chceauto.pl
x

Lancia Ypsilon

Oceny użytkowników3.3529/5. Głosy: 17
Ocena: 3.35/5
Głosy: 17.

Lata produkcji

1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

Lancia Ypsilon I (1996-2003)

Lancia Ypsilon zadebiutowała w 1996 roku, jako następca niezbyt popularnego w Polsce modelu Y10. Trzydrzwiowe nadwozie typu hatchback zabudowano na płycie podłogowej pierwszej generacji Fiata Punto. Wspólne były również jednostki napędowe, tyle tylko, że dla Ypsilona zarezerwowane były te mocniejsze, o pojemnościach od 1,2 l. do 1,4 l.

Pierwsza generacja produkowana była do 2003 roku, kiedy to na rynku pojawiło się kolejne wcielenie modelu.

Samochody pierwszej serii cierpią na kilka typowych dla Fiatów niedomagań. Szybko wybija się - zwłaszcza tylne - zawieszenie (amortyzatory, wahacze, łożyska). Auta narażone są też na wycieki z silnika i zespołu napędowego. Podobnie jak w Dedrze czy Fiacie Siena szybki przejazd przez kałużę może się okazać zabójczy dla alternatora.

Przy przebiegu powyżej 100 tys. km wymiany zaczynają się też domagać poduszki silnika i skrzyni biegów. Warto poszukać egzemplarzy wyposażonych we wspomaganie kierownicy, bo manewrowanie w zatłoczonym mieście wymaga nieco siły. Podobnie, jak w przypadku innych Lancii za niewielkie pieniądze otrzymujemy niepowtarzalny styl, wysoki komfort oraz niezłe wyposażenie. Trzeba jednak brać pod uwagę, że lista drobnych, acz dokuczliwych (na szczęście raczej tanich do usunięcia) usterek może być dłuższa, niż u innych producentów.

Lancia Ypsilon II (2003-2011)

Druga generacja Ypsilona trafiła do sprzedaży w 2003 roku i produkowana była do 2011 roku. Do budowy auta wykorzystano płytę podłogową Punto drugiej generacji, jednak nie wszystkie części są wymienne między tymi modelami. Tak naprawdę Ypsilon II najbardziej jest spokrewniony z Lancią Musa i Fiatem Idea.

Oczywiście Ypsilon wyróżnia się stylistyką, a to oznacza... kłopot z dostępem do części blacharskich. Części karoseryjne dostępne są praktycznie wyłącznie w ASO (brak tanich zamienników), w cenach znacznie przekraczających ceny części np. do Punto II. Co gorsza, również oferta na rynku elementów używanych jest dość mierna, a to ze względu na znacznie ograniczoną popularność Yspilona. Dlatego szukając pierwszego samochodu lepiej wybrać... Fiata.

Lancia Ypsilon II nie cierpi na poważne przypadłości. Czasami daje jednak o sobie znać fiatowska jakość niektórych podzespołów. Silniki i skrzynie biegów należą raczej do bezawaryjnych, jeśli nie liczyć wycieków oleju.

Typowe usterki dotyczą jedynie przejętego z Punto zawieszenia (wahacze, końcówki drążków), które nie jest zbyt odporne na nasze drogi (ale uwaga: wahacze, choć podobne, nie są identyczne z tymi z Punto; ceny wynoszą, w zależności od producenta, około 200-350 zł). Z tyłu zastosowano belkę sztywną, która jest dość odporna na zużycie.

W Lancii Ypsilon, podobnie, jak w wielu Fiatach, występują problemy z pękającymi obudowami alternatorów (które z racji umiejscowienia narażone są na częsty kontakt z wodą).

Ypsilon II oferowany był z silnikami benzynowymi (znacznie bardziej popularne i sensowne w samochodzie miejskim) oraz dieslem 1.3 JTD. W zakresie jednostek benzynowych najpewniejszym wyborem jest sprawdzony, ośmiozaworowy silnik o pojemności 1.2, który znalazł zastosowanie również w trzeciej generacji Ypsilona. Jest to prosta i bezawaryjne konstrukcja, która zużywa niewiele paliwa. Jedyny zarzut można mieć do niskiej mocy (60 KM) i słabych osiągów.

Więcej mocy zapewnia szesnastozaworowy silnik 1.2 o mocy 80 KM. W tym wypadku auto jeździ znacznie lepiej, zużywa niewiele więcej paliwa, jednak serwis będzie już kosztował więcej. Ostatni silnik benzynowy ma pojemność 1.4 l i 95 KM mocy. Nie odkryjemy Ameryki stwierdzając, że osiągi są godne uznania, ale zużycie paliwa i koszty serwisu będą znacznie wyższe.

W Ypsilonie II montowany był również diesel 1.3 JTD, który występował w różnych wariantach mocy. Jest to jednostka wykonana w technologii common-rail. Generalnie fiatowskie silniki JTD cieszą się dobrą opinią, warto jednak rozważyć sens zakupu miejskiego samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Naturalnemu zużyciu ulegać będzie turbosprężarka i wtryskiwacze, a koszt ich naprawy nie jest niski, warto również dbać o poziom oleju. Oczywiście zużycie paliwa znajduje się na niskim poziomie, jednak trzeba dobrze przeliczyć, czy to zrównoważy koszt ewentualnych napraw skomplikowanego technicznie silnika wysokoprężnego.

Czy jest sens kupować Lancię Ypsilon II? Samochody kuszą bogatym - jak na auto miejskie - wyposażeniem i niskimi cenami na rynku wtórnym. Koszt serwisu będzie na pewno wyższy niż w wypadku np. Fiata Punto II czy Fiata Idea (chociaż można go dość znacznie zminimalizować), jednak auto kusi stylem i jakością materiałów. Ze względu na nietypowość samochodu, mogą pojawić się problemy z późniejszą odsprzedażą, szczególnie za pomocą ogłoszeń (wiele osób w ogóle "nie kojarzy" Ypsilona). Debiut III generacji tego modelu wpłynie pozytywnie na ceny używanych egzemplarzy II generacji.

Lancia Ypsilon III (2011-2015)

Na salonie genewskim w 2011 roku zadebiutowała Lancia Ypsilon III generacji.

Samochód zbudowano w oparciu o płytę podłogową Fiata 500, auto po raz pierwszy otrzymało pięciodrzwiowe nadwozie. Produkcja seryjna ruszyła w maju 2011 roku.

Samochód powstaje wyłącznie w fabryce Fiata w Tychach i standardowo objęty jest trzyletnią gwarancją. Istnieje możliwość płatnego poszerzenia ochrony gwarancyjnej do 8 lat. Gwarancja nie jest limitowana przebiegiem.Wnętrze wykonane jest z niezłych materiałów, jednak wyposażenie standardowe, jak na markę premium, wcale nie jest wysokie. Z kolei doposażenie samochodu dość mocno winduje cenę.

Przykładowe samochody

Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon III 1.3 JTD 95 KM

2011, hatchback 5dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 18 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszenia
Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon II 1.2 60 KM

2003, hatchback 3dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 6 000,00 zł
DostępnośćBez ofert na rynku
Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon I 1.1 55 KM

1997, hatchback 3dr
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 2 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze ofertyOceny3.20/5. Głosy: 5

Zobacz także

Lancia Ypsilon nowej generacji

Lancia Ypsilon nowej generacji 2024-02-14

XXI wiek to okres spektakularnego upadku Lancii. Z firmy, które słynęła ze zwycięstw w rajdowych mistrzostwach świata (Delta) i z produkowania samochodów, którymi np. w Polsce jeździły najważniejsze osoby w państwie (Kappa), Lancia stała się...
Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata!

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata! 2020-01-27

Fiat podsumował właśnie kolejny rok swojej polskiej historii. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia. To i 3 728 sztuk więcej niż na koniec roku 2018. Na ubiegłoroczny wynik złożyły...
12 mln aut z Tychów!

12 mln aut z Tychów! 2019-11-18

18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach. Jubileuszowym autem był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała...
To już koniec marki Lancia!

To już koniec marki Lancia! 2017-05-11

Nie jest to nie niespodzianką, ale jednak trudno się tym pogodzić - z rynków europejskich znika właśnie Lancia. To koniec tej marki."Dziękujemy za okazane zainteresowanie samochodami marki Lancia" - taki komunikat wraz z zachętą do skorzystania z...
Fiat największym polskim producentem

Fiat największym polskim producentem 2017-01-15

FCA Poland to największa z 17 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najlepszych w Grupie FCA zakładów produkcyjnych. Jako jeden z niewielu na świecie uzyskała Złoty Poziom w systemie World Class...
Lancia Ypsilon po liftingu

Lancia Ypsilon po liftingu 2015-09-12

Lancia znajduje się w głębokiej defensywie. Marka sukcesywnie realizuje plan, zgodnie z którym ma zostać wycofana z rynku europejskich, a jedynym modelem, który pozostanie w ofercie będzie Ypsilon, przy czym samochód ten ma być sprzedawany tylko we...
Tyski Fiat ma się dobrze

Tyski Fiat ma się dobrze 2014-07-11

W pierwszym półroczu bieżącego roku tyski zakład Fiat Auto Poland wyprodukował łącznie 174 127 samochodów, czyli o 11,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to wynik lepszy od prognozowanego.Na szczególne podkreślenie...
Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii 2014-01-10

W najbliższych latach Fiat zamierza całkowicie zmienić swoją strategię. Wszystko dzięki udanemu zakupowi Chryslera.Niedawno informowaliśmy, że Fiatowi udało się dojść do porozumienia w sprawie pozyskania pozostałych 41,5 proc. udziałów w...
Fiat największym producentem  w Polsce

Fiat największym producentem w Polsce 2013-01-03

Fiat wyprodukował w ubiegłym roku w zakładzie w Tychach 348 503 samochody, w tym samochodów marki Fiat, Abarth i Lancia - 293 890 szt. Pozostałe to produkowany na zlecenie Forda model Ka.Największy poziom osiągnęła produkcja Fiata 500 - 144 089 sztuk....
10 milionów Fiatów z Polski!

10 milionów Fiatów z Polski! 2012-10-12

Miłośnicy polskiej motoryzacji mają powód do świętowania. Wczoraj z linii montażowych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał jubileuszowy 10-milionowy samochód. Tyle aut wyprodukowały w swojej 41-letniej historii zakłady w Bielsku-Białej i w...
Apokalipsa. Sprzedaż najgorsza od 14 lat!

Apokalipsa. Sprzedaż najgorsza od 14 lat! 2012-04-17

Wygląda na to, że czarne sny dealerów samochodowych zaczynają się spełniać. W marcu sprzedaż nowych samochodów na rynkach europejskich spadła aż o 6,6 procent, co oznacza, że sprzedawcy aut zanotowali właśnie najgorszy miesiąc od czternastu...
Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut? 2012-01-27

Wygląda na to, że kryzys ekonomiczny szerokim łukiem omija tych, zarabiających zdecydowanie powyżej przeciętnej. Coraz mniej zamożna staje się za to tzw. „klasa średnia”. Dowody? Weźmy na przykład wyniki sprzedaży koncernu Fiat. Duży wzrost...
Lancia Ypsilon II - odrobina szaleństwa

Lancia Ypsilon II - odrobina szaleństwa 2011-10-02

Druga generacja Ypsilona trafiła do sprzedaży w 2003 i produkowana była do 2011 roku. Do budowy auta wykorzystano płytę podłogową Punto drugiej generacji, jednak nie wszystkie części są wymienne między tymi modelami. Tak naprawdę Ypsilon II...
Szukasz lukusu? Nie musi być z Niemiec!

Szukasz lukusu? Nie musi być z Niemiec! 2011-06-27

Kilka dni temu odbyła się polska premiera nowej Lancii Ypsilon. Z punktu widzenia polskiej motoryzacji jest to ważne wydarzenie, najnowsze dziecko kojarzonej z luksusem włoskiej marki powstaje bowiem w fabryce Fiata w Tychach.Nowy Ypsilon, po raz pierwszy...
Do miasta. Stylowa i niedroga

Do miasta. Stylowa i niedroga 2011-05-16

W Tychach rozpoczęła się produkcja Lancii Ypsilon trzeciej generacji. W tym roku polską fabrykę opuści około 50-60 tys. egzemplarzy tego auta, docelowo zdolność produkcyjna ma wynosić 100-120 tys. sztuk rocznie. Nowa Lancia Ypsilon zbudowana...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS