Fiat 500 będzie chyba pierwszym modelem w historii motoryzacji, który został opracowany w wersji elektrycznej, i który został przerobiony na wersję spalinową. Nie było jednak innego wyjścia - Fiat 500, który był spalinowym bestsellerem produkowanym w Tychach przez kilkanaście lat, po wprowadzeniu nowej, elektrycznej generacji przestał się sprzedawać.
- Spalinowego Fiata 500 produkowano przez 17 lat
- Stary Fiat 500 sprzedawał się lepiej niż nowy elektryk
- Jaki będzie nowy Fiat 500 Hybrid?
Spalinowego Fiata 500 produkowano przez 17 lat
Spalinowy Fiat 500 został zaprezentowany w 2007 roku. Auto zdobyło od razu tytuł Car of the Year 2008 i bez większych zmian (jedyny poważny lifting przeprowadzono w 2015 roku) przetrwało w produkcji do czerwca 2024 roku. Jeszcze w 2023 roku, który był ostatnim pełnym rokiem produkcji "pięćsetki" sprzedano niemal 105 tys. egzemplarzy.
Oficjalnym powodem zakończenia produkcji było niedostosowanie samochodu do nowych norm bezpieczeństwa. Od tego momentu w produkcji była już tylko nowa generacja, która debiutowała w wersji elektrycznej.

Fiat 500 Hybrid
Stary Fiat 500 sprzedawał się lepiej niż nowy elektryk
W pierwszym kwartale tego roku z salonów wyjechało 4288 elektrycznych Fiatów 500e, czyli o ponad połowę mniej niż w pierwszym kwartale 2024 roku (9308 sztuk). Dla porównania - w pierwszym kwartale ubiegłego roku sprzedano jeszcze niemal 26 tys. sztuk spalinowej pięćsetki, której sprzedaż spadła dopiero w tym roku, gdy wyprzedawano już ostatnie sztuki z zapasów (2698 aut w pierwszym kwartale).

Fiat 500 Hybrid
Te liczby nie pozostawiały wątpliwości. Kierowcy wolą auto spalinowe, więc Fiat nie miał wyjścia i je przygotował. Fiat 500e został przystosowany do napędu mikrohybrydowego, obie wersje będą produkowane w fabryce Mirafiori we Włoszech. Rozpoczęła się tam już produkcja pierwszych egzemplarzy przedseryjnych. Fiat podał, że pierwsze egzemplarze seryjne wyjadą z zakładu w listopadzie.

Fiat 500 Hybrid
Jaki będzie nowy Fiat 500 Hybrid?
Wersja spalinowa będzie wyglądać niemal identycznie jak elektryczne. Różnice sprowadzają się do innego zderzaka i grilla, które muszą zapewnić większy dopływ powietrza i nie mogą być zabudowane. I ten akurat element na zdjęciach jest jeszcze zamaskowany.
Wciąż oficjalnie nie wiadomo, jaki silnik będzie napędzał nowego Fiata 500 Hybrid. Prawdopodobnie będzie to ten sam napęd, co w poprzedniej generacji, a więc pod maską znajdzie się 3-cylindrowy silnik wolnossący, który generował 70 KM. W tym rozwiązaniu działanie układu hybrydowego jest śladowe, de facto sprowadza się do żeglowania z wyłączonym silnikiem spalinowym przy niewielkich prędkościach.

Fiat 500 Hybrid
Wiadomo natomiast, że w "pięćsetce" nie znajdzie zastosowania popularny napęd hybrydowy Stellantisa oparty na silniku 1.2 Puretech. W tym rozwiązaniu silnik elektryczny jest zintegrowany z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów, a na zdjęciach widać, że nowa "pięćsetka" ma przekładnię manualną.