Nissan Leaf to pierwszy elektryczny model japońskiego producenta, który debiutował w 2011 roku. Pionierowi nie udało się odnieść sukcesu, auto było drogie, miało niedużą baterię (najpierw 24, później 30 kWh) i symboliczny zasięg (około 130 km). Było jednak ważnym modelem z punktu widzenia przechodzenia na elektromobilność, dlatego Nissan, mimo potężnych kłopotów finansowych nigdy nie zakończył jego produkcji. Nawet teraz, gdy firma będzie musiała zwolnić 20 tys. osób, by przetrwać, Nissan wciąż wierzy, że modelem, który go uratuje będzie nowa generacja Leafa.
- Nowy Nissan Leaf. Bateria i zasięg
- Nowy Nissan Leaf. Napęd
- Nissan Leaf III. Nadwozie
- Nissan Leaf III. Wnętrze
- Nissan Leaf III. Ceny i premiera rynkowa
Nowy Nissan Leaf. Bateria i zasięg
Druga generacja debiutowała w 2017 roku, miała baterię o pojemności 40 kWh (w 2019 roku pojawiła się odmiana z baterią o pojemności 62 kWh) i ten samochód sprzedawał się już dobrze. Do końca 2020 sprzedano pół miliona egzemplarzy obu generacji, a do dziś - ponad 700 tys.

Nissan Leaf
Zaprezentowany właśnie Nissan Leaf III generacji to wciąż pojazd kompaktowy. Tym razem samochód otrzymał baterię o pojemność 52 lub 75 kWh netto. Większą baterię można ładować prądem o mocy do 150 kW, mniejszą - do 100 kW. Ładowanie z 20 do 80 proc. w obu przypadkach powinno trwać około pół godziny.
Natomiast bardzo wolne jest ładowanie prądem AC, auto przyjmie moc zaledwie 3,6 kW.
Producent zapewnia, że większa bateria przy prędkości 130 km/h pozwoli na przejechanie 330 km, co by oznaczało zużycie energii na poziomie mniejszym niż 20 kWh/100 co będzie raczej trudne do osiągnięcia (przykładowo Skoda Enyaq przy tej prędkości i temp. zew. wynoszącej optymalne 20 stopni Celsjusza zużywa około 21-22 kWh/100 km). W przypadku mniejszej baterii zasięg przy 130 km/h ma wynosić 220 km.

Nissan Leaf
Nowy Nissan Leaf. Napęd
Nissan Leaf z baterią 52 kWh będzie napędzany przez silnik generujący 177 KM i 345 Nm, dzięki czemu ma rozpędzać się do 100 km/h w 8,6 s. Z kolei auto z cięższą baterią o pojemności 75 kWh, ma silnik generujący 218 KM i 355 Nm, co pozwala na sprint do 100 km/h w 7,6 s.
Prędkość maksymalna w obu przypadkach jest ograniczona do 160 km/g, głównym celem tego zabiegu jest ochrona baterii przed uszkodzeniem.

Nissan Leaf
Nissan Leaf III. Nadwozie
Nowy Nissan Leaf ma 435 cm długości, 181 cm szerokości i 155 cm wysokości, jest więc kompaktowym crossoverem. Rozstaw osi mierzy 269 cm, a masa własna wynosi w zależności od baterii 1789 lub 1937 kg. Samochód będzie osadzony na 18- lub 19-calowych kołach.
Nissan Leaf III. Wnętrze
Wnętrze nowego Nissana Leaf nie stanowi zaskoczenia. Jak w wielu innych modelach nowych samochodów zastosowano dwa ekrany ukryte za jedną wspólną taflą szkła. Imponować mogą jedynie ich rozmiary - oba mierzą po 14,3 cala przekątnej. Przycisków fizycznych jest niewiele, nie znajdziemy tunelu środkowego. Szklany dach ma regulowaną przeźroczystość, wobec czego nie ma rolety.

Nissan Leaf
Pojemność bagażnika Nissana Leaf III generacji wynosi 437 litrów, pod maską nie znajdziemy frunka, czyli schowka np. na kable.
Nissan Leaf III. Ceny i premiera rynkowa
Nissan Leaf III generacjie będzie produkowany w zakładach Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Zamówienia na ten model będzie można składać od jesienie 2025 roku, a pierwsze dostawy do salonów zaplanowano na wiosnę 2026 roku.
Ceny nie są jeszcze znane, tatomiast poprzednia generacja, której produkcja zakończyła się w 2024 roku, kosztowała w Polsce od 155 tys. zł.