chceauto.pl
x
Najbardziej awaryjne auta na polskich drogach

Najbardziej awaryjne auta na polskich drogach

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-07-20
Samochód nadal postrzegany jest jako najpopularniejszy i najbezpieczniejszy sposób na wakacyjne podróże. Niektóre modele potrafią jednak zepsuć sielankowy nastrój i przysporzyć niemiłych niespodzianek. O tym, które samochody mogą zrujnować wyjazd na wakacje oraz co sprawdzić przed wyruszeniem w trasę, mówią mechanicy sieci ProfiAuto.

Najbardziej awaryjne auta na polskich drogach
Swoje wnioski eksperci oparli na "Rankingu awaryjności ProfiAuto”, wybierając z niego te modele, które potencjalnie nadają się na wakacyjną podróż (segment C, D oraz Minivany). Wśród nich wzięto pod lupę samochody najczęściej odwiedzające serwisy zrzeszone w sieci, wyprodukowane po 2000 roku – a więc takie, którymi statystyczny „Kowalski” najczęściej się przemieszcza. Okazuje się, że ze wszystkich awarii, jakie mogą nas spotkać w podróży, najwięcej problemów mogą sprawić te związane z elektryką i układem napędowym. Potwierdza się też opinia, że to głównie francuskie pojazdy z początku XXI wieku mają szansę przysporzyć najwięcej kłopotów podczas urlopu. Niemiecka motoryzacja jest według ekspertów solidna, ale z pewnymi wyjątkami. Mechanicy jako najpewniejsze wskazują auta japońskie, choć i tutaj zdarzają się wpadki.

Wadliwa elektryka głównym winowajcą nieplanowanych przestojów

Na wyjątkową uwagę ekspertów zasłużyły auta francuskie. Przede wszystkim wymieniają oni Renault Megane i Scenic drugiej oraz trzeciej generacji (2002-2009/2008-2016 r.), Lagunę II (2001-2007 r.) oraz Peugeot 307 (2001-2011 r.).

- Główne mankamenty samochodów znad Sekwany z tego okresu związane są z elektryką, której awaria bardzo często wymuszała kontunuowanie trasy na lawecie lub wzywanie mechanika. Do typowych usterek uniemożliwiających podróż zaliczyć można problemy z modułem BSI, kluczykami, kartą oraz immobiliserem. Mankamentem Megane II i Laguny II z początkowych lat produkcji były także cewki zapłonowe. Nie można pominąć również drobniejszych usterek – te jednak dopuszczały dalszą jazdę. Chodzi tu o awarie mechanizmu szyb, lamp czy zamków, jak i poważniejsze usterki czujników ABS.

W przypadku silnika należy dokładnie przyjrzeć się też potencjalnym wyciekom oleju, turbosprężarce w jednostce Diesla oraz wtryskom – wylicza Adam Lehnort. - Nie oznacza to od razu, że powinniśmy się obawiać tych modeli. Kłopoty wynikały zazwyczaj z chorób wieku dziecięcego konkretnego egzemplarza. Obecnie większość przypadłości została już dawno usunięta. Mechanicznie auta są w kondycji przeciętnego egzemplarza z tego rocznika, a blacharsko-lakierniczo jest nieźle – dodaje ekspert ProfiAuto.

Brak zaufania także do Forda i Opla

Ford Mondeo mk 3
Ford Mondeo mk 3
Eksperci jednoznacznie wskazują tutaj na Forda Mondeo MK3 (2000-2007 r.), trzecią generację Astry (2004-2014 r.) oraz Opla Zafirę drugiej generacji (2005-2014 r.).

- Trzecia odsłona Mondeo bardzo często „cierpi” na awarie zamka centralnego, co podczas urlopu może skończyć się nawet koniecznością wybicia szyby, jeśli auto się zatrzaśnie. Do najczęstszych defektów napędu należy natomiast zaliczyć problemy z kołem dwumasowym, wtryskiwaczami oraz turbosprężarką. Nie lepiej jest w przypadku popularnych Opli, w których wakacyjną podróż mogą nam przerwać wadliwy alternator czy kompresor klimatyzacji oraz awaryjne cewki zapłonowe, pompy wtryskowe w Dieslach 1,9 l czy sam układ przeniesienia napędu – wskazuje Adam Lehnort.

Samochód z Japonii to najlepszy kompan w podróży

- Jedynym samochodem japońskim w naszym zestawieniu jest Mazda 6 pierwszej generacji, w której głównymi problemami są turbosprężarka w silniku Diesla 2,0 - 136 KM, łańcuch rozrządu oraz łożyskowania wału korbowego. Nie są to jednak awarie zaskakujące kierowcę znienacka. Jeśli samochód jest regularnie serwisowany, niespodzianki nie powinny nas spotkać w trasie. Podobnie, jak właścicieli innych aut z kraju kwitnącej wiśni – zwraca uwagę ekspert.

Co powinniśmy sprawdzić przed każdą dalszą podróżą?

Kierowcy nie zawsze są w stanie przewidzieć, co dokładnie może zepsuć się podczas urlopu. Tym niemniej, jeśli przed wyjazdem zauważymy niepokojące objawy lub po prostu chcemy upewnić się, że auto dowiezie nas na wakacje i szczęśliwie z nich wrócimy, eksperci ProfiAuto polecają wizytę w serwisie. Ważne, żeby zrobić to w odpowiednim terminie. Należy dać czas serwisantowi na usunięcie potencjalnych usterek.

- Przed każdą dalszą podróżą należy przede wszystkim skontrolować stan akumulatora i jego ładowanie, stan pasków osprzętu i układ chłodniczy. Tutaj awaria może uniemożliwić kontunuowanie podróży czy nawet dojechanie do najbliższego serwisu. W dalszej kolejności kontroli wymagają układ kierowniczy i zawieszenie.

Sprawdźmy na przykład, kiedy ostatnio wymienialiśmy amortyzatory i sprężyny. Warto także przyjrzeć się płynom eksploatacyjnym, zarówno pod kątem ilości, jak i jakości. Dobrze byłoby, aby mechanik skontrolował również, w jakim stanie jest układ hamulcowy i podpiął samochód do urządzenia diagnostycznego w celu zweryfikowania, czy nie zapisały się błędy, które wymagają uwagi – podsumowuje ekspert ProfiAuto.


Najbardziej awaryjne auta na polskich drogach - GALERIA ZDJĘĆ

Najbardziej awaryjne auta na polskich drogachNajbardziej awaryjne auta na polskich drogachNajbardziej awaryjne auta na polskich drogach

Zobacz także

Renault Scenic E-tech. Polskie ceny

Renault Scenic E-tech. Polskie ceny 2023-12-19

Elektryczne Renault Scenic E-Tech trafiło do sprzedaży w połowie grudnia 2023 roku, jednak pierwsi nabywcy odbiorą samochody dopiero pod koniec drugiego kwartału 2024 roku. Renault Scenic będzie dostępne w dwóch wersjach: techno i iconic i z dwoma...
Oto finaliści Car of the Year 2024

Oto finaliści Car of the Year 2024 2023-11-27

Wiemy już, jakie auta zakwalifikowały się do ścisłego finału Car of the Year 2024. Lista finalistów jak zwykle obejmuje siedem modeli.Jeep Avenger w 2023 i Kia EV6 w 2022 rok - w dwóch ostatnich edycja, złożone z europejskich dziennikarzy jury, za...
Renault Scenic E-tech. Już nie van a crossover

Renault Scenic E-tech. Już nie van a crossover 2023-09-05

Renault Scenic nowej generacji nie jest już kompaktowym vanem ale crossoverem. Renault zaprezentowało całkowicie nowego Scenica E-Tech. Nazwą nowy model nawiązuje do produkowanego od 1996 roku kompaktowego vana, ale jest zupełnie innym pojazdem. Nowy...
Renault Scenic E-tech. Z napędem elektrycznym

Renault Scenic E-tech. Z napędem elektrycznym 2023-07-28

Renault konsekwentnie trzyma się "starych" nazw, wprowadzając jednocześnie całkowicie nowe modele, zupełnie innych klas. Tak było z Renault Espace, które nie jest już pojazdem klasy MPV, ale crossoverem, a teraz podobny zabieg zastosowano w przypadku...
Opel Astra Sports Tourer GSe. Polskie ceny

Opel Astra Sports Tourer GSe. Polskie ceny 2023-05-29

Pod nazwą GSe (Grand Sport electric) Opel sprzedaje samochody usportowione i zelektryfikowane. Po modelach Grandland GSe i Astra GSe, można już składać zamówienia na trzeci samochód należący do tej gamy, Opla Astrę Sports Tourer GSe, czyli kombi....
Opel Astra GSe i Opel Grandland GSe. Polskie ceny

Opel Astra GSe i Opel Grandland GSe. Polskie ceny 2023-01-24

Wkrótce polskie salony Opla rozpoczną zbieranie zamówień na Grandlanda GSe i Astrę GSe, czyli flagowe wersji obu modeli.Od lutego będzie można zamawiać Grandlanda GSe w cenie od 252 900 zł. Nieco później zostaną otwarte zamówienia na Astrę GSe w...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS