chceauto.pl
x

Opel Zafira

Oceny użytkowników3.3561/5. Głosy: 424
Ocena: 3.36/5
Głosy: 424.

Lata produkcji

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024

Opel Zafira A (1999-2005)

Zafira to odpowiedź Opla na panującą w Europie, zapoczątkowaną przez Renault Megane Scenic, modę na minivany.

Zbudowany w oparciu o podzespoły drugiej generacji Astry (typoszereg G) samochód pojawił się na rynku w 1999 roku. Samochód nawiązuje wyglądem do swojej kompaktowej siostry, bardzo podobne są np. reflektory, zderzaki czy maska.

Pierwsza generacja Zafiry przetrwała w ofercie do roku 2005, dwa lata wcześniej auto poddane zostało niewielkiemu liftingowi – młodsze pojazdy odróżnić można m.in. po przezroczystych kloszach tylnych lamp czy chromowanej osłonie chłodnicy.

Największym atutem Zafiry I jest możliwość przewozu do 7 osób (dwa dodatkowe fotele chowają się w bagażniku), chociaż przy komplecie pasażerów miejsca na bagaż będzie raczej niewiele (pojemność bagażnika spada do 150 l). Ważnym odnotowania jest fakt, że dodatkowe miejsca siedzące oferują całkiem niezły komfort jazdy, więc ich pasażerowie nie powinni czuć się poszkodowani. Problematyczne – z uwagi na wąskie tylne drzwi i konieczność złożenia jednego fotela) może być jedynie zajmowanie na nich miejsca. Dużym plusem auta jest też przemyślany system adaptacji wnętrza – składając siedziska i oparcia tylnej kanapy otrzymamy niemal zupełnie płaską przestrzeń bagażową o pojemności aż 1700 l.

Niestety, wnętrze auta ma też wady. Niezbyt pochlebne opinie zbierają np. wąskie przednie fotele z krótkimi siedziskami, oraz zdradzający wiek konstrukcji, niezbyt wyszukany kokpit, który w dodatku wykonano z twardych, podatnych na zarysowania plastików. W większości egzemplarzy nie ma też co liczyć na takie dodatki, jak np. składane stoliczki w oparciach przednich foteli, czy elektrycznie sterowane szyby w drzwiach tylnych. W przypadku aut w tańszych wersjach wyposażeniowych (głównie pochodzących z polskich salonów) trwałością nie grzeszy też materiałowa tapicerka

Na tle takich konkurentów, jak Renault Scenic czy Citroen Xara Picasso, zawieszenie Opla jest zdecydowanie twardsze. W przeciwieństwie do aut francuskich nadwozie ie wychyla się za bardzo w ciasnych zakrętach, dzięki czemu polubią je kierowcy chcący łączyć zalety rodzinnego vana z przyjemnością prowadzenia. Dynamiczna jazda po polskich drogach szybko odbija się jednak na stanie trwałości zawieszenia. Stosunkowo szybko zużywają się: łączniki stabilizatorów, silnetblocki, końcówki drążków kierowniczych i łożyska. Na szczęście ceny części są raczej przystępne, a naprawy nie należą do skomplikowanych. Wymiana tulei metalowo-gumowych nie pociąga za sobą konieczności kupowania całego wahacza. Dynamiczna jazda skutkuje też szybkim zużyciem elementów układu hamulcowego – tarcze z astry, z racji większej masy auta, raczej szybko kapitulują.

Jednostki napędowe Zafiry nie należą do awaryjnych, jednak do wyboru należy podchodzić rozważnie. Najmniejszy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l nie zapewnia autu dobrej dynamiki, ten sam mankament dotyczy też podstawowego, dwulitrowego diesla o mocy 82 KM (auto z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 17 sekund). Najrozsądniejszym wyborem stanowiącym dobry kompromis między osiągami a zużyciem paliwa jest benzynowy 1,8 l, który – w zależności od rocznika – rozwijał 115 lub 125 KM. Jeśli komuś zależy na osiągach polecamy oferowaną pod koniec produkcji wersję 2,2 l (147 KM) która jest zdecydowanie tańsza w utrzymaniu niż topowe wersje OPC. Do typowych problemów silników benzynowych Zafiry należą usterki silniczków krokowych (falujące obroty), zaworów EGR i cewek a także wycieki (miska olejowa i pokrywa zaworów). Niemiłą przypadłością jednostek serii ecotec jest też duże zużycie oleju. Przy większych przebiegach można się też spodziewać problemów ze strony osprzętu (rozruszniki, alternatory).

Droższe w eksploatacji okazują się przeważnie Zafiry z silnikami Diesla. Z uwagi na zdecydowanie większe przebiegi jednostki wysokoprężne często cierpią z powodu nieszczelnego układu dolotowego (dymienie), zawieszających się zaworów EGR (dymienie, brak mocy) i uszkodzonych przepływomierz. Stosunkowo często problemy stwarza też (bardzo droga w naprawach) pompa wtryskowa – lepiej więc nie oszczędzać na oleju napędowych. W pechowych egzemplarzach dochodzi do zapieczenia się świec żarowych – ich wymiana wiąże się przeważnie z koniecznością demontażu głowicy. Większych problemów nie sprawiają za to turbosprężarki i koła duwmasowe.

Mimo raczej dobrej opinii, jaką cieszy się pojazd wśród właścicieli, w najnowszym badaniu niezawodności aut przeprowadzonym przez ADAC - Zafira znalazła się w ostatniej dziesiątce pojazdów w wieku powyżej 11 lat. Problemy najczęściej dotyczą elektroniki– zawodzą czujniki temperatury płynu chłodniczego, rezystory dmuchawy, przestają działać przyciski do regulacji szyb i lusterek i tylna wycieraczka. Do typowych przypadłości Zafiry należą też nieszczelności w układzie klimatyzacji (buczenie sprężarki to raczej norma niż usterka), „falujące” wyświetlacze komputera pokładowego (przeważnie to wina alternatora, można go wymienić lub się przyzwyczaić) czy usterki komputera sterującego wtryskiem (silnik gaśnie na wolnych obrotach, szarpie).

Dzięki dobrej dostępności części i stosunkowo prostej budowie, kupiona z pewnej ręki Zafira okaże się jednak samochodem tanim w eksploatacji, którego właściwości przewozowe trudno przecenić.

Opel Zafira B (2005-2015)

Zafira II generacji produkowana była od 2005 do 2011 roku w Niemczech i do 2010 roku - w Polsce. Auto rejestrowane jest na siedem osób. Warto jednak pamiętać, że dwa ostatnie miejsca nie oferują tyle miejsca, co pozostałe. Ponadto korzystanie z nich oznacza praktycznie wyłączenie z użytku bagażnika, którego pojemność pozostaje symboliczna (140 l). Warto również pamiętać, że samochody ciężarowe (z kratką) rejestrowane są na pięć osób.

Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jest dobre. Bezwypadkowe egzemplarze pozbawione są rdzy, warto jednak pamiętać, że nawet najstarsze egzemplarze to samochody jeszcze stosunkowo młode. Co będzie dalej - tego na razie nie wiadomo.

Zawieszenie Zafiry II generacji oparto na rozwiązaniach znanych z Astry III. W zasadzie nie tyle oparto, co żywcem przeniesiono! Z przodu znajdziemy klasyczną kolumnę McPhersona, a wahacze mają wymienne sworznie i tuleje, co obniża koszty serwisu. Z tyłu zastosowano prostą i trwałą belkę sztywną. Serwis jest więc niedrogi, ale większa masa powoduje, że zużycie poszczególnych elementów następuje szybciej niż w Astrze.

W Zafirze zastosowany elektrohydrauliczny układ wspomagania kierownicy. Niestety nie jest to rozwiązanie tak wytrzymałe, jak klasyczne wspomaganie hydrauliczne, przez co zdarzają się usterki.

Oferta silników w Zafirze była bardzo bogata, aczkolwiek na rynku wtórnym dominują samochody z silnikami wysokoprężnymi. Najczęściej spotykana jest jednostka 1.9 CDTI. Jest do sprawdzony i ceniony silnik produkcji Fiata z wtryskiem typu common-rail. Zapewnia on wysoką kulturę pracy i niskie zużycie paliwa, przy czym jest bezawaryjny. Oczywiście w używanych egzemplarzach trzeba się liczyć z koniecznością wymiany koła dwumasowego ze sprzęgłem (koszt ok. 3 tys. zł), czy regeneracji turbosprężarki (1500-2000 zł). Są to jednak elementy, które można zdiagnozować podczas oględzin przedzakupowych.

Zdecydowanie lepiej unikać samochodów z filtrem cząstek stałych (DPF). Eksploatacja diesli z DPF w mieście w szybkim tempie doprowadzi do zapchania filtra i skończy się albo wizytą w serwisie albo przymusową wycieczką za miasto, której celem będzie dopalenie osadów w filtrze. Uważać należy również na poziom oleju. Niespalone paliwa, które miało dopalić sadzę trafia do oleju i rozrzedza go, w skutkiem czego poziom rośnie, a jakość - spada.

Godny polecenia będzie również silnik 1.7 CDTI. To znana z Opli jednostka produkcji Isuzu, która po modernizacji otrzymała wtrysk common-rail. Uwagi o DPF pozostają aktualne.

Zafira jest jednym z niewielu pojazdów, w którym niełatwo o prosty i przez to bezawaryjny silnik benzynowy. Bazową jednostkę 1.6
wykonano w technologii Twinport. Oznacza to skomplikowany układ recyrkulacji spalin i dodatkowe przepustnice w układzie dolotowym, które... potrafią się brudzić i wymagają czyszczenia. Silnik 2.2 wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny (można zapomnieć o gazie), a 2.0 - w turbosprężarkę. W tej sytuacji najprostszą konstrukcją jest silnik 1.8. W wypadku tej jednostki trzeba jednak koniecznie pilnować poziomu oleju - zdarzają się egzemplarze, które spalają nawet litr na 1000 km, co właściwie oznacza konieczność natychmiastowego remontu.

Najlepszym wyborem będzie samochód z silnikiem wysokoprężnym, ale pozbawionym filtra cząstek stałych. Najlepiej poszukać samochodu z polskiego salonu, który zwykle będzie miał udokumentowaną przeszłość. Decydując się na samochód sprowadzony zdecydowanie lepiej unikać aut z Anglii, po przekładkach kierownicy.

Opel Zafira C (2016-2019)

Trzecia generacja Zafiry - wbrew twierdzeniom producenta, który usunął z nazwy słowo Tourer - nie jest zupełnie nową generacją, ale pojazdem po głębokim liftingu. Samochód najbardziej zmienił się w przedniej części nadwozia. Nowy pas przedni przywodzi na myśl ten, który znamy m.in z innych modeli, czyli Corsy i Astry, a który po raz pierwszy zastosowano w Amperze. Co ciekawe, tylnej części nadwozia... nie poddano zmianom. Zmodernizowano natomiast - i to poważnie - wnętrze Zafiry. Pojawił się nowy panel instrumentów, nowa kierownica i nowa środkowa konsola. Ekran systemu multimedialnego, który wcześniej znajdował się na szczycie konsoli , został zastąpiony nowym, usytuowanym niżej ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, co umożliwiło wyeliminowanie wielu fizycznych przełączników. Samochód zachował atuty swojego poprzednika, takie jak ergonomiczne przednie fotele z atestem AGR (Akcji na rzecz Zdrowych Pleców), bagażnik rowerowy FlexFix czy adaptacyjne zawieszenie FlexRide. Zwiększono listę opcji systemów łączności. Systemy multimedialne IntelliLink są kompatybilne zarówno z Apple CarPlay, jak i z Android Auto, a osobisty opiekun kierowcy, system Opel OnStar przekształca nową Zafirę w mobilny punkt dostępu do Internetu Wi-Fi 4G/LTE.

Opel Zafira D (2019-2020)

Czwarta generacja Zafiry - Zafira Life - to... bliźniaczy model Citroena Jumpy i Peugeota Boxera, a dokładniej ich osobowych wersji o nazwie SpaceTourer (Citroen) i Traveller (Peugeot). Auto jest więc pełnoprawnym busem i - poza nazwą - nie ma już nic wspólnego z poprzednikami.

Zafira Life będzie jest w trzech długościach nadwozia. Każda z wersji — standardowa Small (4,60 m), średnia Medium (4,95 m) i długa Large (5,30 m) — dostępna jest nawet z dziewięcioma miejscami. Wersja S modelu Zafira Life jest o około 10 centymetrów krótsza od Zafiry III, natomiast L jest od niej o około 65 centymetrów dłuższa.

Zafira Life M (podobnie jak Zafira Life L) ma rozstaw osi wydłużony o 35 cm (do 3,28 m), co przekłada się na więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń. Na uwagę zasługuje również ładowność przekraczająca tonę. Zafira Life L może pochwalić się przestrzenią bagażową o pojemności około 4500 litrów.

We wszystkich wersjach Zafiry Life Opel oferuje skórzane fotele. Wnętrze dostępne jest z pięcioma, sześcioma, siedmioma lub ośmioma skórzanymi fotelami. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości do 3,5 metra. Po złożeniu trzeciego rzędu foteli pojemność bagażnika w Zafirze Life „S” wzrasta do 1500 litrów (do wysokości dachu). Po wymontowaniu tylnych foteli (które równie łatwo można zamontować z powrotem) całkowita pojemność ładunkowa wynosi 3397 litrów.

Luksusowe wyposażenie Lounge jest dostępne w wersji z długim rozstawem osi i obejmuje przednie fotele z funkcjami masażu i podgrzewania oraz cztery ruchome fotele z tyłu ze skórzaną tapicerką i siedziskami o szerokości 48 centymetrów. Pasażerowi mogą usiąść naprzeciwko siebie. Ruchomy stolik można złożyć, pasażerowie mogą doładować swoje urządzenia mobilne z gniazdka 230 V.

Przykładowe samochody

Opel Zafira

Opel Zafira-e 50 kWh

2020, VAN
napęd: przedni
skrzynia: automat
cena: 136 000,00 zł
DostępnośćBez ofert na rynku
Opel Zafira

Opel Zafira D 1.5 Diesel 102 KM

2019, VAN
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 76 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze oferty
Opel Zafira

Opel Zafira C FL 2.0 CDTI 170 KM

2016, VAN
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 50 000,00 zł
DostępnośćBez ofert na rynkuOceny2.67/5. Głosy: 3
Opel Zafira

Opel Zafira B 1.6 16V 105 KM

2005, VAN
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 13 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze ofertyOceny3.16/5. Głosy: 37
Opel Zafira

Opel Zafira A 1.6 16V 100 KM

1999, VAN
napęd: przedni
skrzynia: ręczna
cena: 5 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny4.40/5. Głosy: 5

Zobacz także

Nowy Opel Zafira jak auto dostawcze!

Nowy Opel Zafira jak auto dostawcze! 2019-01-10

Przejęcie Opla przez francuską grupę PSA (Peugeot-Citroen) oznacza spore zmiany i ujednolicanie oferty. W jej ramach zakończono już (przedwcześnie, bo zaledwie po 4 latach) produkcję Opla Vivaro, który był bliźniaczym modelem Renault Trafic.Opel...
20 lat fabryki Opla w Polsce. Miałeś Astrę Classic?

20 lat fabryki Opla w Polsce. Miałeś Astrę Classic? 2018-09-03

Minęło właśnie 20 lat od uruchomienia polskiej fabryki Opla w Gliwicach. Pierwsze wyprodukowane w zakładzie auto - biała Astra Classic - zjechało z taśmy montażowej 31 sierpnia 1998 roku.W fabryce Opel Manufacturing Poland budowanych było kilka...
Ruszyła produkcja nowego Opla Zafiry

Ruszyła produkcja nowego Opla Zafiry 2016-08-27

Fabryka Opla w Russelsheim rozpoczęła produkcję nowego Opla Zafira. Pierwszy egzemplarz ma kolor czerwony (Magma Red), posiada pakiet OPC line, wyposażony jest w reflektory AFL LED (system adaptacyjnego oświetlenia przedniego) i adaptacyjny tempomat....
Światła AFL LED w Oplach Zafira i Mokka X

Światła AFL LED w Oplach Zafira i Mokka X 2016-07-11

Opel wprowadza adaptacyjne, w pełni diodowe światła w nowych modelach. Opcjonalne reflektory AFL LED dostępne są w nowych Oplach Zafira i Mokka X. Światła AFL LED emitują wiązkę intensywnie białego światła, która automatycznie dostosowuje się do...
Opel Zafira po liftingu. Już nie Tourer

Opel Zafira po liftingu. Już nie Tourer 2016-06-02

Opel poddał poważnemu liftingowi Zafirę Tourer. Powód jest prosty - obecna generacja tego pojazdu dostępna jest na rynku już od pięciu lat. Przy okazji - po cichu - z nazwy usunięto słowo "Tourer", które pojawiło się w momencie debiutu obecnej...
Najchętniej sprowadzane w 2015 roku

Najchętniej sprowadzane w 2015 roku 2015-08-03

Prezentujemy dwudziestkę najchętniej sprowadzanych aut używanych w pierwszej połowie bieżącego roku.
Polacy wolą używane. Króluje Audi!

Polacy wolą używane. Króluje Audi! 2015-04-14

Po raz kolejny wzrósł import używanych aut zza zachodniej granicy. W marcu w Polsce zarejestrowano po raz pierwszy 70 763 używane samochody pochodzące z prywatnego importu. To o przeszło 8 proc. więcej niż przed rokiem.Sumaryczny wynik po pierwszych...
Nowy Opel już za 32 800 zł!

Nowy Opel już za 32 800 zł! 2012-11-14

Opel to kolejny producent, który pod koniec roku ogłosił akcję rabatową. Firma reklamuje ją co prawda, jako "Promocję 150 godzin", co ma nawiązywać do 150 lat marki Opel, ale zapewne nie przypadkiem ogłoszono ją właśnie teraz.Promocyjnymi cenami...
Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny!

Opel Meriva. Mały nie znaczy ciasny! 2012-04-18

Meriva to jeden z tych samochodów, o których, szukając dla siebie pojazdu z drugiej ręki, większość ludzi zdaje się zapominać. To błąd. Mały Opel potrafi zaoferować swojemu właścicielowi zaskakująco dużo. Pierwsza generacja Merivy...
Dacia Lodgy - zmiażdży konkurencję?

Dacia Lodgy - zmiażdży konkurencję? 2012-04-15

Chociaż w polskiej ofercie Dacii wciąż nie ma jeszcze najnowszego modelu – Lodgy – auto zamawiać już mogą francuscy klienci rumuńskiej marki. Czy nowa Dacia to faktycznie najtańszy minivan na świecie? Oficjalne cenniki marki nie pozostawiają...
Citroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodziny

Citroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodziny 2012-03-05

Xsara Picasso to – nieco spóźniona – odpowiedź Citroena na Renault Scenic pierwszej generacji. Chociaż swoją nazwą auto nawiązuje do produkowanej w latach 1997-2004 Xsary, z popularnym francuskim kompaktem łączy go niewiele. Nie jest to jednak...
Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!

Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną! 2012-01-29

Zafira to odpowiedź Opla na panującą w Europie, zapoczątkowaną przez Renault Megane Scenic, modę na minivany. Zbudowany w oparciu o podzespoły drugiej generacji Astry (typoszereg G) samochód pojawił się na rynku w 1999 roku. Samochód nawiązuje...
Opel Zafira II - najlepiej z dieslem

Opel Zafira II - najlepiej z dieslem 2011-11-06

Zafira II generacji produkowana była od 2005 do 2011 roku w Niemczech i do 2010 roku - w Polsce, w Gliwicach. Auto rejestrowane jest na siedem osób, jednak dwa ostatnie miejsca nie oferują tyle miejsca, co pozostałe. Ponadto korzystanie z nich oznacza...
Jazda vanem nie musi być droga. Zobacz, które się nie psują!

Jazda vanem nie musi być droga. Zobacz, które się nie psują! 2011-08-25

W supermarketach zaroiło się już od zeszytów, plecaków i piórników a to znak, że wakacje dobiegają końca. Niestety, wielu z nas niezbyt dobrze wspomina swoje samochodowe eskapady na drugi koniec Polski czy Europy. Parkingowe drzemki w ciasnych...
Najlepsze auto na wakacje

Najlepsze auto na wakacje 2011-07-28

Jeśli na urlop wybieramy się daleko, a do tego większa grupą osób i chcemy zapewnić sobie oraz pasażerom wysoki komfort podróżowania, potrzebujemy samochodu z przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem, a także najlepiej z ekonomicznym silnikiem....
Opel Zafira - dobry dla rodziny

Opel Zafira - dobry dla rodziny 2011-05-22

Opel zaprezentował zdjęcia zafiry nowej, już trzeciej generacji. Samochód, którego pełna nazwa brzmi Zafira Tourer zadebiutuje we wrześniu na salonie we Frankfurcie, a wkrótce potem pierwsze auta pojawią się w salonach.Zafira Tourer jest większa...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS