chceauto.pl
x
Akumulator czy wodór Technologia przyszłości już teraz Co lepsze: akumulator czy wodór?
Audi SQ7 TDI. Nowość!

Audi SQ7 TDI. Nowość!

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2016-03-05 Opinie
Audi zaprezentowało model SQ7 TDI. Napędzany silnikiem o mocy 435 KM pojazd jest najmocniejszym dostępnym na rynku SUV-em z silnikiem Diesla.

Silnik 4.0 TDI przebudowano niemal od podstaw. Jednostka V8 ma dokładnie 3956 ccm pojemności skokowej. Dwie turbosprężarki załączają się selektywnie, ponieważ przy niższym i średnim obciążeniu spaliny dopływają tylko do jednej z nich. Druga turbina włącza się dopiero przy wyższych obciążeniach.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
Do jednak nie wszystko. W nowym Audi SQ7 TDI, po raz pierwszy na świecie w seryjnie produkowanym samochodzie, zamontowano elektrycznie napędzaną sprężarkę (EAV). Dodatkowa moc generowana przez EAV wspiera silnik 4.0 TDI podczas startu i przyspieszania przy niskich obciążeniach.

Dzięki mocy 435 KM i momencie obrotowym 900 Nm, dostępnym w przedziale od 1000 do 3250 obr./min., SQ7 TDI dysponuje rewelacyjnymi osiągmi. Od 0 do 100 km/h samochód przyśpiesza w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Wg. norm Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEFZ), samochód spala 7,4 litra paliwa na 100 kilometrów

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
Ponieważ EAV nie potrzebuje energii spalin do wytwarzania ciśnienia, sprężarka może rozpocząć pracę w dowolnym czasie, co rozwiązuje problem tradycyjnych słabości klasycznych turbosprężarek. Dzięki takiemu rozwiązaniu, „turbodziura” przeszła do historii. EAV w czasie krótszym niż 250 milisekund dostarcza silnikowi energii ładowania potrzebnej do dynamicznego generowania mocy.

Po raz pierwszy w Audi z silnikiem Diesla, zastosowano zamontowany po stronie zaworów wydechowych system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS). Po stronie zasysającej i po stronie wydechowej, na wałku rozrządu znajdują się po dwie krzywki przypadające na jeden zawór. Po stronie z zaworami ssącymi jedna krzywka w połączeniu z EAV wspiera ruszanie pojazdu z miejsca, a druga poprawia napełnienie cylindrów i tym samym moc przy wyższych obrotach.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
]System AVS po stronie z zaworami wydechowymi umożliwia załączanie drugiej turbosprężarki. System ładowania sekwencyjnego kontroluje obie turbosprężarki. Przy niskich obrotach silnika pracuje tylko jedna z nich, a przy wyższych obrotach i obciążeniach dodatkowo aktywuje się druga. W ten sposób kierowca korzysta z szybkiego generowania momentu obrotowego i z dynamicznych reakcji silnika w całym zakresie obrotów.

Spaliny z dwóch zaworów wydechowych są hermetycznie odseparowane, a każda z turbosprężarek ładowana jest z jednego zaworu. W dolnym zakresie obrotów jeden zawór w każdym cylindrze pozostaje zamknięty, na skutek czego cały strumień spalin zaopatruje aktywną turbosprężarkę. Gdy obciążenie i liczba obrotów rosną, AVS otwiera drugi zawór wydechowy i spaliny zaczynają płynąć do drugiej turbosprężarki. Podczas fazy biturbo silnik osiąga swą maksymalną moc. Praca AVS umożliwia szybką i precyzyjną aktywację drugiej turbiny.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
EAV o maksymalnej mocy 7 kW, zasilana jest z pokładowej instalacji elektrycznej o napięciu 48 V. Audi SQ7 TDI wykorzystuje instalację pokładową zwiększonej mocy do napędzania systemów wymagających wyższego napięcia: aktywnej elektromechanicznej stabilizacji przechyłu pojazdu (EAWS) i EAV. Dla zaspokojenia ich zwiększonych wymagań energetycznych, pod powierzchnią bagażnika zamontowano 48-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności nominalnej 470 watogodzin i maksymalnej mocy wyjściowej 13 kW.

Ten właśnie akumulator jest źródłem mocy instalacji pokładowej 48V. Konwerter prądu stałego łączy instalację 48V z instalacją 12V. Niezbędna energia przesyłana jest przez bardzo wydajny generator podwyższonej mocy o wydajności ponad 80 procent i mocy maksymalnej do 3 kW. To tzw. generator MOSFET (Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor – tranzystor polowy z izolowaną bramką), który zmniejsza straty energii elektrycznej i zwiększa wydajność. Tranzystory MOSFET zastępują używane dotychczas diody. Ponadto 48-woltowy akumulator wspiera w razie potrzeby instalację 12-woltową, co zmniejsza obciążenie 12-woltowego akumulatora ołowianego.

Zawory ssące silnika 4.0 TDI znajdują się po zewnętrznej stronie jednostki, a zawory wydechowe oraz obie turbosprężarki po stronie wewnętrznej, pomiędzy ustawionymi pod kątem 90 stopni rzędami cylindrów. Konstrukcja ta zapewnia krótkie drogi dolotowe gazów, co w efekcie daje spontaniczne reakcje silnika oraz krótką drogę do układu oczyszczania spalin. Układ wtryskowy Common Rail wytwarza ciśnienie wtrysku do 2500 barów. Ciśnienie zapłonu, w szerokim zakresie swojej charakterystyki, osiąga granicę 200 barów.

Tak działa układ napędowy Audi SQ7 TDI:



Silnik współpracuje z przekonstruowaną, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy.

Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, to elementy wyposażenia standardowego – na życzenie dostępne także w wersji sportowej.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
Krótko po wejściu modelu na rynek, dostępny będzie także opcjonalny układ hamulcowy z bardzo lekkimi tarczami ceramicznymi wzmacnianymi włóknem węglowym. Standardowo, nowy SUV Audi oferowany jest z 20-calowymi felgami i oponami w rozmiarze 285/45. Paleta felg opcjonalnych z programu quattro GmbH sięga jednak aż 22 cali.

Na życzenie Audi wyposaża SQ7 TDI w pakiet „Dynamiczna jazda”, w którego skład wchodzą trzy rozwiązania techniczne: sportowy mechanizm różnicowy, aktywna elektromechaniczna stabilizacja przechyłu pojazdu oraz napęd na cztery koła. W Audi SQ7 TDI zamontowano również ściśle zintegrowany z pojazdem układ kontroli zawieszenia (EFP). Jego zadaniem jest sterowanie pracą regulowanych amortyzatorów, sprężyn, sportowego mechanizmu różnicowego oraz dystrybucją sił kontrolujących przechył pojazdu w zakrętach. Dzięki powiązaniu wszystkich ważnych funkcji podwozia w jednym centralnym sterowniku, inżynierowie osiągnęli optymalny stopień komunikacji między nimi i wzajemnego dostosowania się poszczególnych funkcji. W ten sposób, niezależnie od sytuacji na drodze, samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
Nowym na rynku rozwiązaniem wśród samochodów tego typu jest elektromechaniczna, aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach. Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną rozdziela tu dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, dwie połowy są od siebie oddzielone, co wpływa na znaczny wzrost komfortu jazdy. Przy jeździe sportowej rury stabilizatora są połączone. Znacznie redukuje to ruchy przechyłowe, tzn. wychylanie się pojazdu na boki. Wspólnie z przekładnią, silniki elektryczne wytwarzają maksymalny moment 1200 Nm.

Tak działa system stabilizacji nadwozia Audi SQ7 TDI:



Takie rozwiązanie umożliwia osiągnięcie lepszego przyspieszenia poprzecznego, co pozwala na szybsze pokonanie zakrętu. Przedni i tylny stabilizator można regulować niezależnie od siebie. Aktywny rozkład momentu stabilizatorów między osią przednią, a tylną pozytywnie wpływa na zachowanie się samochodu podczas jazdy. Precyzja ruchów kierownicy i zwinność pojazdu znacznie się zwiększają.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
W porównaniu do konwencjonalnych stabilizatorów uruchamianych hydraulicznie, system Audi oparty na napięciu 48 V posiada o wiele więcej zalet. Daje więcej mocy, pracuje szybciej, jest bardziej efektywny, a poza tym uaktywnia się już przy niskich prędkościach. Ponieważ system elektromechanicznej stabilizacji wychylania się pojazdu nie wymaga użycia oleju, nie trzeba go konserwować i jest przyjazny środowisku.

Układ skrętnych kół tylnych pozwala na skręcanie nimi pod kątem maksymalnie pięciu stopni. To bardzo ułatwia parkowanie. Bezpośrednie przełożenie ruchów kierownicy na zachowanie kół przedniej osi Audi SQ7 TDI zwiększa dynamikę jazdy. Zależnie od sytuacji, koła tylne poruszają się w tym samym lub przeciwnym kierunku co koła przednie.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI dostępne jest w wersji pięcio- lub siedmiomiejscowej. Standardowo drugi rząd siedzeń ma oparcie dzielące się na trzy części. Każda z części składa się osobno. Opcjonalny trzeci rząd składa i rozkłada się elektrycznie.

Klient może zamówić fotele sportowe lub fotele sportowe plus. Przesuwane i składane siedzenia drugiego rzędu ułatwiają wsiadanie do opcjonalnego rzędu trzeciego. Elektrycznie zamykana i otwierana pokrywa bagażnika jest elementem wyposażenia seryjnego.

Opcjonalny kokpit wirtualny Audi virtual cockpit o przekątnej 12,3 cala. Rodzaj widoku, typ ekranu, wybierany jest za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Dodatkiem do systemu jest wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy.

Audi SQ7 TDI
Audi SQ7 TDI
Elementem opcjonalnej nawigacji MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI all-in-touch jest szklana powierzchnia dotykowa na konsoli tunelu środkowego, która na każde dotknięcie palca i wykonanie na niej określonej czynności odpowiada potwierdzeniem w postaci sygnału haptycznego.

MMI Navigation plus, opcjonalny, najwyższy stopień rozbudowy systemu infotainment w Audi SQ7 TDI, oparty jest na Modułowej Platformie Infotainment drugiej generacji. Dzięki zintegrowanemu modułowi transmisji danych LTE i dzięki punktowi dostępu do internetu hotspot, będącymi elementami pakietu Audi connect, pasażerowie mogą surfować po internecie korzystając ze swoich urządzeń mobilnych. Pakiet Audi connect daje też możliwość korzystania z bogatego folderu funkcji online.

W tył oparć przednich siedzeń można wpiąć dwa opcjonalne tablety Audi. Tablety umożliwiają pasażerom siedzącym z tyłu dostęp do systemu infotainment ze znakiem jakości premium. Zintegrowane media rozrywkowe czy nawigacja pobierana z systemu infotainment, to tylko wybrane elementy funkcjonalności tabletów Audi wyposażonych w system operacyjny Android.

W samochodzie zamontowano aż... dwadzieścia cztery systemy wsparcia kierowcy. Aż trudno uwierzyć, że po polskich drogach wciąż poruszają się samochody, których których kierowcy liczą tylko na siebie...

Audi SQ7 TDI na wideo:



Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Audi SQ7 TDI. Nowość! - GALERIA ZDJĘĆ

Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!Audi SQ7 TDI. Nowość!

Audi SQ7 TDI. Nowość! - FILMY

Audi SQ7 - napęd

2016-03-03Audi SQ7 - napęd

Audi SQ7. Układ minimalizowania przechyłów nadwozia

2016-03-03Audi SQ7. Układ minimalizowania przechyłów nadwozia

Audi SQ7 TDI

2016-03-03Audi SQ7 TDI

Zobacz także

Audi SQ7 po modernizacji

Audi SQ7 po modernizacji 2019-07-23

Pod koniec czerwca Audi zaprezentowało zmodernizowane Q7. Nie jest więc niespodzianką, że Niemcy pokazali właśnie SQ7 po analogicznej kuracji odmładzającej.To, co najważniejsze w tym modelu, nie uległo zmianie. Audi SQ7 nadal napędzane jest przez...
Audi SQ8 TDI. Mocniejszego diesla nie ma!

Audi SQ8 TDI. Mocniejszego diesla nie ma! 2019-07-03

Audi zaprezentowało model SQ8 TDI, czyli najmocniejszą wersję rodziny Q.Napędzająca Audi SQ8 TDI jednostka V8 biturboto to najmocniejszy silnik Diesla dostępny na europejskim rynku. Generuje on moc 435 KM i moment obrotowy 900 Nm dostępny w zakresie od...
Audi Q7 po modernizacji

Audi Q7 po modernizacji 2019-06-26

Audi Q7 przeszło gruntowną modernizację. Zmieniono stylistykę, pojawiły się również nowe rozwiązania techniczne. W przedniej części nadwozia dominuje duża, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe z sześcioma pionowymi listwami. Dwuczęściowe...
Audi S5 TDI. Diesel zastąpi benzynę!

Audi S5 TDI. Diesel zastąpi benzynę! 2019-04-19

Kilka dni temu Audi zaprezentowało modele S6 i S7 nowej generacji. Pewną niespodziankę stanowi fakt, że w Europie samochody te będą oferowano wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym - jednostką 3.0V6 TDI o mocy 349 KM. 450-konny silnik 2.9 TFSI jest...
Audi S6, S6 Avant i S7 nowej generacji

Audi S6, S6 Avant i S7 nowej generacji 2019-04-11

Audi poszerza gamę modeli A7 i A6 o usportowione wersje S7 i S6 (również Avant). Co ciekawe, w Europie modele te będą sprzedawane wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi. Audi S7, S6 i S6 Avant posiadają identyczny układ napędowy. Opiera się on na...
Wstrzymana sprzedaż Audi A6 i A7 3.0 TDI

Wstrzymana sprzedaż Audi A6 i A7 3.0 TDI 2018-05-12

Konsekwencje afery spalinowej będą się ciągnęły za markami należącymi do grupy Volkswagena jeszcze długo. Przypomnijmy, że afera rozpoczęła się, gdy Amerykanie odkryli, że w samochodach Volkswagena z silnikami 2.0 TDI zainstalowane było...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.