chceauto.pl
x
Citroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodziny

Citroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodziny

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-03-05 Opinie
Xsara Picasso to – nieco spóźniona – odpowiedź Citroena na Renault Scenic pierwszej generacji.

Chociaż swoją nazwą auto nawiązuje do produkowanej w latach 1997-2004 Xsary, z popularnym francuskim kompaktem łączy go niewiele.

Nie jest to jednak wada – Xsara Picasso wykorzystuje głównie podzespoły pierwszej generacji dostawczego Berlingo (np. konstrukcja tylnego zawieszenia), a to gwarantuje nie tylko dobre właściwości przewozowe, ale też stosunkowo wysoką, „dostawczą” trwałość.

Samochód wszedł do sprzedaży w 1999 roku i mimo że w 2006 roku pojawił się jego następca (C4 Picasso), auto pozostawało w ofercie Citroena aż do 2010 roku.

Pojazd cieszy się dużą popularnością na rynku wtórnym, głównie ze względu na przestronne, rozsądnie zagospodarowane wnętrze oraz przystępną cenę.

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara Picasso
Mimo że wymiarami Xsara Picasso wpisuje się w klasę samochodów kompaktowych, wynoszący aż 2760 mm rozstaw osi (o 30 mm więcej niż np. w Oplu Omedze!) jest gwarancją dużej ilości miejsca w kabinie. Wrażenie przestrzeni potęgują dodatkowo duże powierzchnie przeszklone oraz – ułatwiająca manewrowanie – wysoka pozycja za kierownicą. Wnętrze zachęca do dalekich podróży – w kabinie wygospodarowano wiele pojemnych schowków (m.in. przed pasażerem, na dole konsoli środkowej, pod siedzeniami czy pod nogami pasażerów drugiego rzędu), obszerne kieszenie w drzwiach mieszczą nawet 1,5-litrowe butelki z napojami. Przydatnymi gadżetami są też składanie stoliczki w oparciach przednich foteli, gniazdo 12V dla pasażerów tylnej kanapy czy np. trzy niezależne tylne fotele, z których każdy ma regulowane oparcie, a środkowy przesuwa się wzdłuż osi pojazdu i po złożeniu może służyć, jako stolik. Do zalet auta można zaliczyć również typowo wakacyjny, bardzo obszerny, bagażnik. Jego pojemność – do linii okien – to aż 550 litrów.

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara Picasso
Nie wszystko we wnętrzu zasługuje jednak na pochwałę. Przyzwyczajenia wymaga np. umieszczony centralnie, na szczycie konsoli środkowej, ciekłokrystaliczny wyświetlacz zastępujący klasyczny panel instrumentów. Nie dość, że nie znajduje się on na wprost oczu kierowcy, to jeszcze zabrakło na nim miejsca dla tak oczywistego wskaźnika, jak obrotomierz.
Mieszane uczucia budzi też „dostawcze” – wysokie - umiejscowienie lewarka zmiany biegów i jego, raczej oporne, działanie. Swoje minusy mają też duże szyby. W przedniej odbija się deska rozdzielcza, w zimie oczyszczenie auta ze szronu i lodu pochłania dużo czasu. Niewiele dobrego można też powiedzieć o jakości materiałów wykończeniowych – zwłaszcza w egzemplarzach z początku produkcji bardzo szybko wycierała się kierownica i lewarek zmiany biegów (co utrudnia zweryfikowanie przebiegu), plastiki szybko zaczynają wydawać nieprzyjemne wnętrze.

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara Picasso
Xsara Picasso oferowana byłą z kilkoma jednostkami napędowymi i – co ważne – nie cierpią one na żadne poważne przypadłości. W przypadku aut z pierwszych roczników (do 2005 roku) lepiej unikać podstawowych silników 1,6 l – nie palą zbyt dużo i rzadko się psują, ale zapewniają bardzo mizerne osiągi (od 0 do 100 km/h w 15 s.). Niezłym wyborem będzie benzynowy 1,8 o mocy 117 KM (znany chociażby z modelu C5). Zużywa średnio ok. 8 l. benzyny i rozpędza auto do setki w ok. 12 sekund (konsumuje jednak dość dużo oleju). Benzynowa dwulitrówka przyspiesza niewiele lepiej i ma wyraźnie wyższy apetyt.

Godną polecenia jest produkowana po 2005 roku jednostka 1,6 l o mocy 110 KM (ta sama, co w Citroenie C4 i Peugoecie 307). Zapewnia znośną dynamikę i niewielkie spalanie.

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara Picasso
Śmiało można też zainwestować w Diesla. Starszy 2,0 l HDI nie jest demonem szybkości, ale jego naprawy nie są koszmarnie drogie. Nowsze konstrukcje – o pojemności 1,6 l – zapewniają niezłe osiągi i niskie spalanie. W ich przypadku trzeba jednak kontrolować koło zębate napędu rozrządu, które nie zawsze wytrzymuje współpracę z łańcuchem. Lepiej profilaktycznie wymienić je co 40-50 tys. km. Wszystkie silniki z rodziny HDI – co typowe dla nowoczesnych Diesli – nie przepadają za kiepskiej jakości olejem napędowym. Oszczędności na „ropie” szybko odbiją się na konieczności drogiej naprawy układu wtryskowego (zaciera się pompa paliwa, zapiekają wtryskiwacze).

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara Picasso
Właścicielom Xsary Picasso najbardziej daje się we znaki instalacja elektryczna. Za większość kłopotów odpowiada centralna jednostka sterująca, która dość często zgłasza różnego rodzaju błędy. Komputer potrafi się zawiesić, co daje takie objawy, jak niemożliwość wyłączenia radia czy świecenie się centralnego wyświetlacza, nawet po wyłączeniu zapłonu i zamknięciu auta (układ nie toleruje „słabych” akumulatorów). Czasami pojawiają się inne błędy skutkujące przejściem silnika w „tryb serwisowy”, co oznacza ograniczenie maksymalnych obrotów. Na szczęście na większość tego typu kłopotów pomaga np. zdjęcie klem z akumulatora, ale niekiedy niezbędna jest ingerencja ASO lub mechanika dysponującego komputerem z odpowiednim oprogramowaniem (np. Lexia). Oprócz tego zdarzają się też typowe dla innych Citroenów przygody, jak np. przygasające oświetlenie, psujące się podnośniki szyb i siłowniki centralnego zamka lub niedziałające spryskiwacze tylnej szyby. Miękko zestrojone zawieszenie dość dobrze radzi sobie z naszymi drogami, problemy sprawiają niemal wyłącznie wahacze i łączniki stabilizatorów. Po 80 tys. km do wymiany mogą się nadawać amortyzatory.

Na szczęście usterki unieruchamiające pojazd zdarzają się bardzo rzadko. Na pochwałę zasługuje też wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne. Cztery gwiazdki w testach zderzeniowych EuroNCAP uznać należy za dobry wynik.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Spidi
21 marca 2012
Mam i jest dobrze. Trzeba pamiętać, że kosztuje tyle ile kosztuje i nie wymagać za dużo. 2,5 roku i zero awarii. 2.0 HDi max. jaki mi spalił to 7l/100km. Na trasie udało się zejść poniżej 6l/100km. Szkoda, że to tylko 90KM :/ bo czasami na trasie brakuje przyspieszenia ale... bardzo ładnie da się go kręcić nawet do 125KM ale mnie szkoda kasy na to. Silnik ma już 200k/km więc różnie to może być po takiej przeróbce. Poza tym sprzęgło lubi zdechnąć po podkręceniu. Nie zgodzę się z opinią o kiepskim wykończeniu. Deska wykonana jest z miękkiego materiału a nie jakiegoś plastyk-fantastik jak w innych tańszych wozach. Centralny licznik to kwestia kilku tygodni wyklinania a potem już jets OK :) Okulary z filtrem polaryzacyjnym skutecznie likwidują odblaski na desce rozdzielczej - przy okazji poprawiają widoczność na drodze.
Dla mnie minusem jest zbyt ubogie wyposażenie - a może to i dobrze?
xs
6 września 2012
Mam 1.8 benzyne. W miescie w korkach potrafi wypic 12l/100, poza miastem 8-9. Lubi olej, to prawda (u mnie ok litra na 3000km). Ale za to bardzo wygodne, szczegolnie na dlugie trasy (wygodne fotele, duzy bagaznik), duzo drobiazgow, ktore podnosza 'wygode' podrozowania. Troche brakuje 6 biegu. Wykonczenie jest wg mnie b dobre (miekki platik) za wyjatkiem uchwytow drzwi, ktore sie wycieraja. Okulary z polaryzacja - niezbedne :)
comments powered by Disqus

Citroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodziny - GALERIA ZDJĘĆ

Citroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodzinyCitroen Xsara Picasso. Przyjaciel rodziny

Zobacz także

Używane: Mercedes klasy A W176

Używane: Mercedes klasy A W176 2019-07-17

Klasa A typoszeregu W176 to kamień milowy w historii Mercedesa. Auto zaprojektowano tak, by przypadło do gustu młodym, dynamicznym kierowcom i odebrało część klientów BMW serii 1. IV generacja Mercedesa klasy A zadebiutowała w 2012 na salonie w...
Używane: Mercedes klasy A W169

Używane: Mercedes klasy A W169 2019-07-17

Druga generacja klasy A zadebiutowała w 2004 roku. Po czterech latach auto poddano subtelnemu liftingowi - zmieniono m.in. kształty zderzaków i świateł. Udało się też wyeliminować wiele problemów wieku dziecięcego (np. korozja). Nowa generacja –...
Używane: Peugeot 2008

Używane: Peugeot 2008 2019-06-19

Pierwsza generacja Peugeota 2008 to jedna z ciekawszych propozycji w swoim segmencie. Produkowany w latach 2013-2019 model zbiera wśród użytkowników wiele pochlebnych opinii. Co ważne, dotyczą one nie tylko prowadzenia ale też niskiej usterkowości....
Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...
Używane: Mazda 6 III

Używane: Mazda 6 III 2019-05-04

Mazda6 III generacji zadebiutowała na salonie paryskim w 2012 roku. Samochód pojawił się w polskich salonach w pierwszej połowie 2013 roku. Z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Auto zbudowano od podstaw w oparciu o zupełnie nową płytę podłogową...
Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.