Fiat zaprezentował pierwszy od kilku lat nowy model. To 500e, czyli całkowicie nowa "pięćsetka" o napędzie elektrycznym.
Fiat 500e
Stylistycznie samochód mocno nawiązuje do modelu obecnego na rynku już do 13 lat. Zmieniono nieco tylną część nadwozia, mocno inny jest również przód. Nie tylko inaczej wygląda pas przedni, ale również wydłużono komorę silnikową.
W przekonaniu, że mamy do czynienia z całkowicie nowym pojazdem, a nie tylko głębokim liftingiem, utwierdza nas również lektura danych technicznych. Fiat 500e jest o 6 cm dłuższy niż wersja spalinowa, i - co najważniejsze - ma o 2 cm większy rozstaw osi.
Fiat 500e
Zupełnie nowe jest również wnętrze. W ogólnym zarysie nawiązuje ono do tego znanego z auta produkowanego w Tychach, ale jest znacznie bardziej nowoczesne. Przede wszystkim w oczy rzuca się całkowicie nowy, panoramiczny ekran systemu multimedialnego o wielkości 10,25 cala. Umożliwia on sterowanie całkowicie nowym systemem infotainment.
Ekran umieszczono na środku deski rozdzielczej, poniżej znajdziemy panel sterowania klimatyzacją (wciąż tylko jednostrefową). Nowa jest wielofunkcyjna kierownica, na której nie znajdziemy loga Fiata, ale modelu 500 (tak samo zresztą jest z przodu nadwozia).
Fiat 500e
Fiat 500e jest napędzany przez elektryczny silnik o mocy 118 KM. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 150 km/h, sprint do 100 km/h zajmuje 9 s, a do 50 km/h - 3,1 s.
Napęd może pracować w trybie Normal, Sherpa i Range. Tryb Sherpa to tryb awaryjnego dotarcia do celu - minimalizuje zużycie energii m.in. poprzez ograniczenie prędkości maksymalnej do 80 km/h i wyłączenie zbędnych odbiorników (jak podgrzewanie foteli czy klimatyzacja). Natomiast tryb Range włącza system rekuperacji, auto tak mocno zwalnia po puszczeniu pedału gazu, że praktycznie nie trzeba używać hamulca.
Fiat 500e
Baterie o pojemności aż 42 kWh umieszczono w podłodze. Zasięg w trybie WLTP to 320 km, w praktyce będzie kilkadziesiąt km mniej. Pełne ładowaniu przy pomocy wallboxa (7,4 kW) trwa 6 godzin. Przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki o mocy 85 kW, ładowanie do 80 proc. baterii trwa 35 minut, a już po 5 minutach możemy przejechać 50 km.
Fiat 500e ma imponować wyposażeniem w systemy wspomagania kierowcy. M.in. umożliwi jazdę na drugim poziomie autonomii, a więc będzie potrafił utrzymać się na pasie ruchu, a także wykryć przeszkody (samochody, pieszych i rowerzystów) oraz zahamować.
Fiat już rozpoczął przyjmowanie zamówień na 500e. Na początek w sprzedaży znajdzie się dobrze wyposażona i dostępna wyłącznie jako kabriolet wersja premiera "la Prima". Powstanie 500 sztuk, a cena wynosi 37 900 euro.