chceauto.pl
x
Używane: Citroen C3

Używane: Citroen C3

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-03 Opinie
Citroen C3 to bez wątpienia najważniejszy samochód w najnowszej historii Francuskiej marki. Auto miało przed sobą bardzo trudne zadanie. Musiało stawić czoła takim graczom w segmencie B, jak peugeot 206, renault clio i volkswagen polo. Jak mu się to udało?

C3 zaprezentowano w 2002 roku. Jego debiut wywołał euforię wśród fanów francuskiej marki – w kształtach łatwo dostrzec można było geny legendarnego poprzednika – modelu 2CV. Autem nowego Citroena była jednak nie tylko wpadająca w oko stylistyka. Samochód miał do zaoferowania bardzo przestronne – jak na swoją klasę – wnętrze i stosunkowo duży bagażnik o pojemności przeszło 300 litrów.

Sylwetka C3 nawiązuje do słynnego 2CV
Sylwetka C3 nawiązuje do słynnego 2CV
Kabina rzeczywiście może się podobać. Dzięki charakterystycznemu kształtowi karoserii na przednich fotelach miejsca jest bardzo dużo (również nad głową), pod tym względem samochód zdecydowanie wyróżnia się na tle klasowych rywali. Równie przestronnie nie jest – niestety – na tylnej kanapie (brakuje głównie miejsca na nogi), ale C3 i tak, z powodzeniem pełnić może funkcję jedynego auta rodzinnego dla młodego małżeństwa z małym dzieckiem. Dużą zaletą jest w tym przypadku również wysoki poziom bezpieczeństwa – samochód otrzymał notę 4 na 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP

Stylistyka wnętrza – mimo że od debiutu minęło już sporo czasu – wciąż wydaje się świeża. Narzekać można jednak na twardy, szary plastik użyty do wykończenia deski rozdzielczej (łatwo się zarysowuje i szybko zaczyna skrzypieć) i nie przeciętnej jakości tapicerki. Pierwsze roczniki cierpią też na niedoskonałości montażu.

Wnętrze C3 jest stosunkowo przestronne
Wnętrze C3 jest stosunkowo przestronne
Wiele egzemplarzy może się pochwalić niemal wzorowym poziomem wyposażenia. W ogłoszeniach łatwo spotkać C3 wyposażone w poduszki powietrzne (co najmniej dwie), wspomaganie kierownicy, ABS, klimatyzację (manualną lub automatyczną), welurową tapicerkę, przednie fotele z podłokietnikami czy sterowane z kierownicy radio.

Paleta jednostek napędowych C3 obejmowała osiem silników – cztery benzynowe i cztery wysokoprężne. Podstawowy, benzynowy silnik o pojemności 1,1 l raczej nie jest warty zainteresowania. Zapewnia mizerne osiągi, które nie znajdują odzwierciedlenia w niewielkim apetycie na paliwo. Śmiało polecić można za to pozostałe trzy silniki – 1,4 l w wersji ośmio i szesnastozaworowej (dostępna od 2004 roku) oraz oferowany od początku produkcji 1,6 l o mocy 110 KM. Wszystkie zapewniają znośne osiągi, dobrą elastyczność i umiarkowany apetyt na paliwo.

Citroen C3 może się podobać
Citroen C3 może się podobać
W kategorii „zużycie paliwa” niepodzielnie panują jednostki wysokoprężne – wszystkie mają nowoczesną budowę i charakteryzują się wysoką kulturą pracy. Zakup C3 z takim silnikiem powinien być jednak dobrze przemyślany. Z uwagi na wysokie ceny, samochody z takim źródłem napędu nie cieszyły się w Polsce dużą popularnością, co utrudnia znalezienie egzemplarza z udokumentowaną historią serwisową. Zdecydowana większość wysokoprężnych C3 przyjechała do naszego kraju w ramach prywatnego importu – duża część z nich ma za sobą poważne naprawy blacharskie. W przypadku takich aut trudno również zweryfikować przebieg pojazdu, który ma decydujący wpływ na żywotność takich elementów, jak wtryskiwacze, koło dwumasowe czy turbosprężarka. Jeśli w czasie użytkowania samochodu, któryś z nich ulegnie awarii, pieniądze zaoszczędzone na stacji benzynowej wydamy w serwisie (regeneracja turbo czy wymiana koła dwumasowego to koszt od 1500 zł wzwyż).

Zawieszenie C3 dobrze tłumi nierówności, ale daleko mu do komfortu modeli z układem hydropneumatycznym. Mimo tego – podobnie jak np. w modelu C5 – lista typowych niedomagań zawieszenia jest podobna. Najczęściej wymieniać trzeba przednie łączniki stabilizatorów (uszkodzenie objawia się głuchym pukaniem w czasie wolnej jazdy po nierównościach) oraz elementy metalowo gumowe. Niezbyt trwałe są też sworznie wahaczy i końcówki drążków kierowniczych, przy czym na ich kondycję duży wpływ ma prawidłowy dobór opon. Założenie opon o niskim profilu szybko skończy się ich uszkodzeniem, nie jest to również zbyt dobry pomysł z tego względu, że (zwłaszcza w Dieslach) przód zawieszony jest stosunkowo nisko – łatwo więc zostawić tablicę rejestracyjną lub dolną część zderzaka na krawężniku. Przeciętną trwałość mają amortyzatory , szybko zużywają się okładziny cierne układu hamulcowego.

Bagażnik ma pojemność 305 litrów
Bagażnik ma pojemność 305 litrów
Lista typowych usterek może przerażać, ale usunięcie większości z nich nie jest drogie. Słabym punktem wszystkich nowszych Citroenów jest multipleksowa instalacja elektryczna, która pozwala zamontować w aucie wiele elektronicznych gadżetów, ale nie tolerują niefachowej obsługi. Bardzo dbać trzeba np. o akumulator - słaby powodować może wiele błędów w komputerze. Typową dolegliwością C3 jest np. częste przepalanie się żarówek świateł mijania. Problemy może też sprawiać sterowanie automatyczną klimatyzacją. Z czasem psują się siłowniki centralnego zamka i elektrycznie sterowanych szyb.

Jednostki benzynowe nie cierpią na żadne poważne dolegliwości, czasami pojawiają się irytujące (ale łatwe do usunięcia) wycieki z miski olejowej, wymiany wymaga sonda lambda lub cewka zespolona (koszty poniżej 500 zł). Do trwałych zaliczyć można też raczej bezobsługowe skrzynie biegów. Problemy z pracą lewarka oznaczają zazwyczaj konieczność wymiany tzw. „wodzików”, sporadycznie pojawiają się wycieki z uszczelniaczy półosi napędowych.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Używane: Citroen C3 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Citroen C3Używane: Citroen C3Używane: Citroen C3Używane: Citroen C3Używane: Citroen C3

Zobacz także

Car of the Year 2020. Finaliści

Car of the Year 2020. Finaliści 2019-11-27

Jury plebiscytu Car of the Year 2020 ogłosiło listę siedmiu finalistów. O tytuł Samochodu Roku zawalczą: BMW serii 1, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3 i Toyota Corolla.Przypomnijmy, że ostatni tytuł zdobyło auto...
Znamy kandydatów do WCOTY

Znamy kandydatów do WCOTY 2019-09-10

Na trwającym właśnie salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie jury konkursu na Światowy Samochód Roku 2020 opublikowało wstępną listę kandydatów do tej prestiżowej nagrody. Szanse na tytuł ma obecnie 31 modeli, które debiutują właśnie – lub w...
Używane: Mercedes klasy A W176

Używane: Mercedes klasy A W176 2019-07-17

Klasa A typoszeregu W176 to kamień milowy w historii Mercedesa. Auto zaprojektowano tak, by przypadło do gustu młodym, dynamicznym kierowcom i odebrało część klientów BMW serii 1. IV generacja Mercedesa klasy A zadebiutowała w 2012 na salonie w...
Używane: Mercedes klasy A W169

Używane: Mercedes klasy A W169 2019-07-17

Druga generacja klasy A zadebiutowała w 2004 roku. Po czterech latach auto poddano subtelnemu liftingowi - zmieniono m.in. kształty zderzaków i świateł. Udało się też wyeliminować wiele problemów wieku dziecięcego (np. korozja). Nowa generacja –...
Używane: Peugeot 2008

Używane: Peugeot 2008 2019-06-19

Pierwsza generacja Peugeota 2008 to jedna z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Produkowany w latach 2013-2019 model zbiera wśród użytkowników wiele pochlebnych opinii. Co ważne, dotyczą one nie tylko prowadzenia ale też niskiej usterkowości....
Euro NCAP. 7 aut na 5 gwiazdek!

Euro NCAP. 7 aut na 5 gwiazdek! 2019-05-22

Euro NCAP przetestowało właśnie siedem modeli, które pojawiły się w ostatnim czasie w europejskich salonach. Próbom zderzeniowym poddano: Audi e-Tron, Lexusa UX, Mazdę 3, Renault Clio, Toyotę Corollę, Toyotę RAV4 i Volkswagena T-Crossa.Co ważne,...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.