chceauto.pl
x
Co drugi Polak chciałby auto elektryczne

Co drugi Polak chciałby auto elektryczne

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-05-13 Opinie
Po Polsce jeździ dziś 6056 samochodów elektrycznych (dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – PSPA). W porównaniu z liczbą aut spalinowych to bardzo niewielki odsetek, choć udział samochodów na prąd rośnie. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen, to tempo prawdopodobnie mogłoby jeszcze wzrosnąć, gdyby nie często powtarzane stereotypy.

Analizując dane z badania można dojść do wniosku, że choć samochody elektryczne są w dużej mierze postrzegane stereotypowo, to jednak bardzo duży odsetek Polaków deklaruje chęć posiadania auta na prąd. Na pytanie „Czy chciałbyś mieć auto elektryczne?” 18% badanych odpowiada, że zdecydowanie tak, a 34%, że raczej tak, co daje łączny odsetek odpowiedzi pozytywnych na poziomie 52%. Co ciekawe i nie mniej istotne, wśród pozostałych 48% połowa to nie przeciwnicy samochodów elektrycznych, tylko respondenci niezdecydowani – 25% Polaków na pytanie, czy chcieliby mieć auto na prąd, odpowiedziało, że nie wie. Odsetek odpowiadających „zdecydowanie nie” lub „raczej nie” wynosi 23%.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Uzupełnieniem powyższych deklaracji mogą być deklaracje zakupowe Polaków, które zbadało PSPA. Z badania przeprowadzonego w 2019 roku wynika, że aż 28% respondentów deklaruje, iż bierze pod uwagę zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat.

InsightOut Lab wraz z Volkswagenem sprawdzili, co mogłoby stać na przeszkodzie w realizacji tych deklaracji. Jak się okazało, w dużej mierze mogą to być stereotypy i niewiedza, że wiele aut elektrycznych już dziś spełnia potrzeby, o których Polacy mówią w badaniu.

Respondenci zapytani o to, gdzie chcieliby ładować samochód elektryczny, gdyby go mieli, najczęściej wskazują na garaż (48%). Nieco rzadziej, choć również bardzo często, wskazywali na:

- miejsce parkingowe (43%)
- parking publiczny (39%)
- miejsce pracy („pod pracą” – 39%)
- galerie handlowe lub sklepy (38%).

Z danych PSPA wynika, że w Polsce jest 1114 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Znajdują się one m.in. przy wybranych galeriach handlowych czy sklepach. Dostęp do prywatnego punktu ładowania (wolnego, ale w pełni wystarczającego, by na bieżąco ładować baterię) ma też właściciel garażu z zwykłą instalacją elektryczną.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
73% badanych Polaków jest zdania, że samochody elektryczne nie mogą być ładowane ze zwykłego gniazdka. Odpowiedzi „zdecydowanie tak” stanowiły 5% ogółu. Co ciekawe, odsetek tych, którzy twierdzili, że auta na prąd nie mogą być podłączane do domowych gniazdek, był tylko symbolicznie mniejszy wśród osób mieszkających w domach jednorodzinnych (74% wśród mieszkańców bloków do 71% wśród mieszkających w domach jednorodzinnych). Oznacza to, że prawie trzy czwarte osób, które mieszkają w domach, nie ma świadomości, że już dziś, nawet bez konieczności instalacji przyspieszającego proces ładowania wallboxa, mogłoby ładować samochód elektryczny w swoim domu.

Wiedza na temat wspomnianych wallboxów też nie jest powszechna. Aż 83% ankietowanych nie wie, co trzeba zrobić, by móc zamontować domową stację ładowania samochodów. Tylko 2% respondentów uważa, że jest bardzo dobrze zorientowana w tej kwestii.

W badaniu InsightOut Lab i Volkswagena poproszono respondentów o zaznaczenie, ile kilometrów dziennie (średnio) przejeżdżają samochodem. Ankieta nie zawierała żadnych widełek, tak by w najmniejszym stopniu nie zaburzać percepcji. Średnia z badania wyniosła 51,3 km, co pokrywa się z innymi badaniami tego typu i wskazuje na różnicę w postrzeganiu długości drogi a stanem faktycznym. Z badania GUS z 2018 roku wynika, że średni dzienny przebieg samochodów w Polsce to 37 km. Wynik ten dodatkowo zawyżany jest przez długie podróże (wakacje, długie weekendy, etc.). Mediana przebiegów według GUS wynosi 27 km dziennie. To pokazuje różnicę między percepcją a stanem faktycznym. Innymi słowy – jeździmy mniej, niż nam się wydaje. Wynika to pewnie z tego, że większość codziennych tras pokonujemy w korkach.

Z tezą, że samochody elektryczne mają za mały zasięg, zgadza się 76% respondentów. Poproszeni o wskazanie przedziału średniego zasięgu dzisiejszych samochodów elektrycznych najczęściej (22%) wskazują na 151-200 km. Przedział do 50 km i 51-100 km wskazało aż 23% respondentów. Na zasięg przekraczający 300 km wskazał tylko co piąty (21%). A jest to wartość oferowana dziś przez wiele samochodów elektrycznych. Volkswagen ID.3, który latem trafi na polski rynek, w wersji bazowej z najmniejszą baterią przejedzie 330 km. Wersja z największą baterią to już 550 km zasięgu. Tymczasem na zasięg przekraczający 500 km wskazuje tylko 3% Polaków.

Ciekawie na tym tle prezentują się deklaracje Polaków, których InsightOut Lab i Volkswagen zapytali, jaki minimalny zasięg powinno mieć auto elektryczne, by było użyteczne na co dzień. Zakresy do 300 km wskazało aż 65% badanych. Co równie ciekawe, aż 28% wskazało zakresy do 100 km. Zasięgi przekraczające 400 km wskazał co czwarty respondent (25%).

Wpływ na stan wiedzy o samochodach elektrycznych wciąż mają stereotypy, które przylgnęły do aut na prąd kilka czy kilkanaście lat temu, kiedy samochody ładowane z gniazdka faktycznie oferowały niewielkie zasięgi za bardzo wygórowaną cenę...

Opinie i komentarze na temat artykułu

Co drugi Polak chciałby auto elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ

Co drugi Polak chciałby auto elektryczneCo drugi Polak chciałby auto elektryczneCo drugi Polak chciałby auto elektryczne

Zobacz także

Kia EV9 oficjalnie zaprezentowana

Kia EV9 oficjalnie zaprezentowana 2023-03-30

Kia EV9 nie kryje już żadnych tajemnic. Wygląd tego modelu Koreańczycy ujawnili kilkanaście dni temu, teraz poznaliśmy wszystkie dane techniczne.Kia EV9 został skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform. Samochód...
Audi Q6 e-tron coraz bliżej

Audi Q6 e-tron coraz bliżej 2023-03-25

Audi Q6 e-tron wciąż nie może doczekać się na premierę. Początkowo zapowiadano, że samochód zadebiutuje pod koniec 2022 roku, tymczasem mamy końcówkę marca, a samochód wciąż nie jest gotowy.Audi poinformowało właśnie, że prototyp Audi Q6...
Ford Mustang Mach-E - test specjalnej wersji Frost White

Ford Mustang Mach-E - test specjalnej wersji Frost White 2023-03-23

Mustang Mach-E obecny jest na rynku od 2020 roku i od momentu debiutu wywołał w świecie motoryzacyjnym burzliwą dyskusję, a żywiołowe wymiany zdań na jego temat wciąż nie ucichły. Fakty są jednak takie, że Mustang Mach-E należy do ścisłej...
Kia EV5 Concept. Nowość, która trafi do Europy

Kia EV5 Concept. Nowość, która trafi do Europy 2023-03-21

W Chinach, podczas wydarzenia Kia Chinese EV Day, Kia zaaprezentowała kolejny model z elektrycznej serii EV. Tym razem jest EV5 Concept, czyli prototyp kompaktowego SUV-a o napędzie elektrycznym, a więc samochodu, który wielkością odpowiadać będzie -...
Kia EV9. Nowy model na prąd

Kia EV9. Nowy model na prąd 2023-03-19

Kia EV9 została skonstruowana na modułowej płycie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP). Samochód cechuje się dużym rozstawem osi (co łączy wszystkie samochody elektryczne, wszak między osiami montuje się baterie) i całkowicie...
Cupra Born - test elektrycznego hot hatch’a

Cupra Born - test elektrycznego hot hatch’a 2023-03-13

Born to pierwszy elektryczny samochód od Cupry i jego produkcja rozpoczęła się w 2021 roku. Producent zapewnia, że Cupra Born łączy w sobie cechy praktycznego samochodu kompaktowego z rasowym sportowym charakterem. W tej klasie żadna inna marka nie...