chceauto.pl
x
Co drugi Polak chciałby auto elektryczne

Co drugi Polak chciałby auto elektryczne

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-05-13 Opinie
Po Polsce jeździ dziś 6056 samochodów elektrycznych (dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – PSPA). W porównaniu z liczbą aut spalinowych to bardzo niewielki odsetek, choć udział samochodów na prąd rośnie. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen, to tempo prawdopodobnie mogłoby jeszcze wzrosnąć, gdyby nie często powtarzane stereotypy.

Analizując dane z badania można dojść do wniosku, że choć samochody elektryczne są w dużej mierze postrzegane stereotypowo, to jednak bardzo duży odsetek Polaków deklaruje chęć posiadania auta na prąd. Na pytanie „Czy chciałbyś mieć auto elektryczne?” 18% badanych odpowiada, że zdecydowanie tak, a 34%, że raczej tak, co daje łączny odsetek odpowiedzi pozytywnych na poziomie 52%. Co ciekawe i nie mniej istotne, wśród pozostałych 48% połowa to nie przeciwnicy samochodów elektrycznych, tylko respondenci niezdecydowani – 25% Polaków na pytanie, czy chcieliby mieć auto na prąd, odpowiedziało, że nie wie. Odsetek odpowiadających „zdecydowanie nie” lub „raczej nie” wynosi 23%.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Uzupełnieniem powyższych deklaracji mogą być deklaracje zakupowe Polaków, które zbadało PSPA. Z badania przeprowadzonego w 2019 roku wynika, że aż 28% respondentów deklaruje, iż bierze pod uwagę zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat.

InsightOut Lab wraz z Volkswagenem sprawdzili, co mogłoby stać na przeszkodzie w realizacji tych deklaracji. Jak się okazało, w dużej mierze mogą to być stereotypy i niewiedza, że wiele aut elektrycznych już dziś spełnia potrzeby, o których Polacy mówią w badaniu.

Respondenci zapytani o to, gdzie chcieliby ładować samochód elektryczny, gdyby go mieli, najczęściej wskazują na garaż (48%). Nieco rzadziej, choć również bardzo często, wskazywali na:

- miejsce parkingowe (43%)
- parking publiczny (39%)
- miejsce pracy („pod pracą” – 39%)
- galerie handlowe lub sklepy (38%).

Z danych PSPA wynika, że w Polsce jest 1114 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. Znajdują się one m.in. przy wybranych galeriach handlowych czy sklepach. Dostęp do prywatnego punktu ładowania (wolnego, ale w pełni wystarczającego, by na bieżąco ładować baterię) ma też właściciel garażu z zwykłą instalacją elektryczną.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
73% badanych Polaków jest zdania, że samochody elektryczne nie mogą być ładowane ze zwykłego gniazdka. Odpowiedzi „zdecydowanie tak” stanowiły 5% ogółu. Co ciekawe, odsetek tych, którzy twierdzili, że auta na prąd nie mogą być podłączane do domowych gniazdek, był tylko symbolicznie mniejszy wśród osób mieszkających w domach jednorodzinnych (74% wśród mieszkańców bloków do 71% wśród mieszkających w domach jednorodzinnych). Oznacza to, że prawie trzy czwarte osób, które mieszkają w domach, nie ma świadomości, że już dziś, nawet bez konieczności instalacji przyspieszającego proces ładowania wallboxa, mogłoby ładować samochód elektryczny w swoim domu.

Wiedza na temat wspomnianych wallboxów też nie jest powszechna. Aż 83% ankietowanych nie wie, co trzeba zrobić, by móc zamontować domową stację ładowania samochodów. Tylko 2% respondentów uważa, że jest bardzo dobrze zorientowana w tej kwestii.

W badaniu InsightOut Lab i Volkswagena poproszono respondentów o zaznaczenie, ile kilometrów dziennie (średnio) przejeżdżają samochodem. Ankieta nie zawierała żadnych widełek, tak by w najmniejszym stopniu nie zaburzać percepcji. Średnia z badania wyniosła 51,3 km, co pokrywa się z innymi badaniami tego typu i wskazuje na różnicę w postrzeganiu długości drogi a stanem faktycznym. Z badania GUS z 2018 roku wynika, że średni dzienny przebieg samochodów w Polsce to 37 km. Wynik ten dodatkowo zawyżany jest przez długie podróże (wakacje, długie weekendy, etc.). Mediana przebiegów według GUS wynosi 27 km dziennie. To pokazuje różnicę między percepcją a stanem faktycznym. Innymi słowy – jeździmy mniej, niż nam się wydaje. Wynika to pewnie z tego, że większość codziennych tras pokonujemy w korkach.

Z tezą, że samochody elektryczne mają za mały zasięg, zgadza się 76% respondentów. Poproszeni o wskazanie przedziału średniego zasięgu dzisiejszych samochodów elektrycznych najczęściej (22%) wskazują na 151-200 km. Przedział do 50 km i 51-100 km wskazało aż 23% respondentów. Na zasięg przekraczający 300 km wskazał tylko co piąty (21%). A jest to wartość oferowana dziś przez wiele samochodów elektrycznych. Volkswagen ID.3, który latem trafi na polski rynek, w wersji bazowej z najmniejszą baterią przejedzie 330 km. Wersja z największą baterią to już 550 km zasięgu. Tymczasem na zasięg przekraczający 500 km wskazuje tylko 3% Polaków.

Ciekawie na tym tle prezentują się deklaracje Polaków, których InsightOut Lab i Volkswagen zapytali, jaki minimalny zasięg powinno mieć auto elektryczne, by było użyteczne na co dzień. Zakresy do 300 km wskazało aż 65% badanych. Co równie ciekawe, aż 28% wskazało zakresy do 100 km. Zasięgi przekraczające 400 km wskazał co czwarty respondent (25%).

Wpływ na stan wiedzy o samochodach elektrycznych wciąż mają stereotypy, które przylgnęły do aut na prąd kilka czy kilkanaście lat temu, kiedy samochody ładowane z gniazdka faktycznie oferowały niewielkie zasięgi za bardzo wygórowaną cenę...

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Co drugi Polak chciałby auto elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ

Co drugi Polak chciałby auto elektryczneCo drugi Polak chciałby auto elektryczneCo drugi Polak chciałby auto elektryczne

Zobacz także

Tak wygląda Ford E-Transit

Tak wygląda Ford E-Transit 2020-11-12

Ford zaprezentował model E-Transit - w pełni elektryczną wersję najlepiej sprzedającego się vana na świecie.Dzięki pojemności użytkowej akumulatora wynoszącej 67 kWh, E-Transit oferuje zasięg jazdy do 350 km. To wystarczająco dużo, by sprostać...
BMW iX. Elektryczny SUV

BMW iX. Elektryczny SUV 2020-11-11

BMW zaprezentowało model iX. To duży, całkowicie elektryczny SUV, który pojawi się w salonach pod koniec 2021 roku.BMW iX to wersja produkcyjna pokazanego kilka lat temu konceptu o nazwie Vision iNext. Podobna jest stylizacja, a w aucie zachowano szereg...
Volkswagen ID.3 w testach Euro NCAP

Volkswagen ID.3 w testach Euro NCAP 2020-10-21

Pierwszy z nowej rodziny elektrycznych Volkswagenów zaliczył właśnie pełną turę testów zderzeniowych Euro NCAP. Wyniki auta można uznać za imponujące! Przyzwyczailiśmy się już, że duża część nowych samochód – podobnie jak ID.3 – może...
Volkswagen Taos. Tylko dla USA?

Volkswagen Taos. Tylko dla USA? 2020-10-14

W Ameryce zadebiutował właśnie całkiem nowy model Volkswagena – Taos. To komapaktowy suv mający za zadanie podbić serca klientów zza oceanu.Volkswagen Taos w cennikach zajmie miejsce poniżej modelu Tiguan. Oznacza to, że mamy do czynienia z...
Ambitne plany Volkswagena

Ambitne plany Volkswagena 2020-10-13

Elektromobilność to nie tylko nowe rozdanie w motoryzacyjnym świecie. To również zupełnie nowa jakość w dziedzinie rozsądnego gospodarowania zasobami planety i troski o środowisko. Najlepszym tego przykładem jest Grupa Volkswagen, która...
10 powodów, by kupić auto elektryczne

10 powodów, by kupić auto elektryczne 2020-10-12

Ostatnie lata w motoryzacji stoją pod znakiem elektrycznej rewolucji, na jej czele niewątpliwie stoi koncern Volkswagena, który systematycznie wprowadza do sprzedaży kolejne modele zasilane prądem. Już dziś gama aut elektrycznych koncernu obejmuje...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.