chceauto.pl
x
Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-12-12
Nawet 550 kilometrów przejechanych po jednokrotnym naładowaniu akumulatora. To zasięg nowego elektrycznego Volkswagena - modelu ID.3 Dzięki możliwości szybkiego ładowania prądem o mocy 100 kW baterie Volkswagena ID.3 można w ciągu 30 minut zasilić do poziomu wystarczającego do przejechania 290 km (WLTP). Jest to możliwe dzięki najważniejszemu elementowi elektrycznego samochodu – akumulatorowi. W nowym ID.3 zastosowano akumulator wysokiego napięcia, przypominający kształtem... tabliczkę czekolady. Wewnątrz akumulatora znajduje się nawet 12 połączonych ze sobą modułów. Fabryka w Brunszwiku należąca do Volkswagen Group Components będzie wytwarzać w przyszłości do 500.000 akumulatorów rocznie. Jak działa akumulator?

Budowa akumulatora: cela-moduł-układ

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne
]W układzie wysokonapięciowym wykorzystuje się cele litowo-jonowe, stosowane również w telefonach komórkowych czy laptopach. Pojedyncza cela jest najmniejszym elementem układu – gromadzi energię, a następnie ją oddaje. W jednym module akumulatora znajdują się 24 cele. Liczba modułów, które tworzą układ może być różna. Modułowa konstrukcja daje wiele możliwości – zależnie od liczby modułów zasięg auta może być mniejszy lub większy, stosownie do życzenia klientów. Zasadnicza struktura układu akumulatora jest jednak zawsze taka sama. Układ zastosowany w ID.3 składa się z 12 modułów. W systemie tym panuje napięcie 408 V – znacznie wyższe niż w domowym gniazdku prądu, w którym napięcie wynosi tylko 230 woltów.

Moduł wysokiego napięcia steruje przepływem energii pomiędzy akumulatorem a silnikiem elektrycznym zamieniając przy tym prąd stały (DC) zgromadzony w akumulatorze w przemienny (AC) służący do zasilania silnika. Jednocześnie instalacja elektryczna prądu stałego 12V za pomocą przetwornika DC/DC jest zaopatrywana w niskie napięcie. Akumulator może być ładowany prądem zmiennym o maksymalnej mocy 11 kW lub stałym o mocy do 125 kW.

Centralny dystrybutor energii

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne
Platforma MEB pozwala wykorzystać wszystkie możliwości techniczne, jakie stwarza elektryczny układ napędowy. W zasadzie samochód elektryczny jest konstruowany wokół centralnego elementu jaki stanowi akumulator, dzięki temu w pojeździe zawsze jest dostatecznie dużo miejsca, by zamontować „baterię” żądanej wielkości. Taki sposób konstrukcji ma liczne zalety ze względu na usytuowanie akumulatora i towarzyszących mu urządzeń. Płaski kształt i umieszczenie akumulatora w podłodze pojazdu sprawiają, że kabina elektrycznego auta może być dużo większa niż w konwencjonalnych samochodach. Aluminiowa obudowa „baterii”, której elementem jest rama wzmacniająca, chroni akumulator przed skutkami zderzenia pojazdu i zapewnia autu stabilność; jest przy tym lekka. Właściwości aerodynamiczne samochodu poprawia z kolei – także aluminiowa – płyta chroniąca akumulator od strony podwozia.

Nowe centrum kompetencyjne w zakresie budowy akumulatorów


Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne
W zakładzie Volkswagen Group Components w Brunszwiku, w którym już od 2013 roku wytwarza się seryjnie akumulatory do aut elektrycznych, skonstruowano cały układ akumulatorów do aut powstających na platformie MEB, łącznie z hardwarem i oprogramowaniem. Na obszarze równym powierzchni dziewięciu boisk do piłki nożnej powstał nowy budynek wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia techniczne do produkcji akumulatorów. W przyszłości w fabryce w Brunszwiku należącej do Volkswagen Group Components będzie powstawać każdego roku do 500.000 akumulatorów.


Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne - GALERIA ZDJĘĆ

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjneKompendium wiedzy: akumulatory trakcyjneKompendium wiedzy: akumulatory trakcyjneKompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne

Zobacz także

Volkswageny ID.3 GTX i ID.7 GTX Tourer

Volkswageny ID.3 GTX i ID.7 GTX Tourer 2024-03-18

Volkswagen poszerza swoją gamę usportowionych modeli GTX o ID.3 GTX i ID.7 GTX Tourer. Samochody wyróżniają się wyglądem zewnętrznym, sportowymi detalami we wnętrzu i lepszymi osiągami. Najbardziej sportowe modele z elektrycznej linii ID noszą...
Volkswagen ID.3 po liftingu z nowymi cenami

Volkswagen ID.3 po liftingu z nowymi cenami 2023-05-06

Volkswagen rozpoczyna sprzedaż ID.3 po liftingu. Poznaliśmy ceny tego modelu.Co zmieniło się w ID.3? Modyfikacje objęły m.in. nadwozie, które teraz ma nieco ostrzejsze kształty i zaktualizowane wnętrze. Poprawiono jakość tworzyw, zastosowano więcej...
Volkswagen ID.3 po liftingu nadjeżdża

Volkswagen ID.3 po liftingu nadjeżdża 2022-12-05

ID.3 to pierwszy elektryczny model Volkswagena oparty na modułowej platformę dla samochodów bateryjnych MEB. Samochód - po długich przebojach związanych w wadliwym oprogramowaniem - trafił do do produkcji w 2019 roku. Nic więc dziwnego, że na rok 2022...
Policja ma elektryki. Może jeździć buspasami i nie płacić

Policja ma elektryki. Może jeździć buspasami i nie płacić 2021-12-23

Elektromobilność powoli trafia również do Policji. Funkcjonariusze z Poznania mają nowe radiowozy. To cztery Kia e-Niro, czyli samochody a napędzie elektrycznym. Zgodnie z deklaracjami producenta taka „kijanka” może na jednym ładowaniu...
Toyota: „Elektryczne auta będą tańsze i łatwiej dostępne”

Toyota: „Elektryczne auta będą tańsze i łatwiej dostępne” 2021-12-10

Toyota spodziewa się, że do 2030 roku udział samochodów o napędzie elektrycznym w Europie Zachodniej wyniesie co najmniej 50% lub nawet więcej, jeśli popyt ze strony klientów okaże się jeszcze wyższy. To konkluzja konferencji Toyota Motor Europe,...
Volkswagen ID.3 sprzedazowym hitem

Volkswagen ID.3 sprzedazowym hitem 2021-10-19

Do końca września samochód zamówiło w Europie ponad 144.000 klientów. 50 procent z nich nie jeździło wcześniej Volkswagenem – wynika z badań zleconych przez Volkswagena. Dla porównania – średnia grupa klientów, którzy pierwszy raz wybrali...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS