41,5 proc. udziałów w Chryslerze. Fiat zainwestował w amerykański koncern w 2009 roku, gdy ten ostatni przeżywał kłopoty związane z gwałtownym załamaniem sprzedaży w USA. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę - obecnie rynek amerykański wyszedł z dołka, a Chrysler notuje rekordową sprzedaż.

Wykupienie pozostałych akcji Chryslera sprawi, że grupa Fiat-Chrysler będzie siódmym największym producentem samochodów na świecie. Cała transakcja ma zostać sfinalizowana najdalej do 20 stycznia.

Dzięki Chryslerowi Fiat zapewnił sobie przetrwanie. Gdy kryzys uderzył w Europę Włosi wstrzymali inwestycję w nowe modele, przez co zanotowali dramatyczny spadek sprzedaży. W samej tylko Polsce w zeszłym roku wyniósł on ponad 25 procent, a Fiat, który kilka lat temu był nawet liderem zestawień sprzedaży dziś z trudem łapie się do czołowej "piętnastki". Mimo tego, dzięki zyskom przynoszonym przez Chryslera, Włosi nie martwią się o przetrwanie.

Jaka jednak przyszłość czeka Fiata, a także Alfę Romeo i Lancię? Co nieco ze swoich planów zdradził szef grupy Fiata w wywiadzie udzielonym włoskiemu dziennikowi La Repubblica.

Fiat bardziej premium. I mniej modeli

Przede wszystkim Włosi nie zamierzają odbudowywać pozycji Fiata jako producenta samochodów popularnych, obecnego we wszystkich możliwych segmentach. Sukces modelu 500 sprawił, że w przyszłości Fiat ograniczy się do zaledwie dwóch(!) lini modelowych: pierwsza z nich oparta będzie na Pandzie, a druga - na modelu 500. Przy czym samochody mają być nieco bardziej "premium", a więc właśnie takie, jak Fiat 500 - to nie niska cena ma decydować o tym, że ludzie będą kupować te samochody.

To oznacza wycofanie się z segmentu wyższego (produkcja Cromy została już zakończona, następcy nie będzie), a nawet kompaktowego (koniec Bravo!). Nie wiadomo czy utrzymana zostanie nazwa Punti, czy też zastąpi ją pojazd z liczbą 500 w nazwie. To prawdziwa rewolucja.

Przesądzony los Lancii

Na Lancię wydano wyrok
Na Lancię wydano wyrok
Nowa strategia przewiduje zdegradowanie Lancii do poziomu marki obecnej tylko na rynku włoskim, która będzie sprzedawała tylko jeden model - Ypsilon. Już od wielu lat mówiło się, że ostatnią szansą dla Lancii jest Delta. Ten całkiem udany model sprzedawał się jednak przeciętnie. Już dzisiaj 8 na 10 sprzedanych Lancii trafia na rynek włoski, w dodatku aż 3/4 wszystkich sprzedanych samochodów to Ypsilon.

Ofensywa Alfa Romeo

Marchionne powiedział, że nowym filarem sprzedaży ma być Alfa Romeo. Obecnie już trwają intensywne i utrzymane w tajemnicy prace nad nowymi modelami. Szczegółów brak, ale wiadomo, że samochody Alfa Romeo nie będą napędzane tymi samymi silnikami, które znajdziemy w modelach Fiata.
Szef Fiata przyznał przy tym, że marka zachowa swoje włoskie DNA, a więc i wykorzystanie technologii amerykańskiej (Chryslera) będzie mocno ograniczone. Alfy będą sprzedawane na całym świecie, ale produkowane - we Włoszech. Alfa Romeo ma być jak Jeep, którego auta można kupić wszędzie, ale wszyscy wiedzą, że to amerykańska marka i amerykańskie pojazdy.

Dzięki nowym modelem Alfy Romeo Fiat Europie powinien zacząć zarabiać już w latach 2015-2016.

Zmiana nazwy i siedziby

To nie koniec nowości. Po sfinalizowaniu fuzji z Chryslerem grupa Fiata zmieni nazwę. Niewykluczone, a wręcz bardzo prawdopodobne jest również przeniesienie siedziby z Włoch do USA. Fiat zniknie również z włoskiej giełdy, akcje mają być notowane w USA. - Pójdziemy tam, gdzie są pieniądze. Największy potencjał ma rynek amerykański, ale ostateczne decyzje zostaną podjęte przez zarząd - powiedział Marchionne.

Szczegóły nowej strategii Fiata zostaną ogłoszone w kwietniu. Tak czy inaczej, włoski koncern czeka prawdziwa rewolucja. Czy przyniesie efekty? Czy Włochom uda się przywrócić świetność Alfie Romeo, a więc coś, co nie udało się od momenty przejęcia marki w 1986 roku? Czas pokaże...

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii - GALERIA ZDJĘĆ

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec LanciiNowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Zobacz także

Lancia Ypsilon z napędem hybrydowym

Lancia Ypsilon z napędem hybrydowym 2024-03-24

Lancia Ypsilon to ostatni i jedyny model tego kiedyś znamienitego producenta samochodów. Obecna generacja tego modelu została zaprezentowana w 2011 roku i do dziś jest produkowana jest w Tychach, przy czym kupić ją można tylko we Włoszech. Po 13 latach...
Lancia Ypsilon nowej generacji

Lancia Ypsilon nowej generacji 2024-02-14

XXI wiek to okres spektakularnego upadku Lancii. Z firmy, które słynęła ze zwycięstw w rajdowych mistrzostwach świata (Delta) i z produkowania samochodów, którymi np. w Polsce jeździły najważniejsze osoby w państwie (Kappa), Lancia stała się...
Fiat 126 ma 50 lat

Fiat 126 ma 50 lat 2022-04-26

50 lat temu, podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1972 r., został zaprezentowany następca modelu 500: narodził się Fiat 126, którego zadaniem było powtórzenie sukcesu tego kultowego i uwielbianego samochodu.Model 126 to proste, kwadratowe linie...
Scudo i Ulysse - dwa nowe Fiaty z Francji

Scudo i Ulysse - dwa nowe Fiaty z Francji 2021-10-29

Fabryka Stellantisa w Hordain we Francji będzie wkrótce produkować średniej wielkości samochód dostawczy oraz nowego minivana marki Fiat. Oba występować też mają w wersji elektrycznej.Silniki spalinowe będą napędzane olejem napędowym, w...
Koniec Alfy Romeo Giulietta. Kiedy Alfa Romeo Tonale?

Koniec Alfy Romeo Giulietta. Kiedy Alfa Romeo Tonale? 2021-05-10

Oferta Alfy Romeo skurczyła się właśnie do dwóch modeli. Z konfiguratora i strony producenta zniknęła Giulietta. Samochód przetrwał w ofercie włoskiej marki przez ponad 11 lat!Giuliettę poznaliśmy w 2010 roku w czasie targów motoryzacyjnych w...
2,5 mln Fiatów 500 z Tychów!

2,5 mln Fiatów 500 z Tychów! 2021-03-23

Dwuipółmilionowy samochód z rodziny Fiata 500 został wyprodukowany w zakładach w Tychach. Jubileuszowa „pięćsetka” zjechała z taśm montażowych w poniedziałek, 22 marca 2021 roku i jest nią zamówiona z rynku francuskiego wersja Dolcevita....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS