chceauto.pl
x
Audi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczne

Audi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczne

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2018-08-25 Opinie
Podczas Pebble Beach Automotive Week w Monterey w Kalifornii, Audi zorganizowało premierę nowego studium stylistycznego. Czysto elektrycznie napędzane Audi PB18 e-tron to radykalna wizja wydajnego samochodu sportowego przyszłości.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
]Już na pierwszy rzut oka widać pokrewieństwo Audi PB18 e-tron również z innym spektakularnym samochodem koncepcyjnym marki – Audi Aicon z roku 2017. Dotyczy to nie tylko charakterystycznych elementów wyglądu zewnętrznego, takich jak np. szyby boczne, których kąty skierowane są do wewnątrz, czy maksymalnie poszerzonych nadkoli. Oba pojazdy studyjne, z roku 2017 i z roku 2018, łączy także napęd elektryczny z akumulatorem półprzewodnikowym służącym do magazynowania energii.

Odróżnia je natomiast odmienna koncepcja użytkowania. Model Aicon stworzono jako w pełni autonomiczny, luksusowy pojazd przeznaczon do jazdy na długich dystansach. Natomiast PB18 e-tron konstruktorzy zaprojektowali jako wyczynową maszynę do jazdy po torze wyścigowym oraz po drogach publicznych.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Nazwa robocza projektu, używana w wewnętrznym obiegu koncernu z Ingolstadt, brzmiała początkowo „Level Zero“ – „Poziom Zero”. Nadano ją, by wyraźnie odróżnić ten model koncepcyjny od 3., 4. i 5. poziomu jazdy autonomicznej będących w centrum zainteresowań Audi. W Audi PB18 e-tron kierowca sam prowadzi pojazd, tylko on może przyspieszać i hamować. Na pokładzie nie ma żadnych złożonych systemów zdalnej jazdy i żadnych rozwiązań zwiększających co prawda komfort jazdy, ale jednocześnie podnoszących masę pojazdu.

Zamiast tego, siedzenie kierowcy i kokpit są połączone z wewnętrzną strukturą tzw. monocoque, którą można przesuwać. Podczas jazdy solo skorupę monocoque można umieścić pośrodku, podobnie jak w jednomiejscowych bolidach z miejscem monoposto. To doskonała pozycja podczas jazdy na torze wyścigowym. Przesuwanie monocoque jest możliwe dzięki temu, że układ kierowniczy i pedały działają elektrycznie, „by-wire”; mechaniczne połączenie tych elementów nie jest już konieczne.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Gdy monocoque kierowcy przesunięte jest na jeden z boków, do pozycji z której Audi PB18 e-tron można prowadzić jak konwencjonalny pojazd dopuszczony do ruchu drogowego, wtedy po drugiej stronie pojazdu zamontować można dodatkowy fotel, osadzony bardzo nisko i wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy wsiadaniu i wysiadaniu, kierowca również korzysta z dobrodziejstw przesuwanego monocoque. Łatwo dostępną pozycję do tego, uzyskać można przysuwając przy otwartych drzwiach całą skorupę maksymalnie do jednego z progów.

Audi PB18 e-tron skonstruowano wg. założeń klasycznej architektury samochodu sportowego z silnikiem umieszczonym centralnie i z kabiną wysuniętą ku przodowi. Punkt ciężkości pojazdu znajduje się za fotelami, ale przed tylną osią – wpływa to korzystnie na dynamikę jazdy. Pojęcie punktu ciężkości nie odnosi się tu jednak do konwencjonalnego układu silnik – skrzynia biegów, ale raczej do zestawu akumulatorów.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Dobór aluminium, karbonu i kompozytów multimateriałowych sprawia, że karoseria Audi PB18 e-tron ma niską masę własną. Łączna masa poniżej 1550 kg to również efekt zastosowania innowacyjnego i stosunkowo lekkiego akumulatora półprzewodnikowego.

PB18 e-tron ma długość 4,53 m, szerokość 2 m i wysokość zaledwie 1,15 m. Rozstaw osi wynosi 2,70 mm, a zwisy są krótkie. Patrząc na samochód z boku, w oczy rzuca się wyciągnięta mocno w tył i delikatnie opadająca linia dachu z masywnym słupkiem C. Wraz z dużym i prawie pionowo ustawionym oknem tylnym, forma ta przypomina koncepcję „shooting brake”, będącą syntezą coupé z tyłem typu kombi. Rezultatem jej zastosowania jest nie tylko jedyna w swoim rodzaju sylwetka, ale też znaczny zysk dla przestrzeni bagażowej (470 l), której często w samochodach sportowych jest zbyt mało.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Duże 22-calowe koła, ze swoimi ośmioma asymetrycznie zaprojektowanymi ramionami, przypominają wloty turbin samolotu. Ich rotacja oraz wloty i wyloty powietrza w nadkolach zapewniają doskonały jego dopływ do dużych, karbonowych tarczy hamulcowych.

Przód samochodu zdominowany jest przez dobrze znany kształt wyjątkowo szerokiego, poziomo przyciętego, sześciokątnego grilla osłony chłodnicy Singleframe. Przy przedniej krawędzi maski silnika, tuż nad górną krawędzią Singleframe, umieszczono logo marki. To charakterystyczna cecha sportowych modeli Audi. Duże wloty z prawej i lewej strony grilla doprowadzają powietrze potrzebne do chłodzenia hamulców i przedniego silnika elektrycznego. Szerokie i płaskie reflektory w cyfrowej technice Matrix z laserowymi światłami drogowymi, wykańczają kształt „twarzy” PB18 e-tron.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Laserowe światła drogowe o bardzo dalekim zasięgu to symbol transferu wiedzy i techniki ze sportów motorowych do samochodów codziennego użytku. Technika ta zadebiutowała w R18 – samochodzie wyścigowym startującym w Le Mans, gdzie przy prędkościach powyżej 300 km/h maksymalna widoczność drogi również w nocy, stanowi nieodłączną czynnik zwiększający bezpieczeństwo.

Styliści Audi wytyczyli nowe ścieżki, którymi powietrze opływa maskę silnika. Opadająca do przodu i do dołu maska, odgrywa rolę jakby mostu łączącego dwa mocno zarysowane błotniki, a jednocześnie jest deflektorem powietrza. To stylistyka dobrze znana z prototypów startujących w wyścigach.

Audi PB18 e-tron
Audi PB18 e-tron
Kształt taki zapewnia kierowcy jedyną w swoim rodzaju jakość widzenia, nie tylko na tor wyścigowy. Siedząc nisko i patrząc przez dużą przednią szybę, prowadzący spogląda na otwór wentylacyjny maski i dalej wprost na drogę, dzięki czemu idealnie może ocenić przebieg i kąt zakrętów. Dokładnie w polu widzenia kierowcy zamontowano przezroczystą powierzchnię zrobioną z diod organicznych OLED. Na powierzchni tej wyświetlić się może precyzyjnie wyrysowana linia przebiegu zakrętu. Dane do jej utworzenia pobierane są z nawigacji i z elektroniki pokładowej. W normalnym ruchu drogowym, w polu widzenia kierowcy – podobnie jak to ma miejsce w systemie head-up display – pojawiają się strzałki kierunkowe oraz inne symbole systemu nawigacji.

Dużych rozmiarów kokpit został zaprojektowany jako swobodnie programowalna jednostka. Można na nim wywoływać różne tryby i wygląd wyświetlacza – w zależności od potrzeby odpowiednie dla toru wyścigowego albo jazdy w normalnym ruchu drogowym.

Pojazd napędzany jest trzema mocnymi silnikami elektrycznymi. Jeden z nich umieszczono z przodu, dwa z tyłu. Tylne silniki zamontowane są pośrodku, pomiędzy zwrotnicami. Każdy z nich za pośrednictwem półosi napędza bezpośrednio jedno koło. Silniki przekazują na przednią oś moc do 150 kW, a na tylną – 350 kW. Oczywiście Audi PB18 e-tron to prawdziwe quattro.



Maksymalna moc łączna to 500 kW, w trybie tzw. boostingu kierowca chwilowo może uzyskać nawet do 570 kW mocy. Połączony moment obrotowy rzędu 830 Nm umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie dwie sekundy. Wartość ta w bardzo niewielkim stopniu różni się od wartości osiąganych przez ostatnią wersję prototypu LMP1.

W normalnym ruchu drogowym kierowca może ograniczyć prędkość na korzyść zwiększenia zasięgu. Na torze wyścigowym ograniczenie to można po prostu wyłączyć i dostosować się do aktualnych warunków.

Oprócz doskonałych osiągów, dużą uwagę przykłada się w tym modelu do wydajności. Podczas jazdy, Audi PB 18 e-tron odzyskuje duże ilości energii. Jeśli kierowca hamuje z umiarkowaną siłą, za spowolnienie pojazdu odpowiedzialne są wyłącznie silniki elektryczne. Dopiero przy gwałtownym hamowaniu włącza się układ hydrauliczny.

Koncepcja oddzielnych silników elektrycznych przy osi tylnej daje duże korzyści podczas sportowego prowadzenia. Układ zarządzania rozkładem momentu obrotowego Torque Control Manager współpracujące z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC i w zależności od potrzeb aktywnie rozdziela moment między kołami przedniej i tylnej osi. Aktywny rozkład momentu obrotowego zapewnia maksymalną dynamikę i stabilność jazdy.

Chłodzony cieczą akumulator półprzewodnikowy może wytworzyć energię o wartości 95 kWh. Pełne ładowanie daje zasięg ponad 500 km (wg cyklu testowego WLTP). Audi PB18 e-tron jest dostosowane do ładowania napięciem 800 V. W ten sposób akumulator można w pełni naładować w około 15 minut.

Audi PB18 e-tron można także naładować indukcyjnie, przy pomocy systemu bezprzewodowego ładowania Audi Wireless Charging (AWC). W tym celu na miejscu parkowania pojazdu umieszczana jest płyta ładująca ze zintegrowaną cewką, podłączana do prądu sieciowego. Zmienne pole tego elementu indukuje na odległość zmienne napięcie w cewce wtórnej zamontowanej w podłodze pojazdu.

Z przodu i z tyłu znajdziemy niezależne zawieszenia oparte o górne i dolne wahacze poprzeczne, a również, jak zazwyczaj montuje się w samochodach wyczynowych, konstrukcję „push-rod” na osi przedniej, a przy osi tylnej konstrukcję „pull-rod”. W obu przypadkach posiada ono adaptacyjne elektromagnetyczne amortyzatory systemu adaptive magnetic ride. Wzorcem dla tej konstrukcji było podwozie samochodu wyścigowego z Le Mans: Audi R18 e-tron quattro.

Koła mają średnicę 22 cali. Z przodu wyposażone są w opony w rozmiarze 275/35, a z tyłu w rozmiarze 315/30. Duże karbonowe tarcze hamulcowe o średnicy 19 cali, w połączeniu z hamulcem elektrycznym bezpiecznie wyhamowują Audi PB18 e-tron, także podczas zażartych zmagań na torze wyścigowym.

Audi PB18 e-tron to tylko wizja samochodu przyszłości, nie należy się spodziewać uruchomienia produkcji seryjnej.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Audi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczne - GALERIA ZDJĘĆ

Audi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczneAudi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczneAudi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczneAudi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczneAudi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczneAudi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczneAudi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczneAudi PB18 e-tron. Sportowe i elektryczne

Zobacz także

Skoda Enyaq iV - pierwszy elektryczny suv Skody

Skoda Enyaq iV - pierwszy elektryczny suv Skody 2020-09-01

Wiemy już, jak wygląda pierwszy model Grupy VW zbudowany w oparciu o platformę MEB. Enyaq iV to "przedskoczek" nowego Volkswagena ID.4.ENYAQ iV ma 4649 mm długości, 1879 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Rozstaw osi wynoszący 2765 mm i brak tunelu...
Skoda Enyaq iV na zdjęciach

Skoda Enyaq iV na zdjęciach 2020-08-26

1 września odbędzie się oficjalna premiera Skody Enyaq iV - pierwszego elektrycznego modelu marki. Odbędzie się ona podczas uroczystego spotkania w Pradze, jak i w formule online. Wydarzenie po raz pierwszy będzie transmitowane przy wykorzystaniu...
Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny

Volkswagen Id.3 już w Polsce. Ceny 2020-08-26

Volkswagen wprowadza na polski rynek model ID.3. Samochód zbudowano na bazie modułowej platformy podłogowej MEB przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych. Początkowo auto oferowane będzie wyłącznie z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, który...
13 tys. elektryków w Polsce

13 tys. elektryków w Polsce 2020-08-25

Według danych z końca lipca 2020 roku., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 13 057 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku przybyło ich dokładnie 4 061 sztuk, czyli o 78 proc. więcej niż w...
Jaguar I-Pace po zmianach

Jaguar I-Pace po zmianach 2020-08-24

Jaguar poddał modernizacji swój pierwszy elektryczny model, czyli I-Pace.Jedną z największych nowości jest nowy system multimedialny, którego sercem jest 10-calowy ekran dotykowy. System oczywiście współpracuje z Android Auto i Apple CarPlay. W...
Ruszyła produkcja Volkswagena ID.4

Ruszyła produkcja Volkswagena ID.4 2020-08-21

Powiększa się rodzina modeli ID. – właśnie rozpoczęła się seryjna produkcja ID.4, pierwszego SUV-a Volkswagena wyposażonego wyłącznie w elektryczny napęd. Z powodu pandemii uroczystość inauguracji odbyła się wirtualnie w internecie.Światowa...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.