Historia Renault Clio rozpoczęła się w 1990 roku. Od tamtej pory samochód, który jest następcą kultowego Renault 5, na dziesięciolecia stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów w Europie i nie tylko. W sumie przed 35 lat w 120 krajach całego świata sprzedano 17 milionów egzemplarzy pięciu generacji Clio. Obecna generacja Renault Clio, która debiutowała w 2019 roku, a cztery lata później została poddana liftingowi, to wciąż bestseller - model ten był najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w pierwszej połowie 2025 roku.
- Renault Clio VI. Nadwozie
- Renault Clio VI. Wnętrze
- Renault Clio VI. Silniki
- Renault Clio VI. Ceny i premiera rynkowa
Renault Clio VI. Nadwozie
W obecnej generacji Clio debiutował pełny napęd hybrydowy E-Tech o mocy 145 KM, który osiągnął już 30-procentowy udział w sprzedaży tego modelu w Europie. W tej generacji po raz pierwszy pojawiła się także dobrze wyposażona wersja esprit Alpine, której udział w sprzedaży sięgnął 20 proc.

Renault Clio
A jaka jest nowa generacja? Stylistycznie... kontrowersyjna. O ile wcześniejsze generacje były po prostu obiektywnie ładne, to najnowszy model taki nie jest, przy czym uwagi dotyczą przedniej części nadwozia. Znajdziemy tam bardzo rozbudowany przód, z pionową, bardzo dużych rozmiarów osłoną chłodnicy. Nienaturalnie wygląda również garb na skraju maski. Prawdopodobnie zabieg ten został wymuszony przez aerodynamikę. Takie właśnie kształty wypadają najlepiej (stąd wiele nowych samochodów, ma rozbudowane, pionowe pasy przednie), a to decyduje o emisji CO2 i karach za przekroczenie norm, jakie płacą producenci.

Renault Clio
Dzięki temu z nowym napędem full hybrid E-Tech o mocy 160 KM Clio może się teraz pochwalić rekordowo niskim poziomem emisji CO2, wynoszącym 89 g/km, co przekłada się na zużycie paliwa w trybie mieszanym na poziomie 3,9 l/100 km.
Na zdjęciach auto wygląda na spore i tak jest w rzeczywistości. Nowe Clio jest o niemal 7 cm dłuższe od obecnego, jego długość sięga 412 cm. Szerokość wzrosła o 4 cm, do 177 cm (o tyle samo zwiększono rozstaw kół), a rozstaw osi wzrósł symbolicznie - o centymetr, do 259 cm. Bez zmian pozostała wysokość, która wynosi 145 cm.

Renault Clio
Z boku auto wygląda ładnie, uwagę zwraca szybko opadająca linia dachu, niemal jak w coupe. Wrażenie dynamiki pogłębiają ukryte klamki tylnych drzwi.
Renault Clio VI. Wnętrze
Kabina nowego Clio jest zdominowana przez dwa 10,1-calowe, wizualnie połączone ekrany, przy czym ekran systemu infotainment jest zwrócony w stronę kierowcy. Ekran środkowy jest otoczony szeregiem skrótów do najważniejszych funkcji, natomiast poniżej znajdziemy szereg fizycznych przycisków. Generalnie wnętrze nie zaskakuje, jest stonowane i podporządkowane ergonomii.

Renault Clio
Kierowca jest mniejsza, a układ kierowniczy znacznie bardziej bezpośredni niż w obecnej generacji (liczbę obrotów od oporu do oporu zmniejszono z 3,3 do 2,6).
Z nowości - pokładowy system został oparty o Android Automotive, a więc integruje usługi Google, w tym mapy.
Bagażnik ma 391 litrów, w w wersji hybrydowej - tylko 309 l.

Renault Clio
Renault Clio VI. Silniki
Nowością w Clio jest wspomniana wyżej hybryda. Jest to ten sam układ, który stosowany jest już np. Dacii Bigster. Oparty jest on o czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1.8 l, który jest wspomagany przez elektryczny silnik trakcyjny o mocy 50 KM. Moc systemowa wynosi 160 KM (w Dacii - 155 KM). Akumulator ma 1,4 kWh. Moment obrotowy trafia na koła za pośrednictwem kłowej, automatycznej skrzyni biegów, która ma 2 przełożenia dla silnika elektrycznego i 4 - dla spalinowego.
Takie Clio ma rozpędzać się do 100 km/h w 8,3 s.

Renault Clio
Ponadto Clio nadal będzie oferowane z trzycylindrowym silnikiem 1.2 TCE o mocy 115 KM i skrzynią manualną lub dwusprzęgłową (EDC). W Polsce dużym powodzeniem może się cieszyć odmiana Eco-G, czyli 120-konny samochód z silnikiem 1.2 i fabryczną instalacją LPG. Co ciekawe - ta wersja będzie wyposażona w skrzynię EDC, a nie manualną, jak obecna generacja.
Auto z LPG imponuje zasięgiem - pojemność zbiornika gazu zwiększono z 50 do 68 l, a pojemność baku nadal wynosi 39 litrów. Teoretycznie ma to pozwolić na przejechanie ponad 1400 km.

Renault Clio
Renault Clio VI. Ceny i premiera rynkowa
Renault Clio VI generacji trafi do salonów na początku 2026 roku. Auto będzie oferowane w trzech wersjach wyposażeniowych: evolution, techno i esprit Alpine. Ceny poznamy pod koniec 2025 roku, gdy francuski producent rozpocznie zbieranie zamówień.