Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Mercedes oraz Ford powołały do życia spółkę o nazwie IONITY, której zadaniem będzie zaprojektowanie, zbudowanie i uruchomienie na terenie całej Europy sieci stacji ładowania wysokiej mocy (HPC) dla pojazdów elektrycznych.
Plan zakłada, że do 2020 roku IONITY uruchomi około 400 stacji HPC, dzięki czemu stanie się możliwe podróżowanie samochodami elektrycznymi na dłuższe dystanse.
Na czele spółki joint venture, której główna siedziba jest w Monachium, w randze prezesa stanął Michael Hajesch, a dyrektorem operacyjnym został Marcus Groll. Rozpoczyna się też budowa zespołu firmy, który na początku roku 2018 ma liczyć 50 osób.
Dzięki nawiązaniu partnerstwa z sieciami stacji paliwowych Tank & Rast, Circle K (dawny Statoil) i OMV, jeszcze w tym roku uruchomionych zostanie 20 stacji ładowania przy głównych drogach Niemiec, Norwegii i Austrii. Zlokalizowane one będą w odstępach ok. 120 km.
W roku 2018 sieć rozrośnie się do ponad 100 stacji ładowania. Każda z nich będzie wielostanowiskowa, dzięki czemu kierowcy zyskają dostęp do tysięcy punktów ładowania HPC.
Dzięki mocy ładowania do 350 kW na jedno stanowisko, czas ładowania, w porównaniu z obecnie funkcjonującymi systemami, znacznie się skróci. Stacje funkcjonować będą w oparciu o europejski standard ładowania Combined Charging System.
Wybór lokalizacji stacji ładowania uwzględnia potencjalną integrację z istniejącymi już systemami ładowania, a IONITY prowadzi w tej sprawie rozmowy z operatorami energetycznymi oraz z instytucjami politycznymi.
Założyciele IONITY: BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company i Volkswagen Group, objęli równe pakiety udziałów w projekcie. Jednocześnie uczestnicy podkreślają, że przedsięwzięcie otwarte jest na innych producentów chcących brać udział w rozbudowie sieci stacji ładowania.