O ile akcje nawrotowe ogłaszane są przez producentów systematycznie i polegają na bezpłatnej naprawie wadliwego elementu to wezwanie do zaprzestania użytkowania samochodów jest już bardzo rzadkim i wręcz sensacyjnym wydarzeniem. Tymczasem apel o natychmiastowe zaprzestanie jazdy Citroenami C3 drugiej generacji i modelem DS3 pierwszej generacji wystosował właśnie Stellantis. Co takiego się wydarzyło, że nawet 15-letnie samochody nagle stały się do tego stopnia niebezpieczne?
- Afera z poduszkami Takata
- Zakaz jazdy Citroenami C3 i DS3
- Mam wadliwego Citroena. Co robić?
Afera z poduszkami Takata
Zakaz dalszego użytkowania dotyczy Citroen C3 drugiej generacji (zarówno przed, jak i po liftingu), jak DS3 pierwszej generacji. Oba modele produkowano w latach 2009-2019.
Zakaz ma związek z poduszkami powietrznymi wyprodukowanymi przez japońską firmę Takata. Zastosowano w nich wadliwe tzw. inflatory, które powodowały, że podczas wypadku poduszka otwierała się ze zbyt dużą siłą, przez co mogło dojść do rozerwania całego mechanizmu, w efekcie oprócz poduszki w twarz pasażera czy kierowcy uderzały kawałki metalu.

Citroen C3
Paradoksalnie, pierwsza akcja serwisowa związana z poduszkami Takaty została ogłoszona już w 2008 roku (przez Hondę), a kilka lat później ruszyła lawina - ostatecznie okazało się, że wadliwe poduszki trafiły do 50 milionów samochodów 19 różnych producentów. W wypadkach, z powodu wadliwych poduszek zginęło kilkanaście osób, a niemal 200 zostało poważnie rannych.
Na skutek afery w 2017 roku Takata ogłosiła upadłość.
Zakaz jazdy Citroenami C3 i DS3
Obecny zakaz użytkowania Citroenów C3 i DS3 został wydany po niedawnym wypadku, do którego doszło we Francji. Samochody objęte niniejszą akcją „Stop-Drive” były już wcześniej uwzględnione w zakrojonej na szeroką skalę przywoławczej kampanii bezpieczeństwa, która rozpoczęła się ponad rok temu w Europie Południowej, a następnie została rozszerzona na Europę Północną.

DS3
Jak informuje Stellantis, decyzje o objęciu samochodów przywoławczą kampanią bezpieczeństwa, a w szczególności akcją typu „stop-drive” dotyczącą zakazu użytkowania samochodu, podejmowane są na podstawie wielu czynników, takich jak specyfikacja techniczna poduszki powietrznej, wiek i sposób użytkowania samochodu, warunki klimatyczne oraz zalecenia ze strony odpowiednich organów nadzorczych.
Mam wadliwego Citroena. Co robić?
Właściciele samochodów objętych ww. akcją zostaną poinformowani o konieczności natychmiastowego zaprzestania użytkowania auta i skontaktowania się z autoryzowaną siecią dealerską w celu przeprowadzenia bezpłatnej naprawy. Właściciele samochodów, których dotyczy akcja "Stop-Drive" otrzymają w najbliższym czasie dodatkowe pismo z powiadomieniem.

DS3
Każdy może również samodzielnie sprawdzić, czy dany samochód jest objęty powyższą akcją, korzystając z narzędzia do sprawdzania numeru VIN na stronie Citroena, kontaktując się z najbliższym autoryzowanym dealerem lub dzwoniąc na infolinię obsługi klienta 00 800 0825 1001.
Stellantis zwraca się również z apelem do właścicieli samochodów, którzy zmienili adres zamieszkania lub dane kontaktowe, o ich niezwłoczną aktualizację w odpowiednich lokalnych bazach danych, aby zapewnić skuteczny i terminowy kontakt w sprawach bezpieczeństwa.
Koncern zapewnia, że mobilizuje całą swoją sieć dostawców, dealerów oraz zakładów produkcyjnych, aby jak najszybciej i najsprawniej zrealizować działania serwisowe.