chceauto.pl
x
Volkswagen T-Cross
Punkt zwrotny w historii motoryzacji? Pokłosie afery TDI...

Punkt zwrotny w historii motoryzacji? Pokłosie afery TDI...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-09-25 Opinie
Ten skandal – jak żaden inny – może odbić się na kształcie europejskiej motoryzacji. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska EPA zarzuciła Volkswagenowi oszustwa przy testach dotyczących emisji spalin silników TDI.

Chodzi o stosowanie nielegalnego oprogramowania sterującego pracą silnika i systemów odpowiadających za oczyszczanie spalin. Wgrany w fabryczny komputer soft sterujący, na podstawie danych z jednostki napędowej, położenia pedału przepustnicy czy – chociażby – ruchów kierownicą – wykrywał kiedy samochód poddawany jest testom emisji i ograniczał osiągi silnika w taki sposób, by mieścił się on w dopuszczalnych normach. Rzeczywista emisja tlenków azotu NOx i cząstek stałych w warunkach zwykłej, drogowej eksploatacji, była nawet 40-krotnie wyższa! W czasie normalnej jazdy drogowej program ograniczał np. stosowanie mocznika (AdBlue) rozkładającego cząstki NOx w reaktorze katalitycznym, dzięki czemu niewielki zbiornik płynu wystarczał na kilkadziesiąt tys. km.

Początkowo mówiło się wyłącznie o silnikach z rodziny EA189, czyli popularnych, produkowanych m.in. w Polkowicach na Dolnym Śląski, 2,0l TDI z systemem CR. Nielegalne oprogramowanie (jednostki sterujące dostarcza Bosch) miało trafić do 11 mln samochodów na całym świecie. Szybko jednak okazało się, że podobne programy - najprawdopodobniej – stosowano też w silnikach 1,4 l TDI, 1,6 l TDI czy 3,0 l TDI, które trafiały pod maski większości pojazdów wszystkich marek niemieckiego koncernu. Gdy skandal przybrał na sile do dymisji podał się sam prezes Volkswagena – Martin Winterkorn. Na stanowisku szefa koncernu zastąpił go dotychczasowy prezes Porsche - Matthias Mueller.

Za stosowanie nielegalnego oprogramowania Volkswagenowi grozi w USA 18 mld dolarów kary. Afera może być jednak punktem zwrotnym w historii motoryzacji. Niewykluczone, że w jej następstwie z oferty zniknąć mogą niemal wszystkie większe silniki Diesla stosowane do napędu samochodów osobowych.

Może się tak stać, jeśli przedstawiciele Unii Europejskiej – zgodnie z zapowiedziami – zmienią sposób certyfikowania nowych pojazdów, tak by poziom emisji spalin, a co za tym idzie zużycie paliwa, mierzone było w rzeczywistych warunkach drogowych. Jeśli tak się stanie spełnienie obowiązującej od września normy EU6, dla większości silników – nawet tych wyposażonych w filtry cząstek stałych i reaktory katalityczne – może się okazać zbyt trudnym zadaniem! Warto zauważyć, że przedstawiciele konkurencyjnych dla Volkswagena marek nabrali wody w usta i starają się nie komentować sprawy. To z kolei sugeruje, że również oni mają na sumieniu podobne machlojki z silnikami wysokoprężnymi.

Ciekawym zrządzeniem losu Amerykanie mogą wywrzeć ogromny wpływ na kształt europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i doprowadzić część producentów ze Starego Kontynentu na skraj bankructwa. Największym wygranym okaże się w tym przypadku Toyota, która od lat rywalizuje z Volkswagenem o palmę pierwszeństwa w rankingu największych producentów aut na świecie. Japończycy – jak żaden inny koncern – w ostatnim czasie inwestowali głównie w rozwój – alternatywnych dla silników Diesla – pojazdów hybrydowych. Te przez wielu ekspertów (i przedstawicieli branży motoryzacyjnej) w Europie, z pobłażaniem traktowano w kategoriach „pomyłki” i „ślepej kiszki” motoryzacji...


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Audi Q5 55 TFSI e quattro

Audi Q5 55 TFSI e quattro 2019-05-21

Audi wprowadza do oferty pierwszą z zapowiadanych od początku roku nowych hybryd plug-in. Zamówienia na Audi Q5 55 TFSI e quattro można już składać w niemieckich salonach producenta z Ingolstadt. Cena na rodzimym rynku to 60 450 euro. Dostawy...
Mitsubishi Oulander PHEV po zmianach

Mitsubishi Oulander PHEV po zmianach 2018-02-20

Na salonie w Genewie zadebiutuje odświeżone Mitsubishi Outlander PHEV. Ten hybrydowy SUV z możliwością ładowania z gniazdka debiutował w 2013 roku. Samochód spotkał się ciepłym przyjęciem w Europie, stając się najlepiej sprzedającym modelem...
Range Rover Sport P400e. Pierwsza hybryda PHEV

Range Rover Sport P400e. Pierwsza hybryda PHEV 2017-10-04

Produkowana od 2013 w brytyjskim Solihull II generacja Range Rover Sport doczekała się właśnie kuracji odmładzającej. Przy okazji „tuszujących zmarszczki” zmian Brytyjczycy zaprezentowali też – pierwszą w historii marki – hybrydę PHEV....
Toyota Prius Plug-in Hybrid. Ceny

Toyota Prius Plug-in Hybrid. Ceny 2017-03-15

Nowa Toyota Prius Plug-in Hybrid kosztuje od 152 900 zł, czyli o 11 000 zł więcej niż Prius w porównywalnej wersji Prestige. Samochód można nabyć także w programie Leasing SmartPlan – wysokość miesięcznej raty zaczyna się od 1 210 zł netto, w...
Nissan e-POWER

Nissan e-POWER 2016-11-09

Nissan, który w ofercie ma elektrycznego Leafa, nie sprzedawał dotąd samochodów hybrydowych. Wkrótce to się jednak zmieni.Japończycy zaprezentowali nowy układ napędowy o nazwie e‑POWER. Bazuje on na technologii stosowanej w Nissanie Leaf —...
BMW 740e iPerformance. Hybryda plug-in

BMW 740e iPerformance. Hybryda plug-in 2016-07-17

BMW wprowadza na rynek hybrydową wersję modelu 7. Pojazd będzie nosił nazwę BMW 740e iPerformance i będzie dostępny również w wersji z przedłużonym rozstawem osi (740Le iPerformance) oraz napędem wszystkich kół AWD (wyłącznie w wersji...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.