chceauto.pl
x
Jak Polacy widzą elektryczne auta?

Jak Polacy widzą elektryczne auta?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-08-20 Opinie
Zdaniem respondentów, auta na prąd są drogie, ale rzadziej trafiają do serwisu, a jazda nimi jest tańsza niż samochodami z silnikiem spalinowym.

Jakie jest podejście Polaków do fundamentalnych kwestii związanych z samochodami elektrycznymi? Zbadał to zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen. Reprezentatywna grupa ankietowanych miała za zadanie określić, na ile zgadza się lub nie zgadza się z popularnymi tezami dotyczącymi użytkowania samochodów na prąd. Tezy skupione były wokół najważniejszych czynników związanych z zakupem, eksploatacją i utrzymaniem samochodu:

- serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego.
- auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym.
- ogólny koszt utrzymania auta elektrycznego jest niższy niż samochoduz silnikiem spalinowym.
- auta elektryczne są drogie.

Volkswagen ID. 3
Volkswagen ID. 3
Teza mówiąca, że samochody elektryczne są drogie, jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażaną spośród wszystkich tez, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza się z nią aż 84 proc. badanych (odpowiedź "zdecydowanie zgadzam się” zaznaczyło 46 proc. ankietowanych).

Z badań zrealizowanych przez InsightOut Lab w kwietniu 2020 r. wynika jednak, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, większość (82 proc.) wybrałaby to pierwsze (droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji). Jednocześnie auta na prąd jawią im się jako te, za których utrzymanie płaci się mniej.

71 proc. badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym. 27 proc. zdecydowanie zgadza się z tą tezą, a 44 proc. raczej się z nią zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiają na korzyść aut na prąd. Zdaniem 65 proc. ankietowanych są one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.

23 proc. badanych nie wie, czy samochody elektryczne psują się rzadziej, czy częściej niż auta z silnikiem spalinowym. Wyraźna większość (61 proc.) pod tym względem uznaje jednak wyższość samochodów na prąd, zdecydowanie lub raczej zgadzając się z tezą, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto zdaniem 45 proc. ankietowanych tańszy jest również serwis samochodu elektrycznego. Warto jednak podkreślić, że przy tej tezie znalazła się największa grupa niezdecydowanych. Na pytanie: "Na ile zgadzasz się lub nie zgadzasz się ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” 29 proc. ankietowanych odpowiedziało: "Trudno powiedzieć”.

Według danych PSPA w Polsce jest zarejestrowanych 6.837 samochodów elektrycznych oraz 5.434 hybrydowych typu plug-in, co daje łączną liczbę 12.271 aut. Ich kierowcy mogą korzystać z 1.194 stacji ładowania rozmieszczonych w całym kraju.

Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen zrealizowano na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1.001 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 3-8 kwietnia 2020 r. metodą CAWI.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Jak Polacy widzą elektryczne auta? - GALERIA ZDJĘĆ

Jak Polacy widzą elektryczne auta?Jak Polacy widzą elektryczne auta?

Zobacz także

Sprzedaż nowych aut w Europie. 2020 rok.

Sprzedaż nowych aut w Europie. 2020 rok. 2021-01-20

Na Starym Kontynencie zarejestrowano w sumie niewiele ponad 9,9 mln nowych samochodów osobowych. Wg raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) do klientów oznacza to spadek aż o 23,7 proc. Jeszcze w 2019 roku na europejskie drogi...
Kto produkuje najwięcej aut w Polsce?

Kto produkuje najwięcej aut w Polsce? 2021-01-11

O blisko 1/3 zmalała w ubiegłym roku produkcja samochodów w Polsce. Największym poszkodowanym przez koronawirusa jest gliwicka fabryka Opla. Z danych Instytutu Samar wynika, ze w minionych dwunastu miesiącach produkcja nowych aut zmalała w naszym kraju...
Arteon R i eHybrid. Nowości VW w polskich salonach

Arteon R i eHybrid. Nowości VW w polskich salonach 2021-01-07

Od dzisiaj można zamawiać dwie nowe odmiany flagowego Volkswagena – 320-konnego Arteona R i Arteona eHybrid z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in. Oznacza to, że oferta niemieckich aut w wersjach z hybrydowym napędem obejmuje już: Golfa,...
Pierwsza elektryczna Toyota

Pierwsza elektryczna Toyota 2020-12-08

Toyota zapowiedziała nowy model o zasilaniu bateryjnym - kompaktowy SUV będzie pierwszym pojazdem zaprojektowany na platformie e-TNGA. Architektura e-TNGA ułatwia projektowanie nowych samochodów, gdyż kluczowe komponenty samochodu mają na stałe...
Tak wygląda Ford E-Transit

Tak wygląda Ford E-Transit 2020-11-12

Ford zaprezentował model E-Transit - w pełni elektryczną wersję najlepiej sprzedającego się vana na świecie.Dzięki pojemności użytkowej akumulatora wynoszącej 67 kWh, E-Transit oferuje zasięg jazdy do 350 km. To wystarczająco dużo, by sprostać...
BMW iX. Elektryczny SUV

BMW iX. Elektryczny SUV 2020-11-11

BMW zaprezentowało model iX. To duży, całkowicie elektryczny SUV, który pojawi się w salonach pod koniec 2021 roku.BMW iX to wersja produkcyjna pokazanego kilka lat temu konceptu o nazwie Vision iNext. Podobna jest stylizacja, a w aucie zachowano szereg...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.