chceauto.pl
x
Co drugi Polak chciałby auto elektryczne

Co drugi Polak chciałby auto elektryczne

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-05-13 Opinie
Po Polsce jeździ dziś 6056 samochodów elektrycznych (dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – PSPA). W porównaniu z liczbą aut spalinowych to bardzo niewielki odsetek, choć udział samochodów na prąd rośnie. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen, to tempo prawdopodobnie mogłoby jeszcze wzrosnąć, gdyby nie często powtarzane stereotypy.

Analizując dane z badania można dojść do wniosku, że choć samochody elektryczne są w dużej mierze postrzegane stereotypowo, to jednak bardzo duży odsetek Polaków deklaruje chęć posiadania auta na prąd. Na pytanie „Czy chciałbyś mieć auto elektryczne?” 18% badanych odpowiada, że zdecydowanie tak, a 34%, że raczej tak, co daje łączny odsetek odpowiedzi pozytywnych na poziomie 52%. Co ciekawe i nie mniej istotne, wśród pozostałych 48% połowa to nie przeciwnicy samochodów elektrycznych, tylko respondenci niezdecydowani – 25% Polaków na pytanie, czy chcieliby mieć auto na prąd, odpowiedziało, że nie wie. Odsetek odpowiadających „zdecydowanie nie” lub „raczej nie” wynosi 23%.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Uzupełnieniem powyższych deklaracji mogą być deklaracje zakupowe Polaków, które zbadało PSPA. Z badania przeprowadzonego w 2019 roku wynika, że aż 28% respondentów deklaruje, iż bierze pod uwagę zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat.

InsightOut Lab wraz z Volkswagenem sprawdzili, co mogłoby stać na przeszkodzie w realizacji tych deklaracji. Jak się okazało, w dużej mierze mogą to być stereotypy i niewiedza, że wiele aut elektrycznych już dziś spełnia potrzeby, o których Polacy mówią w badaniu.

Respondenci zapytani o to, gdzie chcieliby ładować samochód elektryczny, gdyby go mieli, najczęściej wskazują na garaż (48%). Nieco rzadziej, choć również bardzo często, wskazywali na:

- miejsce parkingowe (43%)
- parking publiczny (39%)
- miejsce pracy („pod pracą” – 39%)
- galerie handlowe lub sklepy (38%).

Z danych PSPA wynika, że w Polsce jest 1114 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Znajdują się one m.in. przy wybranych galeriach handlowych czy sklepach. Dostęp do prywatnego punktu ładowania (wolnego, ale w pełni wystarczającego, by na bieżąco ładować baterię) ma też właściciel garażu z zwykłą instalacją elektryczną.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
73% badanych Polaków jest zdania, że samochody elektryczne nie mogą być ładowane ze zwykłego gniazdka. Odpowiedzi „zdecydowanie tak” stanowiły 5% ogółu. Co ciekawe, odsetek tych, którzy twierdzili, że auta na prąd nie mogą być podłączane do domowych gniazdek, był tylko symbolicznie mniejszy wśród osób mieszkających w domach jednorodzinnych (74% wśród mieszkańców bloków do 71% wśród mieszkających w domach jednorodzinnych). Oznacza to, że prawie trzy czwarte osób, które mieszkają w domach, nie ma świadomości, że już dziś, nawet bez konieczności instalacji przyspieszającego proces ładowania wallboxa, mogłoby ładować samochód elektryczny w swoim domu.

Wiedza na temat wspomnianych wallboxów też nie jest powszechna. Aż 83% ankietowanych nie wie, co trzeba zrobić, by móc zamontować domową stację ładowania samochodów. Tylko 2% respondentów uważa, że jest bardzo dobrze zorientowana w tej kwestii.

W badaniu InsightOut Lab i Volkswagena poproszono respondentów o zaznaczenie, ile kilometrów dziennie (średnio) przejeżdżają samochodem. Ankieta nie zawierała żadnych widełek, tak by w najmniejszym stopniu nie zaburzać percepcji. Średnia z badania wyniosła 51,3 km, co pokrywa się z innymi badaniami tego typu i wskazuje na różnicę w postrzeganiu długości drogi a stanem faktycznym. Z badania GUS z 2018 roku wynika, że średni dzienny przebieg samochodów w Polsce to 37 km. Wynik ten dodatkowo zawyżany jest przez długie podróże (wakacje, długie weekendy, etc.). Mediana przebiegów według GUS wynosi 27 km dziennie. To pokazuje różnicę między percepcją a stanem faktycznym. Innymi słowy – jeździmy mniej, niż nam się wydaje. Wynika to pewnie z tego, że większość codziennych tras pokonujemy w korkach.

Z tezą, że samochody elektryczne mają za mały zasięg, zgadza się 76% respondentów. Poproszeni o wskazanie przedziału średniego zasięgu dzisiejszych samochodów elektrycznych najczęściej (22%) wskazują na 151-200 km. Przedział do 50 km i 51-100 km wskazało aż 23% respondentów. Na zasięg przekraczający 300 km wskazał tylko co piąty (21%). A jest to wartość oferowana dziś przez wiele samochodów elektrycznych. Volkswagen ID.3, który latem trafi na polski rynek, w wersji bazowej z najmniejszą baterią przejedzie 330 km. Wersja z największą baterią to już 550 km zasięgu. Tymczasem na zasięg przekraczający 500 km wskazuje tylko 3% Polaków.

Ciekawie na tym tle prezentują się deklaracje Polaków, których InsightOut Lab i Volkswagen zapytali, jaki minimalny zasięg powinno mieć auto elektryczne, by było użyteczne na co dzień. Zakresy do 300 km wskazało aż 65% badanych. Co równie ciekawe, aż 28% wskazało zakresy do 100 km. Zasięgi przekraczające 400 km wskazał co czwarty respondent (25%).

Wpływ na stan wiedzy o samochodach elektrycznych wciąż mają stereotypy, które przylgnęły do aut na prąd kilka czy kilkanaście lat temu, kiedy samochody ładowane z gniazdka faktycznie oferowały niewielkie zasięgi za bardzo wygórowaną cenę...

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Co drugi Polak chciałby auto elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ

Co drugi Polak chciałby auto elektryczneCo drugi Polak chciałby auto elektryczneCo drugi Polak chciałby auto elektryczne

Zobacz także

Trzy dekady Volkswagena T4

Trzy dekady Volkswagena T4 2020-09-21

30 lat temu Volkswagen zmienił diametralnie swoją ofertę pojazdów dostawczych. Na rynek wkroczył wówczas wielbiony przez przedsiębiorców Volkswagen T4. We wrześniu 1990 roku - po wyprodukowaniu w sumie 6,7 mln egzemplarzy T1, T2 i T3 z silnikiem...
Skoda Enyaq iV - pierwszy elektryczny suv Skody

Skoda Enyaq iV - pierwszy elektryczny suv Skody 2020-09-01

Wiemy już, jak wygląda pierwszy model Grupy VW zbudowany w oparciu o platformę MEB. Enyaq iV to "przedskoczek" nowego Volkswagena ID.4.ENYAQ iV ma 4649 mm długości, 1879 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Rozstaw osi wynoszący 2765 mm i brak tunelu...
Skoda Enyaq iV na zdjęciach

Skoda Enyaq iV na zdjęciach 2020-08-26

1 września odbędzie się oficjalna premiera Skody Enyaq iV - pierwszego elektrycznego modelu marki. Odbędzie się ona podczas uroczystego spotkania w Pradze, jak i w formule online. Wydarzenie po raz pierwszy będzie transmitowane przy wykorzystaniu...
Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny

Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny 2020-08-26

Volkswagen wprowadza na polski rynek model ID.3. Samochód zbudowano na bazie modułowej platformy podłogowej MEB przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych. Początkowo auto oferowane będzie wyłącznie z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, który...
13 tys. elektryków w Polsce

13 tys. elektryków w Polsce 2020-08-25

Według danych z końca lipca 2020 roku., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 13 057 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku przybyło ich dokładnie 4 061 sztuk, czyli o 78 proc. więcej niż w...
Jaguar I-Pace po zmianach

Jaguar I-Pace po zmianach 2020-08-24

Jaguar poddał modernizacji swój pierwszy elektryczny model, czyli I-Pace.Jedną z największych nowości jest nowy system multimedialny, którego sercem jest 10-calowy ekran dotykowy. System oczywiście współpracuje z Android Auto i Apple CarPlay. W...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.