Jakie auta najchętniej kupują Polacy? Ile pieniędzy przeznaczamy na zakup samochodu, czy jaki jest jego średni wiek?
Odpowiedzi na takie pytanie daje ciekawy raport opracowany przez Carvago.com. To największa w Europie platforma sprzedaży samochodów używanych online. Z jej danych wynika, że najlepiej sprzedającym się w Polsce modelem samochodu jest aktualnie Ford Fiesta, rocznik 2009, z manualną skrzynią biegów i średnim przebiegiem 140 tys. km, kosztujący średnio nieco ponad 16 tys. zł.
Dalej na podium znalazły się kolejno: Opel Corsa i Peugeot 308. Polacy najchętniej wybierają auta z manualną skrzynią biegów (72 proc.), napędem 4x2 (85 proc.) i silnikiem w benzynie (48 proc.) lub w dieslu (44 proc.). Porównując wybór nadwozia, prym wiodą auta kompaktowe (32 proc.), oraz SUV/offroad (20 proc.). W starciu kombi vs. sedan częściej wygrywa rodzinne kombi (55 proc.).
Spieszymy wyjaśnić, że Carvago codziennie analizuje dane o 7 milionach używanych aut w całej Europie. Dane dotyczące sprzedaży pochodzą od ponad 85 tysięcy dealerów i sprzedawców samochodów z 17 krajów UE. W Polsce firma ma łącznie ponad 4 tysiące partnerów w postaci dealerów/komisów samochodowych i mniejszych sprzedawców aut, którzy dostarczają platformie dane dotyczące sprzedaży pojazdów. Jakich?
![Ford Fiesta rocznik 2009](https://img.chceauto.pl/arts/4934/najpopularniejsze-auta-uzywane-w-polsce-ile-kosztuja-i-jaki-maja-przebieg-38492_v3.webp)
Ford Fiesta rocznik 2009
Np. takich, że 19 proc. konsumentów decyduje się na zakup auta do 30 tys. zł, natomiast jedynie 10 proc. klientów wybiera modele używane z wyższej półki cenowej – w przedziale od 90 do 135 tys. zł. Podobny trend znajduje odzwierciedlenie w rocznikach samochodów. Prym wśród sprzedaży aut używanych w Polsce nadal wiodą te tańsze modele, mające powyżej 10 lat (65 proc.). W zestawieniu pojawiają się też młodsze, 4 lub 6 letnie auta, stanowią one jednak 35 proc. wszystkich wymienionych modeli.
Wybierając markę samochodu, jesteśmy od lat konsekwentni – w TOP3 – w skali rocznej - znajdują niezmiennie: Opel Astra, Ford Focus i Skoda Octavia. Wciąż jednym z ważniejszych parametrów pozostaje przebieg. Niechętnie patrzymy na auta, które mają więcej niż 150 tys. “na liczniku”.
Popyt na auta używane w dalszym ciągu rośnie, jest już pewne, że sam rynek “używek” nie odczuł skutków pandemii. Co więcej, ograniczenia i strach przed podróżowaniem komunikacją zbiorową sprawiły, że zmieniły się preferencje w zakresie wyboru środków transportu. Chętniej i częściej podróżujemy własnymi samochodami, rzadziej jest to komunikacja publiczna. Warto wspomnieć, że udział aut używanych sprowadzonych do Polski w pierwszym kwartale br. wyniósł 63 proc. i był większy o 10 tys. sztuk niż w tym samym okresie w roku 2020. Wzrost popytu na rynku aut używanych doprowadził do nieoczekiwanego wzrostu ich cen.