chceauto.pl
x
Napędy 4x4 - podstawowe rodzaje

Napędy 4x4 - podstawowe rodzaje

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-10-23 Opinie
W autach z napędem na jedną oś moment ze skrzyni biegów przenoszony jest dalej na koła tylko za pośrednictwem przekładni głównej. Problemy zaczynają się w momencie, gdy należy przekazać napęd na więcej niż jedną oś. Aby tego dokonać, stosuje się skrzynie rozdzielcze. Samochody terenowe potrzebują nie tylko napędu na wszystkie koła. W celu lepszego wykorzystania momentu obrotowego silnika oraz polepszenia właściwości jezdnych w terenie w skrzyni rozdzielczej znajduje się również dodatkowa przekładnia redukcyjna - tzw. reduktor.

Podział układów napędowych ze względu na rozdział momentu:

- dołączany ręcznie (2x4/4x4) – umożliwia ręczne dołączanie przedniego napędu. To klasyczne terenowo-użytkowe rozwiązanie, niezawodne i doceniane przez off-roaderów
- stały, symetryczny (4WD) – posiada trzy mechanizmy różnicowe;
- stały, aktywny (DCCD, xDrive, ACD, ATS) – posiada regulowane mechanicznie bądź elektronicznie mechanizmy różnicowe
- stały, z aktywną blokadą (Quadra-Trac Active 4WD, Quadra-Drive Active 4WD, Terrain Response) – posiada układ umożliwiający precyzyjniejszy rozdział momentu na osie,a nawet na poszczególne koła
- okresowo dołączany (TOD, Quadra-Trac, Quadra-Drive, VCU, Haldex, Select 4WDrive) – napęd na wszystkie koła jest automatycznie włączany w zależności od wielu czynników: warunków drogowych, ustawienia napędu i danych z silnika.

Oznaczenia wyboru trybu pracy napędów w samochodach terenowych:

2H – napęd tylko na tylne koła (bądz przednie, w zależności od auta), przełożenie drogowe (High)
4H – napęd na cztery koła, przełożenie drogowe
N – położenie neutralne
4L – napęd na cztery koła i przełożenie terenowe (Low - tzw. reduktor).

Przełożenie terenowe pozwala zwielokrotnić siłę napędową na kołach (kosztem szybkości jazdy), co się przydaje w trudnych warunkach terenowych. Zaletami tego typu reduktorów jest ich prosta, trwała konstrukcja oraz duża wytrzymałość mechaniczna.
Wersją rozwojową tego rodzaju reduktorów są modele, w których zastosowano centralny mechanizm różnicowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe stało się uzyskanie stałego napędu na cztery koła, a w celu zapewnienia odpowiednich właściwości jezdnych możliwe jest blokowanie tego mechanizmu.

Ze względu na ograniczone zastosowania off-roadowe większości współczesnych pojazdów producenci preferują rozwiązania automatycznego dostarczenia momentu obrotowego do kół drugiej z osi. Znanym rozwiązaniem jest sprzęgło wiskotyczne, czasami zwane też sprzęgłem lepkościowym.



Opinie i komentarze na temat artykułu

Zobacz także

Land Rover Discovery V - czy to jeszcze „prawdziwy Land Rover”?

Land Rover Discovery V - czy to jeszcze „prawdziwy Land Rover”? 2022-11-04

Land Rover Discovery przez lata stopniowo ewoluował, będąc na początku rasowym autem terenowym, później dołożono do tego luksusowe i bogato wyposażone wnętrze, a teraz stał się… No właśnie, czym? Piąta generacja „Disco” nie posiada już...
Ford Bronco z unikalnym zawieszeniem

Ford Bronco z unikalnym zawieszeniem 2021-12-13

Choć Ford Bronco nie pojawi się w Europie, samochód ten wzbudza emocje wśród wszystkich miłośników jazdy terenowej. Zapewne znajdą oni sposób, aby stać się właścicielami tego nietuzinkowego samochodu. Co w nim jest innowacyjnego? Unikalne...
Milion Skód z 4x4

Milion Skód z 4x4 2020-03-27

Czesi dostarczyli już nabywcom mln pojazdów z napędem na obie osie. Napędy 4x4 z portfolio Volkswagena wykorzystywane są przez czeskiego producenta od 1999 roku. Pierwszą nowoczesną Skodą z tego typu wyposażeiem była Octavia Combi 4x4. Od...
Napędy 4x4 - Haldex

Napędy 4x4 - Haldex 2015-10-23

W celu umożliwienia kontrolowania momentu zadziałania sprzęgła oraz polepszenia jego właściwości przenoszenia momentu szwedzka firma Haldex opracowała daleko idącą modyfikację sprzęgła wiskotycznego. Oprócz właściwości oleju silikonowego...
Napędy 4x4: sprzęgło wiskotyczne

Napędy 4x4: sprzęgło wiskotyczne 2015-10-23

Zasada działania wykorzystuje charakterystyczną cechę oleju silikonowego, polegającą na zmianie lepkości w zależności od temperatury i ciśnienia. W walcowatej obudowie umieszczone są dwa pakiety płytek stalowych: jeden zaopatrzony w nacięcia...
30 lat BMW AWD

30 lat BMW AWD 2015-10-26

30 lat temu BMW zaprezentowało pierwszy samochód z napędem na cztery koła. Dziś co trzecie sprzedawane BMW wyposażone jest napęd typu xDrive, a w ofercie znajduje się 12 różnych modeli z napędem wszystkich kół. Łącząc je z silnikami i...