chceauto.pl
x
Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-03-19
Zakup używanego auta z silnikiem Diesla niesie ze sobią duże ryzyko. Jak w kategorii awaryjności i kosztów utrzymania wypada stosowany przez Toyotę 2,0 l D-4D?

Trzeba wiedzieć, że w przypadku japońskiego producenta takie same oznaczenie dotyczy dwóch, diametralnie różnych jednostek napędowych. Starsze, produkowane do 2008 roku jednostki o pojemności 2,0 l miały moc do 116 KM, wykonany z żeliwa blok i aluminiową głowicę z prostym, ośmiozaworowym rozrządem napędzanym paskiem. W przypadku tych jednostek – kod silnika zaczyna się od liter CD – użytkownicy rzadko kiedy skarżyli się na poważne awarie. Dotyczyły one jedynie wtryskiwaczy (łatwych w regeneracji) i – typowego dla współczesnych diesli zużycia zaworów EGR oraz turbosprężarek. Ostatecznie jednostki napędowe serii CD zniknęły z oferty Toyoty w 2008 roku.

W 2006 roku Japończycy wprowadzili do oferty nową rodzinę jednostek wysokoprężnych o pojemnościach 2,0 l i 2,2 l, która również występowała pod nazwą D-4D. Na pierwszy rzut oka zmiany mogły się podobać - wprowadzono szesnastozaworową głowicę, wykonany z aluminium blok i napęd rozrządu za pomocą trwałego łańcucha. Nowe jednostki otrzymały kody silników zaczynające się od liter AD.

Pierwsze odczucia z jazdy były pozytywne (głównie za sprawą zdecydowanie lepszych osiągów i niewielkiego zużycia paliwa), ale szybko okazało się, że nowe silniki mają kilka słabych punktów. Największym z nich jest tendencja do utleniania się aluminium na styku z uszczelką głowicy, do czego dochodzi najczęściej po około 150-200 tys. km. Usterka jest o tyle poważna, że by się jej pozbyć, nie wystarczy sama wymiana uszczelki i splanowanie powierzchni głowicy. Ponieważ z aluminium wykonano również blok – niezbędna jest także operacja „splanowania” tego ostatniego.

W przypadku jednostek serii AD problem dotyczy nie tylko wysokich kosztów – by splanować blok należy wymontować z samochodu silnik. Tego typu naprawę przeprowadzić można tylko raz! Kolejna operacja zebrania z głowicy i bloku utlenionego aluminium sprawi, iż głowica obniży się do tego stopnia, że próba uruchomienia silnika skończy się uderzeniem tłoków w zawory!
W praktyce oznacza to, że powtórna naprawa jest niewykonalna lub też „nieuzasadniona ekonomicznie”. Powinna ona bowiem obejmować wymianę bloku, czyli – de facto – montaż nowego silnika.

Toyota – przynajmniej teoretycznie – poradziła sobie z tym problemem w końcu 2009 roku. W serwisowanych autach, w których dochodziło do awarii uszczelki pod głowicą po tym terminie, producent często wymieniał silnik na swój koszt.

Problem w tym, że wypalanie się uszczelek pod głowicą wciąż jest częstą przypadłością silników z rodziny D-4D AD i daje o sobie znać zwłaszcza w dynamicznie eksploatowanych pojazdach (najczęściej w mocniejszym silniku o pojemności 2,2 l D-D4).

Przed zakupem wyposażonej w wysokoprężny silnik z rodziny AD Toyoty koniecznie żądajmy więc od właściciela dokumentacji świadczącej o przebiegu i dokonanych wcześniej naprawach. Na rynku aż roi się od cenowych „okazji”, w których już raz doszło do wypalenia uszczelki głowicy. Jeśli kupimy taki samochód, kolejna naprawa oznaczać będzie dla nas konieczność zakupu drugiego silnika!

Jednostki te znajdziemy m.in. w Toyotach: Avensis II, Auris, RAV4 III, Corolla E15 oraz Lexusie IS220d.


Zobacz także

Rekordowa sprzedaż Toyoty w Europie

Rekordowa sprzedaż Toyoty w Europie 2024-07-24

Toyota Motor Europe ma za sobą rekordowe półrocze. Od stycznia do czerwca w regionie sprzedano 626 572 samochody, co jest wynikiem o 9 proc. lepszym niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Toyota utrzymała pozycję drugiej najpopularniejszej marki...
Toyota dominuje na polskim rynku. Corolla bestsellerem

Toyota dominuje na polskim rynku. Corolla bestsellerem 2024-07-06

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 55 729 samochodów osobowych i dostawczych Toyoty. To wynik lepszy o 18 proc. od uzyskanego w analogicznym okresie roku ubiegłego i potwierdzenie dominującej pozycji na naszym roku. W...
Toyota RAV4 ma już 30 lat

Toyota RAV4 ma już 30 lat 2024-06-09

Toyotę RAV4 zaprezentowano w marcu 1994 roku podczas targów w Genewie. Był to kompaktowy SUV z napędem na cztery koła i nadwoziem samonośnym. Termin "SUV" nie był wówczas znany, ale nowe auto zostało entuzjastycznie przyjęte przez dziennikarzy i...
Jeśli nowa Toyota, to hybrydowa. Najlepiej Corolla

Jeśli nowa Toyota, to hybrydowa. Najlepiej Corolla 2024-01-18

W 2023 roku Toyota ustanowiła kolejny rekord sprzedaży hybryd – z salonów wyjechały 70 303 auta z tym napędem. Jest to wynik o prawie 20 000 aut lepszy niż rok wcześniej (+37%). Obecnie dla klientów Toyoty napęd hybrydowy jest najbardziej oczywistym...
Toyota zdominowała polski rynek w 2023 roku

Toyota zdominowała polski rynek w 2023 roku 2024-01-08

Toyota zakończyła rekordowy rok 2023 z wynikiem 91 195 zarejestrowanych aut osobowych. To rezultat lepszy od wyniku z 2022 roku o 23 proc., a w tym samym czasie cały polski rynek samochodów osobowych powiększył się o 13%. Japońska marka, która od...
Toyota rusza z wyprzedażami. Duże obniżki

Toyota rusza z wyprzedażami. Duże obniżki 2023-11-17

Toyota rozpoczęła wyprzedaż samochodów z rocznika 2023. Wybrane modele są teraz dostępne „od ręki” w obniżonych cenach, a rabaty sięgają 20,9 tys. zł.Ofertą wyprzedażową objęto gamę najpopularniejszego auta w Polsce – Corolli, we...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS