Po polskich drogach jeździ już 5700 samochodów na prąd. Ta liczba powoli, ale systematycznie rośnie. Wiele osób wciąż zastanawia się, jak właściwie wygląda ich użytkowanie. Największe wątpliwości budzą sposób ładowania, bezpieczeństwo i moc pojazdów. Oto garść przydatnych informacji, które pomogą zrozumieć, jak działają auta napędzane energią elektryczną.
Seat Mii electric
Współczesne samochody elektryczne mogą być ładowane nawet z domowego gniazdka. Pojazdy zasilane akumulatorami są bardziej przyjazne dla środowiska, tańsze w użytkowaniu, a przy tym zapewniają podobne, a czasem wręcz lepsze osiągi. Niestety, są jednocześnie niemal dwukrotnie droższe w zakupie, a zapowiadanych przez rząd dopłat nie ma i szybko nie będzie.
Wszystko zaczyna się od prąduIstnieją dwa typy prądu – przemienny i stały. Do ładowania pojazdu elektrycznego mogą posłużyć obydwa rodzaje – w domowej sieci elektrycznej wykorzystywany jest prąd przemienny, natomiast prąd stały umożliwia ładowanie na stanowiskach do szybkiego ładowania. Warto zatem, by samochód był wyposażony w różne złącza.
Seat Mii electric
– Auto elektryczne posiada najczęściej łączony system ładowania, dostosowany do dwóch typów prądu. Czas ładowania w domu zależy w dużej mierze od mocy przyłączeniowej i ewentualnego skorzystania z urządzenia typu Wallbox. Ładowanie prądem stałym jest z kolei wielokrotnie krótsze – tłumaczy Francesc Sabaté, szef działu rozwoju systemów elektrycznych Seata.
W sercu systemuW samochodach elektrycznych znaczącą rolę odgrywa akumulator magazynujący energię. Współcześnie nie są już pojedynczą jednostką – składa się z modułów podzielonych na ogniwa. Dzięki takiej budowie w razie awarii jednego z modułów można wymienić go bez ingerowania w pozostałe fragmenty akumulatora. Praktyczność obsługi ogniw przekłada się na wyższy komfort podróży.
Konwersja mocySeat Mii electric
Sam proces poboru prądu do akumulatora różni się od wybranego rozwiązania. W przypadku domowej ładowarki urządzenie przekształca przemienny prąd pobierany z sieci w prąd stały i dostarcza go do akumulatora. W sytuacji ładowania pojazdu prądem stałym pochodzącym ze stacji szybkiego ładowania, etap ten jest pomijany, a prąd trafia bezpośrednio do akumulatora, co przekłada się na krótsze trwanie całego procesu.
W drodze – zasięg i moc Silnik elektryczny przekształca energię elektryczną w siłę napędową. Po jego uruchomieniu niemal przez cały czas utrzymywany jest ten sam poziom mocy. Samochody elektryczne mogą osiągnąć pełną moc tuż po uruchomienia, co jest niemal niemożliwe do osiągnięcia w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy. Przykładowo Seat Mii electric zapewnia 61 kW/83 KM mocy i moment obrotowy na poziomie 212 Nm. Przekłada się to na przyspieszenie od 0 do 50 km/h w 3,9 sekundy.
W porównaniu do samochodów spalinowych samochody elektryczne podczas jazdy miejskiej zużywają mniej energii, ponieważ odzyskują ją podczas hamowania. Dzięki temu zasięg wspomnianego Mii electric wynosi do 260 km w cyklu mieszanym i do 360 km, gdy kierowca przemieszcza się tylko po mieście.