chceauto.pl
x
Napędy 4x4 - podstawowe rodzaje

Napędy 4x4 - podstawowe rodzaje

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-10-23
W autach z napędem na jedną oś moment ze skrzyni biegów przenoszony jest dalej na koła tylko za pośrednictwem przekładni głównej. Problemy zaczynają się w momencie, gdy należy przekazać napęd na więcej niż jedną oś. Aby tego dokonać, stosuje się skrzynie rozdzielcze. Samochody terenowe potrzebują nie tylko napędu na wszystkie koła. W celu lepszego wykorzystania momentu obrotowego silnika oraz polepszenia właściwości jezdnych w terenie w skrzyni rozdzielczej znajduje się również dodatkowa przekładnia redukcyjna - tzw. reduktor.

Podział układów napędowych ze względu na rozdział momentu:

- dołączany ręcznie (2x4/4x4) – umożliwia ręczne dołączanie przedniego napędu. To klasyczne terenowo-użytkowe rozwiązanie, niezawodne i doceniane przez off-roaderów
- stały, symetryczny (4WD) – posiada trzy mechanizmy różnicowe;
- stały, aktywny (DCCD, xDrive, ACD, ATS) – posiada regulowane mechanicznie bądź elektronicznie mechanizmy różnicowe
- stały, z aktywną blokadą (Quadra-Trac Active 4WD, Quadra-Drive Active 4WD, Terrain Response) – posiada układ umożliwiający precyzyjniejszy rozdział momentu na osie,a nawet na poszczególne koła
- okresowo dołączany (TOD, Quadra-Trac, Quadra-Drive, VCU, Haldex, Select 4WDrive) – napęd na wszystkie koła jest automatycznie włączany w zależności od wielu czynników: warunków drogowych, ustawienia napędu i danych z silnika.

Oznaczenia wyboru trybu pracy napędów w samochodach terenowych:

2H – napęd tylko na tylne koła (bądz przednie, w zależności od auta), przełożenie drogowe (High)
4H – napęd na cztery koła, przełożenie drogowe
N – położenie neutralne
4L – napęd na cztery koła i przełożenie terenowe (Low - tzw. reduktor).

Przełożenie terenowe pozwala zwielokrotnić siłę napędową na kołach (kosztem szybkości jazdy), co się przydaje w trudnych warunkach terenowych. Zaletami tego typu reduktorów jest ich prosta, trwała konstrukcja oraz duża wytrzymałość mechaniczna.
Wersją rozwojową tego rodzaju reduktorów są modele, w których zastosowano centralny mechanizm różnicowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe stało się uzyskanie stałego napędu na cztery koła, a w celu zapewnienia odpowiednich właściwości jezdnych możliwe jest blokowanie tego mechanizmu.

Ze względu na ograniczone zastosowania off-roadowe większości współczesnych pojazdów producenci preferują rozwiązania automatycznego dostarczenia momentu obrotowego do kół drugiej z osi. Znanym rozwiązaniem jest sprzęgło wiskotyczne, czasami zwane też sprzęgłem lepkościowym.



Zobacz także

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej?

Volkswagen Tayron | Powiększony Tiguan czy coś więcej? 2025-11-11

VW Tayron trafił do Polski na początku 2025 roku i w gamie niemieckiego producenta zastępuje Tiguana Allspace. Jednak osobna nazwa modelu pojawiła się tu nie przez przypadek - czy to tylko marketingowe zagranie, czy może jednak Tayron może być...
Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy

Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy 2025-10-26

Debiut Forda Kugi odbył się w 2008 roku i model ten okazał się strzałem w dziesiątkę - szybko zyskał popularność i stanął do zaciętej rywalizacji w prężnie rozwijającym się wtedy segmencie C-SUV. Aktualnie w salonach obecna jest trzecia...
Range Rover Velar P400 | Nieracjonalnie fantastyczny

Range Rover Velar P400 | Nieracjonalnie fantastyczny 2025-08-27

Range Rover Velar zadebiutował w 2017 roku i stanowi ciekawe uzupełnienie gamy modelowej Land Rovera. W linii Range Rovera plasuje się pomiędzy mniejszym modelem Evoque oraz większym Sport. Velar konkuruje w przepełnionym po brzegi segmencie, a mimo to...
Ford Bronco Outer Banks | Próba ucywilizowania terenówki

Ford Bronco Outer Banks | Próba ucywilizowania terenówki 2025-08-06

Ford Bronco zadebiutował w 1965 roku i jego obecność na rynku trwała nieprzerwanie do roku 1996. Auto zdobyło serca Amerykanów, którzy poszukiwali stosunkowo niewielkiej terenówki, mającej jednocześnie wiele cech wspólnych z amerykańskimi SUVami....
KGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” marki

KGM Actyon Wild | Pierwszy model “nowej” marki 2025-07-05

Droga SsangYonga w historii motoryzacji bynajmniej nie była usłana różami. Producent zmagał się z kilkoma poważnymi kryzysami, które niemal nie doprowadziły do całkowitego upadku marki. Ostatnio problemy pojawiły się całkiem niedawno, bo w 2020...
Jaecoo 7 Offroad | Prawdziwy SUV, którego na rynku brakuje

Jaecoo 7 Offroad | Prawdziwy SUV, którego na rynku brakuje 2025-06-28

Jaecoo 7 został zaprezentowany w Polsce we wrześniu 2024 roku, więc to wciąż nowość na naszym rynku i nadal rzadkość na ulicach. Jaecoo wywodzi się z koncernu Chery - tego samego, w którego skład wchodzi marka Omoda. I o ile Omoda 5 ma być raczej...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS