chceauto.pl
x
Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2012-01-27 Opinie
Wygląda na to, że kryzys ekonomiczny szerokim łukiem omija tych, zarabiających zdecydowanie powyżej przeciętnej. Coraz mniej zamożna staje się za to tzw. „klasa średnia”. Dowody? Weźmy na przykład wyniki sprzedaży koncernu Fiat.

Duży wzrost sprzedaży odnotowały wszystkie należące do włoskiego koncernu marki premium. Dla przykładu, aż 556 polskich klientów zdecydowało się w minionym roku na nową Lancię. Najlepiej sprzedającym się modelem nie był wcale nowy, debiutujący w zeszłym roku Ypsilon, ale zdecydowanie droższa Delta (w Polsce nabywców znalazło 221 sztuk).

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?
Podobna sytuacja dotyczy również Alfy Romeo. 1 548 aut sprzedanych przez tę markę na terenie Polski oznacza wzrost w stosunku do wyniku z 2010 roku aż o 38 procent! Również w tym przypadku najlepiej nie sprzedaje się wcale najtańszy model Mito. Największym powodzeniem cieszy się droższa Giulietta – Polacy kupili w zeszłym roku aż 927 tych samochodów.

Rekordowy wzrost sprzedaży – o 40 proc. – zanotowali też dealerzy należącego do Fiata Jeepa. W zeszłym roku sprzedano w Polsce 556 aut tej marki, grubo ponad połowa z nich to flagowe modele Grand Cherokee.

Przyglądając się tym danym, można zapytać, gdzie podział się ów kryzys, którym od dłuższego czasu straszą nas media. Wystarczy jednak sprawdzić wyniki sprzedaży marki Fiat, by przekonać się, że uderzył po kieszeni tych mniej zamożnych.

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?
W minionym roku dealerzy Fiata sprzedali 17 673 samochody. To dużo. W porównaniu z rokiem 2010 wynik ten uznać można jednak za katastrofalny. Wówczas z salonów włoskiej marki wyjechały na polskie drogi 25 863 samochody. Oznacza to spadek sprzedaży aż o 8 190 pojazdów – to niemal trzykrotnie więcej aut niż sprzedały w minionym roku w Polsce: Alfa Romeo, Lancia i Jeep razem wzięte!

Drastyczny spadek zainteresowania dotyczył modelu Punto. Nabywców znalazło jedynie 5 965 tych samochodów, w porównaniu do 9 343 aut w 2010 roku. Wyraźnie zmniejszyła się też sprzedaż Pandy i modelu Bravo. Jedynym modelem włoskiej marki, który zanotował wzrost sprzedaży jest Fiat 500, który – z uwagi na wygórowaną cenę – ociera się o klasę premium. Wbrew logice wygląda więc na to, że w czasie kryzysu najlepiej sprzedają się te samochody, które są najdroższe!

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?
Sytuacja koncernu Fiat – nie tylko na rynku polskim – nie jest godna pozazdroszczenia. Zarząd firmy ma poważne problemy z pracownikami włoskich zakładów, którzy – mimo że są jednymi z najmniej wydajnych w całym koncernie – domagają się podwyżek i lepszej opieki socjalnej. To właśnie z uwagi na protesty Włochów produkcja nowej Pandy powierzona została tamtejszej fabryce, mimo że poprzednią generacja wytwarzana jest w Polsce.

Decyzja może mieć jednak dla koncernu katastrofalne skutki – polski zakład cieszy się opinią najlepszej fabryki Fiata w Europie, to właśnie dzięki wysokiej jakości produkowanych w Polsce „Pięćsetek” i „Pand” Fiat na wielu rynkach przestał być synonimem awaryjności. Problem polega na tym, że – debiutująca niedawno nowa Panda – by powtórzyć sukces poprzednika – musi być wykonana bardzo starannie. Włoskiemu autu urósł bowiem niezwykle groźny konkurent w postaci wprowadzonego właśnie przez Volkswagena miejskiego modelu Up!, który dostępny będzie również w wersji pięciodrzwiowej.


Opinie i komentarze na temat artykułu

motozubr
4 lutego 2012
Na szczęście Fiat ma w swojej grupie również marki premium i niezależnie do czasów i popularności aut firma się utrzyma. Teraz ciągną ją droższe marki a za jakiś czas większą popularnością będą cieszyły się te tańsze- taka kolej rzeczy. Bardzo podoba mi się słuszne stwierdzenie padające w tym artykule którego wielu kierowców nie chce sobie wziąć do serca- "Fiat na wielu rynkach przestał być synonimem awaryjności". W obecnych czasach cała grupa Fiata produkuje bardzo dobre i niezawodne auta.
zenon
4 lutego 2012
Fiat to fiat i już.
Andrew
6 lutego 2012
Tak, Fiat to Fiat i już. Tani, solidny, z najlepszym stosunkiem ceny do jakości. Szkoda że wiele ludzi przepłaca za samochody konkurencji, gdy Fiat prezentuje im taką samą, a nawet wyższą jakość, ekonomiczne i solidne silniki i świetny design za dużo mniejsze pieniądze. Myślę że ludzie w końcu przejrzą na oczy i docenią wysokiej jakości samochody Fiata.
marek
20 lutego 2012
w firmie mam fiata punto/70 tyś km/ i ducato/200tyś km/ kupione w salonie . nie ma lepszej marki o takim stosunku ceny do jakości . szczególnie jak się ma cierpliwość i powoli z namysłem kupuję szukając okazji promocyjnych. ale nawet bez nich fiaciki nie są drogie. w tym roku wymieniam ducata na nowego
pzdr i polecam fiaciki
comments powered by Disqus

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut? - GALERIA ZDJĘĆ

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?

Zobacz także

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata!

Wzrosła produkcja w Tychach. Ale nie Fiata! 2020-01-27

Fiat podsumował właśnie kolejny rok swojej polskiej historii. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia. To i 3 728 sztuk więcej niż na koniec roku 2018. Na ubiegłoroczny wynik złożyły...
Tipo polskim przebojem Fiata

Tipo polskim przebojem Fiata 2020-01-15

Fiat od wielu lat traci swoją pozycję w Europie. Z czołowego producenta samochodów miejskich i małych stopniowo stał się firmą niszową bazującą na jednym, produkowanym od 13 lat (!) modelu, czyli 500.Gdyby nie fuzja z Chryslerem koncern zapewne...
Panda i Fiat 500 Hybrid z mikrohybrydą

Panda i Fiat 500 Hybrid z mikrohybrydą 2020-01-09

Rok 2020 jest dla Włochów początkiem elektrycznej rewolucji. Pierwszym krokiem na drodze do zelektryzowania gamy modelowej jest premiera modeli 500 i Panda z napędem typu mild hybrid. Nowe odmiany poznamy po napisie ”Hybrid" umieszczonym na tyle...
15 aut, których nie zobaczymy już w salonach

15 aut, których nie zobaczymy już w salonach 2019-12-16

W mijającym roku z europejskiego rynku zniknęło wiele interesujących modeli. Zestawienie najważniejszych z nich przygotowała ceniona firma analityczna JATO. Których aut nie zobaczymy już w salonach w nadchodzącym roku?
Fiaty, Jeepy i Alfy Romeo w wyprzedaży

Fiaty, Jeepy i Alfy Romeo w wyprzedaży 2019-11-20

Fiat Chrysler Automobiles rozpoczął wyprzedaż rocznika 2019. Akcja obejmuje wszystkie marki samochodów osobowych należące do Grupy: Alfa Romeo, Fiat, Jeep oraz Abarth i jest skierowana zarówno do osób prywatnych, jak i przedsiębiorców.Obniżki cen...
12 mln aut z Tychów!

12 mln aut z Tychów! 2019-11-18

18 listopada 2019 roku FCA Poland świętowała wyprodukowanie 12-milionowego jubileuszowego samochodu w historii zakładu produkcyjnego w Tychach. Jubileuszowym autem był Fiat 500. Trzy dni wcześniej z linii produkcyjnej tyskiego zakładu zjechała...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.