chceauto.pl
x
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-25
Jeep Renegaade 4xe i Jeep Compass 4xe to pierwsze zelektryfikowane modele Jeepa, które dostępną będą w Europie. Oba modele zaprezentowano po raz pierwszy w marcu... 2019 roku na salonie genewskim. Jak widać, musiało minąć jeszcze sporo czasu, zanim trafiły do sprzedaży.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep przyznał, że w momencie premiery oba modele nie były jeszcze gotowe. Kolejny rok przeznaczono na przygotowanie linii produkcyjnych w zakładzie Fiata we włoskim Melfi, gdzie produkowane są spalinowe wersje, ale również na testy, w tym zimowe, za kołem podbiegunowym i w Alpach.

Stylistycznie hybrydowe Jeepy nie różnią się od wersji spalinowych. Ich jedynym wyróżnikiem są niebieskie akcenty - na emblematach Jeepa i oznaczeniu 4xe. Wprawne oko dostrzeże również ukryty pod pokrywą na lewym tylnym błotniku port ładowania.

Wewnątrz znajdziemy 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oraz system multimedialny Uconnect NAV z ekranem dotykowym 8,4", kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto i Radio DAB (w zależności od rynku). Oba wyświetlają informacje m.in. na temat zelektryfikowanej jazdy.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Modele 4xe wyposażone są również w nową, sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, unowocześnione sterowanie systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain z trybami jazdy - Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock - w tym nowego trybu Sport zapewniającego lepszą reakcję przepustnicy i układu kierowniczego.

Renegade 4xe, jak i Compass 4xe są wyposażone w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz dwa silniki elektryczne. Jeden znajduje się przy przedniej osi i zestawiony jest z silnikiem spalinowym, który oprócz pracy w synergii z silnikiem elektrycznym, może w razie potrzeby działać jako generator wysokiego napięcia. Drugi z nich umieszczony jest przy tylnej osi i posiada przełożenie redukcyjne oraz zintegrowany mechanizm różnicowy („e-axle"). Dostarcza on 60 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, generując trakcję i odzyskując energię podczas hamowania.

Akumulator litowo-jonowy, niklowo-manganowo-kobaltowy, o pojemności 11,4 kWh i napięciu 400 Volt zasila „e-axle” i znajduje się pod siedzeniem w drugim rzędzie.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Akumulator można ładować podczas jazdy, zewnętrznie ze standardowego gniazdka elektrycznego (5 godzin) lub przy użyciu ładowarki Wallbox (w około 100 minut), a także na publicznych stacjach ładowania. Pełne naładowanie umożliwia przejechanie do 50 km (wg WLTP) w cyklu elektrycznym.

1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S).

Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Hybrydowy układ napędowy w mocniejszej wersji zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Układ napędowy ma trzy tryby pracy - hybrydowy, elektryczny i E-save (ładowania lub oszczędzania akumulatora). Żądany tryb aktywuje się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie). Ponadto, Renegade i Compass 4xe pracują w trybie hybrydowym, gdy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania niezależnie od wybranego trybu.

Ponadto oba modele posiadają tryb e-Coasting, który działa zamiast hamulca silnikowego, kiedy pedał przyspieszenia jest zwolniony, umożliwiając odzysk energii, gdy samochód zwalania, nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Tryb aktywuje się przyciskiem umieszczonym w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów.

W obu modelach Jeepa 4xe, dzięki niewielkiemu rozmiarowi modułu ładującego umieszczonego w bagażniku oraz umieszczeniu silnika elektrycznego pod podłogą, pojemność bagażnika jest praktycznie taka sama jak w wersji z silnikiem konwencjonalnym (330 litrów w przypadku Renegade’a i 420 litrów w przypadku Compassa - z oparciem ustawionym pionowo). W obu modelach w wersji 4xe, koło zapasowe może być umieszczone pod podłogą bagażnika.

Jeep zapewnia, że oba modele hybrydowe mają wysokie zdolności terenowe, które zapewnia system napędu 4x4 Jeep Active Drive Low, montowany we wszystkich wersjach Compassa i Renegade`a 4xe.

Dzięki technologii 4xe, napęd na tylną oś jest przekazywany nie przez wał napędowy, ale przez silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne kontrolowanie momentu obrotowego w bardziej skuteczny sposób niż układ mechaniczny, a napęd na tylne koła jest dostarczany w razie potrzeby.

Jeep Active Drive Low współpracuje z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain oferującym maksymalnie pięć trybów jazdy (Auto, Sport, Snow, Sand/Mud i Rock, ten ostatni wyłącznie w wersji Trailhawk). Selec-Terrain obejmuje również system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control).

Ponadto kierowca może włączyć dwa tryby jazdy terenowej - 4WD Lock i 4WD Low. Pierszy na stałe włącza napęd 4x4 przy prędkościach do 15 km/h, utrzymując w ciągłej pracy silnik elektryczny usytuowany z tyłu (P4), aby zapewnić przyczepność 4x4 przy niskich prędkościach przy stałej dystrybucji momentu obrotowego między dwie osie. Przy prędkościach powyżej 15 km/h, napęd AWD jest dostępny na żądanie. Natomiast 4WD Low to tryb pozwalający w pełni wykorzystać osiągi i moc pojazdu do pokonywania szczególnie trudnego terenu, takiego jak piasek lub skały. W wersjach Trailhawk tryb Rock systemu Selec-Terrain można wybrać jedynie w trybie 4WD Low.

Na ceny Jeepa Renegade 4xe i Jeepa Compass 4xe musimy poczekać do sierpnia.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej - GALERIA ZDJĘĆ

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Zobacz także

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór 2024-04-15

Prezentacja pierwszej Hondy HR-V miała miejsce w 1997 roku, ale seryjna produkcja rozpoczęła się dwa lata później. Debiut tego modelu odbył się w czasach, w których wszelkiego rodzaju SUVy i crossovery dopiero zaczęły pojawiać się na rynku....
Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł

Test: Nowy Hyundai Kona Hybrid 2023 - wydoroślał, dojrzał i urósł 2024-01-02

Nowy Hyundai Kona zaprezentowany został w 2022 roku i względem swojego poprzednika zmienił się diametralnie. Teraz jest to samochód większy, wyposażony w bogatszy zestaw nowoczesnych technologii i systemów wspierających kierowcę. Hyundai jest...
Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu

Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu 2023-12-08

[b]Across to jeden z dwóch modeli w gamie Suzuki (obok Swace'a), który został przejęty niemal wprost od Toyoty. Jaki jest cel takich zabiegów? Chodzi przede wszystkim o to, by zmieścić się w restrykcyjnych normach emisji dwutlenku węgla – Suzuki nie...
Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność?

Test: Hyundai Tucson Hybrid - czemu zawdzięcza swoją popularność? 2023-12-01

Hyundai Tucson obecnej (czwartej) generacji zaprezentowany został w 2020 roku i praktycznie od zaraz zaczął odnosić sprzedażowe sukcesy. Model ten regularnie pojawia się w czołówkach rankingów popularności kompaktowych SUVów, a w 2022 roku był...
Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych

Test: Renault Arkana E-Tech - ucząc się od najlepszych 2023-10-16

W motoryzacji często bywa tak, że wszelkie trendy i kierunki rozwoju wyznaczane są przez klasę premium, której następnie cała reszta stara się dorównać. Przykładem tego są chociażby SUVy w stylu coupe, które wypromowane zostały początkowo przez...
Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód

Test: Suzuki S-Cross - hybryda, automat i napęd na przód 2023-08-05

Nowe Suzuki S-Cross obecne jest na rynku od 2021 roku i to odświeżona wersja modelu SX4 S-Cross. Z nazwy zniknął dopisek SX4, ale to bynajmniej nie koniec zmian – wraz z tym przeprojektowano nadwozie i dodano nowe konfiguracje napędowe. Sprawdziliśmy,...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS