Stellantis powstał w 2021 roku z połączenia koncernów Fiat Chrysler Automobiles i PSA Peugeot Citroen. Dziś do Stellantisa należy już piętnaście marek samochodowych: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Leapmotor, Maserati, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall. A która z nich sprzedaje najwięcej samochodów?
- W Europie Fiat to producent niszowy
- Fiat potęgą w Brazylii. Bestsellerem Strada
- Włosi ciągle kupują Fiata Panda
- Mocna pozycja Fiata w Turcji i Algierii
W Europie Fiat to producent niszowy
Okazuje się, że największą marką Stellantisa od lat pozostaje Fiat. Europejczyków może to szokować, bo Fiat na Starym Kontynencie w ciągu ostatnich kilkunastu lat zanotował potężny regres, stając się właściwie niszowym producentem.
Jeśli ktoś dziś chce kupić np. w Polsce spalinowego Fiata to ma do wyboru Pandę, ostatnie sztuki Tipo i 600-tkę, przy czym jedynie ostatni z tych modeli jest nową konstrukcją. W tym roku w salonach pojawi się spalinowy Fiat 500 nowej generacji oraz elektryczny Fiat Grande Pande, który powinien również być dostępny jako auto spalinowe, wówczas ma szasnę wzmocnić pozycję marki w Europie, która wyraźnie odwróciła się od aut bateryjnych.
Póki co jednak, Fiat w Europie nie jest liczącym się graczem, a mimo tego utrzymał pozycję największej marki Stellantisa - w 2024 roku na całym świecie sprzedano ponad 1,2 mln Fiatów i żadna inna marka Stellantisa nie może pochwalić się lepszym wynikiem.
Fiat potęgą w Brazylii. Bestsellerem Strada
Aż 521 tys. samochodów wyjechało z salonów Fiata w Brazylii. W tym kraju udział Fiata w rynku wynosi niezwykłe 20,9 proc, czyli co piąty sprzedawany w Brazylii nowy samochód to Fiat.
W 2024 roku w Brazylii Fiat sprzedał o 118 tys. samochodów więcej niż rok wcześniej. Absolutnym hitem był nieduży pickup, czyli Strada, która znalazła 144 tys. nabywców. Tym samym Fiat Strada miał 5,8 proc. udziału w rynku i był czwarty rok z rzędu najchętniej kupowanym samochodem w Brazylii.

Fiat Strada
Włosi ciągle kupują Fiata Panda
Fiat był również liderem rynku włoskiego, na którym sprzedał 190 tys. samochodów, osiągając 10,8 proc. udziału w rynku. Z tej liczby 102 tys. przypadło na produkowaną w Włoszech Pandę. Reszta modeli pozostała daleko w tyle, kolejny pod względem popularności pojazd to dostawcze Ducato (niespełna 20 tys. sztuk).
Śladowa była sprzedaż Fiata 600 (6 tys. sztuk), a w szczególności elektrycznego 500e (2 tys. sztuk).

Fiat Panda
Mocna pozycja Fiata w Turcji i Algierii
Fiat mocno trzyma się równie w Turcji, gdzie ma 11,2 proc. udziału w rynku, za co odpowiada produkowany w tym kraju Fiat Tipo (w Turcji znany jako Egea). Ten model otwiera listy bestsellerów od 2016 roku, w zeszłym roku znalazł ponad 84 tys. nabywców (a łącznie od uruchomienia produkcji - 650 tys.).
Do Fiata należy również rynek algierski. W 2024 roku sprzedano tam 64 tys. Fiatów, z czego 27 tys. to dostawcze Doblo, produkowane w Oranie. Tym samym udział Fiata w rynku Algierii wyniósł aż 62 proc.
Niestety, Stellantis nie zdradził sprzedaży pozostałych marek należących do koncernu.