chceauto.pl
x
Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2014-01-10 Opinie
W najbliższych latach Fiat zamierza całkowicie zmienić swoją strategię. Wszystko dzięki udanemu zakupowi Chryslera.

Niedawno informowaliśmy, że Fiatowi udało się dojść do porozumienia w sprawie pozyskania pozostałych 41,5 proc. udziałów w Chryslerze. Fiat zainwestował w amerykański koncern w 2009 roku, gdy ten ostatni przeżywał kłopoty związane z gwałtownym załamaniem sprzedaży w USA. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę - obecnie rynek amerykański wyszedł z dołka, a Chrysler notuje rekordową sprzedaż.

Wykupienie pozostałych akcji Chryslera sprawi, że grupa Fiat-Chrysler będzie siódmym największym producentem samochodów na świecie. Cała transakcja ma zostać sfinalizowana najdalej do 20 stycznia.

Dzięki Chryslerowi Fiat zapewnił sobie przetrwanie. Gdy kryzys uderzył w Europę Włosi wstrzymali inwestycję w nowe modele, przez co zanotowali dramatyczny spadek sprzedaży. W samej tylko Polsce w zeszłym roku wyniósł on ponad 25 procent, a Fiat, który kilka lat temu był nawet liderem zestawień sprzedaży dziś z trudem łapie się do czołowej "piętnastki". Mimo tego, dzięki zyskom przynoszonym przez Chryslera, Włosi nie martwią się o przetrwanie.

Jaka jednak przyszłość czeka Fiata, a także Alfę Romeo i Lancię? Co nieco ze swoich planów zdradził szef grupy Fiata w wywiadzie udzielonym włoskiemu dziennikowi La Repubblica.

Fiat bardziej premium. I mniej modeli

Przede wszystkim Włosi nie zamierzają odbudowywać pozycji Fiata jako producenta samochodów popularnych, obecnego we wszystkich możliwych segmentach. Sukces modelu 500 sprawił, że w przyszłości Fiat ograniczy się do zaledwie dwóch(!) lini modelowych: pierwsza z nich oparta będzie na Pandzie, a druga - na modelu 500. Przy czym samochody mają być nieco bardziej "premium", a więc właśnie takie, jak Fiat 500 - to nie niska cena ma decydować o tym, że ludzie będą kupować te samochody.

To oznacza wycofanie się z segmentu wyższego (produkcja Cromy została już zakończona, następcy nie będzie), a nawet kompaktowego (koniec Bravo!). Nie wiadomo czy utrzymana zostanie nazwa Punti, czy też zastąpi ją pojazd z liczbą 500 w nazwie. To prawdziwa rewolucja.

Przesądzony los Lancii

Na Lancię wydano wyrok
Na Lancię wydano wyrok
Nowa strategia przewiduje zdegradowanie Lancii do poziomu marki obecnej tylko na rynku włoskim, która będzie sprzedawała tylko jeden model - Ypsilon. Już od wielu lat mówiło się, że ostatnią szansą dla Lancii jest Delta. Ten całkiem udany model sprzedawał się jednak przeciętnie. Już dzisiaj 8 na 10 sprzedanych Lancii trafia na rynek włoski, w dodatku aż 3/4 wszystkich sprzedanych samochodów to Ypsilon.

Ofensywa Alfa Romeo

Marchionne powiedział, że nowym filarem sprzedaży ma być Alfa Romeo. Obecnie już trwają intensywne i utrzymane w tajemnicy prace nad nowymi modelami. Szczegółów brak, ale wiadomo, że samochody Alfa Romeo nie będą napędzane tymi samymi silnikami, które znajdziemy w modelach Fiata.
Szef Fiata przyznał przy tym, że marka zachowa swoje włoskie DNA, a więc i wykorzystanie technologii amerykańskiej (Chryslera) będzie mocno ograniczone. Alfy będą sprzedawane na całym świecie, ale produkowane - we Włoszech. Alfa Romeo ma być jak Jeep, którego auta można kupić wszędzie, ale wszyscy wiedzą, że to amerykańska marka i amerykańskie pojazdy.

Dzięki nowym modelem Alfy Romeo Fiat Europie powinien zacząć zarabiać już w latach 2015-2016.

Zmiana nazwy i siedziby

To nie koniec nowości. Po sfinalizowaniu fuzji z Chryslerem grupa Fiata zmieni nazwę. Niewykluczone, a wręcz bardzo prawdopodobne jest również przeniesienie siedziby z Włoch do USA. Fiat zniknie również z włoskiej giełdy, akcje mają być notowane w USA. - Pójdziemy tam, gdzie są pieniądze. Największy potencjał ma rynek amerykański, ale ostateczne decyzje zostaną podjęte przez zarząd - powiedział Marchionne.

Szczegóły nowej strategii Fiata zostaną ogłoszone w kwietniu. Tak czy inaczej, włoski koncern czeka prawdziwa rewolucja. Czy przyniesie efekty? Czy Włochom uda się przywrócić świetność Alfie Romeo, a więc coś, co nie udało się od momenty przejęcia marki w 1986 roku? Czas pokaże...

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii - GALERIA ZDJĘĆ

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec LanciiNowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Zobacz także

Motoryzacja na ręcznym. Fabryki zamarły!

Motoryzacja na ręcznym. Fabryki zamarły! 2020-03-19

Prawdziwa hekatomba. Tak, jednym słowem, określić można to, co dzieje się obecnie z europejskim przemysłem motoryzacyjnym. Producenci masowo wstrzymują produkcję, a salony świecą pustkami.Przypomnijmy – z początkiem tygodnia o czasowym zatrzymaniu...
Fiat wstrzymuje produkcję w Tychach!

Fiat wstrzymuje produkcję w Tychach! 2020-03-16

Fabryka Fiata w Tychach przerywa produkcję samochodów. Przestój, wynikający z decyzji władz centralnych Fiat Chrysler Automobiles, potrwać ma do 27 marca. Niewykluczone jednak, że pracownicy pozostaną w domach dłużej...Decyzję o wstrzymaniu pracy w...
100 lat Fiata w Polsce

100 lat Fiata w Polsce 2020-02-04

2020 to jubileuszowy rok dla marki Fiat. 100 lat temu, dokładnie 2 lutego 1920 roku, została podpisana umowa, na mocy której w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat jako krajowy oddział zajmujący się sprzedażą, obsługą i naprawą...
Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata!

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata! 2020-01-27

Fiat podsumował właśnie kolejny rok swojej polskiej historii. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia. To i 3 728 sztuk więcej niż na koniec roku 2018. Na ubiegłoroczny wynik złożyły...
Tipo polskim przebojem Fiata

Tipo polskim przebojem Fiata 2020-01-15

Fiat od wielu lat traci swoją pozycję w Europie. Z czołowego producenta samochodów miejskich i małych stopniowo stał się firmą niszową bazującą na jednym, produkowanym od 13 lat (!) modelu, czyli 500.Gdyby nie fuzja z Chryslerem koncern zapewne...
Panda i Fiat 500 Hybrid z mikrohybrydą

Panda i Fiat 500 Hybrid z mikrohybrydą 2020-01-09

Rok 2020 jest dla Włochów początkiem elektrycznej rewolucji. Pierwszym krokiem na drodze do zelektryzowania gamy modelowej jest premiera modeli 500 i Panda z napędem typu mild hybrid. Nowe odmiany poznamy po napisie ”Hybrid" umieszczonym na tyle...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.