chceauto.pl
x
Milion Skód z 4x4

Milion Skód z 4x4

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-03-27
Czesi dostarczyli już nabywcom mln pojazdów z napędem na obie osie. Napędy 4x4 z portfolio Volkswagena wykorzystywane są przez czeskiego producenta od 1999 roku. Pierwszą nowoczesną Skodą z tego typu wyposażeiem była Octavia Combi 4x4.

Skoda Octavia 4x4
Skoda Octavia 4x4
Od wprowadzenia na rynek w 1999 roku pierwszego modelu z napędem na cztery koła Skoda dostarczyła ponad milion takich pojazdów. W samym 2019 roku firma wyprodukowała ponad 157 000 pojazdów z napędem 4x4 w modelach: Octavia, Superb, Karoq i Kodiaq. Spośród tych aut największym zainteresowaniem cieszy się Skoda Kodiaq 4x4, którą wybrało aż 60 proc. klientów decydujących się na zakup samochodu z napędem na obie osie.

Napęd na cztery koła to dobre rozwiązanie nie tylko w przypadku przemieszczania się po wymagających nawierzchniach, takich jak żwir, błoto czy ośnieżone drogi. Zwiększa on również poziom bezpieczeństwa podczas jazdy po suchym asfalcie zapewniając zwiększoną trakcję i stabilność jazdy. Jeśli jedno z kół straci przyczepność podczas jazdy po asfaltowej nawierzchni, wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne sterowane elektronicznie przekaże automatycznie w ciągu kilku milisekund część momentu obrotowego na koła, które mają lepszą przyczepność. Dzięki temu napęd zostaje utrzymany, a moc przekazana tak, aby zachować jak największe bezpieczeństwo i płynność jazdy bez konieczności wykonywania przez kierowcę jakichkolwiek dodatkowych czynności.

Skoda Kodiaq Scout
Skoda Kodiaq Scout
System napędu na cztery koła Skody jest połączony z systemami wspomagania kierowcy, takimi jak ABS, ESC (elektroniczny system stabilizacji tory jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i jej rozszerzeniem XDS +. Dzięki temu elektroniczna jednostka sterująca może w ciągu milisekund reagować na zmieniające się warunki jazdy i niebezpieczne sytuacje, na przykład podczas jazdy po powierzchniach o zmiennej przyczepności.

Skoda Kodiaq Scout
Skoda Kodiaq Scout
Głównym elementem napędu na cztery koła w samochodach czeskiej marki jest elektroniczne wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne. To układ kontrolujący stałe wytwarzanie mocy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu. W normalnych warunkach jezdnych napęd kierowany jest w zdecydowanym stopniu (96 proc.) na przednie koła co ma zmniejszyć zużycie paliwa podczas normalnej jazdy. W razie potrzeby, w zależności od zmieniających się warunków drogowych, ciśnienie oleju podnosi się, wywiera nacisk na hamulec tarczowy i kieruje strumień mocy na tylną oś pojazdu. Elektroniczna jednostka sterująca umożliwia automatyczną interwencję nawet przy minimalnych zmianach prędkości pomiędzy kołami samochodu. Rejestrowane i przetwarzane są także informacje na temat prędkości obrotowej silnika, położenia pedału gazu, prędkości koła, kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i przedniego. Napęd 4×4 jest dodatkowo bardzo wydajny i podczas gwałtownego startu potrafi przenieś nawet 90 proc.) momentu obrotowego na tylną oś, żeby przyspieszenie było jak najbardziej efektywne.


Milion Skód z 4x4 - GALERIA ZDJĘĆ

Milion Skód z 4x4Milion Skód z 4x4Milion Skód z 4x4Milion Skód z 4x4

Zobacz także

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem 2024-03-11

Formentor swój rynkowy debiut miał w 2020 roku i jest to pierwszy własny model Cupry – wcześniej marka ta bazowała wyłącznie na gamie modelowej Seata. Obecnie wiele wskazuje na to, że Seat jest wycofywany z rynku, a jego miejsce zajmie właśnie...
Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny?

Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny? 2024-03-04

Jaguar F-Pace zaprezentowany został w 2015 roku i był pierwszym seryjnie produkowanym SUVem ze znaczkiem Jaguara. Dla niektórych był to oczekiwany powiew świeżości, a dla niektórych negatywny wyraz zerwania z klasycznymi wzorcami. Prawda jest jednak...
Test: Nowy SsangYong Tivoli 2023 - wyróżnia się w segmencie

Test: Nowy SsangYong Tivoli 2023 - wyróżnia się w segmencie 2023-12-20

[b]Model Tivoli zadebiutował w 2015 roku i został pozytywnie przyjęty przez rynek, pomimo tego, że plasuje się w niezwykle konkurencyjnej klasie SUVów/crossoverów segmentu B. W 2023 roku Tivoli przeszło lifting, a my mieliśmy okazję przekonać się,...
Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu

Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu 2023-12-08

[b]Across to jeden z dwóch modeli w gamie Suzuki (obok Swace'a), który został przejęty niemal wprost od Toyoty. Jaki jest cel takich zabiegów? Chodzi przede wszystkim o to, by zmieścić się w restrykcyjnych normach emisji dwutlenku węgla – Suzuki nie...
Test: Mazda CX-5 - na przekór trendom

Test: Mazda CX-5 - na przekór trendom 2023-11-04

Mazda już kilkukrotnie pokazała, że lubi chodzić własnymi drogami i dystansuje się do powszechnie panujących trendów. Markę z jednej strony cechuje eksperymentalne podejście do motoryzacji (patrz silnik Wankla), a z drugiej odznacza ją zachowawczy...
Test: Ford Bronco Badlands - klasyczna terenówka w nowym wydaniu

Test: Ford Bronco Badlands - klasyczna terenówka w nowym wydaniu 2023-09-24

O tym, czy nowy Ford Bronco trafi na europejski rynek, przez długi czas nie było wiadomo, a pierwsze informacje wyrażały w tej sprawie raczej sceptycyzm. Okazało się jednak inaczej i Bronco finalnie pojawił się w polskiej dystrybucji, a my mieliśmy...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS