chceauto.pl
x
Jak Polacy widzą elektryczne auta?

Jak Polacy widzą elektryczne auta?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-08-20 Opinie
Zdaniem respondentów, auta na prąd są drogie, ale rzadziej trafiają do serwisu, a jazda nimi jest tańsza niż samochodami z silnikiem spalinowym.

Jakie jest podejście Polaków do fundamentalnych kwestii związanych z samochodami elektrycznymi? Zbadał to zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen. Reprezentatywna grupa ankietowanych miała za zadanie określić, na ile zgadza się lub nie zgadza się z popularnymi tezami dotyczącymi użytkowania samochodów na prąd. Tezy skupione były wokół najważniejszych czynników związanych z zakupem, eksploatacją i utrzymaniem samochodu:

- serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego.
- auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym.
- ogólny koszt utrzymania auta elektrycznego jest niższy niż samochoduz silnikiem spalinowym.
- auta elektryczne są drogie.

Volkswagen ID. 3
Volkswagen ID. 3
Teza mówiąca, że samochody elektryczne są drogie, jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażaną spośród wszystkich tez, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza się z nią aż 84 proc. badanych (odpowiedź "zdecydowanie zgadzam się” zaznaczyło 46 proc. ankietowanych).

Z badań zrealizowanych przez InsightOut Lab w kwietniu 2020 r. wynika jednak, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, większość (82 proc.) wybrałaby to pierwsze (droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji). Jednocześnie auta na prąd jawią im się jako te, za których utrzymanie płaci się mniej.

71 proc. badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym. 27 proc. zdecydowanie zgadza się z tą tezą, a 44 proc. raczej się z nią zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiają na korzyść aut na prąd. Zdaniem 65 proc. ankietowanych są one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.

23 proc. badanych nie wie, czy samochody elektryczne psują się rzadziej, czy częściej niż auta z silnikiem spalinowym. Wyraźna większość (61 proc.) pod tym względem uznaje jednak wyższość samochodów na prąd, zdecydowanie lub raczej zgadzając się z tezą, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto zdaniem 45 proc. ankietowanych tańszy jest również serwis samochodu elektrycznego. Warto jednak podkreślić, że przy tej tezie znalazła się największa grupa niezdecydowanych. Na pytanie: "Na ile zgadzasz się lub nie zgadzasz się ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” 29 proc. ankietowanych odpowiedziało: "Trudno powiedzieć”.

Według danych PSPA w Polsce jest zarejestrowanych 6.837 samochodów elektrycznych oraz 5.434 hybrydowych typu plug-in, co daje łączną liczbę 12.271 aut. Ich kierowcy mogą korzystać z 1.194 stacji ładowania rozmieszczonych w całym kraju.

Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen zrealizowano na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1.001 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 3-8 kwietnia 2020 r. metodą CAWI.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Jak Polacy widzą elektryczne auta? - GALERIA ZDJĘĆ

Jak Polacy widzą elektryczne auta?Jak Polacy widzą elektryczne auta?

Zobacz także

Trzy dekady Volkswagena T4

Trzy dekady Volkswagena T4 2020-09-21

30 lat temu Volkswagen zmienił diametralnie swoją ofertę pojazdów dostawczych. Na rynek wkroczył wówczas wielbiony przez przedsiębiorców Volkswagen T4. We wrześniu 1990 roku - po wyprodukowaniu w sumie 6,7 mln egzemplarzy T1, T2 i T3 z silnikiem...
Skoda Enyaq iV - pierwszy elektryczny suv Skody

Skoda Enyaq iV - pierwszy elektryczny suv Skody 2020-09-01

Wiemy już, jak wygląda pierwszy model Grupy VW zbudowany w oparciu o platformę MEB. Enyaq iV to "przedskoczek" nowego Volkswagena ID.4.ENYAQ iV ma 4649 mm długości, 1879 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Rozstaw osi wynoszący 2765 mm i brak tunelu...
Skoda Enyaq iV na zdjęciach

Skoda Enyaq iV na zdjęciach 2020-08-26

1 września odbędzie się oficjalna premiera Skody Enyaq iV - pierwszego elektrycznego modelu marki. Odbędzie się ona podczas uroczystego spotkania w Pradze, jak i w formule online. Wydarzenie po raz pierwszy będzie transmitowane przy wykorzystaniu...
Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny

Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny 2020-08-26

Volkswagen wprowadza na polski rynek model ID.3. Samochód zbudowano na bazie modułowej platformy podłogowej MEB przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych. Początkowo auto oferowane będzie wyłącznie z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, który...
13 tys. elektryków w Polsce

13 tys. elektryków w Polsce 2020-08-25

Według danych z końca lipca 2020 roku., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 13 057 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku przybyło ich dokładnie 4 061 sztuk, czyli o 78 proc. więcej niż w...
Jaguar I-Pace po zmianach

Jaguar I-Pace po zmianach 2020-08-24

Jaguar poddał modernizacji swój pierwszy elektryczny model, czyli I-Pace.Jedną z największych nowości jest nowy system multimedialny, którego sercem jest 10-calowy ekran dotykowy. System oczywiście współpracuje z Android Auto i Apple CarPlay. W...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.