chceauto.pl
x

Jeep Cherokee

Oceny użytkowników3.3702/5. Głosy: 289
Ocena: 3.37/5
Głosy: 289.

Lata produkcji

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021

Jeep Cherokee XJ (1994-2000)

Jeep Cherokee XJ wszedł do produkcji w 1984 roku. Opracowany przy współpracy z firmą Renault przetrwał w ofercie aż 13 lat. W 1997 roku zmodernizowano nieco wygląd oraz wnętrze, w tej postaci XJ wytwarzany był aż do 2001 roku.

Niemałych rozmiarów nadwozie sugeruje, że w środku przestrzeni jest pod dostatkiem. To złudzenie. W rzeczywiści narzekać można na ilość miejsca na nogi. Sztywne mosty i rozbudowane mechanizmy zawieszenia wymusiły stosunkowo wysokie poprowadzenie podłogi, na czym mocno ucierpiała kubatura wnętrza. Niezbyt zadowoleni będą też pasażerowie tylnej kanapy.

Nie można za to narzekać na wyposażenie. Klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, czy skórzana tapicerka to w tym aucie raczej standard niż coś nadzwyczajnego.

Najpopularniejszym silnikiem jest wolnossący benzynowy R6 o pojemności czterech litrów i mocy 190 KM. Oprócz czterolitrowej "benzyny" w ogłoszeniach łatwo też trafić na jednostki wysokoprężne. Wsławiły się one jednak stosunkowo dużą awaryjnością (zwłaszcza 2,5 TD produkcji VM - cieknące głowice - w silniku są ich aż cztery - po jednej na każdy cylinder - i urywające się dźwigienki zaworowe) i bardzo kiepskimi osiągami (silnik Renault 2,1 l. rozwija 90 KM). W tym przypadku zdecydowanie lepiej zainwestować jest w instalację gazową niż diesla.

Większość dostępnych na rynku egzemplarzy posiada reduktor i blokadę mechanizmu różnicowego oraz automatyczną skrzynię biegów, która cieszy się dobrą opinią. Niestety znalezienie godnego uwagi egzemplarza będzie trudne. Sporo aut jest mocno "zajeżdżonych", mają powyginane mosty na zwrotnicach, lub np. założone resory od... Lublina (warto sprawdzić czy na osi są takie same, fabryczne lubią pękać).

Do absolutnego standardu należą wycieki z simmeringu na łączeniu silnika i skrzyni biegów, luzy w tylnym moście (denerwujące odgłosy przy ruszaniu), czy korozja progów w ich tylnej części. Słabą stroną są też usterkowe bębnowe hamulce tylnej osi oraz „ręczny”, którego naprawa pochłonąć może nawet 1000 zł. Stosunkowo częste awarie trapią też pompy wody, i krzyżaki (półosi i wału napędowego).

Jeep Cherokee KJ (2001-2008)

Jeep Cherokee generacji KJ zadebiutował w 2002 roku (Cherokee KJ to europejskie oznaczenie, w USA model ten nazwano Liberty). Samochód zrywał z kanciastą stylizacją poprzednika, przód z okrągłymi reflektorami stylizowany był na legendarnego Willysa. Co ważne, Cherokee KJ to mimo niewielkich rozmiarów (długość to tylko 443 cm) wciąż prawdziwy samochód terenowy, a nie kompaktowy SUV, który nadaje się do różnych rzeczy, ale na pewno nie do jazdy terenowej.

Co jednak ciekawe, Cherokee KJ nie jest również samochodem spartańskim, który zniechęca do jazdy po asfaltach. Przeciwnie, model ten posiada samonośne nadwozie i niezależne przednie zawieszenie, które zapewnia nieporównywalnie większy komfort niż sztywny most. Stereotyp mówi, że cechy te (samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie) wykluczają dany pojazd z grona prawdziwych samochodów terenowych. A jednak Cherokee KJ broni się dużą dzielnością w terenie, którą zawdzięcza wytrzymałemu i sprawnemu układowi napędowemu oraz kompaktowym wymiarom (krótkie zwisy, dobre kąty).

Jeep Cherokee KJ oferowany był z dwoma rodzajami układu napędowego. Pierwszy z nich nosi nazwę Command-Trac. W normalnych warunkach samochód posiada wyłącznie napęd tylnej osi, a w razie potrzeby kierowca może specjalną dźwignią przełączyć układ z trybu 2HI do 4HI i otrzyma napęd 4x4 ze zblokowanym rozdziałem momentu obrotowego. To oznacza, że jeździć tak można tylko w terenie i po śliskich, luźnych nawierzchniach (wykluczona jest jazda po suchym asfalcie). Jakby to było za mało, kierowca ma do swojej dyspozycji jeszcze reduktor (4LO), który przydaje się w cięższym terenie.

W samochodach z układem napędowym Selec-Trac do dyspozycji jest jeszcze tryb 4WD Full-Time. Dla odmiany on umożliwia jazdę z napędem wszystkich kół po suchej i przyczepnej nawierzchni, przy czym rozkład momentu wynosi niemal równo po 50 procent. Jednak centralny dyferencjał jest otwarty, co oznacza, że w razie poślizgu "cała para pójdzie w gwizdek", czyli moment obrotowy w większości trafi na ślizgające się koła.

Nie wszyscy wiedzą, że Cherokee KJ był oferowany również w odmianie tylnonapędowej. Wersja taka nie była popularna, a sprzedawano ją wyłącznie w Ameryce. Co oczywiście nie oznacza, że takie samochody nie trafiły później, w ramach prywatnego importu, do Europy.

Jeep Cherokee KJ napędzany jest silnikami benzynowymi oraz długo wyczekiwanymi przez europejskich fanów marki jednostkami wysokoprężnymi. Gamę otwiera rzędowy silnik benzynowy o pojemności 2.4 l, który może być niezłym wyborem, łączy bowiem bezawaryjność ze względnie niskimi kosztami eksploatacji. Niestety, na rynku wtórnym to rzadka oferta.

Drugi silnik benzynowy to już jednostka V6 o pojemności 3.7 l. Koszty serwisu są oczywiście wyższe (dwie głowice), ale przede wszystkim zniechęcać może wysokie zużycie paliwa. Pewnym rozwiązaniem jest montaż instalacji LPG, oczywiście pod warunkiem, że godzimy się na rezygnację z bagażnika, który jest na tyle niewielki, że butla zajmie go niemal w całości.

W tej sytuacji naturalnym wyborem zdają się być diesle. W Cherokee KJ montowano wyposażone we wtrysk Common-Rail jednostki o pojemności 2.5 l, a od 2004 roku - 2.8 l. Obie pochodzą od włoskiej firmy VM... Uciekacie już? Niesłusznie. O ile starsze silnik VM, które montowano m.in. we wcześniej generacji Cherokee czy Voyagerach, słusznie uznawane były za wynalazki (np. każdy cylinder miał... osobną głowicę), które nigdy nie są w pełni sprawne, o tyle jednostki montowane w Cherokee KJ odbudowały nadszarpniętą reputację. W zasadzie jedyne usterki, które mogą się pojawić, to zużycie eksploatacyjne koła dwumasowego i turbosprężarki.

Silniki benzynowe, jak to w samochodach amerykańskich, parowane były z automatycznymi skrzyniami biegów. Natomiast diesle dostępne były zarówno z manualnymi przekładniami (5 lub 6 biegów) lub skrzynią automatyczną (silnik 2.5 miał cztery biegi, 2.8 - pięć).

Jeep Cherokee KJ uznać można za samochód stosunkowo bezawaryjny. W polskich warunkach problematyczny okazać się może dostęp do części zamiennych, które są bardzo drogie (dobrze jest mieć znajomego w USA, tam ceny oryginalnych części są bardzo przystępne). W starszych egzemplarzach mogą rdzewieć dolne krawędzie drzwi (szczególnie jeśli ukryte są pod plastikowymi osłonami). O ile mamy możliwość wyboru skrzyni biegów - lepiej wybrać manualną, która jest nieco bardziej trwała od automatycznej.

Warto również poszukać samochodu w wersji europejskiej, z reguły były one lepiej wyposażone niż amerykańskie. Wzmożonej uwagi wymaga natomiast zakup samochodu z gazem - warto sprawdzić ogólny stopień wyeksploatowania, szczególnie jednostki napędowej.

Jeep Cherokee KJ produkowany były - wyłącznie w zakładach amerykańskich - do 2008 roku, kiedy zastąpił go Cherokee generacji KK.

Jeep Cherokee KK (2008-2011)

Jeep Cherokee KK debiutował w 2007 roku na salonie w Nowym Jorku. Podobnie jak poprzednia generacja (KJ) samochód sprzedawano jako Libety w USA i jako Cherokee w Europie. Model ten zrywał ze stylistyką wcześniejszej generacji, nawiązując raczej do starszego Cherokee XJ.

Produkcja Jeepa Cherokee KK została zakończona w sierpniu 2012 roku, przy czym nie zaprezentowano następcy.

Na nowy model fani Jeepa musieli poczekać do początku 2013 roku. Dopiero wtedy zaprezentowano pierwsze zdjęcia Cherokee nowej generacji. Debiut tego samochodu miał miejsce na salonie w Nowym Jorku. Nowy model wzbudził duże kontrowersje zrywającą z tradycją stylistyką.

Jeep Cherokee KL (2014-2018)

Jeepa Cherokee typoszeregu KL zbudowano na płycie podłogowej Dodge'a Dart. Z kolei ten pojazd powstaje na zmodyfikowanej płycie Alfy Romeo Giulietta. Jeep podkreśla, że dzięki nowej płycie Cherokee jest nawet o 181 kg lżejszy od poprzednika (w USA sprzedawanego jako Liberty, w Europie - Cherokee). Płyta ta umożliwiła również zastosowanie w pełni niezależnego zawieszenia obu osi (z przodu typu McPherson, z tyłu typu Multilink), co oznacza znacznie lepsze prowadzenie na nawierzchni utwardzonej. Nowość w Cherokee stanowi automatyczna skrzynia biegów o... dziewięciu przełożeniach. Stosowana jest ona w samochodach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o mocy 170 KM.

Nowa generacja Cherokee jest też pierwszą w Europie, która dostępną również z napędem tylko jednej osi (wcześniejsze generacje również posiadały wersje z napędem 4x2, ale sprzedawano je wyłącznie za oceanem). Samochód w takiej konfiguracji występuje wyłącznie w bazowej wersji wyposażeniowej, z manualną przekładnią i z silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM. Pozostałe wersje Jeepa Cherokee posiadają napęd na wszystkie koła, przy czym są stosowane aż trzy różne rodzaje napędu 4x4.

Jeep Active Drive I to najprostszy typ oparty o centralny dyferencjał typu torsen, który automatycznie przekazuje moment obrotowy na koła o większej przyczepności. Kierowca nie ma żadnych możliwości ingerencji w pracę tego typu napędu. Jeep Active Drive I dostępny jest ze wszystkimi wersjami silnikowymi, wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.

Bardziej zaawansowane rozwiązanie to Jeep Active Drive II. To układ z dwoma dyferencjałami, który daje kierowcy możliwość wyboru jednego z kilku trybów pracy, system ten posiada również reduktor. Ten typ stosowany może być wyłącznie z wysokoprężnym silnikiem o mocy 170 KM.

Ostatni typ napędu to Jeep Active Drive II Lock, który jest tak naprawdę systemem Jeep Active Drive II wzbogaconym o blokadę tylnego dyferencjału. Układ ten znajdziemy wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażeniowej, w samochodach z silnikiem benzynowym.

Dwa ostatnie typy napędu współpracują z udoskonalonym systemem kontroli trakcji Selec-Terrain, przy pomocy którego kierowca może wybrać jeden z kilku rodzajów nawierzchni, po której porusza się pojazd (dostępne tryby to: Auto, Snow, Sport, Sand/Mud i Rock).

Wiosną 2018 roku w Nowym Jorku, a w połowie roku w Europie pokazano wersję po liftingu.

Lifting dość mocno wpłynął na wygląd Jeepa Cherokee, szczególnie jest to widoczne w przedniej części nadwozia, gdzie zniknęły charakterystyczne wąskie reflektory. Z tyłu również zmieniono kształt świateł zespolonych, ale ta modyfikacja nie jest aż tak widoczna.

Największą nowością we wnętrzu jest całkowicie nowy system infotainment, który wcześniej pojawił się w Jeepie Compass. Posiada on m.in. wsparcie dla systemów Android Auto i Apple CarPlay, zaś sterowanie nim odbywa się za pomocą dotykowego ekranu o przekątnej 7 lub 8,4 cala.

Przy okazji liftingu zmodernizowano również gamę silnikową.

Przykładowe samochody

Jeep Cherokee

Jeep Cherokee V FL 2.2 MJD 195 KM

2018, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: automat
cena: 139 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszenia
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee V 3.2 V6 272 KM

2014, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: automat
cena: 86 000,00 zł
DostępnośćWybór ogłoszeń jest przeciętny, ale można znaleźć dobrą ofertęOceny3.38/5. Głosy: 52
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee IV 2.8 CRD 177 KM

2010, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: automat
cena: 52 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny3.08/5. Głosy: 25
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee III FL 2.8 CRD 163 KM

2008, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: automat
cena: 30 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny3.67/5. Głosy: 3
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee III 3.7 210 KM

2001, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: automat
cena: 14 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny4.00/5. Głosy: 5
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee II 2.5i 121 KM

1994, SUV
napęd: 4x4
skrzynia: ręczna
cena: 8 000,00 zł
DostępnośćOd czasu do czasu można trafić na ogłoszeniaOceny3.59/5. Głosy: 17

Zobacz także

Fiaty, Jeepy i Alfy Romeo w wyprzedaży

Fiaty, Jeepy i Alfy Romeo w wyprzedaży 2019-11-20

Fiat Chrysler Automobiles rozpoczął wyprzedaż rocznika 2019. Akcja obejmuje wszystkie marki samochodów osobowych należące do Grupy: Alfa Romeo, Fiat, Jeep oraz Abarth i jest skierowana zarówno do osób prywatnych, jak i przedsiębiorców.Obniżki cen...
Cztery auta w Euro NCAP. Tylko dwa na piątkę!

Cztery auta w Euro NCAP. Tylko dwa na piątkę! 2019-10-10

Euro NCAP podzieliło się wynikami kolejnych testów zderzeniowych. Tym razem z serią przeprowadzonych w kontrolowanych warunkach zderzeń zmierzyły się nowe BMW 1 i 3, Peugeot 208 oraz – odświeżony jeszcze w zeszłym roku – Jeep Cherokee....
Jeep Renegade, Compass i Cherokee w wersji S

Jeep Renegade, Compass i Cherokee w wersji S 2019-05-21

Jeep Renegade SSamochód bazuje na topowej wersji wyposażenia Limited. Renegade S ma czarny dach i akcenty Granite Crystal umieszczone na atrapie chłodnicy i znaczkach („4x4", „Jeep", „Renegade" i „S"). Wygląd dopełniają relingi i 19-calowee...
Jeep Cherokee po liftingu

Jeep Cherokee po liftingu 2018-09-06

Wiemy już niemal wszystko o Jeepie Cherokee po liftingu. Przypomnijmy, że samochód ten pokazano po raz pierwszy w styczniu tego roku na salonie w Detroit, była to jednak odmiana amerykańska. Teraz poznaliśmy wersję europejską.Stylistycznych różnic...
Szereg nowych modeli i ekspansja Jeepa

Szereg nowych modeli i ekspansja Jeepa 2018-06-07

Na specjalnym spotkaniu z inwestorami, które odbyło się we włoskim Balocco prezes grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne zdradził plany należących do koncernu marek na najbliższe kilka lat.Najważniejszą obecnie marką w portfolio FCA...
Jeep Cherokee po zmianach

Jeep Cherokee po zmianach 2017-12-21

W połowie stycznia przyszłego roku na salonie w Detroit zadebiutuje odświeżony Jeep Cherokee. My już dzisiaj możemy zaprezentować zdjęcia tego samochodu.Jeep Cherokee obecnej generacji (KL) zadebiutował na salonie w Nowym Jorku w 2013 roku i od razu...
Chińczycy przejmą Jeepa?

Chińczycy przejmą Jeepa? 2017-08-21

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie – Jeep – może wkrótce zmienić właściciela. Chęć nabycia amerykańskiej legendy wrazili właśnie Chińczycy!Jeep, który – przynajmniej w USA – nie ma ostatnio dobrej prasy (głośne wpadki...
Consumer Reports 2015

Consumer Reports 2015 2015-10-22

Amerykanie opublikowali ranking najgorszych nowych pojazdów oferowanych na loklanym rynku. Duża część z nich dostępna jest również w Europie...Wyniki badania Consumer Reports 2015 powstały w oparciu o dane zebrane wśród właścicieli 740 tys. aut,...
Rekordowa sprzedaż Jeepa

Rekordowa sprzedaż Jeepa 2015-01-11

W 2014 roku sprzedaż Jeepa przekroczyła milion samochodów, bijąc tym samym, trzeci raz z rzędu, wszystkie swoje dotychczasowe rekordy. Sumą 1 017 019 sprzedanych aut, Jeep o 39% pobił swój wcześniejszy rekord wynoszący 731 565 sztuk.W Stanach...
Jeździmy nowym Jeepem Cherokee

Jeździmy nowym Jeepem Cherokee 2014-04-11

Dokładnie 10 maja w polskich salonach Jeepa zadebiutuje najnowsze wcielenie modelu Cherokee. Mieliśmy okazję gruntownie sprawdzić samochód w słynnym włoskim kompleksie testowym w miejscowości Balocco. Jak wrażenia? W stosunku do poprzednich generacji...
Nowy Jeep Cherokee w Polsce. Ceny

Nowy Jeep Cherokee w Polsce. Ceny 2014-03-29

Niemal równy rok po premierze Jeep wprowadza na polski rynek nową generację Cherokee. Ile trzeba będzie zapłacić za nowego amerykańsko-włoskiego SUV-a?Nowego Jeepa Cherokee zbudowano na płycie podłogowej Dodge'a Dart. Z kolei ten pojazd powstaje...
Jeep Cherokee wjeżdża do Europy!

Jeep Cherokee wjeżdża do Europy! 2014-02-03

Na marcowym salonie genewskim Jeep oficjalnie zaprezentuje europejską wersję nowego Cherokee. Czego spodziewać się można po aucie, które - jak do tej pory - zasłynęło głównie ekstrawagancją stylistyką? Samochód zbudowano w oparciu o modułową...
Rekordowa sprzedaż Jeepa

Rekordowa sprzedaż Jeepa 2014-01-07

Amerykański (a właściwie już włoski) Jeep drugi rok z rzędu zanotował rekordową sprzedaż. O ile w roku 2012 na całym świecie nabywców znalazło 701 626 sztuk Jeepów, o tyle zeszły rok zamknął się wynikiem 731 565 sprzedanych samochodów. To...
Najważniejsze auta roku 2014

Najważniejsze auta roku 2014 2014-01-02

Miniony rok obfitował w premiery nowych pojazdów. Czy w obecnym producenci również zasypią nas nowościami? Jakich motoryzacyjnych premier możemy spodziewać się w nadchodzących dwunastu miesiącach?Ten rok na pewno będzie bardzo interesujący z...
Crashtesty bez niespodzianek...

Crashtesty bez niespodzianek... 2013-10-23

EuroNCAP sprawdziła poziom bezpieczeństwa kolejnych czterech pojazdów, które debiutowały ostatnio na rynkach Starego Kontynentu. Wszystko wskazuje na to, że wytwórcy aut przywykli już do nowych sposobów oceny stosowanych przez tę organizację....
Oto najlepsze samochody na świecie!

Oto najlepsze samochody na świecie! 2013-09-26

Jury konkursu Światowy Samochód Roku opublikowało listę aut, które pretendują do tego prestiżowego tytułu...Samochody kandydujące w głównym konkursie na „Światowy Samochód Roku 2014” muszą się znaleźć w otwartej sprzedaży najpóźniej do...
Nowy Jeep Cherokee. Komu się podoba?

Nowy Jeep Cherokee. Komu się podoba? 2013-03-28

Przez lata Jeep zyskał miano marki konserwatywnej i przywiązanej do tradycji. Stąd stała obecność charakterystycznego, siedmiożebrowego grilla, stąd kolejne modele, które cechowała raczej prosta stylizacja, stanowiąca ewolucję poprzednika. Nic...
Całkiem nowy Jeep Cherokee

Całkiem nowy Jeep Cherokee 2013-02-25

Na marcowym salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku zadebiutuje nowy Jeep Cherokee.Wbrew pozorom, fani amerykańskiej marki, nie mają się jednak z czego cieszyć. Pierwsze oficjalne zdjęcia samochodu pozwalają sądzić, że model nie powtórzy sprzedażowego...
Jeep Cherokee KJ. Szukasz terenówki?

Jeep Cherokee KJ. Szukasz terenówki? 2012-11-25

Jeep Cherokee generacji KJ zadebiutował w 2002 roku (Cherokee KJ to europejskie oznaczenie, w USA model ten nazwano Liberty). Samochód zrywał z kanciastą stylizacją poprzednika, przód z okrągłymi reflektorami stylizowany był na legendarnego Willysa....
Takiego Jeepa jeszcze nie było!

Takiego Jeepa jeszcze nie było! 2012-08-11

W zeszłym roku amerykański Jeep świętował swoje siedemdziesiąte urodziny. Firma uczciła to premierą zmodernizowanego modelu Compass, odświeżono również legendarnego Wranglera. Nie sposób jednak nie zauważyć, że facelifting Compassa i...
Będzie nowy Jeep dla Europejczyków

Będzie nowy Jeep dla Europejczyków 2012-06-17

W zeszłym roku z europejskich salonów Jeepa wyjechało dokładnie 23,745 pojazdów. Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) amerykańska marka zanotowała najwyższy – aż 62-procentowy - wzrost sprzedaży na Starym...
Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut?

Dramat Fiata. Nie chcemy tanich aut? 2012-01-27

Wygląda na to, że kryzys ekonomiczny szerokim łukiem omija tych, zarabiających zdecydowanie powyżej przeciętnej. Coraz mniej zamożna staje się za to tzw. „klasa średnia”. Dowody? Weźmy na przykład wyniki sprzedaży koncernu Fiat. Duży wzrost...
Jeep ma już 70 lat!

Jeep ma już 70 lat! 2011-07-21

Jeep obchodzi właśnie swoje siedemdziesiąte urodziny. 15 lipca 1941 roku ruszyła produkcja wojskowego Willysa-Overlanda, który stał się prekursorem modelu CJ-2A - pierwszego „cywilnego" pojazdu marki Jeep z napędem 4x4. Datujący się od tego czasu,...
A może by tak kupić Jeepa?

A może by tak kupić Jeepa? 2011-05-17

Z każdym rokiem offroad staje się w Polsce coraz popularniejszy. Miłośnicy jazdy terenowej nie mogliby jednak cieszyć się swoim hobby, gdyby nie pewien pojazd, który na zawsze odmienił oblicze motoryzacji. W tym roku mija równe 70 lat od pojawienia...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS