chceauto.pl
x
Porsche rozwija napęd hybrydowy

Porsche rozwija napęd hybrydowy

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-05-27 Opinie
Porsche od dziesiątków lat jednoznacznie kojarzone jest jako producent samochodów sportowych. Jednak zaostrzane normy emisji spalin powodują, że wszyscy producenci bez wyjątku muszą pochylić się nad technologiami obniżającymi zużycia paliwa. Porsche wybrało napęd hybrydowy, jako ten który pozwala osiągnąć dobre wyniki w teście pomiarowym, a jednocześnie zachowuje wysokie osiągi samochodów.

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Obecnie Porsche posiada już trzy modele z hybrydowym napędem typu plug-in: 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid oraz Cayenne S E-Hybrid, przy czym za komponent elektryczny napędu tych samochodów odpowiada Bosch.

Efekty współpracy obu niemieckich firm są imponujące. Porsche 918 Spyder było pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie, który pokonał Północną Pętlę toru Nurburgring (20,6 km długości) w mniej niż 7 minut (6 minut i 57 s, czyli o 14 s szybciej niż ówczesny rekordzista).

Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Wiedzę zdobytą podczas budowy tej supersportowej maszyny z hybrydowym napędem plug-in producent wykorzystał w elektryfikacji kolejnych modeli - Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid. Ich wprowadzenie na rynek uczyniło Porsche liderem w segmencie hybrydowych aut premium.

Dla wszystkich wspomnianych modeli Porsche z hybrydowym napędem plug-in Bosch dostarcza elektronikę siłową, zestaw akumulatorów, silniki elektryczne dla modeli Cayenne i Panamera oraz elektryczną jednostkę montowaną przy przedniej osi 918 Spyder.

Porsche 918 Spyder: wyjątkowy napęd i osiągi

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Naczelnym zadaniem projektantów 918 Spyder było zbudowanie supersportowego samochodu kolejnej dekady, zasilanego wysoce wydajnym i mocnym napędem hybrydowym. Opracowanie konstrukcji całkowicie nowej, tworzonej od podstaw na czystej kartce papieru, pozwoliło na uniknięcie jakichkolwiek ustępstw. Całe auto powstało wokół napędu hybrydowego.

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Za sprawą opracowanego przez Boscha silnika elektrycznego SMG 180/120 pojazd dysponuje dodatkową mocą 210 kW (286 KM). Zlokalizowana przy przedniej osi jednostka już od chwili startu dostarcza 210 Nm momentu obrotowego, a motor zamontowany z tyłu generuje kolejne 375 Nm. Łącznie, zespół napędowy osiąga moc 652 kW (887 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 1280 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niesamowite 2,6 sekundy!

Z drugiej strony, supersamochód Porsche potrafi pokonać dystans 100 km, zużywając zaledwie 3,1 l/100 km - czyli mniej niż większość współczesnych małych aut. Oczywiście nie korzysta się wówczas z maksymalnych osiągów...

Porsche Panamera S E-Hybrid i Porsche Cayenne S E-Hybrid

Porsche Panamera S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid
]Przyjemność z jazdy samochodem sportowym oraz zapotrzebowanie na paliwo w cyklu pomiarowym na poziomie auta miejskiego - Porsche Cayenne S E-Hybrid i Panamera S E-Hybrid dowodzą, że to nie musi się wykluczać. Pierwsza na świecie hybryda plug-in wśród SUV-ów premium legitymuje się mocą systemową 306 kW (416 KM), a w cyklu pomiarowym NEDC potrzebuje tylko 3,4 l/100 km. Hybrydowy wariant gran turismo Porsche, również o mocy 306 kW (416 KM), za sprawą niższej masy własnej, tylnego napędu i mniejszego oporu powietrza zużywa jedynie 3,1 l/100 km.

Oczywiście są to wartości pomiarowe, ale rzeczywiste wyniki, osiągane szczególnie w mieście są zdecydowanie lepsze od wyników samochodów o napędzie konwencjonalnym podobnej mocy.

W hybrydowych odmianach Porsche Cayenne i Panamera dodatkową siłę napędową zapewnia silnik elektryczny IMG-300 firmy Bosch. Dostarcza on do 310 Nm dodatkowego momentu obrotowego oraz 70 kW (95 KM) dodatkowej mocy. Rolę centralnego interfejsu między jednostką elektryczną i akumulatorami pełni moduł INVCON 2.3 firmy Bosch.

Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Elektronika siłowa stanowi centrum zarządzania napędem elektrycznym - to ona przetwarza prąd stały przechowywany jako energię w akumulatorze w prąd przemienny trójfazowy służący do napędu jednostki elektrycznej i na odwrót.

Akumulator trakcyjny Boscha z ogniwami pryzmatycznymi ma pojemność 10,8 kWh w przypadku Cayenne S E-Hybrid oraz 9,4 kWh w przypadku limuzyny Panamera S E-Hybrid. Można go naładować z domowego gniazdka w ciągu niespełna 4 godzin. Korzystanie z gniazda przemysłowego i stacji ładowania pozwala skrócić ten czas niemal dwukrotnie, do nieco ponad 2 godzin.

Na samochody elektryczne o sensownym zasięgu, osiągach i cenie musimy jeszcze poczekać. Ale napęd hybrydowy już dziś z powodzeniem może zastąpić praktycznie dowolny silnik konwencjonalny. Samochody Porsche są tego jeżdżącym dowodem.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Porsche rozwija napęd hybrydowy - GALERIA ZDJĘĆ

Porsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowyPorsche rozwija napęd hybrydowy

Zobacz także

BMW X1 i X2 jako hybrydy plug-in

BMW X1 i X2 jako hybrydy plug-in 2020-01-09

W palecie modeli BMW debiutują dwie nowe hybrydy - BMW X1 xDrive25e oraz BMW X2 xDrive25e. Obie wyposażone są w siostrzany układ plug in. Samochody poznać można wyłącznie po klapce umieszczonej na lewym przednim błotniku. Skrywa ona gniazdo służące...
Kolejna hybryda Opla już w cenniku

Kolejna hybryda Opla już w cenniku 2019-12-27

Opel kontynuuje elektryczną ofensywę. Po w pełni elektrycznym Oplu Corsa‑e i Grandlandzie X z napędem na cztery koła przyszła pora na jego mniej okazałą wersję z napędem na przód. Oznacza to, że Grandland X jest pierwszym Oplem dostępnym w...
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Nowość

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Nowość 2019-11-20

Toyota otwiera nowy rozdział w historii modelu RAV4. Na salonie w Los Angeles zaprezentowano RAV4 Plug-in Hybrid, czyli pierwszą w gamie tego modelu hybrydę z możliwością ładowania z gniazdka. Wersja Plug-in Hybrid zajmie miejsce na szczycie gamy...
Mercedes A 250 e już w Polsce!

Mercedes A 250 e już w Polsce! 2019-11-14

W polskich salonach Mercedesa można już składać zamówienia na model A 250 e – czyli klasę A z hybrydowym napędem plug-in. Auto łączyć ma zalety pojazdu elektrycznego i spalinowego: wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 15,6 kWh...
12 hybryd plug-in Porsche

12 hybryd plug-in Porsche 2019-10-30

Porsche rozpoczęło już sprzedaż modelu Taycan, rozpoczynając nową erę w dziejach marki – napędu całkowicie elektrycznego. Ale producent ze Stuttgartu-Zuffenhausen elektryfikuje gamę swoich aut od wielu lat. Dziś oferta sportowych samochodów...
Audi A6 już jako hybryda plug-in

Audi A6 już jako hybryda plug-in 2019-10-26

Audi A6 55 TFSI e quattro to kolejna w gamie niemieckiego producenta hybryda plug-in.Pod względem technicznym niespodzianki nie ma - samochód otrzymał ten sam układ napędowy, który debiutował w Audi Q5 55 TFSI e quattro. Składa się on z benzynowego...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.