chceauto.pl
x
Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-03-19 Opinie
Zakup używanego auta z silnikiem Diesla niesie ze sobią duże ryzyko. Jak w kategorii awaryjności i kosztów utrzymania wypada stosowany przez Toyotę 2,0 l D-4D?

Trzeba wiedzieć, że w przypadku japońskiego producenta takie same oznaczenie dotyczy dwóch, diametralnie różnych jednostek napędowych. Starsze, produkowane do 2008 roku jednostki o pojemności 2,0 l miały moc do 116 KM, wykonany z żeliwa blok i aluminiową głowicę z prostym, ośmiozaworowym rozrządem napędzanym paskiem. W przypadku tych jednostek – kod silnika zaczyna się od liter CD – użytkownicy rzadko kiedy skarżyli się na poważne awarie. Dotyczyły one jedynie wtryskiwaczy (łatwych w regeneracji) i – typowego dla współczesnych diesli zużycia zaworów EGR oraz turbosprężarek. Ostatecznie jednostki napędowe serii CD zniknęły z oferty Toyoty w 2008 roku.

W 2006 roku Japończycy wprowadzili do oferty nową rodzinę jednostek wysokoprężnych o pojemnościach 2,0 l i 2,2 l, która również występowała pod nazwą D-4D. Na pierwszy rzut oka zmiany mogły się podobać - wprowadzono szesnastozaworową głowicę, wykonany z aluminium blok i napęd rozrządu za pomocą trwałego łańcucha. Nowe jednostki otrzymały kody silników zaczynające się od liter AD.

Pierwsze odczucia z jazdy były pozytywne (głównie za sprawą zdecydowanie lepszych osiągów i niewielkiego zużycia paliwa), ale szybko okazało się, że nowe silniki mają kilka słabych punktów. Największym z nich jest tendencja do utleniania się aluminium na styku z uszczelką głowicy, do czego dochodzi najczęściej po około 150-200 tys. km. Usterka jest o tyle poważna, że by się jej pozbyć, nie wystarczy sama wymiana uszczelki i splanowanie powierzchni głowicy. Ponieważ z aluminium wykonano również blok – niezbędna jest także operacja „splanowania” tego ostatniego.

W przypadku jednostek serii AD problem dotyczy nie tylko wysokich kosztów – by splanować blok należy wymontować z samochodu silnik. Tego typu naprawę przeprowadzić można tylko raz! Kolejna operacja zebrania z głowicy i bloku utlenionego aluminium sprawi, iż głowica obniży się do tego stopnia, że próba uruchomienia silnika skończy się uderzeniem tłoków w zawory!
W praktyce oznacza to, że powtórna naprawa jest niewykonalna lub też „nieuzasadniona ekonomicznie”. Powinna ona bowiem obejmować wymianę bloku, czyli – de facto – montaż nowego silnika.

Toyota – przynajmniej teoretycznie – poradziła sobie z tym problemem w końcu 2009 roku. W serwisowanych autach, w których dochodziło do awarii uszczelki pod głowicą po tym terminie, producent często wymieniał silnik na swój koszt.

Problem w tym, że wypalanie się uszczelek pod głowicą wciąż jest częstą przypadłością silników z rodziny D-4D AD i daje o sobie znać zwłaszcza w dynamicznie eksploatowanych pojazdach (najczęściej w mocniejszym silniku o pojemności 2,2 l D-D4).

Przed zakupem wyposażonej w wysokoprężny silnik z rodziny AD Toyoty koniecznie żądajmy więc od właściciela dokumentacji świadczącej o przebiegu i dokonanych wcześniej naprawach. Na rynku aż roi się od cenowych „okazji”, w których już raz doszło do wypalenia uszczelki głowicy. Jeśli kupimy taki samochód, kolejna naprawa oznaczać będzie dla nas konieczność zakupu drugiego silnika!

Jednostki te znajdziemy m.in. w Toyotach: Avensis II, Auris, RAV4 III, Corolla E15 oraz Lexusie IS220d.


Volkswagen i nowe ładowarki nowe technologie Volkswagen wprowadza na rynek ładowarkę do samochodów elektrycznych

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Rekordowa sprzedaż Toyoty w Polsce. Piąty raz!

Rekordowa sprzedaż Toyoty w Polsce. Piąty raz! 2020-01-21

Toyota po raz piąty z rzędu pobiła swój rekord sprzedaży nowych samochodów w Polsce. W 2019 roku japońska marka zanotowała także dziesiąty z rzędu wzrost sprzedaży hybryd. Prawdziwym bestsellerem okazała się debiutująca w marcu ubiegłego roku...
Rekord Toyoty w Europie

Rekord Toyoty w Europie 2020-01-13

Toyota Motor Europe w 2019 roku dostarczyła klientom 1 089 422 samochodów, o 5,2 proc. więcej niż w poprzednim roku. Udział producenta w europejskim rynku wzrósł o 0,3 punktu procentowego do 5,3 proc. Ponad 560 000 hybryd, które opuściły salony...
15 aut, których nie zobaczymy już w salonach

15 aut, których nie zobaczymy już w salonach 2019-12-16

W mijającym roku z europejskiego rynku zniknęło wiele interesujących modeli. Zestawienie najważniejszych z nich przygotowała ceniona firma analityczna JATO. Których aut nie zobaczymy już w salonach w nadchodzącym roku?
Car of the Year 2020. Finaliści

Car of the Year 2020. Finaliści 2019-11-27

Jury plebiscytu Car of the Year 2020 ogłosiło listę siedmiu finalistów. O tytuł Samochodu Roku zawalczą: BMW serii 1, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3 i Toyota Corolla.Przypomnijmy, że ostatni tytuł zdobyło auto...
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Nowość

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Nowość 2019-11-20

Toyota otwiera nowy rozdział w historii modelu RAV4. Na salonie w Los Angeles zaprezentowano RAV4 Plug-in Hybrid, czyli pierwszą w gamie tego modelu hybrydę z możliwością ładowania z gniazdka. Wersja Plug-in Hybrid zajmie miejsce na szczycie gamy...
Rekordowa sprzedaż hybryd Toyoty

Rekordowa sprzedaż hybryd Toyoty 2019-10-19

Wyniki sprzedaży hybryd Toyoty w ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku wskazują, że na koniec roku Japończycy zanotują w Polsce kilkudziesięcioprocentowy wzrost w tym segmencie gamy modelowej.Liczba sprzedanych w ciągu roku w Polsce samochodów...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.