chceauto.pl
x
Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2022-12-09
Toyota Yaris Cross swoją światową premierę miała w 2020 roku, a w kolejnym roku zadebiutowała na rynku europejskim. Spotkała się z ciepłym przyjęciem klientów i wyniki jej sprzedaży już od początku szybowały do góry w zawrotnym tempie. Zyskała także tytuł najlepszego samochodu miejskiego w międzynarodowym konkursie „World Car of the Year”. Jakie elementy przyczyniły się do takiego sukcesu? Czy to coś więcej niż standardowy Yaris z przemodelowanym nadwoziem? Sprawdzamy w naszym teście.

Design, który nie jest wtórny

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera
Krótkie spojrzenie wystarczy, by dostrzec liczny zbiór podobieństw pomiędzy Toyotą Yaris Cross i zwykłą Toyotą Yaris, z której testowany model się wywodzi. Oba samochody zbudowano w oparciu o bliźniaczą platformę, stąd rozstaw osi w obu przypadkach jest taki sam i mierzy 256 cm. Yaris Cross jest przy tym zauważalnie dłuższy (418 cm) i wyższy (156 cm) oraz odrobinę szerszy (176,5 cm). Zwiększono też prześwit i tutaj jego wysokość to 17,5 cm, co pozwoli bez większych obaw poruszać się polnymi drogami. Warto jednak pamiętać, że Yaris Cross nie posiada solidnych osłon podwozia, przez co, nawet z opcjonalnym napędem na wszystkie koła, zapuszczanie się w bardziej wymagający teren nie jest najlepszym pomysłem. Dodatkowe nakładki na zderzaki i progi, bogata paleta ciekawych kolorów nadwozia oraz dostępne pakiety stylistyczne stwarzają szerokie możliwości konfiguracji.

Dobrze zagospodarowane wnętrze

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera
Wnętrze wygląda ciekawie dzięki wstawkom w brązowym kolorze i wzorzystej tapicerce, co stanowi wyróżnik wersji Executive. Podniesione nadwozie przełożyło się na sporą przestrzeń w kabinie i nawet wysokie osoby nie będą skarżyć się na ilość miejsca nad głową. Przednie fotele regulowane są w szerokim zakresie, więc każdy powinien znaleźć dogodną dla siebie pozycję. Jakość dobranych materiałów jest adekwatna do reprezentowanego segmentu B, więc dominują tu twarde tworzywa sztuczne, które niestety łatwo zarysować. Przynajmniej spasowanie wszystkich elementów stoi na wysokim poziomie i w czasie jazdy po wertepach nic w środku nie trzeszczy.

W drugim rzędzie powodów do narzekania jest nieco więcej. Po pierwsze drzwi otwierają się pod niewielkim kątem, więc wsiadanie i wysiadanie nie jest zbyt wygodne. Jeszcze większym wyzwaniem będzie umieszczenie z tyłu dziecięcego fotelika. Po drugie brakuje podstawowych udogodnień dla pasażerów – na próżno szukać tu nawiewów klimatyzacji, złącz do ładowania, czy osobnego oświetlenia. Z zalet wymienić można stosunkowo dużą przestronność i rozkładany ze środkowego siedzenia podłokietnik z uchwytami na napoje. Na pochwałę zasługuje również pojemny bagażnik mieszczący 379 litrów.

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera
Do obsługi multimediów służy 8-calowy ekran dotykowy, a system operacyjny o nazwie „Touch 2” działa poprawnie, czasem tylko z lekkimi opóźnieniami. Dostęp do Android Auto i Apple CarPlay realizowany jest przewodowo i wtedy wykorzystujemy jedyne gniazdo USB w całym pojeździe. W wyższych pakietach wyposażenia oferowane jest nowsze oprogramowanie „Smart Connect”, gdzie połączenie z telefonem odbywa się bezprzewodowo. Zestaw wskaźników jest częściowo analogowy, ze sporym wyświetlaczem w części centralnej.

Udany napęd hybrydowy

Toyota niejednokrotnie udowodniła, że potrafi budować układy hybrydowe. Ten w Yaris Cross jest sprawdzonym połączeniem wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 1.5 litra z jednym motorem elektrycznym. Łącznie generowana moc to 116 KM, a napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni e-CVT. Katalogowe wartości nie są oszałamiające, bo osiągnięcie 100 km/h zajmuje 11,2 sekundy, natomiast przez większość czasu brak mocy nie jest dokuczliwy. Wpływ na to ma silnik elektryczny, który cechuje się szybko dostępnym pełnym momentem obrotowym i poprawia dynamikę przy początkowym nabieraniu prędkości. Dodajmy do tego skrzynię e-CVT, która zapewnia niemal idealnie płynną jazdę i szybko reaguje na sygnały wysyłane z pedału przyspieszenia. W efekcie Yaris Cross dynamicznie porusza się po mieście i nie zostaje w tyle, gdy trzeba ruszyć spod świateł.

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera
Potrzebę większej mocy odczujemy na autostradzie, gdzie samochód z oporem podchodzi do manewrów wyprzedzania. Przy wyższych prędkościach daje się we znaki także szum powietrza – wyciszenie kabiny pozostawia trochę do życzenia. Jednostka benzynowa posiada 3 cylindry i choć konstrukcje tego typu nie cieszą się ogólnie najlepszą opinią odnośnie kultury pracy, to w Toyocie Yaris Cross takie rozwiązanie sprawuje się bez zarzutów. Hałas i drgania pochodzące z silnika są sprawnie tłumione, a przekładnia e-CVT zaczyna być wyraźnie słyszalna dopiero przy gwałtownym przyspieszaniu.

Do wyboru są trzy tryby jazdy (ekonomiczny, standardowy oraz sportowy), zmieniające przede wszystkim poziom utrzymywanej prędkości obrotowej silnika. Jest jeszcze przycisk wymuszający jazdę całkowicie elektryczną, ale bateria o pojemności 0,76 kWh pozwoli przejechać w ten sposób kilkaset metrów. W większości sytuacji lepiej zdać się na system, który skutecznie zarządza całym układem napędowym bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy.

Zawieszenie jest sztywne i, mimo wysoko położonego środka ciężkości, samochód pozostaje przewidywalny na ostrych zakrętach oraz przy nagłych zmianach prędkości. Jednocześnie nie skutkuje to wcale uszczerbkiem na komforcie przy pokonywaniu nierówności. Amortyzatory posiadają całkiem spory skok, radzą sobie z dużymi wymuszeniami, zachowują zwartość i szybko stabilizują pojazd po najechaniu na przeszkodę. Układ kierowniczy pracuje z odczuwalnym luzem, ale w tej klasie można to wybaczyć. Promień skrętu wynoszący 5,3 metra sprawia, że manewrowanie staje się dziecinnie proste, chociaż trzeba zwracać uwagę na ograniczoną widoczność do tyłu.

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera
Zużycie paliwa

Napędów hybrydowych nie wybieramy zazwyczaj ze względu na osiągi, czy emocje płynące z prowadzenia. Często jest to wybór z rozsądku, uzasadniony ekonomiczną jazdą, tak jak w przypadku Yaris Cross. Spalanie w mieście waha się w granicach 5-6 l/100 km, przy jeździe ze stałą prędkością poza terenem zabudowanym spada do około 4,5 l/100 km, a na autostradzie wzrasta do 7,5 l/100 km. W oszczędnej jeździe pomaga tryb mocniejszej rekuperacji, który pozwala odzyskiwać więcej energii podczas hamowania. Przy takich wynikach aż tak nie przeszkadza zaledwie 36-litrowa pojemność zbiornika paliwa.

Oferta modelowa

Ceny Toyoty Yaris Cross rozpoczynają się od 90 900 zł za odmianę Active. W ramach standardowego wyposażenia otrzymujemy między innymi manualną klimatyzację, 7-calowy ekran dotykowy, 16-calowe felgi stalowe, elektrycznie sterowane przednie szyby, czy zestaw wielu systemów bezpieczeństwa. W ofercie jest w sumie 5 wersji, łącznie ze sportowo stylizowaną GR Sport, która, poza pakietem stylistycznym, wnosi inaczej zestrojone i obniżone zawieszenie. Przedstawiona w teście wersja Executive występuje wyłącznie z napędem hybrydowym i jej ceny rozpoczynają się od 126 900 zł. Po doposażeniu wartość testowanego przez nas egzemplarza przekroczyła 134 000 zł.

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera
Dostępny jest wybór napędu spalinowego lub hybrydowego. Napęd spalinowy składa się z silnika o pojemności 1.5 litra i mocy 125 KM. Połączony on może być z 6-biegową skrzynią manualną lub bezstopniową przekładnią automatyczną Multidrive S. Układ hybrydowy zawsze łączony jest z przekładnią e-CVT i zbudowany jest w oparciu o taki sam silnik 1.5 litra jak w wersji spalinowej. Można skonfigurować go z napędem na przód lub z napędem na wszystkie koła AWD-i, w którym dodatkowy silnik elektryczny napędza tylną oś.

Podsumowanie i nasza opinia

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera
Toyota Yaris Cross nie jest samochodem bez wad i zastrzeżenia można mieć głównie do słabego wyciszenia wnętrza oraz ograniczonego komfortu podróżowania w drugim rzędzie. Docenić warto z kolei względnie przestronną kabinę, spory bagażnik, niskie zużycie paliwa, przyzwoitą dynamikę i dopracowane zawieszenie. Yaris Cross oferuje znacznie więcej niż zwykły Yaris, ale wymaga też dopłaty około 15 000 złotych przy podobnym poziomie wyposażenia. Na tle konkurencji wyróżnia go opcjonalny napęd na obie osie, który w segmencie B jest prawdziwą rzadkością.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera - GALERIA ZDJĘĆ

Toyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestselleraToyota Yaris Cross - ewolucja miejskiego bestsellera

Zobacz także

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór 2024-04-15

Prezentacja pierwszej Hondy HR-V miała miejsce w 1997 roku, ale seryjna produkcja rozpoczęła się dwa lata później. Debiut tego modelu odbył się w czasach, w których wszelkiego rodzaju SUVy i crossovery dopiero zaczęły pojawiać się na rynku....
Jeśli nowa Toyota, to hybrydowa. Najlepiej Corolla

Jeśli nowa Toyota, to hybrydowa. Najlepiej Corolla 2024-01-18

W 2023 roku Toyota ustanowiła kolejny rekord sprzedaży hybryd – z salonów wyjechały 70 303 auta z tym napędem. Jest to wynik o prawie 20 000 aut lepszy niż rok wcześniej (+37%). Obecnie dla klientów Toyoty napęd hybrydowy jest najbardziej oczywistym...
Toyota Yaris Cross po modernizacji. Polskie ceny

Toyota Yaris Cross po modernizacji. Polskie ceny 2024-01-16

Toyota rozpoczęła zbieranie rezerwacji na zmodernizowanego Yarisa Cross, poznaliśmy też ceny tego modelu. Toyota Yaris Cross otrzymała nowy, mocniejszy napęd hybrydowy z elementami układu piątej generacji, który ma 130 KM mocy i 185 Nm momentu...
Toyota zdominowała polski rynek w 2023 roku

Toyota zdominowała polski rynek w 2023 roku 2024-01-08

Toyota zakończyła rekordowy rok 2023 z wynikiem 91 195 zarejestrowanych aut osobowych. To rezultat lepszy od wyniku z 2022 roku o 23 proc., a w tym samym czasie cały polski rynek samochodów osobowych powiększył się o 13%. Japońska marka, która od...
Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł

Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł 2024-01-02

Nowy Hyundai Kona zaprezentowany został w 2022 roku i względem swojego poprzednika zmienił się diametralnie. Teraz jest to samochód większy, wyposażony w bogatszy zestaw nowoczesnych technologii i systemów wspierających kierowcę. Hyundai jest...
Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu

Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu 2023-12-08

[b]Across to jeden z dwóch modeli w gamie Suzuki (obok Swace'a), który został przejęty niemal wprost od Toyoty. Jaki jest cel takich zabiegów? Chodzi przede wszystkim o to, by zmieścić się w restrykcyjnych normach emisji dwutlenku węgla – Suzuki nie...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS