chceauto.pl
x
Nissan e-POWER

Nissan e-POWER

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2016-11-09
Nissan, który w ofercie ma elektrycznego Leafa, nie sprzedawał dotąd samochodów hybrydowych. Wkrótce to się jednak zmieni.

Japończycy zaprezentowali nowy układ napędowy o nazwie e‑POWER. Bazuje on na technologii stosowanej w Nissanie Leaf — najlepiej sprzedającym się w pełni elektrycznym samochodzie w historii, dostarczonym na rynek w liczbie już ponad 250 000 egzemplarzy.

Nissan e-POWER
Nissan e-POWER
Inaczej niż w Nissanie Leaf, w skład systemu e‑POWER wchodzi także mały silnik benzynowy, który w razie potrzeby doładowuje wysokowydajny akumulator. Przy zachowaniu równie wysokich osiągów, samochód z zespołem napędowym e‑POWER nie wymaga korzystania z zewnętrznej ładowarki. Pierwszym autem, w którym ten system znajdzie zastosowanie będzie Note.

W systemie e‑POWER koła napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym. Energia z akumulatora zasila kompaktowy zespół napędowy e‑POWER złożony z silnika benzynowego, generatora, inwertera i silnika elektrycznego.

W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu, gdy zapas energii w akumulatorze jest na wyczerpaniu (lub w czasie jazdy z wyższą prędkością).

Różnice w rodzajach napędu
Różnice w rodzajach napędu
W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.

Taka konstrukcja wymaga zasadniczo większego silnika elektrycznego i akumulatora, ponieważ jednostka elektryczna jest jedynym źródłem napędu kół. Do tej pory utrudniało to montowanie takiego systemu w samochodach miejskich.

Nissanowi udało się jednak przezwyciężyć tę trudność poprzez ograniczenie wymiarów i masy podzespołów, opracowanie bardziej elastycznych metod sterowania silnikiem elektrycznym i optymalizację zarządzania energią. Tak powstał napęd e‑POWER z mniejszym akumulatorem niż w modelu Leaf, ale zapewniający takie same wrażenia z jazdy, jak w przypadku stuprocentowo elektrycznego samochodu.

Nissan e-POWER
Nissan e-POWER
W e‑POWER maksymalny moment obrotowy jest dostępny niemal natychmiast, co zwiększa dynamikę jazdy i zapewnia płynne przyspieszanie. System pracuje bardzo cicho, podobnie jak w przypadku w pełni elektrycznego samochodu. Silnik spalinowy włącza się znacznie rzadziej, więc zużycie paliwa w samochodzie z napędem e‑POWER kształtuje się na poziomie zbliżonym do konwencjonalnej hybrydy, zwłaszcza w jeździe miejskiej.

System e‑POWER pozwala w pełni korzystać z zalet samochodu elektrycznego bez konieczności doładowywania akumulatora ze źródeł zewnętrznych.

System e‑POWER jest klasyfikowany jako hybryda szeregowa. Note e-POWER będzie pierwszym masowo produkowanym samochodem miejskim wyposażonym w napęd hybrydowy w układzie szeregowym.

Nissan e-POWER na wideo:



Nissan e-POWER - GALERIA ZDJĘĆ

Nissan e-POWERNissan e-POWERNissan e-POWERNissan e-POWER

Zobacz także

Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł

Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł 2024-01-02

Nowy Hyundai Kona zaprezentowany został w 2022 roku i względem swojego poprzednika zmienił się diametralnie. Teraz jest to samochód większy, wyposażony w bogatszy zestaw nowoczesnych technologii i systemów wspierających kierowcę. Hyundai jest...
Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu

Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu 2023-12-08

[b]Across to jeden z dwóch modeli w gamie Suzuki (obok Swace'a), który został przejęty niemal wprost od Toyoty. Jaki jest cel takich zabiegów? Chodzi przede wszystkim o to, by zmieścić się w restrykcyjnych normach emisji dwutlenku węgla – Suzuki nie...
Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność?

Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność? 2023-12-01

Hyundai Tucson obecnej (czwartej) generacji zaprezentowany został w 2020 roku i praktycznie od zaraz zaczął odnosić sprzedażowe sukcesy. Model ten regularnie pojawia się w czołówkach rankingów popularności kompaktowych SUVów, a w 2022 roku był...
Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych

Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych 2023-10-16

W motoryzacji często bywa tak, że wszelkie trendy i kierunki rozwoju wyznaczane są przez klasę premium, której następnie cała reszta stara się dorównać. Przykładem tego są chociażby SUVy w stylu coupe, które wypromowane zostały początkowo przez...
Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód

Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód 2023-08-05

Nowe Suzuki S-Cross obecne jest na rynku od 2021 roku i to odświeżona wersja modelu SX4 S-Cross. Z nazwy zniknął dopisek SX4, ale to bynajmniej nie koniec zmian – wraz z tym przeprojektowano nadwozie i dodano nowe konfiguracje napędowe. Sprawdziliśmy,...
TEST: Suzuki Swace - udany efekt porozumienia dwóch marek

TEST: Suzuki Swace - udany efekt porozumienia dwóch marek 2023-05-02

Suzuki Swace zadebiutował w 2020 roku i jest efektem współpracy między Toyotą a Suzuki. Swace to w każdym calu bliźniacza do Toyoty Corolli konstrukcja, co dostrzec można gołym okiem już przy pierwszym kontakcie. Jednym z głównych powodów...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS