chceauto.pl
x
Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in

Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-09-05
Jeep wprowadza na rynek nowego Wranglera 4xe. Ten hybrydowy pojazd - ze względu na typ napędu - jest najbardziej zaawansowanym technicznie Wranglerem w historii.

Jeep Wrangler 4xe
Jeep Wrangler 4xe
Jeep Wrangler 4xe będzie dostępny w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych na początku 2021 roku. Dołączy tym samym do modeli Renegade 4xe i Compass 4xe, zaprezentowanych po raz pierwszy w ubiegłym roku w Genewie i wprowadzonych do sprzedaży w Europie latem tego roku.

Układ napędowy Jeepa Wranglera 4xe łączy dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z czterocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite.

Do kluczowych elementów układu napędowego Wranglera 4xe cechującego się mocą 375 KM (280 kW) i momentem obrotowym 470 637 Nm należą: dwulitrowy, benzynowy silnik I-4 z turbodoładowaniem, silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy jednostce spalinowej, silnik elektryczny z funkcją generatora zintegrowany z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów oraz 400-woltowy, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych z technologią NMC (nikiel, mangan, kobalt) o pojemności 17 kWh.

Jeep Wrangler 4xe
Jeep Wrangler 4xe
Pakiet akumulatorów i sterowniki są zamontowane pod siedzeniami drugiego rzędu.

Silnik spalinowy należy do rodziny Global Medium Engine FCA. Wykorzystuje on turbosprężarkę typu Twin Scroll zamontowaną bezpośrednio przy głowicy cylindrów.

Wysokonapięciowy, chłodzony cieczą generator wspomagający montowany jest z przodu silnika spalinowego, zastępując tradycyjny alternator. Pasek łączy generator silnika z kołem pasowym wału korbowego. Generator obraca silnik, zapewniając płynny rozruch i generując energię elektryczną potrzebną akumulatorowi.

Jeep Wrangler 4xe
Jeep Wrangler 4xe
Wrangler 4xe nie korzysta z tradycyjnego 12-woltowego rozrusznika, jest natomiast wyposażony w akumulator 12 V do zasilania akcesoriów.

Drugi wysokonapięciowy generator silnika jest zamontowany z przodu obudowy skrzyni biegów, zastępując tradycyjny konwerter momentu obrotowego automatycznej skrzyni biegów.

Podwójne sprzęgło pozwala przekazać moc i moment z silnika elektrycznego i spalinowego. Sprzęgło binarne (on/off) jest zamontowane między silnikiem spalinowym a elektrycznym. Gdy sprzęgło jest otwarte brak jest mechanicznego połączenia między silnikiem spalinowym a e-silnikiem, a jazda Wranglerem 4xe odbywa się jedynie w trybie elektrycznym.

Jeep Wrangler 4xe
Jeep Wrangler 4xe
Kiedy podwójne sprzęgło binarne jest zamknięte, suma momentu obrotowego z silnika 2.0 i silnika elektrycznego przenoszona jest poprzez automatyczną skrzynię biegów.

System napędu hybrydowego Wranglera 4xe obejmuje zintegrowany moduł podwójnego ładowania (IDCM), który łączy ładowarkę akumulatorów i przetwornicę DC/DC w jednym urządzeniu, bardziej kompaktowym niż miałoby to miejsce w przypadku dwóch oddzielnych komponentów oraz nowej generacji moduł inwertera mocy (PIM), którego rozmiary zostały zmniejszone. Elementy te są umieszczone w stalowej obudowie chroniącej przed uszkodzeniem i zamontowanej pod pakietem akumulatorów.

Cały elektroniczny układ wysokiego napięcia, w tym przewody łączące pakiet akumulatorów z silnikiem elektrycznym, jest odpowiednio uszczelniony i wodoodporny. Port ładowania znajduje się pod otwieraną pokrywą umieszczoną na lewym, przednim błotniku Wranglera 4xe.

Hybrydowy zespół napędowy Wranglera 4xe ma trzy tryby działania, zwane E Selec. Kierowca może wybrać żądany tryb napędu za pomocą przycisków znajdujących się na kokpicie, po lewej stronie kierownicy. Niezależnie od wybranego trybu (hybrydowy, elektryczny i eSave), Wrangler 4xe przełącza się na hybrydę, gdy akumulator zbliża się do minimalnego stanu naładowania. W trybie elektrycznym Wrangler 4xe jest w stanie pokonać około 25 mil (zgodnie z cyklem homologacji w USA), czyli do 40 km w trybie elektrycznym.

Tak jak każdy model Wranglera, wersja Wrangler 4xe ma emblemat Trail Rated.

Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in - GALERIA ZDJĘĆ

Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-inJeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-inJeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-inJeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-inJeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in

Zobacz także

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór 2024-04-15

Prezentacja pierwszej Hondy HR-V miała miejsce w 1997 roku, ale seryjna produkcja rozpoczęła się dwa lata później. Debiut tego modelu odbył się w czasach, w których wszelkiego rodzaju SUVy i crossovery dopiero zaczęły pojawiać się na rynku....
Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł

Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł 2024-01-02

Nowy Hyundai Kona zaprezentowany został w 2022 roku i względem swojego poprzednika zmienił się diametralnie. Teraz jest to samochód większy, wyposażony w bogatszy zestaw nowoczesnych technologii i systemów wspierających kierowcę. Hyundai jest...
Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu

Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu 2023-12-08

[b]Across to jeden z dwóch modeli w gamie Suzuki (obok Swace'a), który został przejęty niemal wprost od Toyoty. Jaki jest cel takich zabiegów? Chodzi przede wszystkim o to, by zmieścić się w restrykcyjnych normach emisji dwutlenku węgla – Suzuki nie...
Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność?

Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność? 2023-12-01

Hyundai Tucson obecnej (czwartej) generacji zaprezentowany został w 2020 roku i praktycznie od zaraz zaczął odnosić sprzedażowe sukcesy. Model ten regularnie pojawia się w czołówkach rankingów popularności kompaktowych SUVów, a w 2022 roku był...
Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych

Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych 2023-10-16

W motoryzacji często bywa tak, że wszelkie trendy i kierunki rozwoju wyznaczane są przez klasę premium, której następnie cała reszta stara się dorównać. Przykładem tego są chociażby SUVy w stylu coupe, które wypromowane zostały początkowo przez...
Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód

Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód 2023-08-05

Nowe Suzuki S-Cross obecne jest na rynku od 2021 roku i to odświeżona wersja modelu SX4 S-Cross. Z nazwy zniknął dopisek SX4, ale to bynajmniej nie koniec zmian – wraz z tym przeprojektowano nadwozie i dodano nowe konfiguracje napędowe. Sprawdziliśmy,...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS