chceauto.pl
x
Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-03-19 Opinie
Zakup używanego auta z silnikiem Diesla niesie ze sobią duże ryzyko. Jak w kategorii awaryjności i kosztów utrzymania wypada stosowany przez Toyotę 2,0 l D-4D?

Trzeba wiedzieć, że w przypadku japońskiego producenta takie same oznaczenie dotyczy dwóch, diametralnie różnych jednostek napędowych. Starsze, produkowane do 2008 roku jednostki o pojemności 2,0 l miały moc do 116 KM, wykonany z żeliwa blok i aluminiową głowicę z prostym, ośmiozaworowym rozrządem napędzanym paskiem. W przypadku tych jednostek – kod silnika zaczyna się od liter CD – użytkownicy rzadko kiedy skarżyli się na poważne awarie. Dotyczyły one jedynie wtryskiwaczy (łatwych w regeneracji) i – typowego dla współczesnych diesli zużycia zaworów EGR oraz turbosprężarek. Ostatecznie jednostki napędowe serii CD zniknęły z oferty Toyoty w 2008 roku.

W 2006 roku Japończycy wprowadzili do oferty nową rodzinę jednostek wysokoprężnych o pojemnościach 2,0 l i 2,2 l, która również występowała pod nazwą D-4D. Na pierwszy rzut oka zmiany mogły się podobać - wprowadzono szesnastozaworową głowicę, wykonany z aluminium blok i napęd rozrządu za pomocą trwałego łańcucha. Nowe jednostki otrzymały kody silników zaczynające się od liter AD.

Pierwsze odczucia z jazdy były pozytywne (głównie za sprawą zdecydowanie lepszych osiągów i niewielkiego zużycia paliwa), ale szybko okazało się, że nowe silniki mają kilka słabych punktów. Największym z nich jest tendencja do utleniania się aluminium na styku z uszczelką głowicy, do czego dochodzi najczęściej po około 150-200 tys. km. Usterka jest o tyle poważna, że by się jej pozbyć, nie wystarczy sama wymiana uszczelki i splanowanie powierzchni głowicy. Ponieważ z aluminium wykonano również blok – niezbędna jest także operacja „splanowania” tego ostatniego.

W przypadku jednostek serii AD problem dotyczy nie tylko wysokich kosztów – by splanować blok należy wymontować z samochodu silnik. Tego typu naprawę przeprowadzić można tylko raz! Kolejna operacja zebrania z głowicy i bloku utlenionego aluminium sprawi, iż głowica obniży się do tego stopnia, że próba uruchomienia silnika skończy się uderzeniem tłoków w zawory!
W praktyce oznacza to, że powtórna naprawa jest niewykonalna lub też „nieuzasadniona ekonomicznie”. Powinna ona bowiem obejmować wymianę bloku, czyli – de facto – montaż nowego silnika.

Toyota – przynajmniej teoretycznie – poradziła sobie z tym problemem w końcu 2009 roku. W serwisowanych autach, w których dochodziło do awarii uszczelki pod głowicą po tym terminie, producent często wymieniał silnik na swój koszt.

Problem w tym, że wypalanie się uszczelek pod głowicą wciąż jest częstą przypadłością silników z rodziny D-4D AD i daje o sobie znać zwłaszcza w dynamicznie eksploatowanych pojazdach (najczęściej w mocniejszym silniku o pojemności 2,2 l D-D4).

Przed zakupem wyposażonej w wysokoprężny silnik z rodziny AD Toyoty koniecznie żądajmy więc od właściciela dokumentacji świadczącej o przebiegu i dokonanych wcześniej naprawach. Na rynku aż roi się od cenowych „okazji”, w których już raz doszło do wypalenia uszczelki głowicy. Jeśli kupimy taki samochód, kolejna naprawa oznaczać będzie dla nas konieczność zakupu drugiego silnika!

Jednostki te znajdziemy m.in. w Toyotach: Avensis II, Auris, RAV4 III, Corolla E15 oraz Lexusie IS220d.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Zobacz także

Toyota RAV4 GR SPORT. Nowość

Toyota RAV4 GR SPORT. Nowość 2022-10-19

GR SPORT to nowa wersja wyposażeniowa Toyoty RAV4. Samochód otrzymał specjalne elementy stylistyczne nadwozia i wnętrza oraz zmodyfikowane zawieszenie. Wersję tę będzie można zamówić wraz z układem hybrydowym lub hybrydowym plug-in i z napędem na...
Nowe systemy T-MATE w autach Toyoty

Nowe systemy T-MATE w autach Toyoty 2022-08-11

Toyota T-MATE to zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego nowej generacji. Obejmuje on systemy Toyota Safety Sense (TSS) nowej, trzeciej generacji oraz pozostałe systemy wspierające kierowcę podczas prowadzenia i parkowania. Zestaw zadebiutował w...
Toyota RAV4 na rok 2023 z nowymi multimediami

Toyota RAV4 na rok 2023 z nowymi multimediami 2022-06-24

Toyota zaprezentował RAV4 po zmianach na rok 2023. Udoskonalenia obejmują nowy system multimedialny i konfigurowane cyfrowe zegary, a także nowe funkcje w zestawie systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.Zmiany dotyczą wszystkich wersji...
Toyota Corolla po modernizacji

Toyota Corolla po modernizacji 2022-06-14

Toyota Corolla to najchętniej kupowany model w historii motoryzacji, który jako pierwszy przekroczył rekordową liczbę 50 milionów wyprodukowanych egzemplarzy.Corolla jest obecna na rynku od ponad pół wieku. W tym czasie doczekała się 12 generacji....
Kolejne rekordy Toyoty w Polsce

Kolejne rekordy Toyoty w Polsce 2022-05-14

Toyota konsekwentnie utrzymuje pozycję lidera polskiego rynku – w kwietniu marka zarejestrowała 6 388 samochodów osobowych, ponad dwa razy więcej niż druga najpopularniejsza marka. Od początku roku liczba rejestracji Toyoty wynosi 24 867 aut osobowych,...
Toyota dobrze radzi sobie z kryzysem

Toyota dobrze radzi sobie z kryzysem 2022-04-30

Toyota w pierwszym kwartale 2022 roku sprzedała w Europie 284 506 samochodów, czyli zaledwie 1 proc. mniej niż w pierwszym, kwartale roku 2021. To świetny wynik, biorąc pod uwagę, że rynek skurczył się rok do roku o 14%. Toyota uzyskała najlepszy w...