chceauto.pl
x
Punkt zwrotny w historii motoryzacji? Pokłosie afery TDI...

Punkt zwrotny w historii motoryzacji? Pokłosie afery TDI...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-09-25 Opinie
Ten skandal – jak żaden inny – może odbić się na kształcie europejskiej motoryzacji. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska EPA zarzuciła Volkswagenowi oszustwa przy testach dotyczących emisji spalin silników TDI.

Chodzi o stosowanie nielegalnego oprogramowania sterującego pracą silnika i systemów odpowiadających za oczyszczanie spalin. Wgrany w fabryczny komputer soft sterujący, na podstawie danych z jednostki napędowej, położenia pedału przepustnicy czy – chociażby – ruchów kierownicą – wykrywał kiedy samochód poddawany jest testom emisji i ograniczał osiągi silnika w taki sposób, by mieścił się on w dopuszczalnych normach. Rzeczywista emisja tlenków azotu NOx i cząstek stałych w warunkach zwykłej, drogowej eksploatacji, była nawet 40-krotnie wyższa! W czasie normalnej jazdy drogowej program ograniczał np. stosowanie mocznika (AdBlue) rozkładającego cząstki NOx w reaktorze katalitycznym, dzięki czemu niewielki zbiornik płynu wystarczał na kilkadziesiąt tys. km.

Początkowo mówiło się wyłącznie o silnikach z rodziny EA189, czyli popularnych, produkowanych m.in. w Polkowicach na Dolnym Śląski, 2,0l TDI z systemem CR. Nielegalne oprogramowanie (jednostki sterujące dostarcza Bosch) miało trafić do 11 mln samochodów na całym świecie. Szybko jednak okazało się, że podobne programy - najprawdopodobniej – stosowano też w silnikach 1,4 l TDI, 1,6 l TDI czy 3,0 l TDI, które trafiały pod maski większości pojazdów wszystkich marek niemieckiego koncernu. Gdy skandal przybrał na sile do dymisji podał się sam prezes Volkswagena – Martin Winterkorn. Na stanowisku szefa koncernu zastąpił go dotychczasowy prezes Porsche - Matthias Mueller.

Za stosowanie nielegalnego oprogramowania Volkswagenowi grozi w USA 18 mld dolarów kary. Afera może być jednak punktem zwrotnym w historii motoryzacji. Niewykluczone, że w jej następstwie z oferty zniknąć mogą niemal wszystkie większe silniki Diesla stosowane do napędu samochodów osobowych.

Może się tak stać, jeśli przedstawiciele Unii Europejskiej – zgodnie z zapowiedziami – zmienią sposób certyfikowania nowych pojazdów, tak by poziom emisji spalin, a co za tym idzie zużycie paliwa, mierzone było w rzeczywistych warunkach drogowych. Jeśli tak się stanie spełnienie obowiązującej od września normy EU6, dla większości silników – nawet tych wyposażonych w filtry cząstek stałych i reaktory katalityczne – może się okazać zbyt trudnym zadaniem! Warto zauważyć, że przedstawiciele konkurencyjnych dla Volkswagena marek nabrali wody w usta i starają się nie komentować sprawy. To z kolei sugeruje, że również oni mają na sumieniu podobne machlojki z silnikami wysokoprężnymi.

Ciekawym zrządzeniem losu Amerykanie mogą wywrzeć ogromny wpływ na kształt europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i doprowadzić część producentów ze Starego Kontynentu na skraj bankructwa. Największym wygranym okaże się w tym przypadku Toyota, która od lat rywalizuje z Volkswagenem o palmę pierwszeństwa w rankingu największych producentów aut na świecie. Japończycy – jak żaden inny koncern – w ostatnim czasie inwestowali głównie w rozwój – alternatywnych dla silników Diesla – pojazdów hybrydowych. Te przez wielu ekspertów (i przedstawicieli branży motoryzacyjnej) w Europie, z pobłażaniem traktowano w kategoriach „pomyłki” i „ślepej kiszki” motoryzacji...

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Zobacz także

Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in

Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in 2020-09-05

Jeep wprowadza na rynek nowego Wranglera 4xe. Ten hybrydowy pojazd - ze względu na typ napędu - jest najbardziej zaawansowanym technicznie Wranglerem w historii.Jeep Wrangler 4xe będzie dostępny w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych na początku 2021...
Ford Explorer plug-in już w Polsce

Ford Explorer plug-in już w Polsce 2020-08-28

Do europejskich klientów trafia nowy hybrydowy Ford Explorer Plug-In. Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęto w Europie sprzedaż siedmiomiejscowej wersji amerykańskiego SUV-a.Explorera Plug-In Hybrid napędza układ łączący 3-litrowy silnik benzynowy...
Kia Sorento jako hybryda plug-in

Kia Sorento jako hybryda plug-in 2020-08-29

Kia zaprezentowała nowe Sorento w wersji Plug-in Hybrid, czyli flagowego SUV-a z hybrydowym napędem z możliwością ładowania z gniazdka. To już drugi model ze zelektryfikowanym zespołem napędowym – obok Sorento Hybrid – w gamie Sorento czwartej...
Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach 2020-07-31

Z uwagi na coraz wyższe limity emisji spalin i specyfikę testów homologacyjnych samochody hybrydowe wypierają z rynku tracące na popularności diesle. Obecnie spotkać można trzy podstawowe typy takich różniące się funkcjonalnością i architekturą...
Hybrydowa ekspansja Mercedesa

Hybrydowa ekspansja Mercedesa 2020-07-26

Mercedes systematycznie zwiększa liczbę modeli z hybrydowym napędem plug-in EQ Power. Hybrydy plug-in umożliwiają jazdę wyłącznie „na prądzie”, a tym samym zerową lokalną emisję spalin – co ma znaczenie w miastach, chociaż wyłącznie na...
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej 2020-07-25

Jeep Renegaade 4xe i Jeep Compass 4xe to pierwsze zelektryfikowane modele Jeepa, które dostępną będą w Europie. Oba modele zaprezentowano po raz pierwszy w marcu... 2019 roku na salonie genewskim. Jak widać, musiało minąć jeszcze sporo czasu, zanim...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.