Lotus rozpoczyna sprzedaż swojego pierwszego elektrycznego modelu, czyli Eletre. Poznaliśmy ceny i dane technicznego tego pojazdu.
Lotus Eletre
Lotus Eletre to luksusowy SUV, który zbudowany został na zupełnie nowej platformie o nazwie EPA (Electric Premium Architecture). Gdyby nie elektryczny napęd, Eletre rywalizowałby na rynku z Porsche Cayenne, Aston Martinem DBX, Lamborghini Urus czy Bentleyem Bentaygą. Samochód ma 510 cm długości, czyli jest aż o 18 cm dłuższy od mierzącego 492 cm Cayenne. Jest również większy od DBX-a (504 cm) i odrobinę krótszy od Urusa (511 cm).
Wysokość nadwozia Eletry to 163 cm. Auto, typowo dla samochodów elektrycznych, cechuje się dużym rozstawem osi (302 cm). Dzięki temu wnętrze jest obszerne, ale również jest wystarczająco miejsca na zamontowanie w podłodze baterii akumulatorów. Spora, bo wynosząca z lusterkami 223 cm, jest również szerokość nadwozia.
Lotus Eletre
Lotus Eletre będzie oferowany w trzech wersjach o nazwach Eletre, Eletre S i Eletre R. Dwie pierwsze napędzane są przez jeden, umieszczony przy tylnej osi silnik elektryczny o mocy 603 KM (450 kW) i momencie obrotowym 710 Nm. Ten układ napędowy rozpędza Eletre do 100 km/h w 4,5 s, prędkość maksymalna została ograniczona do 258 km/h (160 mil/h).
Na szczycie gamy stoi Eletre R. Taki samochód jest napędzany przez dwa silniki umieszczone przy osiach (posiada więc napęd wszystkich kół), moc systemowa wynosi 905 KM (675 kW), a moment obrotowy - 985 Nm. Eletre R rozpędza się do 100 km/h w 2,95 s, czyli na poziomie bolidów F1. Prędkość maksymalna została ograniczona do 265 km/h (165 mil/h).
Lotus Eletre
Niezależnie od wersji energia elektryczna jest przechowywana w akumulatorze o pojemności 112 kWh. Zapewnia on zasięg do 490 km w przypadku wersji mocniejszej i do 600 km w przypadku obu słabszych odmian (wg WLTP, realny zasięg będzie mniejszy). Przy wykorzystaniu ultraszybkiej ładowarki akumulator można naładować od 10 do 80 proc. pojemności w 20 minut.
Ciekawostkę stanowi, że do obsługi pokładowego systemu infotainment producent wykorzystał znany z gier komputerowych sinik Unreal Engine, a napędzają go dwa procesory Qualcomm 8155. System obsługuje się za pomocą dotykowego ekranu o przekątnej 15,1 cala.
Ceny Lotusa Eletre zaczynają się od 96 tys. euro (480 tys. zł), lepiej wyposażona wersja S kosztuje od 121 tys euro (605 tys. zł), a najmocniejsza, dwusilnikowa odmiana R została wyceniona na 151 tys. euro (755 tys. zł). Oczywiście cenę można podnieść, dostępny jest szereg opcjonalnych pakietów wyposażenia.
Na początek Lotus Eletre trafi na rynku europejskie. Premiera w Ameryce i Azji planowana jest dopiero na 2024 rok.