chceauto.pl
x
Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-12-12 Opinie
Nawet 550 kilometrów przejechanych po jednokrotnym naładowaniu akumulatora. To zasięg nowego elektrycznego Volkswagena - modelu ID.3 Dzięki możliwości szybkiego ładowania prądem o mocy 100 kW baterie Volkswagena ID.3 można w ciągu 30 minut zasilić do poziomu wystarczającego do przejechania 290 km (WLTP). Jest to możliwe dzięki najważniejszemu elementowi elektrycznego samochodu – akumulatorowi. W nowym ID.3 zastosowano akumulator wysokiego napięcia, przypominający kształtem... tabliczkę czekolady. Wewnątrz akumulatora znajduje się nawet 12 połączonych ze sobą modułów. Fabryka w Brunszwiku należąca do Volkswagen Group Components będzie wytwarzać w przyszłości do 500.000 akumulatorów rocznie. Jak działa akumulator?

Budowa akumulatora: cela-moduł-układ

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne
]W układzie wysokonapięciowym wykorzystuje się cele litowo-jonowe, stosowane również w telefonach komórkowych czy laptopach. Pojedyncza cela jest najmniejszym elementem układu – gromadzi energię, a następnie ją oddaje. W jednym module akumulatora znajdują się 24 cele. Liczba modułów, które tworzą układ może być różna. Modułowa konstrukcja daje wiele możliwości – zależnie od liczby modułów zasięg auta może być mniejszy lub większy, stosownie do życzenia klientów. Zasadnicza struktura układu akumulatora jest jednak zawsze taka sama. Układ zastosowany w ID.3 składa się z 12 modułów. W systemie tym panuje napięcie 408 V – znacznie wyższe niż w domowym gniazdku prądu, w którym napięcie wynosi tylko 230 woltów.

Moduł wysokiego napięcia steruje przepływem energii pomiędzy akumulatorem a silnikiem elektrycznym zamieniając przy tym prąd stały (DC) zgromadzony w akumulatorze w przemienny (AC) służący do zasilania silnika. Jednocześnie instalacja elektryczna prądu stałego 12V za pomocą przetwornika DC/DC jest zaopatrywana w niskie napięcie. Akumulator może być ładowany prądem zmiennym o maksymalnej mocy 11 kW lub stałym o mocy do 125 kW.

Centralny dystrybutor energii

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne
Platforma MEB pozwala wykorzystać wszystkie możliwości techniczne, jakie stwarza elektryczny układ napędowy. W zasadzie samochód elektryczny jest konstruowany wokół centralnego elementu jaki stanowi akumulator, dzięki temu w pojeździe zawsze jest dostatecznie dużo miejsca, by zamontować „baterię” żądanej wielkości. Taki sposób konstrukcji ma liczne zalety ze względu na usytuowanie akumulatora i towarzyszących mu urządzeń. Płaski kształt i umieszczenie akumulatora w podłodze pojazdu sprawiają, że kabina elektrycznego auta może być dużo większa niż w konwencjonalnych samochodach. Aluminiowa obudowa „baterii”, której elementem jest rama wzmacniająca, chroni akumulator przed skutkami zderzenia pojazdu i zapewnia autu stabilność; jest przy tym lekka. Właściwości aerodynamiczne samochodu poprawia z kolei – także aluminiowa – płyta chroniąca akumulator od strony podwozia.

Nowe centrum kompetencyjne w zakresie budowy akumulatorów


Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne
W zakładzie Volkswagen Group Components w Brunszwiku, w którym już od 2013 roku wytwarza się seryjnie akumulatory do aut elektrycznych, skonstruowano cały układ akumulatorów do aut powstających na platformie MEB, łącznie z hardwarem i oprogramowaniem. Na obszarze równym powierzchni dziewięciu boisk do piłki nożnej powstał nowy budynek wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia techniczne do produkcji akumulatorów. W przyszłości w fabryce w Brunszwiku należącej do Volkswagen Group Components będzie powstawać każdego roku do 500.000 akumulatorów.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne - GALERIA ZDJĘĆ

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjneKompendium wiedzy: akumulatory trakcyjneKompendium wiedzy: akumulatory trakcyjneKompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne

Zobacz także

Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny

Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny 2020-08-26

Volkswagen wprowadza na polski rynek model ID.3. Samochód zbudowano na bazie modułowej platformy podłogowej MEB przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych. Początkowo auto oferowane będzie wyłącznie z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, który...
Volkswagen ID.3 wkrótce w Polsce

Volkswagen ID.3 wkrótce w Polsce 2020-08-07

Debiut ID.3 na polskich drogach zbliża się wielkimi krokami. Te osoby, które będą chciały stać się jednymi z pierwszych posiadaczy przełomowego samochodu marki Volkswagen, mogą już - za pośrednictwem strony internetowej - wybrać swój samochód...
Volkswagen ID.3. Znamy termin dostaw!

Volkswagen ID.3. Znamy termin dostaw! 2020-06-16

Volkswagen ID.3, pierwszy zbudowany wyłącznie jako auto elektryczne model Volkswagena, został zaprezentowany w maju 2019 roku. Niemiecki koncern od razu podał specyfikacje, ceny i rozpoczął zbieranie zamówień, co wiązało się z wpłatą zaliczki.Auto...
Volkswagen wznowił produkcję modelu ID.3

Volkswagen wznowił produkcję modelu ID.3 2020-04-27

Fabryka Volkswagena w Zwickau stopniowo wznawia produkcję samochodów elektrycznych. W miniony czwartek ruszyła produkcja modelu ID.3 – na razie w mniejszej liczbie egzemplarzy i w dużo wolniejszym rytmie pracy. Wdrożono przy tym wiele dodatkowych...
Volkswagen podkręca elektryczne tempo

Volkswagen podkręca elektryczne tempo 2020-02-14

Coraz więcej z polskich pracowników Volkswagen Group korzysta na co dzień z samochodów elektrycznych. Z myślą o nich oraz gościach, na terenie firmy zainstalowano 36 punktów ładowania – to największa instalacja stacji ładowania samochodów...
Volkswagen wprowadza na rynek ładowarkę do aut elektrycznych

Volkswagen wprowadza na rynek ładowarkę do aut elektrycznych 2020-02-04

Volkswagen rozwój elektromobilności traktuje kompleksowo, nie skupiając się wyłącznie na rozbudowie portfolio nowych modeli samochodów.Marka wprowadza właśnie na rynek ładowarkę, dzięki której klienci będą mogli wygodnie i szybko zasilić w domu...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.