chceauto.pl
x
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-25 Opinie
Jeep Renegaade 4xe i Jeep Compass 4xe to pierwsze zelektryfikowane modele Jeepa, które dostępną będą w Europie. Oba modele zaprezentowano po raz pierwszy w marcu... 2019 roku na salonie genewskim. Jak widać, musiało minąć jeszcze sporo czasu, zanim trafiły do sprzedaży.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep przyznał, że w momencie premiery oba modele nie były jeszcze gotowe. Kolejny rok przeznaczono na przygotowanie linii produkcyjnych w zakładzie Fiata we włoskim Melfi, gdzie produkowane są spalinowe wersje, ale również na testy, w tym zimowe, za kołem podbiegunowym i w Alpach.

Stylistycznie hybrydowe Jeepy nie różnią się od wersji spalinowych. Ich jedynym wyróżnikiem są niebieskie akcenty - na emblematach Jeepa i oznaczeniu 4xe. Wprawne oko dostrzeże również ukryty pod pokrywą na lewym tylnym błotniku port ładowania.

Wewnątrz znajdziemy 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oraz system multimedialny Uconnect NAV z ekranem dotykowym 8,4", kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto i Radio DAB (w zależności od rynku). Oba wyświetlają informacje m.in. na temat zelektryfikowanej jazdy.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Modele 4xe wyposażone są również w nową, sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, unowocześnione sterowanie systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain z trybami jazdy - Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock - w tym nowego trybu Sport zapewniającego lepszą reakcję przepustnicy i układu kierowniczego.

Renegade 4xe, jak i Compass 4xe są wyposażone w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz dwa silniki elektryczne. Jeden znajduje się przy przedniej osi i zestawiony jest z silnikiem spalinowym, który oprócz pracy w synergii z silnikiem elektrycznym, może w razie potrzeby działać jako generator wysokiego napięcia. Drugi z nich umieszczony jest przy tylnej osi i posiada przełożenie redukcyjne oraz zintegrowany mechanizm różnicowy („e-axle"). Dostarcza on 60 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, generując trakcję i odzyskując energię podczas hamowania.

Akumulator litowo-jonowy, niklowo-manganowo-kobaltowy, o pojemności 11,4 kWh i napięciu 400 Volt zasila „e-axle” i znajduje się pod siedzeniem w drugim rzędzie.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Akumulator można ładować podczas jazdy, zewnętrznie ze standardowego gniazdka elektrycznego (5 godzin) lub przy użyciu ładowarki Wallbox (w około 100 minut), a także na publicznych stacjach ładowania. Pełne naładowanie umożliwia przejechanie do 50 km (wg WLTP) w cyklu elektrycznym.

1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S).

Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Hybrydowy układ napędowy w mocniejszej wersji zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Układ napędowy ma trzy tryby pracy - hybrydowy, elektryczny i E-save (ładowania lub oszczędzania akumulatora). Żądany tryb aktywuje się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie). Ponadto, Renegade i Compass 4xe pracują w trybie hybrydowym, gdy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania niezależnie od wybranego trybu.

Ponadto oba modele posiadają tryb e-Coasting, który działa zamiast hamulca silnikowego, kiedy pedał przyspieszenia jest zwolniony, umożliwiając odzysk energii, gdy samochód zwalania, nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Tryb aktywuje się przyciskiem umieszczonym w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów.

W obu modelach Jeepa 4xe, dzięki niewielkiemu rozmiarowi modułu ładującego umieszczonego w bagażniku oraz umieszczeniu silnika elektrycznego pod podłogą, pojemność bagażnika jest praktycznie taka sama jak w wersji z silnikiem konwencjonalnym (330 litrów w przypadku Renegade’a i 420 litrów w przypadku Compassa - z oparciem ustawionym pionowo). W obu modelach w wersji 4xe, koło zapasowe może być umieszczone pod podłogą bagażnika.

Jeep zapewnia, że oba modele hybrydowe mają wysokie zdolności terenowe, które zapewnia system napędu 4x4 Jeep Active Drive Low, montowany we wszystkich wersjach Compassa i Renegade`a 4xe.

Dzięki technologii 4xe, napęd na tylną oś jest przekazywany nie przez wał napędowy, ale przez silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne kontrolowanie momentu obrotowego w bardziej skuteczny sposób niż układ mechaniczny, a napęd na tylne koła jest dostarczany w razie potrzeby.

Jeep Active Drive Low współpracuje z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain oferującym maksymalnie pięć trybów jazdy (Auto, Sport, Snow, Sand/Mud i Rock, ten ostatni wyłącznie w wersji Trailhawk). Selec-Terrain obejmuje również system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control).

Ponadto kierowca może włączyć dwa tryby jazdy terenowej - 4WD Lock i 4WD Low. Pierszy na stałe włącza napęd 4x4 przy prędkościach do 15 km/h, utrzymując w ciągłej pracy silnik elektryczny usytuowany z tyłu (P4), aby zapewnić przyczepność 4x4 przy niskich prędkościach przy stałej dystrybucji momentu obrotowego między dwie osie. Przy prędkościach powyżej 15 km/h, napęd AWD jest dostępny na żądanie. Natomiast 4WD Low to tryb pozwalający w pełni wykorzystać osiągi i moc pojazdu do pokonywania szczególnie trudnego terenu, takiego jak piasek lub skały. W wersjach Trailhawk tryb Rock systemu Selec-Terrain można wybrać jedynie w trybie 4WD Low.

Na ceny Jeepa Renegade 4xe i Jeepa Compass 4xe musimy poczekać do sierpnia.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej - GALERIA ZDJĘĆ

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Zobacz także

Lamborghini Revuelto. Hybrydo o mocy 1015 KM

Lamborghini Revuelto. Hybrydo o mocy 1015 KM 2023-03-30

Po 12 latach od debiutu, pod koniec 2022 roku Lamborghini zakończyło produkcję Aventadora. Model ten zostanie zastąpiony przez Revuelto, samochód, który jest hybrydą typu plug-in.Nie ma jednak powodu, by toczyć krokodyle łzy. Co najważniejsze, za...
Ford Explorer PHEV - test SUVa zza Wielkiej Wody

Ford Explorer PHEV - test SUVa zza Wielkiej Wody 2023-03-17

Ford Explorer jest samochodem, który jednoznacznie kojarzy się ze Stanami Zjednoczonymi i tam występuje w roli samochodu rodzinnego, roboczego, wyprawowego czy nawet policyjnego radiowozu. Model ten po raz pierwszy zaprezentowany został w 1990 roku, a...
Nissan X-Trail e-Power e-4orce - test hybrydy z wyjątkowym napędem

Nissan X-Trail e-Power e-4orce - test hybrydy z wyjątkowym napędem 2023-03-03

Nowy Nissan X-Trail został już przez nas sprawdzony przy okazji polskiej prezentacji premierowej, jednak wtedy mieliśmy kontakt z tym samochodem raptem przez parę godzin. Teraz przyszła pora na pełen test – X-Trail zagościł w naszej redakcji na...
Nissan Qashqai e-POWER - test wyjątkowo zelektryfikowanej hybrydy

Nissan Qashqai e-POWER - test wyjątkowo zelektryfikowanej hybrydy 2023-02-14

Nissan Qashqai pierwszy raz w sprzedaży pojawił się w 2007 roku i pełnił kluczową rolę w rozwoju segmentu crossoverów. Najnowsza, czyli trzecia z kolei, generacja zadebiutowała na rynku w 2021 roku i wniosła za sobą wiele zmian. Jedną z nich jest,...
Nissan Juke Hybrid - hybrydowa oryginalność

Nissan Juke Hybrid - hybrydowa oryginalność 2023-02-07

W 2009 roku na motoryzacyjnych targach w Genewie zaprezentowany został projekt koncepcyjny o nazwie Nissan Qazana i od razu wywołał on żywiołową dyskusję na temat jego designu. Zastanawiano się wtedy, w jakim stopniu uda się przenieść takie...
Lexus NX 350h - między tradycją a nowoczesnością

Lexus NX 350h - między tradycją a nowoczesnością 2023-01-05

Lexus NX po raz pierwszy zaprezentowany został w 2014 roku i okazał się sprzedażowym strzałem w dziesiątkę. Stał się najpopularniejszym modelem marki, a w swojej klasie regularnie zajmował wysokie pozycje w rankingach popularności. Na drugą...