chceauto.pl
x
BMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnie

BMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnie

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2020-01-03
BMW i3 obchodzi właśnie szóste urodziny. Produkcja tego elektrycznego modelu rozpoczęła się w styczniu 2013 roku, a od wejścia na rynek jest najlepiej sprzedającym się „elektrykiem” w segmencie samochodów kompaktowych premium. Do tej pory na całym świecie sprzedał się w liczbie ponad 165 tys. egzemplarzy. I od samego początku z roku na rok sprzedaż stale rośnie.

BMW i3
BMW i3
Okazuje się, że elektrycznym BMW można pokonywać podobne dystanse, jak samochodami spalinowymi. Pokazują to relacje osób, które swoje BMW i3 nabyły już sześć lat temu, regularnie pokonują dłuższe dystanse i do tej pory przejechali ponad 200 tys. km.

BMW i3, dzięki napędowi elektrycznemu i niezwykłej stylizacji wcale się nie zestarzało. Nic więc dziwnego, że niemiecki producent zamierza rozwijać ten model i obecnie planuje przedłużenie jego produkcji do 2024 roku.

Użytkownicy podkreślają przede wszystkim niezawodność i trwałość, ekonomiczność i zasięg BMW i3, który jak najbardziej sprawdza się w codziennej eksploatacji. Czy to w upalnej RPA, czy w mroźnej północnej Szwecji – pierwszy w pełni elektryczny samochód BMW okazuje się być praktycznym i ekonomicznym środkiem transportu.

BMW i3
BMW i3
Kierowcy, którzy nabyli swoje BMW i3 krótko po rozpoczęciu sprzedaży, do dziś poddali zarówno samochód, jak i jego akumulator prawdziwym testom wytrzymałościowym.

„Koncepcja BMW i3 jest wyjątkowa”, ocenia Helmut Neumann z Niemiec. „Z zewnątrz wygląda tak nowocześnie, że ludzie wciąż się za nim oglądają.” Helmut Neumann kupił swoje BMW i3 (60 Ah) w roku 2014. „Oprócz niesamowitej radości z jazdy BMW i3 jest po prostu niezwykle ekonomicznym samochodem,” mówi. „Dotyczy to zarówno zużycia energii, jak i utrzymania pojazdu”. Przy średnim zużyciu, które w całym dotychczasowym okresie wyniosło około 13 kWh na 100 km, koszty energii są niezwykle niskie – i to nie tylko w porównaniu z samochodem z silnikiem spalinowym, ale również w zestawieniu z innymi pojazdami elektrycznymi. Przy kosztach energii wynoszących 30 eurocentów za kWh przejechanie 100 km kosztuje zaledwie 3,90 euro.

BMW i3
BMW i3
Analiza przeprowadzona przez niemiecki automobilklub ADAC wykazała, że za samochodem elektrycznym przemawiają zarówno aspekty ekologiczne, jak i ekonomiczne. W porównaniu wszystkich kosztów BMW i3 było o około 20 procent tańsze niż porównywalny pod względem wielkości i osiągów model BMW z napędem spalinowym. Oprócz niższych kosztów energii i wysokiego utrzymania wartości to zasługa również niższych wydatków eksploatacyjnych. Wymiana oleju czy uszkodzenia układu wydechowego są dla kierowcy BMW i3 reliktami przeszłości. Hamowanie odbywa się najczęściej za pośrednictwem rekuperacji. Helmut Neumann przejechał swoim BMW i3 na pierwszych klockach i tarczach hamulcowych ponad 277 tys. km!

Jest jednym z klientów, którzy wzięli udział w programie modernizacji i wymienili oryginalny akumulator 60 Ah swoich BMW i3 o pojemności brutto 22,6 kWh na akumulator 94 Ah o wyższej pojemności energetycznej wynoszącej 33 kWh. Nowy akumulator oferuje znacznie większe rezerwy energii. „Dzięki temu długie trasy są zdecydowanie wygodniejsze,” mówi Helmut Neumann.

BMW i3
BMW i3
Doświadczenia osób korzystających z BMW i3 od pierwszych lat produkcji pokazują również, że zasięg uzyskiwany na oryginalnym akumulatorze nawet przy dużych przebiegach zmniejsza się jedynie w nieznacznym stopniu. Do tej pory nie trzeba było wymieniać żadnego akumulatora w BMW i3 z powodu przedwczesnego zestarzenia się. Ponieważ po dotychczasowych szacowanych 100 tys. km potencjał akumulatora jest nadal daleki od wyczerpania, BMW wydłużyło teraz gwarancję na akumulatory w nowych BMW i3 sprzedawanych w Europie. Maksymalny przebieg w ośmioletnim okresie gwarancyjnym został zwiększony do 160 tys. km.

BMW opracowało także rozwiązania w zakresie wtórnego wykorzystania akumulatorów, które nie nadają się już do wymagających zastosowań w samochodach. Nawet po długim okresie eksploatacji w pojeździe mogą nadal służyć jako stacjonarne zasobniki energii. Akumulatory wysokonapięciowe pochodzące z pojazdów przedseryjnych oraz od klientów, którzy wzięli udział w programie modernizacji swojego BMW i3, są dziś wykorzystywane na przykład w zakładach BMW w Lipsku do magazynowania wyprodukowanej tam energii z turbin wiatrowych.

BMW i3
BMW i3
Realny zasięg BMW i3 waha się od 130 (60 Ah) do 180 km (94 Ah). Gabriele Forster z Austrii od razu znalazła właściwy rytm jazdy i ładowania. Swoim BMW i3 (60 Ah) dwa razy dziennie kursuje między domem a firmą. W południe i w nocy podłącza samochód do stacji Wallbox, dzięki czemu nawet z oryginalnym akumulatorem o maksymalnej pojemności 22,6 kWh może z pokonać dzienny dystans około 200 km.

Robert Cleary z USA pokonuje codziennie prawie 150 km. Tylko raz w drodze do domu zabrakło mu prądu – niecałe 50 m od podjazdu przed domem. Problem rozwiązał za pomocą... przedłużacza. Robert Cleary wziął udział w testach z BMW Active E i w związku z tym w 2014 r. otrzymał BMW i3 (60 Ah) w wersji „Electronaut” dla pionierów elektromobilności. Jego samochód wciąż jeszcze jest tematem wielu rozmów. Wraz z kolegami z firmy Cleary stworzył grupę promującą samochody elektryczne, która działa m.in. na rzecz tworzenia nowych publicznych stacji ładowania.

Również Shaun Maidment z RPA nie ma żadnych obaw związanych z zasięgiem. „Jeździłem już BMW i3 z Johannesburga do Kapsztadu. Trwało to trochę dłużej, ale dało się,” mówi. W normalne dni robocze pokonuje do 300 km, korzystając z postojów u klientów, aby doładować akumulator. W roku 2014 Shaun Maidment zdecydował się na BMW i3 (60 Ah) z Range Extenderem. Dziś jednak uważa napędzany benzyną „awaryjny generator” za zbędny. „Range Extender to w zasadzie tylko forma zabezpieczenia”. Przypomnijmy, że Range Extender to spalinowy silnik o pojemności 647 ccm i mocy 38 KM. Silnik ten nie napędza jednak kół, ale działa jak generator, ładując akumulator.

BMW i3
BMW i3
Najnowsza generacja akumulatorów BMW i3 (120 Ah), których pojemność energetyczna brutto wynosi teraz 42,2 kWh, pozwoliła zwiększyć zasięg z 285 do 310 km w cyklu testowym WLTP i do 260 km w codziennej eksploatacji. Stanowi to wzrost o około 50 procent w porównaniu z BMW i3 z akumulatorem pierwszej generacji.

Radość z jazdy, jaką daje BMW i3, ma również trwały efekt. Nawet po wielu latach jazdy z napędem elektrycznym klienci chwalą sobie spontaniczne oddawanie mocy silnika elektrycznego i wrażenie jazdy „na jednym pedale” wynikające z hamowania za pośrednictwem rekuperacji. „Testowałem już inne samochody elektryczne, w tym większe i szybsze,” mówi Rob van Roon z Holandii, „ale żaden nie był tak zwinny i praktyczny jak BMW i3”. Od końca 2013 roku Rob van Roon pokonał 276 tys. km, a od marca 2019 r. kolejne 25 tys. km nowym BMW i3 (120 Ah).

BMW i3
BMW i3
W nowym modelu wystarczy jedno ładowanie dziennie, które van Roon umie rozsądnie wykorzystać. „Ładowanie nie musi oznaczać czekania,” mówi; „wykorzystuję ten czas na załatwianie spraw lub rozmowy telefoniczne, które wymagają ode mnie pełnej uwagi”. Podczas dłuższych podróży odkrył zalety stacji szybkiego ładowania Ionity, które można znaleźć już w około 200 puntach obsługi podróżnych na europejskich drogach tranzytowych. „Tam, gdzie można coś zjeść, można też ładować,” mówi. Rob van Roon jeździł BMW i3 wraz z rodziną na Nordkap, do Algarve i na Sycylię.

Leif Carlsson ze Szwecji już w październiku 2013 r. miał pierwszą okazję do jazdy próbnej w Sztokholmie. „Po jednej przejażdżce wiedziałem: to samochód dla mnie. To była najfajniejsza jazda, jaką miałem okazję odbyć”. Do dziś codziennie jeździ BMW i3 (60 Ah) z Range Extenderem i po przejechaniu ponad 216 tys. km jest nadal zachwycony.

Na początku zarówno w domu, jak i w pracy do ładowania wystarczały mu zwykłe gniazdka elektryczne. W Szwecji nie brakuje ich nawet na parkingach wielopoziomowych, ponieważ z sieci elektrycznej zasilane jest często ogrzewanie postojowe w samochodach. Obecnie w jego miejscu pracy zainstalowano stacje szybkiego ładowania; coraz gęstsza jest też sieć publicznych stacji ładowania. Dlatego Carlsson rzadko korzysta z Range Extendera. Z kolei każdej zimy bardzo ceni sobie standardowe ogrzewanie postojowe w swoim BMW i3. „Funkcja programatora czasowego działa idealnie. W porze odjazdu wnętrze jest ogrzane, a szyby wolne od lodu i śniegu”.

Również João Gonçalvesa z Portugalii przekonała jazda próbna BMW i3 (60 Ah) zimą 2013 r. To była „miłość od pierwszego wejrzenia – połączona z wieloma korzyściami ekonomicznymi i ekologicznymi”. Od tego czasu cieszy się każdą jazdą „do pracy, w wolnym czasie i na urlop. Moim BMW i3 dojadę wszędzie”.

Dziennie pokonuje do 250 km, a w godzinach pracy, w biurze czy u klienta, zawsze jest możliwość doładowania akumulatora. Do przygotowań dłuższych podróży Gonçalves korzysta z systemu nawigacyjnego BMW i3. „System planuje moją trasę, uwzględniając stacje szybkiego ładowania po drodze, mam więc pewność, że dotrę do celu bez żadnych problemów”.

BMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnie - GALERIA ZDJĘĆ

BMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnieBMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnieBMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnieBMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnieBMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnieBMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnieBMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnieBMW i3 ma już sześć lat. A sprzedaż rośnie

Zobacz także

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback

Test: Cupra Born 58 kWh 231 KM – sportowy elektryczny hatchback 2024-03-22

Born to pierwszy elektryczny model marki Cupra, który na rynku zadebiutował w 2021 roku. Jest to naprawdę wyjątkowy samochód, bo przeciera szlaki w nowym segmencie – elektrycznych hot hatchy. To zbitek słów, który dla wielu osób już na początku...
Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie?

Test: Maxus e-Deliver 3 – elektromobilność w transporcie? 2024-03-02

[b]Maxus to chiński producent samochodów, który od niedawna stara się zaistnieć na europejskim rynku. O ile jego modele osobowe sprzedają się nie najlepiej, tak elektryczny e-Deliver 3 odniósł już pierwszy poważny sukces i między innymi został...
Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą

Test: Skoda Enyaq iV 80 Maxx – w starciu z zimą 2024-03-01

Skoda Enyaq iV zaprezentowana została w 2020 roku, będąc pierwszym i jak na razie jedynym elektrycznym modelem czeskiego producenta. To samochód wyjątkowy też z innego powodu – cenowo pozycjonuje się wyraźnie wyżej niż inne auta w gamie i jest...
Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie?

Test: Maxus Euniq 6 – gotowy do konkurowania w Europie? 2024-01-29

W ostatnim czasie w Europie lawinowo wzrasta liczba samochodowych marek z Chin, które planują zbudować tu swoją pozycję na rynku. Przykładem tego jest Maxus, który do Polski wszedł z całkiem rozbudowaną ofertą, nastawioną przede wszystkim na auta...
Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie

Test: Maxus T90 - pierwszy i jedyny elektryczny pick-up w Europie 2023-11-19

Maxus to chińska marka, która niedawno pojawiła się na polskim rynku. Póki co w swojej ofercie ma wyłącznie modele elektryczne, a zdecydowanie najbardziej wyjątkowym z nich jest T90 – to pierwszy i jak na razie jedyny elektryczny pick-up dostępny w...
Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną

Citroen e-C3. Elektryczna nowość z niską(?) ceną 2023-10-18

Citroen e-C3 to nowy niewielki samochód o napędzie elektrycznym, którego atutem ma być przystępna cena.Citroen e-C3 to miejski crossover zbudowany na bazie płyty podłogowej o nazwie Smart Car. Platforma została opracowana z myślą o rynkach...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS