Z perspektywy producenta każdy nowy model samochodu musi spełniać jedno podstawowe zadanie - przynosić firmie dochód. Okazuje się jednak, że w najnowszej historii motoryzacji aż roi się od sprzedażowych wpadek.
Badania uwzględniające m.in koszty opracowania i wdrożenia do produkcji konkretnych modeli przeprowadziła firma analityczna Bernstein Research. Które z samochodów - przynajmniej z punktu widzenia księgowych - okazały się być rynkowym "strzałem w kolano"?
![Bugatti Veyron](https://img.chceauto.pl/arts/to-najwieksze-sprzedazowe-wpadki-bedziesz-w-szoku!-1100-9022_v3.jpg)
Bugatti Veyron
Autem, które generuje obecnie największe straty jest produkowany od 2005 roku Bugatti Veyron. Lider zestawienia nie powinien jednak nikogo dziwić - auto z założenia miało być pokazem możliwości konstruktorów. Zaskakujący może być jednak wymiar strat - na każdym egzemplarzu Volkswagen traci aż 6,27 mln dolarów!
Volkswagen "sparzył się" również na klasie samochodów premium. Każdy egzemplarz modelu Phaeton, który z założenia konkurować ma z Mercedesem klasy S czy BMW serii 7, przynosi niemieckiej marce stratę w wysokości 38 tys. dolarów.
![Renault Vel Satis](https://img.chceauto.pl/arts/to-najwieksze-sprzedazowe-wpadki-bedziesz-w-szoku!-1100-9015_v3.jpg)
Renault Vel Satis
Wśród samochodów "popularnych" absolutnym liderem sprzedażowych wpadek okazuje się być Renault Vel Satis. Każda wyprodukowana sztuka (fabrykę opuściło ponad 62 tys. aut) wygenerowała stratę w wysokości 25,5 tys. dolarów!
Na kolejnym miejscu wstydliwego zestawienia znalazł się Peugeot 1007. Każdy wyprodukowany egzemplarz modelu, który nie podbił serc europejskich nabywców, generował stratę w wysokości 20,9 tys. dolarów.
10 tys. dolarów straty przynosiło firmie z Ingolstadft każde ze sprzedanych Audi A2. Aż 6,4 tys. dolarów straty na sztuce generował Jaguar X-type, który - z założenia - miał być przecież ukłonem w stronę liczniejszej klienteli.
Nie lepiej sprawa miała się też z pierwszą generacją Smarta ForTwo. Na każdym aucie koncern Daimlera tracił średnio aż 6 tys. dolarów.
![Renault Laguna II generacji](https://img.chceauto.pl/arts/to-najwieksze-sprzedazowe-wpadki-bedziesz-w-szoku!-1100-9014_v3.jpg)
Renault Laguna II generacji
Za największe sprzedażowe wpadki uznać można jednak: Renault Lagunę II generacji, Fiata Stilo i... pierwszą generację Mercedesa klasy A. Z premierą tych pojazdów producenci wiązali bowiem ogromne nadzieje.
W przypadku Laguny 2, na każdym wyprodukowanym egzemplarzu firma straciła aż 4,8 tys. dolarów. Stilo przyniósł Włochom nieco mniejsze straty - 3,7 tys. dolarów na sztuce. Każdy egzemplarz pierwszej generacji klasy A oznaczał dla Mercedesa stratę w wysokości 2 tys. dolarów.