chceauto.pl
x
KGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” marki

KGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” marki

Testy samochodów
Michał Borowski 2025-07-05

Droga SsangYonga w historii motoryzacji bynajmniej nie była usłana różami. Producent zmagał się z kilkoma poważnymi kryzysami, które niemal nie doprowadziły do całkowitego upadku marki. Ostatnio problemy pojawiły się całkiem niedawno, bo w 2020 roku, kiedy to SsangYong stanął u progu bankructwa. Szukanie nowego inwestora, który postawi firmę na nogi, trwało niemal 2 lata, ale ostatecznie zakończyło się sukcesem. SsangYong został wykupiony przez południowokoreański koncern KG Group, który od razu z zapałem podszedł do przeprowadzenia restrukturyzacji. Jednym z podjętych kroków było przemianowanie SsangYonga na KG Mobility, czyli w skrócie KGM. Celem było zerwanie z nieco nadszarpniętym wizerunkiem dotychczas używanej marki. I to właśnie KGM Actyon jest pierwszym modelem na polskim rynku, który oferowany jest już pod nowym brandem.

  1. KGM Actyon | Nadwozie
  2. KGM Actyon | Wnętrze
  3. KGM Actyon | Dane techniczne, osiągi
  4. KGM Actyon | Wrażenia z jazdy
  5. KGM Actyon | Zużycie paliwa
  6. KGM Actyon | Ceny i dostępne wersje
  7. KGM Actyon | Podsumowanie i werdykt

KGM Actyon | Nadwozie

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Actyon to model, który co prawda ma już nowe logo, ale w gruncie rzeczy jest po prostu wariacją znanego SsangYonga Torresa. Oba auta mają podobne gabaryty i bazują na bliźniaczych rozwiązaniach technicznych. Główna różnica jest w zarysie nadwozia - SsangYong Torres ma bardziej klasyczną kanciastą bryłę, a z kolei KGM Actyon to coś na kształt SUVa coupe. Oczywiście zmian jest znacznie więcej, aczkolwiek silne podobieństwa w obu projektach można zauważyć. Z przodu znajdziemy znany z Torresa motyw rozdzielenia świateł. Tuż pod maską są wyłącznie światła do jazdy dziennej, które połączono listwą świetlną z ciekawym wzorem. Główne reflektory umieszczono osobno poniżej. Podobne rozdzielenie świateł ma miejsce również z tyłu. W moim odczuciu Actyon w porównaniu do Torresa prezentuje się wyraźnie bardziej elegancko i nowocześnie, zwłaszcza w miedzianym kolorze i na 20-calowych felgach,

KGM Actyon jest odrobinę większy niż Torres, ale nie na tyle, by przez to pozycjonować się w innym segmencie.

KGM Actyon | Wymiary:

- Długość: 4740 mm
- Szerokość: 1910 mm
- Wysokość: 1680 mm
- Rozstaw osi: 2680 mm
- Prześwit: 206 mm
- Masa własna: 1670 kg

KGM Actyon | Wnętrze

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
W środku także łatwo można dostrzec, że projektanci wzorowali się na sprawdzonych rozwiązaniach. Ogólny układ instrumentów pokładowych oraz przewodnia stylistyka są takie jak w Torresie. W Torresie nie ma za to opcji tak ciekawego wykończenia wnętrza, jakim mógł pochwalić się testowany przez nas egzemplarz. Cała kabina utrzymana w beżowo-miodowej kolorystyce robi świetne wrażenie. Tu nawet pasy są w kolorze miodowym, a czarne barwy znajdziemy właściwie dopiero na podłodze. Oczywiście można też zdecydować się na bardziej klasyczne wnętrze w ciemnej tonacji. W środku dominują rzecz jasna tworzywa sztuczne, ale do ich jakości wykonania i spasowania nie mam zastrzeżeń.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Przednie fotele są bardzo wygodne, choć wcale na takie nie wyglądają. Zakres regulacji jest bardzo szeroki, co było dla mnie miłą odmianą po ostatnich testach kilku chińskich SUVów. Doceniłem także, że zagłówki regulują się w kierunku przód-tył. Kierownica nie jest idealnie okrągła i wygląda tak, jakby ktoś starał się uczynić z niej kwadrat. Z reguły nie lubię takich rozwiązań i wolę, gdy wieniec jest idealnie okrągły, ale tutaj wcale mi to nie przeszkadzało - takie kształty poprawiają chwyt i po przyzwyczajeniu się pomagają lepiej wyczuć, jakie jest położenie kierownicy przy manewrowaniu.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Z tyłu miejsca jest ogrom i pod tym względem Actyon wypada lepiej niż Torres. Pomimo napędu na cztery koła tunel środkowy nie wystaje przesadnie, więc trzy osoby zmieszczą się tu całkiem wygodnie. Zwłaszcza, że kabina jest szeroka, a kanapa dość wysoko umieszczona, co sprawia, że pozycja siedzenia jest naturalna, bez nienaturalnie uniesionych kolan. Oparcie kanapy można też regulować. Miejsca nad głową nie brakuje, bo linia dachu opada dopiero nad bagażnikiem. Jeśli chodzi o udogodnienia, to w drugim rzędzie znajdziemy nawiewy klimatyzacji (ale bez oddzielnej strefy), podgrzewanie dwóch skrajnych siedzisk, rolety na oknach i gniazda do ładowania.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Producent deklaruje, że pojemność bagażnika to 668 litrów i chwali się, że to najlepszy wynik w tej klasie. Nie wiem, jak to zostało policzone, ale obiektywnie kufer jest naprawdę wielki. Actyon został wydłużony względem Torresa i to właśnie w tylnej części jest to najbardziej zauważalne. Do bagażnika spokojnie zapakujemy cztery duże walizki, zwłaszcza, że przestrzeń bagażowa ma w miarę regularne kształty, które zaburzają tylko lekko wchodzące w głąb nadkola.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
System multimedialny to powtórka tego, co mieliśmy okazję zobaczyć w poprzednich modelach SsangYonga. Ekran główny wymaga trochę nauki, bo w menu trzeba się trochę zagłębić, by odkryć wszystkie dostępne funkcje. Szybko okazuje się jednak, że system napisano poprawnie i w przyjazny dla użytkownika sposób. Doceniłem rozsuwany z góry pasek, na którym możemy dodać najważniejsze dla nas ustawienia - w ten sposób możemy na przykład szybko wyłączyć system ostrzegający przed przekroczeniem prędkości, który, jak to zwykle bywa, jest zawodny. Drugi ekran to wirtualny zestaw wskaźników z opcją konfiguracji.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Zabrakło mi natomiast możliwości zamówienia wyświetlacza przeziernego (HUD). Szkoda też, że Android Auto i Apple CarPlay łączą się wyłącznie przewodowo. Dodatkowo w całej kabinie rozmieszczono 6 głośników, które grają przeciętnie - miłośnicy muzyki mogą być odrobinę zawiedzeni, a alternatywy w katalogu dodatków niestety nie znajdziemy.

KGM Actyon | Dane techniczne, osiągi

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon dostępny jest wyłącznie z jednym silnikiem i jest to znana doładowana jednostka benzynowa 1.5, która generuje 163 KM mocy oraz 280 Nm momentu obrotowego. Testowany przez nas egzemplarz wyposażony został w napęd na cztery koła, który standardowo łączony jest z 6-biegową skrzynią automatyczną. Na stronie producenta nie ma oficjalnej informacji o czasie przyspieszenia do “setki”, ale według moich pomiarów trwa to jakieś 10 sekund.

KGM Actyon | Wrażenia z jazdy

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
W materiałach marketingowych producenta przewija się przymiotnik “luksusowy” odmieniany przez różne przypadki. O ile wygląd i kabinę jeszcze zgodziłbym się określić takim mianem, tak silnik trochę zaburza moje odczucia. Wprawdzie dynamika przy niskich prędkościach jest bardzo dobra i auto w miejskich warunkach przyspiesza jakby miało kilkadziesiąt koni więcej pod maską.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Natomiast nie kupuje się tak dużego SUVa wyłącznie do miasta, a poza nim dynamika już przestaje być tak satysfakcjonująca. Na autostradzie samochód okazuje swoją niechęć do wyprzedzania, zwłaszcza gdy zapakujemy się całą rodziną na dłuższy wyjazd. Mam wrażenie, że skrzynia biegów zestopniowana została tak, żeby przekazać sporo wigoru na początku, ale dostaje lekkiej zadyszki przy podkręconym tempie - może przydałyby się ze dwa przełożenia więcej, by jakoś to wypośrodkować. Do samej płynności działania przekładni uwag za to nie mam.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Zawieszenie jest dosyć miękko zestrojone, czego możemy od razu nie odczuć, gdy zdecydujemy się na 20-calowe felgi ze stosunkowo niskim profilem opon. Wtedy koła przekazują faktycznie sporo drgań od nawierzchni, ale na ostrzejszych zakrętach da się odczuć, że w rzeczywistości amortyzatory dość łatwo poddają się naciskom. Jeśli zamierzacie wykorzystywać Actyona na gorszych drogach, to zdecydowanie warto rozważyć mniejsze felgi. Samochód gładko radzi sobie z niwelowaniem większych zaburzeń stabilności nadwozia i przy tym sprawnie przywraca stan równowagi.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Układ kierowniczy jest silnie wspomagany, ale też całkiem bezpośredni i precyzyjny. W większości sytuacji nie trzeba przekładać dłoni na kierownicy i łatwo można odczytać sygnały spływające z przednich kół. Actyon prowadzi się pewnie, stabilnie i przewidywalnie. Do zalet dopisuję również wyciszenie wnętrza - dzięki temu przy wysokich prędkościach doskwierać nam może tylko ograniczona dynamika, ale za to szum powietrza nie będzie nas męczył.

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Opcjonalny napęd na cztery koła w Actyonie to system oparty na sprzęgle wielopłytkowym typu Haldex. Standardowo napędzana jest przednia oś, a tylna dołącza się w razie potrzeby - na przykład przy utracie trakcji lub podczas przyspieszania. Napęd wszystkich kół można także zablokować, ale działa to tylko do prędkości 40 km/h - przydatne w lekkim terenie lub podczas wyjeżdżania z zaspy śnieżnej. Wiadomo, że KGM Actyon to nie jest żadna terenówka, ale skuteczny napęd 4x4, wysoki prześwit i niezłe kąty zderzaków pozwalają lekko oddalić się od utwardzonych dróg. Napęd nie poddaje się w błocie, piasku czy na wykrzyżach i błyskawicznie dostosowuje rozdział mocy na poszczególne koła.

KGM Actyon | Zużycie paliwa

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Brak elektryfikacji, duże nadwozie i napęd na cztery koła mają swoje odzwierciedlenie w spalaniu. W mieście, przy większych korkach, ciężko uzyskać jednocyfrowe wyniki - z reguły będziemy oscylować wokół 10 l/100 km. Trochę niższe wyniki można uzyskać na ekspresówce, o ile będziemy jechali z przepisową prędkością 120 km/h. Przy autostradowych 140 km/h apetyt na paliwo rośnie już z kolei do 12 l/100 km. Najmniejsze zużycie paliwa jest rzecz jasna na drogach krajowych - tak, poruszając się z prędkościami do 90 km/h, można spodziewać się rezultatów na poziomie 7-8 l/100 km. Bak mieści 50 litrów benzyny, więc zasięg na jednym tankowaniu w trasie, zwłaszcza przy większym udziale dróg szybkiego ruchu, rzadko kiedy przekroczy 500 km.

KGM Actyon | Ceny i dostępne wersje

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Standardowy cennik Actyona rozpoczyna się od kwoty 159 900 złotych za wersję z napędem na przednie koła i 6-biegową skrzynią manualną. Za te pieniądze otrzymamy podstawową wersję JOY, która jednak oferuje w zupełności akceptowalny poziom wyposażenia (m.in. światła LED, cyfrowe wskaźniki, ekran dotykowy, dwustrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie regulowane fotele z wentylacją i podgrzewaniem, czy kamerę cofania i czujniki parkowania. Za 10 000 złotych możemy dokupić skrzynię automatyczną, a za kolejne 10 000 złotych otrzymamy napęd na cztery koła (dostępny wyłącznie z automatem). My testowaliśmy topową odmianę WILD, która z napędem 4x4 kosztuje 202 900 złotych.

KGM Actyon | Podsumowanie i werdykt

KGM Actyon Wild | Test, opinie
KGM Actyon Wild | Test, opinie
Nie da się nie zauważyć, że SsangYong po przejęciu przez KGM dostał wiatru w żagle. Modele tego koreańskiego producenta wciąż zachowują ciekawą niszowość, a zarazem nie dają powodów, by traktować je jako jakieś dziwactwo. Actyon jest tego dobrym przykładem - ten samochód trafnie inspiruje się tym, co we współczesnej motoryzacji jest pożądane przez duże grupy klientów, a jednocześnie przedstawia to w formie, która wnosi solidny powiew świeżości i oryginalności. Jest jednak jeden aspekt, który sprawia, że Actyon nie przeskoczy tak łatwo ponad segment aut klasy średniej. Mam na myśli silnik, który zużywa za dużo paliwa w odniesieniu do tego, jakie osiągi oferuje.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski

KGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” marki - GALERIA ZDJĘĆ

KGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” markiKGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” marki

Zobacz także

Jaecoo 7 Offroad | Prawdziwy SUV, którego na rynku brakuje

Jaecoo 7 Offroad | Prawdziwy SUV, którego na rynku brakuje 2025-06-28

Jaecoo 7 został zaprezentowany w Polsce we wrześniu 2024 roku, więc to wciąż nowość na naszym rynku i nadal rzadkość na ulicach. Jaecoo wywodzi się z koncernu Chery - tego samego, w którego skład wchodzi marka Omoda. I o ile Omoda 5 ma być raczej...
MG HS Excite | Wejście z przytupem

MG HS Excite | Wejście z przytupem 2025-05-18

MG to marka wielu osobom znana, choć jej brytyjskie pochodzenie to już wyłącznie element historii. Teraz producent należy do chińskiego koncernu, który korzysta jedynie z dawnego logo. Wiemy już jednak, że MG to jedna z tych chińskich marek (bo tak...
SsangYong Korando LPG | Sprawdzona alternatywa dla chińskiej konkurencji

SsangYong Korando LPG | Sprawdzona alternatywa dla chińskiej konkurencji 2025-04-13

Od 2019 roku na rynku dostępna jest czwarta generacja SsangYonga Korando, który swoją drogą lada moment przemianowany zostanie na KGM Korando. To w teorii czwarta generacja, bowiem dwie pierwsze były kompletnie innymi autami. Samochód o nazwie SsangYong...
Skoda Kodiaq PHEV 2025 | Jak dwa samochody w jednym

Skoda Kodiaq PHEV 2025 | Jak dwa samochody w jednym 2025-04-06

Skoda Kodiaq świetnie przyjęła się na polskim rynku i widuję ich naprawdę sporo - w garażu mojego bloku parkują dwie, kolejne trzy stają na ulicy pod oknami, a na trasach ciężko jest się nawet doliczyć. Pamiętajmy przy tym, że jest to model...
Suzuki Vitara 1.5 DualJet Hybrid 2025 | Wyróżnia się na tle rywali

Suzuki Vitara 1.5 DualJet Hybrid 2025 | Wyróżnia się na tle rywali 2025-04-05

Suzuki Vitara w obecnym wcieleniu to model, który kojarzą niemal wszyscy - pojawił się na rynku 10 lat temu, kiedy segment SUVów i crossoverów zaczynał być zyskiwać ogromną popularność. Vitara bez większych zmian w sprzedaży jest cały czas i...
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 - ani myśli zejść ze sceny

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 2025 - ani myśli zejść ze sceny 2025-03-31

Suzuki Vitara w obecnej odsłonie jest już na rynku od ponad 10 lat. Dekada w motoryzacyjnym świecie to naprawdę szmat czasu i dość trudno jest wskazać inne przypadki tak długiej obecności danej generacji modelu w salonach. Oczywiście Vitara w jakimś...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS