Fiat robi krok w tyłu w drodze ku elektromobilności. Fiat 500, który w założeniu miał być wyłącznie samochodem elektrycznym, będzie dostępny również w wersji spalinowej, dla niepoznaki nazwanej Hybrid. Wszystko przez to, że sprzedaż aut bateryjnych mocno odbiega od założeń.
- Od Fiata 500E do Fiata 500 Hybrid
- Fiat 500 Hybrid. Napęd
- Fiat 500 Hybrid. Wersje nadwoziowe i wyposażeniowe
- Fiat 500 Hybrid. Polskie ceny
Od Fiata 500E do Fiata 500 Hybrid
Spalinowy Fiat 500 został zaprezentowany w 2007 roku. Auto zdobyło od razu tytuł Car of the Year 2008 i bez większych zmian (jedyny poważny lifting przeprowadzono w 2015 roku) przetrwało w produkcji do czerwca 2024 roku. Jeszcze w 2023 roku, który był ostatnim pełnym rokiem produkcji "pięćsetki" sprzedano niemal 105 tys. egzemplarzy. Oficjalnym powodem zakończenia produkcji było niedostosowanie samochodu do nowych norm bezpieczeństwa. Od tego momentu w produkcji była już tylko nowa generacja, która debiutowała w wersji elektrycznej.

Fiat 500 Hybrid
Ponieważ jednak samochody elektryczne nie cieszą się powodzeniem, a przynajmniej nie takim, jak się spodziewano, Fiat przygotował spalinową wersję nowej 500-tki. Model ten jest chyba pierwszym przypadkiem, gdy samochód spalinowy powstał na bazie elektrycznego, a nie na odwrót.
Fiat 500 Hybrid. Napęd
Fiat 500 Hybrid (nazwa ta jest wybitnie na wyrost) jest napędzany przez wolnossący trzycylindrowy silnik z serii Firefly o pojemności 1.0 i mocy 65 KM, który wyposażono w technologię mikrohybrydową 12V. Silnik łączony jest wyłącznie z manualną skrzynią sześciobiegową. To napęd stosowany w Lancii Ypsilon czy Fiacie Panda.

Fiat 500 Hybrid
Nie jest więc to rozwiązanie znane z szeregu modeli Stellantisa, w którym wykorzystywany jest silnik 1.2, a silnik elektryczny jest w stanie wyręczyć spalinowy np. podczas manewrowania na parkingu. Mikrohybryda w Fiacie 500 to rozwiązanie dla kierowcy właściwie niezauważalne, nie ma mowy o żadnych manewrach na prądzie.
Fiat 500 z tym układem napędowym to samochód wolny. Sprint do 100 km/h zajmuje mu 16,2 s (w 500e czas rozpędzania wynosi tylko 9,5 s).

Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid. Wersje nadwoziowe i wyposażeniowe
Fiat 500 Hybrid będzie oferowany aż w trzech wersjach nadwoziowych. Jak klasyczny hatchback, kabriolet oraz z nadwoziem 3+1, z trzecimi drzwiami otwieranymi przeciwnie do kierunku jazdy po stronie pasażera, ułatwiającymi dostęp do tylnych siedzeń.

Fiat 500 Hybrid
Ponadto dostępne będą trzy wersje wyposażeniowe: Pop, Icon i La Prima, a także premierowa edycja Torino. Jak widać, Fiat robi wielkie "halo" z przeniesienia produkcji do Włoch, to konieczne, bo pod rządami Stellantisa, produkcja we włoskich zakładach systematycznie maleje, podobnie jak zatrudnienie.
W bogatszych wersjach samochód jest wyposażony w 7-calowy ekran cyfrowych zegarów i 10,25-calowy ekran systemu infotainment Uconnect 5, który umożliwia m.in. integrację ze smartfonem za pomocą interfejsów Android Auto i Apple CarPlay. Wszystkie samochody posiadają natomiast szereg obowiązkowych systemów wsparcia kierowcy ADAS.

Fiat 500 Hybrid
Fiat 500 Hybrid. Polskie ceny
Fiat 500 Hybrid, w przeciwieństwie do poprzedniej generacji, nie będzie produkowany w Tychach, ale we Włoszech, w zakładzie Mirafiori w Turynie. Produkcja seryjna właśnie się rozpoczęła, do końca roku ma powstać 5 tys. egzemplarzy. Docelowe moce produkcyjne mają wynosić 100 tys. samochodów rocznie.

Fiat 500 Hybrid
Polskie ceny Fiata 500 Hybrid nie są jeszcze znane, muszą być jednak wyraźnie niższe niż ceny wersji elektrycznej, która kosztuje od 106 tys. zł. Mimo wszystko, będą też sporo wyższe niż Fiata Pandy (Pandiny), za którego trzeba zapłacić przynajmniej 60 tys. zł. Czyżby więc cennik 500-tki zaczynał się od 80 tys. zł? Przekonamy się już wkrótce.