chceauto.pl
x
Porsche rozwija napęd hybrydowy

Porsche rozwija napęd hybrydowy

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-05-27 Opinie
Porsche od dziesiątków lat jednoznacznie kojarzone jest jako producent samochodów sportowych. Jednak zaostrzane normy emisji spalin powodują, że wszyscy producenci bez wyjątku muszą pochylić się nad technologiami obniżającymi zużycia paliwa. Porsche wybrało napęd hybrydowy, jako ten który pozwala osiągnąć dobre wyniki w teście pomiarowym, a jednocześnie zachowuje wysokie osiągi samochodów.

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Obecnie Porsche posiada już trzy modele z hybrydowym napędem typu plug-in: 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid oraz Cayenne S E-Hybrid, przy czym za komponent elektryczny napędu tych samochodów odpowiada Bosch.

Efekty współpracy obu niemieckich firm są imponujące. Porsche 918 Spyder było pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie, który pokonał Północną Pętlę toru Nurburgring (20,6 km długości) w mniej niż 7 minut (6 minut i 57 s, czyli o 14 s szybciej niż ówczesny rekordzista).

Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Wiedzę zdobytą podczas budowy tej supersportowej maszyny z hybrydowym napędem plug-in producent wykorzystał w elektryfikacji kolejnych modeli - Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid. Ich wprowadzenie na rynek uczyniło Porsche liderem w segmencie hybrydowych aut premium.

Dla wszystkich wspomnianych modeli Porsche z hybrydowym napędem plug-in Bosch dostarcza elektronikę siłową, zestaw akumulatorów, silniki elektryczne dla modeli Cayenne i Panamera oraz elektryczną jednostkę montowaną przy przedniej osi 918 Spyder.

Porsche 918 Spyder: wyjątkowy napęd i osiągi

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Naczelnym zadaniem projektantów 918 Spyder było zbudowanie supersportowego samochodu kolejnej dekady, zasilanego wysoce wydajnym i mocnym napędem hybrydowym. Opracowanie konstrukcji całkowicie nowej, tworzonej od podstaw na czystej kartce papieru, pozwoliło na uniknięcie jakichkolwiek ustępstw. Całe auto powstało wokół napędu hybrydowego.

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Za sprawą opracowanego przez Boscha silnika elektrycznego SMG 180/120 pojazd dysponuje dodatkową mocą 210 kW (286 KM). Zlokalizowana przy przedniej osi jednostka już od chwili startu dostarcza 210 Nm momentu obrotowego, a motor zamontowany z tyłu generuje kolejne 375 Nm. Łącznie, zespół napędowy osiąga moc 652 kW (887 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 1280 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niesamowite 2,6 sekundy!

Z drugiej strony, supersamochód Porsche potrafi pokonać dystans 100 km, zużywając zaledwie 3,1 l/100 km - czyli mniej niż większość współczesnych małych aut. Oczywiście nie korzysta się wówczas z maksymalnych osiągów...

Porsche Panamera S E-Hybrid i Porsche Cayenne S E-Hybrid

Porsche Panamera S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid
]Przyjemność z jazdy samochodem sportowym oraz zapotrzebowanie na paliwo w cyklu pomiarowym na poziomie auta miejskiego - Porsche Cayenne S E-Hybrid i Panamera S E-Hybrid dowodzą, że to nie musi się wykluczać. Pierwsza na świecie hybryda plug-in wśród SUV-ów premium legitymuje się mocą systemową 306 kW (416 KM), a w cyklu pomiarowym NEDC potrzebuje tylko 3,4 l/100 km. Hybrydowy wariant gran turismo Porsche, również o mocy 306 kW (416 KM), za sprawą niższej masy własnej, tylnego napędu i mniejszego oporu powietrza zużywa jedynie 3,1 l/100 km.

Oczywiście są to wartości pomiarowe, ale rzeczywiste wyniki, osiągane szczególnie w mieście są zdecydowanie lepsze od wyników samochodów o napędzie konwencjonalnym podobnej mocy.

W hybrydowych odmianach Porsche Cayenne i Panamera dodatkową siłę napędową zapewnia silnik elektryczny IMG-300 firmy Bosch. Dostarcza on do 310 Nm dodatkowego momentu obrotowego oraz 70 kW (95 KM) dodatkowej mocy. Rolę centralnego interfejsu między jednostką elektryczną i akumulatorami pełni moduł INVCON 2.3 firmy Bosch.

Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Elektronika siłowa stanowi centrum zarządzania napędem elektrycznym - to ona przetwarza prąd stały przechowywany jako energię w akumulatorze w prąd przemienny trójfazowy służący do napędu jednostki elektrycznej i na odwrót.

Akumulator trakcyjny Boscha z ogniwami pryzmatycznymi ma pojemność 10,8 kWh w przypadku Cayenne S E-Hybrid oraz 9,4 kWh w przypadku limuzyny Panamera S E-Hybrid. Można go naładować z domowego gniazdka w ciągu niespełna 4 godzin. Korzystanie z gniazda przemysłowego i stacji ładowania pozwala skrócić ten czas niemal dwukrotnie, do nieco ponad 2 godzin.

Na samochody elektryczne o sensownym zasięgu, osiągach i cenie musimy jeszcze poczekać. Ale napęd hybrydowy już dziś z powodzeniem może zastąpić praktycznie dowolny silnik konwencjonalny. Samochody Porsche są tego jeżdżącym dowodem.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Porsche rozwija napęd hybrydowy - GALERIA ZDJĘĆ

Porsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowy

Zobacz także

Nowe Porsche Cayenne. Pierwsze zdjęcia kabiny

Nowe Porsche Cayenne. Pierwsze zdjęcia kabiny 2023-03-31

18 kwietnia Porsche oficjalnie zaprezentuje Cayenne... no właśnie nie do końca nowej generacji. Co prawda, obecny model ma już sześć lat, więc najwyższa pora na generacyjną zmianę, ale wiadomo, że jesteśmy w trudnym czasie, gdy dochodzi do...
Lamborghini Revuelto. Hybrydo o mocy 1015 KM

Lamborghini Revuelto. Hybrydo o mocy 1015 KM 2023-03-30

Po 12 latach od debiutu, pod koniec 2022 roku Lamborghini zakończyło produkcję Aventadora. Model ten zostanie zastąpiony przez Revuelto, samochód, który jest hybrydą typu plug-in.Nie ma jednak powodu, by toczyć krokodyle łzy. Co najważniejsze, za...
Ford Explorer PHEV - test SUVa zza Wielkiej Wody

Ford Explorer PHEV - test SUVa zza Wielkiej Wody 2023-03-17

Ford Explorer jest samochodem, który jednoznacznie kojarzy się ze Stanami Zjednoczonymi i tam występuje w roli samochodu rodzinnego, roboczego, wyprawowego czy nawet policyjnego radiowozu. Model ten po raz pierwszy zaprezentowany został w 1990 roku, a...
Nissan X-Trail e-Power e-4orce - test hybrydy z wyjątkowym napędem

Nissan X-Trail e-Power e-4orce - test hybrydy z wyjątkowym napędem 2023-03-03

Nowy Nissan X-Trail został już przez nas sprawdzony przy okazji polskiej prezentacji premierowej, jednak wtedy mieliśmy kontakt z tym samochodem raptem przez parę godzin. Teraz przyszła pora na pełen test – X-Trail zagościł w naszej redakcji na...
Nissan Qashqai e-POWER - test wyjątkowo zelektryfikowanej hybrydy

Nissan Qashqai e-POWER - test wyjątkowo zelektryfikowanej hybrydy 2023-02-14

Nissan Qashqai pierwszy raz w sprzedaży pojawił się w 2007 roku i pełnił kluczową rolę w rozwoju segmentu crossoverów. Najnowsza, czyli trzecia z kolei, generacja zadebiutowała na rynku w 2021 roku i wniosła za sobą wiele zmian. Jedną z nich jest,...
Porsche Cayenne po modernizacji w ostatnich testach

Porsche Cayenne po modernizacji w ostatnich testach 2023-02-10

Porsche przygotowuje modernizację modelu Cayenne. Samochód debiutował w 2017 roku, ale producent zamiast prezentować nową generację, zdecydował się tylko na daleko idącą modernizację. Zmiany mają obejmują zespół napędowy, podwozie, design,...