chceauto.pl
x
Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2012-09-06 Opinie
Chcąc, nie chcąc jesteśmy świadkami znaczących zmian, jakie dokonują się w świecie motoryzacji.

Wyraźne zarysowały się dwie tendencje, które obrali producenci, których celem jest maksymalne obniżenie zużycia paliwa - oczywiście w cyklu pomiarowym, bo to on decyduje o przypisanej emisji spalin, a w konsekwencji wyskości nałożonych w większości europejskich krajów podatków.

Pierwsza droga to tzw. downsizing, czyli zastępowanie większych silników mniejszymi, ale wspomaganymi turbosprężarką. Dochodzi do takich paradoksów, jak montowanie trzycylindrowych silników o pojemności 1.0 w samochodach segmentu D (nowe Mondeo). Aż strach pomyśleć, jaki będzie poziom awaryjności tych rozwiązań. Pierwsze doświadczenia z silnikami TSI od Volkswagena wskazują, że różowo raczej nie będzie... Szczególnie jeśli komuś przyjdzie do głowy, by kupić taki samochód używany, np. 5-letni. A tak przecież jest na ogół w Polsce.

Druga metoda obniżania pomiarowej emisji spalin to napędy hybrydowe. Zwykle rozwiązuje się to tak, że główną rolę pełni klasyczny silnik spalinowy (najczęściej benzynowy), niewielka jednostka elektryczna pełni rolę wspomagającą, a baterie wystarczają do tego, by w trybie elektrycznym przejechać maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów. Czyli typowy bajer...

Mitsubishi Outlander PHEV - rozwiązania techniczne
Mitsubishi Outlander PHEV - rozwiązania techniczne
Praktyka pokazuje, że hybrydy rzeczywiście mogą palić mniej, ale wyłącznie w mieście, gdzie często się hamuje (a w tym momencie baterie są ładowane) i pod warunkiem delikatnej jazdy. Szybko pokonywana trasa może za to zaowocować wyższym spalaniem niż w przypadku klasycznego silnika spalinowego! To jednak nie praktyka jest ważna, ale wynik w cyklu pomiarowym...

Dlatego też Mitsubishi, które jakoś nie zdecydowało się na downsizing, za to ma w ofercie elektrycznego i-MiEV-a, wybrało drogę hybrydową. W związku z tym na salonie paryskim zadebiutuje nowy Outlander PHEV.

Rolę głównej jednostki napędowej tego modelu pełni benzynowy silnik 2.0 MIVEC, który współpracuje z dwoma jednostkami elektrycznymi o mocy 60 kW każdy. Moc silników spalinowego i elektrycznych jest więc podobna, ale pojemność baterii wynosi tylko 12 kWh (przykładowo w nowym hybrydowym Mondeo ma to być 35 kWh), co zapewnia zasięg w trybie elektrycznym na poziomie 55 km (w sprzyjających warunkach). Później konieczne jest ładowanie, które w przypadku standardowego gniazdka trwa 4,5 h lub przełączenie na silnik spalinowy. Litowo-jonowy akumulator jest również doładowywany podczas hamowania.

Mitsubishi Outlander PHEV - napęd
Mitsubishi Outlander PHEV - napęd
Poza trybem elektrycznym układ napędowy Outlandera może pracować w dwóch trybach. W trybie szeregowym silnik spalinowy działa jak generator, który produkuje prąd ładujący akumulator. System przełącza się w ten tryb, gdy poziom naładowania akumulatora spada poniżej pewnego ustalonego poziomu i gdy podczas jazdy wymagana jest większa moc samochodu, np. podczas wyprzedzania innego pojazdu lub podczas jazdy pod górę. Z kolei w trybie jazdy hybrydowym równoległym, silnik benzynowy zapewnia większość mocy potrzebnej do napędu samochodu i jest wspierany przez silniki elektryczne. System przełącza się w ten tryb podczas jazdy z dużą prędkością, gdy silnik elektryczny pracuje z maksymalną wydajnością.

Całkowity zasięg samochodu wynosi 880 kg.

W Outlanderze PHEV zastosowano system dwusilnikowego napędu na cztery koła o nazwie Twin Motor 4WD. Silniki elektryczne umieszczono z przodu i z tyłu, napędzają one odpowiednio przednie i tylne koła. Odbywa się to bez wału napędowego i innych elementów, które składają się na tradycyjne systemy mechaniczne. System Twin Motor 4WD został zintegrowany systemem kontroli dynamiki pojazdu S-AWC (Super All Wheel Control).

Mitsubishi Outlander PHEV zadebiutuje na salonie w Paryżu. Model ten trafi na początek do salonów japońskich, co nastąpi na początku przyszłego roku. Natomiast sprzedaż samochodów o napędzie klasycznym rozpocznie się w Europie jesienią.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Mitsubishi Outlander PHEV - GALERIA ZDJĘĆ

Mitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEV

Zobacz także

Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność?

Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność? 2023-12-01

Hyundai Tucson obecnej (czwartej) generacji zaprezentowany został w 2020 roku i praktycznie od zaraz zaczął odnosić sprzedażowe sukcesy. Model ten regularnie pojawia się w czołówkach rankingów popularności kompaktowych SUVów, a w 2022 roku był...
Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych

Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych 2023-10-16

W motoryzacji często bywa tak, że wszelkie trendy i kierunki rozwoju wyznaczane są przez klasę premium, której następnie cała reszta stara się dorównać. Przykładem tego są chociażby SUVy w stylu coupe, które wypromowane zostały początkowo przez...
Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód

Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód 2023-08-05

Nowe Suzuki S-Cross obecne jest na rynku od 2021 roku i to odświeżona wersja modelu SX4 S-Cross. Z nazwy zniknął dopisek SX4, ale to bynajmniej nie koniec zmian – wraz z tym przeprojektowano nadwozie i dodano nowe konfiguracje napędowe. Sprawdziliśmy,...
TEST: Suzuki Swace - udany efekt porozumienia dwóch marek

TEST: Suzuki Swace - udany efekt porozumienia dwóch marek 2023-05-02

Suzuki Swace zadebiutował w 2020 roku i jest efektem współpracy między Toyotą a Suzuki. Swace to w każdym calu bliźniacza do Toyoty Corolli konstrukcja, co dostrzec można gołym okiem już przy pierwszym kontakcie. Jednym z głównych powodów...
Test: Lexus UX 250h F Sport - istotny, choć prawie niezauważalny lifting

Test: Lexus UX 250h F Sport - istotny, choć prawie niezauważalny lifting 2023-04-25

Lexus UX to przedstawiciel miejskich crossoverów, który na rynku obecny jest od 2019 roku. W tym czasie zyskał mocną pozycję w rankingach sprzedaży, stając się najczęściej kupowanym Lexusem w Europie. W 2022 roku Lexus UX przeszedł lifting, który...
Lamborghini Revuelto. Hybryda o mocy 1015 KM

Lamborghini Revuelto. Hybryda o mocy 1015 KM 2023-03-30

Po 12 latach od debiutu, pod koniec 2022 roku Lamborghini zakończyło produkcję Aventadora. Model ten zostanie zastąpiony przez Revuelto, samochód, który jest hybrydą typu plug-in.Nie ma jednak powodu, by toczyć krokodyle łzy. Co najważniejsze, za...