chceauto.pl
x
Volkswagen T-Cross
Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!

Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-01-29 Opinie
Zafira to odpowiedź Opla na panującą w Europie, zapoczątkowaną przez Renault Megane Scenic, modę na minivany.

Zbudowany w oparciu o podzespoły drugiej generacji Astry (typoszereg G) samochód pojawił się na rynku w 1999 roku. Samochód nawiązuje wyglądem do swojej kompaktowej siostry, bardzo podobne są np. reflektory, zderzaki czy maska.

Pierwsza generacja Zafiry przetrwała w ofercie do roku 2005, dwa lata wcześniej auto poddane zostało niewielkiemu liftingowi – młodsze pojazdy odróżnić można m.in. po przezroczystych kloszach tylnych lamp czy chromowanej osłonie chłodnicy.

Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!
Największym atutem Zafiry I jest możliwość przewozu do 7 osób (dwa dodatkowe fotele chowają się w bagażniku), chociaż przy komplecie pasażerów miejsca na bagaż będzie niewiele (pojemność bagażnika spada do 150 l). Ważnym odnotowania jest fakt, że dodatkowe miejsca siedzące oferują całkiem niezły komfort jazdy, więc ich pasażerowie nie powinni czuć się poszkodowani. Problematyczne – z uwagi na wąskie tylne drzwi i konieczność złożenia jednego fotela) może być jedynie zajmowanie na nich miejsca. Dużym plusem auta jest przemyślany system adaptacji wnętrza – składając siedziska i oparcia tylnej kanapy otrzymamy niemal zupełnie płaską przestrzeń bagażową o pojemności aż 1700 l.

Niestety wnętrze auta ma też wady. Niezbyt pochlebne opinie zbierają np. wąskie przednie fotele z krótkimi siedziskami, oraz zdradzający wiek konstrukcji, niezbyt wyszukany kokpit, który w dodatku wykonano z twardych, podatnych na zarysowanie plastików. W większości egzemplarzy nie ma też co liczyć na takie dodatki, jak np. składane stoliczki w oparciach przednich foteli, czy elektrycznie sterowane szyby w drzwiach tylnych. W przypadku aut w tańszych wersjach wyposażeniowych (głównie pochodzących z polskich salonów) trwałością nie grzeszy materiałowa tapicerka

Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!
Na tle takich konkurentów, jak Renault Scenic czy Citroen Xara Picasso, zawieszenie Opla jest zdecydowanie twardsze. W przeciwieństwie do aut francuskich nadwozie nie wychyla się na boki w ciasnych zakrętach, dzięki czemu auto polubią kierowcy chcący łączyć zalety rodzinnego vana z przyjemnością prowadzenia. Dynamiczna jazda po polskich drogach szybko odbija się jednak na trwałości zawieszenia. Stosunkowo szybko zużywają się: łączniki stabilizatorów, silnetblocki, końcówki drążków kierowniczych i łożyska. Na szczęście ceny części są raczej przystępne, a naprawy nie należą do skomplikowanych. Wymiana tulei metalowo-gumowych nie pociąga za sobą konieczności kupowania całego wahacza. Dynamiczna jazda skutkuje też szybkim zużyciem elementów układu hamulcowego – tarcze z astry, z racji większej masy auta, szybko kapitulują.

Jednostki napędowe Zafiry nie należą do awaryjnych, jednak do wyboru należy podchodzić rozważnie. Najmniejszy benzynowy silnik o pojemności 1,6 l nie zapewnia autu dobrej dynamiki, ten sam mankament dotyczy też podstawowego, dwulitrowego diesla o mocy 82 KM (auto z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 17 sekund). Najrozsądniejszym wyborem stanowiącym dobry kompromis między osiągami a zużyciem paliwa jest benzynowy 1,8 l, który – w zależności od rocznika – rozwijał 115 lub 125 KM. Jeśli komuś zależy na osiągach polecamy oferowaną pod koniec produkcji wersję 2,2 l (147 KM) która jest zdecydowanie tańsza w utrzymaniu niż topowe wersje OPC. Do typowych problemów silników benzynowych Zafiry należą usterki silniczków krokowych (falujące obroty), zaworów EGR i cewek a także wycieki (miska olejowa i pokrywa zaworów). Niemiłą przypadłością jednostek serii ecotec jest też duże zużycie oleju. Przy większych przebiegach można się spodziewać problemów ze strony osprzętu (rozruszniki, alternatory).

Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!
Droższe w eksploatacji okazują się przeważnie Zafiry z silnikami Diesla. Z uwagi na zdecydowanie większe przebiegi jednostki wysokoprężne często cierpią z powodu nieszczelnego układu dolotowego (dymienie), zawieszających się zaworów EGR (dymienie, brak mocy) i uszkodzonych przepływomierzy. Stosunkowo często problemy stwarza też (bardzo droga w naprawach) pompa wtryskowa – lepiej więc nie oszczędzać na oleju napędowych. W pechowych egzemplarzach dochodzi do zapieczenia się świec żarowych – ich wymiana wiąże się przeważnie z koniecznością demontażu głowicy. Większych problemów nie sprawiają za to turbosprężarki i koła duwmasowe.

Mimo raczej dobrej opinii, jaką cieszy się pojazd wśród właścicieli, w najnowszym badaniu niezawodności aut przeprowadzonym przez ADAC - Zafira znalazła się w ostatniej dziesiątce pojazdów w wieku powyżej 11 lat. Problemy najczęściej dotyczą elektroniki – zawodzą czujniki temperatury płynu chłodniczego, rezystory dmuchawy, przestają działać przyciski do regulacji szyb i lusterek i tylna wycieraczka. Do typowych przypadłości Zafiry należą też nieszczelności w układzie klimatyzacji (buczenie sprężarki to raczej norma niż usterka), „falujące” wyświetlacze komputera pokładowego (przeważnie to wina alternatora, można go wymienić lub się przyzwyczaić) czy usterki komputera sterującego wtryskiem (silnik gaśnie na wolnych obrotach, szarpie).

Dzięki dobrej dostępności części i stosunkowo prostej budowie, kupiona z pewnej ręki Zafira okaże się jednak samochodem tanim w eksploatacji, którego właściwości przewozowe trudno przecenić.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną! - GALERIA ZDJĘĆ

Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!Opel Zafira I. Dobre auto za dobrą ceną!

Zobacz także

Używane: Toyota RAV4 III

Używane: Toyota RAV4 III 2019-05-04

Trzecia generacja RAV4 zadebiutowała pod koniec 2005 roku (model roku 2006). Samochód zaprezentowano w dwóch odmianach: europejskiej (krótszy rozstaw osi) i „amerykańskiej” (wariant wydłużony). Auto nie miało nic wspólnego z poprzednikiem (nowa...
Używane: Mazda 6 III

Używane: Mazda 6 III 2019-05-04

Mazda6 III generacji zadebiutowała na salonie paryskim w 2012 roku. Samochód pojawił się w polskich salonach w pierwszej połowie 2013 roku. Z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Auto zbudowano od podstaw w oparciu o zupełnie nową płytę podłogową...
Używane: Audi A4 B8

Używane: Audi A4 B8 2019-04-25

Audi A4 typoszeregu B8 produkowane było w latach 2007-2015. Początkowo w ofercie pojawił się sedan. W roku 2008 zadebiutowało kombi, czyli wersja Avant, oraz usportowiony model S4 (3.0 V6 333 KM). Rok 2009 przyniósł debiut uterenowionego A4 Allroad. W...
Nowy Opel Zafira jak auto dostawcze!

Nowy Opel Zafira jak auto dostawcze! 2019-01-10

Przejęcie Opla przez francuską grupę PSA (Peugeot-Citroen) oznacza spore zmiany i ujednolicanie oferty. W jej ramach zakończono już (przedwcześnie, bo zaledwie po 4 latach) produkcję Opla Vivaro, który był bliźniaczym modelem Renault Trafic.Opel...
Oto najczęściej naprawiane auta w Polsce!

Oto najczęściej naprawiane auta w Polsce! 2019-01-03

Autodata - jeden z wiodących dostawców informacji technicznych w branży motoryzacyjnej – opublikował raport najczęściej serwisowanych pojazdów w 2018 roku. W Polsce najczęściej serwisowanym samochodem po raz kolejny okazał się Opel Astra H. Drugą...
Używane: Nissan X-Trail II

Używane: Nissan X-Trail II 2018-12-31

Nissan X-Trail II generacji debiutował w 2007 roku. Auta budowano na tzw. płycie C, czyli tej samej, którą wykorzystano w Renault Megane (od roku 2003) i Renault Koleos oraz Nissanie Qashqai.Mimo tego, charakter X-Trail-a jest zupełnie inny - pod...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.