chceauto.pl
x
Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-03-19 Opinie
Zakup używanego auta z silnikiem Diesla niesie ze sobią duże ryzyko. Jak w kategorii awaryjności i kosztów utrzymania wypada stosowany przez Toyotę 2,0 l D-4D?

Trzeba wiedzieć, że w przypadku japońskiego producenta takie same oznaczenie dotyczy dwóch, diametralnie różnych jednostek napędowych. Starsze, produkowane do 2008 roku jednostki o pojemności 2,0 l miały moc do 116 KM, wykonany z żeliwa blok i aluminiową głowicę z prostym, ośmiozaworowym rozrządem napędzanym paskiem. W przypadku tych jednostek – kod silnika zaczyna się od liter CD – użytkownicy rzadko kiedy skarżyli się na poważne awarie. Dotyczyły one jedynie wtryskiwaczy (łatwych w regeneracji) i – typowego dla współczesnych diesli zużycia zaworów EGR oraz turbosprężarek. Ostatecznie jednostki napędowe serii CD zniknęły z oferty Toyoty w 2008 roku.

W 2006 roku Japończycy wprowadzili do oferty nową rodzinę jednostek wysokoprężnych o pojemnościach 2,0 l i 2,2 l, która również występowała pod nazwą D-4D. Na pierwszy rzut oka zmiany mogły się podobać - wprowadzono szesnastozaworową głowicę, wykonany z aluminium blok i napęd rozrządu za pomocą trwałego łańcucha. Nowe jednostki otrzymały kody silników zaczynające się od liter AD.

Pierwsze odczucia z jazdy były pozytywne (głównie za sprawą zdecydowanie lepszych osiągów i niewielkiego zużycia paliwa), ale szybko okazało się, że nowe silniki mają kilka słabych punktów. Największym z nich jest tendencja do utleniania się aluminium na styku z uszczelką głowicy, do czego dochodzi najczęściej po około 150-200 tys. km. Usterka jest o tyle poważna, że by się jej pozbyć, nie wystarczy sama wymiana uszczelki i splanowanie powierzchni głowicy. Ponieważ z aluminium wykonano również blok – niezbędna jest także operacja „splanowania” tego ostatniego.

W przypadku jednostek serii AD problem dotyczy nie tylko wysokich kosztów – by splanować blok należy wymontować z samochodu silnik. Tego typu naprawę przeprowadzić można tylko raz! Kolejna operacja zebrania z głowicy i bloku utlenionego aluminium sprawi, iż głowica obniży się do tego stopnia, że próba uruchomienia silnika skończy się uderzeniem tłoków w zawory!
W praktyce oznacza to, że powtórna naprawa jest niewykonalna lub też „nieuzasadniona ekonomicznie”. Powinna ona bowiem obejmować wymianę bloku, czyli – de facto – montaż nowego silnika.

Toyota – przynajmniej teoretycznie – poradziła sobie z tym problemem w końcu 2009 roku. W serwisowanych autach, w których dochodziło do awarii uszczelki pod głowicą po tym terminie, producent często wymieniał silnik na swój koszt.

Problem w tym, że wypalanie się uszczelek pod głowicą wciąż jest częstą przypadłością silników z rodziny D-4D AD i daje o sobie znać zwłaszcza w dynamicznie eksploatowanych pojazdach (najczęściej w mocniejszym silniku o pojemności 2,2 l D-D4).

Przed zakupem wyposażonej w wysokoprężny silnik z rodziny AD Toyoty koniecznie żądajmy więc od właściciela dokumentacji świadczącej o przebiegu i dokonanych wcześniej naprawach. Na rynku aż roi się od cenowych „okazji”, w których już raz doszło do wypalenia uszczelki głowicy. Jeśli kupimy taki samochód, kolejna naprawa oznaczać będzie dla nas konieczność zakupu drugiego silnika!

Jednostki te znajdziemy m.in. w Toyotach: Avensis II, Auris, RAV4 III, Corolla E15 oraz Lexusie IS220d.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Toyota liderem w styczniu. Kupiłeś nowe auto?

Toyota liderem w styczniu. Kupiłeś nowe auto? 2021-02-04

W styczniu zarejestrowano w Polsce 5 857 nowych Toyot. Oznacza to, że japoński producent zajął niekwestionowane pierwsze miejsce w zestawieniu rejestracji z przewagą ponad 1700 egzemplarzy nad kolejną marką. Najpopularniejszymi modelami w minionym...
Najpopularniejsze nowe auta w Polsce

Najpopularniejsze nowe auta w Polsce 2021-01-05

Znamy już pierwszą dziesiątkę najlepiej sprzedających się nowych aut w 2020 roku w Polsce. Najwięcej powodów do radości mają w tym przypadku dealerzy Toyoty i Skody. Najchętniej kupowanym nowym autem w Polsce była w ostatnich dwunastu miesiącach...
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w Polsce. Ceny

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w Polsce. Ceny 2021-01-04

Toyota rozpoczęła przedsprzedaż modelu RAV4 Plug-in Hybrid. Ceny tej nowej hybrydy o zasięgu w trybie elektrycznym do 75 km zaczynają się od 228 900 zł.RAV4 Plug-in Hybrid to nowy flagowy SUV w gamie Toyoty, o największej mocy i najlepszych osiągach w...
Suzuki Swace. Bliźniak Toyoty Corolli

Suzuki Swace. Bliźniak Toyoty Corolli 2020-09-16

Do salonów Suzuki wkracza właśnie zupełnie nowy model. Swace to brak bliźniak Toyoty Corolli Touring Sports.Swace jest drugim modelem dostarczonym dla Suzuki w ramach umowy o współpracy z Toyota Motor Corporation. Pierwszym był Suzuki Across (nie...
Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross 2020-07-09

W Tajlandii zaprezentowano właśnie nową wersję nadwoziową Toyoty Corolli. Corolla Cross to kompaktowa alternatywa dla miejskich crossoverów. Auto bazuje na obecnie produkowanej Corolli XII generacji – bazą była płyta podłogowa GA-C z rodziny TNGA....
Lexus LS już po liftingu

Lexus LS już po liftingu 2020-07-08

Lexus zafundował kurację odmładzającą swojej topowej limuzynie. LS otrzymał zmodernizowany wygląd i zastrzyk nowoczesnych technologii. Kształty pojazdu zmieniły się niewiele. Nowe są m.in. światła przednie z matrycowymi diodami led (mają inną...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.