chceauto.pl
x
Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Wszystko o silniku 2,0/2,2 l D-4D

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-03-19 Opinie
Zakup używanego auta z silnikiem Diesla niesie ze sobią duże ryzyko. Jak w kategorii awaryjności i kosztów utrzymania wypada stosowany przez Toyotę 2,0 l D-4D?

Trzeba wiedzieć, że w przypadku japońskiego producenta takie same oznaczenie dotyczy dwóch, diametralnie różnych jednostek napędowych. Starsze, produkowane do 2008 roku jednostki o pojemności 2,0 l miały moc do 116 KM, wykonany z żeliwa blok i aluminiową głowicę z prostym, ośmiozaworowym rozrządem napędzanym paskiem. W przypadku tych jednostek – kod silnika zaczyna się od liter CD – użytkownicy rzadko kiedy skarżyli się na poważne awarie. Dotyczyły one jedynie wtryskiwaczy (łatwych w regeneracji) i – typowego dla współczesnych diesli zużycia zaworów EGR oraz turbosprężarek. Ostatecznie jednostki napędowe serii CD zniknęły z oferty Toyoty w 2008 roku.

W 2006 roku Japończycy wprowadzili do oferty nową rodzinę jednostek wysokoprężnych o pojemnościach 2,0 l i 2,2 l, która również występowała pod nazwą D-4D. Na pierwszy rzut oka zmiany mogły się podobać - wprowadzono szesnastozaworową głowicę, wykonany z aluminium blok i napęd rozrządu za pomocą trwałego łańcucha. Nowe jednostki otrzymały kody silników zaczynające się od liter AD.

Pierwsze odczucia z jazdy były pozytywne (głównie za sprawą zdecydowanie lepszych osiągów i niewielkiego zużycia paliwa), ale szybko okazało się, że nowe silniki mają kilka słabych punktów. Największym z nich jest tendencja do utleniania się aluminium na styku z uszczelką głowicy, do czego dochodzi najczęściej po około 150-200 tys. km. Usterka jest o tyle poważna, że by się jej pozbyć, nie wystarczy sama wymiana uszczelki i splanowanie powierzchni głowicy. Ponieważ z aluminium wykonano również blok – niezbędna jest także operacja „splanowania” tego ostatniego.

W przypadku jednostek serii AD problem dotyczy nie tylko wysokich kosztów – by splanować blok należy wymontować z samochodu silnik. Tego typu naprawę przeprowadzić można tylko raz! Kolejna operacja zebrania z głowicy i bloku utlenionego aluminium sprawi, iż głowica obniży się do tego stopnia, że próba uruchomienia silnika skończy się uderzeniem tłoków w zawory!
W praktyce oznacza to, że powtórna naprawa jest niewykonalna lub też „nieuzasadniona ekonomicznie”. Powinna ona bowiem obejmować wymianę bloku, czyli – de facto – montaż nowego silnika.

Toyota – przynajmniej teoretycznie – poradziła sobie z tym problemem w końcu 2009 roku. W serwisowanych autach, w których dochodziło do awarii uszczelki pod głowicą po tym terminie, producent często wymieniał silnik na swój koszt.

Problem w tym, że wypalanie się uszczelek pod głowicą wciąż jest częstą przypadłością silników z rodziny D-4D AD i daje o sobie znać zwłaszcza w dynamicznie eksploatowanych pojazdach (najczęściej w mocniejszym silniku o pojemności 2,2 l D-D4).

Przed zakupem wyposażonej w wysokoprężny silnik z rodziny AD Toyoty koniecznie żądajmy więc od właściciela dokumentacji świadczącej o przebiegu i dokonanych wcześniej naprawach. Na rynku aż roi się od cenowych „okazji”, w których już raz doszło do wypalenia uszczelki głowicy. Jeśli kupimy taki samochód, kolejna naprawa oznaczać będzie dla nas konieczność zakupu drugiego silnika!

Jednostki te znajdziemy m.in. w Toyotach: Avensis II, Auris, RAV4 III, Corolla E15 oraz Lexusie IS220d.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Nowa Toyota Corolla Sedan

Nowa Toyota Corolla Sedan 2018-11-16

Toyota poszerza gamę nadwoziową nowej Corolli o sedana.Najnowsze wcielenie Corolli to już 12. generacja tego kompaktowego modelu. Przypomnijmy, że hatchbacka pokazano na salonie w Genewie w marcu 2018 roku, zaskakująco rezygnując ze stosowania nazwy...
Ruszyła wyprzedaż w salonach Toyoty

Ruszyła wyprzedaż w salonach Toyoty 2018-11-16

Samochody Toyoty z rocznika 2018 są już dostępne w ofercie wyprzedaży, obejmującej wszystkie modele marki. Rabaty sięgają 30 000 zł. Dni Otwarte w salonach Toyoty odbywają się 16 i 17 listopada.W nowej ofercie najtańsza Toyota kosztuje 36 300 zł, a...
Volkswagen Tiguan Offroad

Volkswagen Tiguan Offroad 2018-10-24

Do salonów Volkswagena trafi wkrótce nowa odmiana popularnego Tiguana. Wersja offroad - jak sama nazwa wskazuje - przygotowana została z myślą o osobach, które nie boją się dalszych wycieczek poza asfalt.Wyróżnikiem odmiany offroad jest inny przedni...
Nowa Toyota RAV4

Nowa Toyota RAV4 2018-10-02

To jedna z ważniejszych premier salonu w Paryżu. Japończycy zaprezentowali wreszcie całkowicie nową, europejską, wersję najlepiej sprzedającego się suva na świecie - Toyoty RAV4.To pierwszy suv Toyoty zbudowany na platformie TNGA. Nowy model jest...
Sprzedaż suvów w pierwszej połowie roku

Sprzedaż suvów w pierwszej połowie roku 2018-09-07

Producenci podsumowali już pierwsze półrocze Anno Domini 2018. Szczególnie ciekawie prezentuje się zestawienie dotyczące bijących ostatnio rankingi popularności suvów.Jesteśmy właśnie świadkami ekscytującego, światowego pojedynku gigantów....
Nowa Toyota Corolla Touring Sports

Nowa Toyota Corolla Touring Sports 2018-09-04

Wiemy już, jak będzie wygląda nowa Toyota Corolla Touring Sports, czyli kompaktowe japońskie kombi. Samochód ten, który zastąpi Aurisa Touring Sporsts (nazwa Corolla zastąpi nazwę Auris) zadebiutuje na salonie w Paryżu na początku października....
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.