chceauto.pl
x
Ambitne plany VW ELEKTRYCZNE Ambitne plany Volkswagena
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-25 Opinie
Jeep Renegaade 4xe i Jeep Compass 4xe to pierwsze zelektryfikowane modele Jeepa, które dostępną będą w Europie. Oba modele zaprezentowano po raz pierwszy w marcu... 2019 roku na salonie genewskim. Jak widać, musiało minąć jeszcze sporo czasu, zanim trafiły do sprzedaży.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep przyznał, że w momencie premiery oba modele nie były jeszcze gotowe. Kolejny rok przeznaczono na przygotowanie linii produkcyjnych w zakładzie Fiata we włoskim Melfi, gdzie produkowane są spalinowe wersje, ale również na testy, w tym zimowe, za kołem podbiegunowym i w Alpach.

Stylistycznie hybrydowe Jeepy nie różnią się od wersji spalinowych. Ich jedynym wyróżnikiem są niebieskie akcenty - na emblematach Jeepa i oznaczeniu 4xe. Wprawne oko dostrzeże również ukryty pod pokrywą na lewym tylnym błotniku port ładowania.

Wewnątrz znajdziemy 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oraz system multimedialny Uconnect NAV z ekranem dotykowym 8,4", kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto i Radio DAB (w zależności od rynku). Oba wyświetlają informacje m.in. na temat zelektryfikowanej jazdy.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Modele 4xe wyposażone są również w nową, sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, unowocześnione sterowanie systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain z trybami jazdy - Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock - w tym nowego trybu Sport zapewniającego lepszą reakcję przepustnicy i układu kierowniczego.

Renegade 4xe, jak i Compass 4xe są wyposażone w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz dwa silniki elektryczne. Jeden znajduje się przy przedniej osi i zestawiony jest z silnikiem spalinowym, który oprócz pracy w synergii z silnikiem elektrycznym, może w razie potrzeby działać jako generator wysokiego napięcia. Drugi z nich umieszczony jest przy tylnej osi i posiada przełożenie redukcyjne oraz zintegrowany mechanizm różnicowy („e-axle"). Dostarcza on 60 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, generując trakcję i odzyskując energię podczas hamowania.

Akumulator litowo-jonowy, niklowo-manganowo-kobaltowy, o pojemności 11,4 kWh i napięciu 400 Volt zasila „e-axle” i znajduje się pod siedzeniem w drugim rzędzie.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Akumulator można ładować podczas jazdy, zewnętrznie ze standardowego gniazdka elektrycznego (5 godzin) lub przy użyciu ładowarki Wallbox (w około 100 minut), a także na publicznych stacjach ładowania. Pełne naładowanie umożliwia przejechanie do 50 km (wg WLTP) w cyklu elektrycznym.

1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S).

Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Hybrydowy układ napędowy w mocniejszej wersji zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe
Układ napędowy ma trzy tryby pracy - hybrydowy, elektryczny i E-save (ładowania lub oszczędzania akumulatora). Żądany tryb aktywuje się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie). Ponadto, Renegade i Compass 4xe pracują w trybie hybrydowym, gdy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania niezależnie od wybranego trybu.

Ponadto oba modele posiadają tryb e-Coasting, który działa zamiast hamulca silnikowego, kiedy pedał przyspieszenia jest zwolniony, umożliwiając odzysk energii, gdy samochód zwalania, nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Tryb aktywuje się przyciskiem umieszczonym w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów.

W obu modelach Jeepa 4xe, dzięki niewielkiemu rozmiarowi modułu ładującego umieszczonego w bagażniku oraz umieszczeniu silnika elektrycznego pod podłogą, pojemność bagażnika jest praktycznie taka sama jak w wersji z silnikiem konwencjonalnym (330 litrów w przypadku Renegade’a i 420 litrów w przypadku Compassa - z oparciem ustawionym pionowo). W obu modelach w wersji 4xe, koło zapasowe może być umieszczone pod podłogą bagażnika.

Jeep zapewnia, że oba modele hybrydowe mają wysokie zdolności terenowe, które zapewnia system napędu 4x4 Jeep Active Drive Low, montowany we wszystkich wersjach Compassa i Renegade`a 4xe.

Dzięki technologii 4xe, napęd na tylną oś jest przekazywany nie przez wał napędowy, ale przez silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne kontrolowanie momentu obrotowego w bardziej skuteczny sposób niż układ mechaniczny, a napęd na tylne koła jest dostarczany w razie potrzeby.

Jeep Active Drive Low współpracuje z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain oferującym maksymalnie pięć trybów jazdy (Auto, Sport, Snow, Sand/Mud i Rock, ten ostatni wyłącznie w wersji Trailhawk). Selec-Terrain obejmuje również system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control).

Ponadto kierowca może włączyć dwa tryby jazdy terenowej - 4WD Lock i 4WD Low. Pierszy na stałe włącza napęd 4x4 przy prędkościach do 15 km/h, utrzymując w ciągłej pracy silnik elektryczny usytuowany z tyłu (P4), aby zapewnić przyczepność 4x4 przy niskich prędkościach przy stałej dystrybucji momentu obrotowego między dwie osie. Przy prędkościach powyżej 15 km/h, napęd AWD jest dostępny na żądanie. Natomiast 4WD Low to tryb pozwalający w pełni wykorzystać osiągi i moc pojazdu do pokonywania szczególnie trudnego terenu, takiego jak piasek lub skały. W wersjach Trailhawk tryb Rock systemu Selec-Terrain można wybrać jedynie w trybie 4WD Low.

Na ceny Jeepa Renegade 4xe i Jeepa Compass 4xe musimy poczekać do sierpnia.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej - GALERIA ZDJĘĆ

Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżejJeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe coraz bliżej

Zobacz także

Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in

Jeep Wrangler 4xe. Hybryda plug-in 2020-09-05

Jeep wprowadza na rynek nowego Wranglera 4xe. Ten hybrydowy pojazd - ze względu na typ napędu - jest najbardziej zaawansowanym technicznie Wranglerem w historii.Jeep Wrangler 4xe będzie dostępny w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych na początku 2021...
Ford Explorer plug-in już w Polsce

Ford Explorer plug-in już w Polsce 2020-08-28

Do europejskich klientów trafia nowy hybrydowy Ford Explorer Plug-In. Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęto w Europie sprzedaż siedmiomiejscowej wersji amerykańskiego SUV-a.Explorera Plug-In Hybrid napędza układ łączący 3-litrowy silnik benzynowy...
Kia Sorento jako hybryda plug-in

Kia Sorento jako hybryda plug-in 2020-08-29

Kia zaprezentowała nowe Sorento w wersji Plug-in Hybrid, czyli flagowego SUV-a z hybrydowym napędem z możliwością ładowania z gniazdka. To już drugi model ze zelektryfikowanym zespołem napędowym – obok Sorento Hybrid – w gamie Sorento czwartej...
Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach

Wszystko, co musisz wiedzieć o hybrydach 2020-07-31

Z uwagi na coraz wyższe limity emisji spalin i specyfikę testów homologacyjnych samochody hybrydowe wypierają z rynku tracące na popularności diesle. Obecnie spotkać można trzy podstawowe typy takich różniące się funkcjonalnością i architekturą...
Hybrydowa ekspansja Mercedesa

Hybrydowa ekspansja Mercedesa 2020-07-26

Mercedes systematycznie zwiększa liczbę modeli z hybrydowym napędem plug-in EQ Power. Hybrydy plug-in umożliwiają jazdę wyłącznie „na prądzie”, a tym samym zerową lokalną emisję spalin – co ma znaczenie w miastach, chociaż wyłącznie na...
Toyota sprzedała w Europie 3 miliony hybryd

Toyota sprzedała w Europie 3 miliony hybryd 2020-07-23

W ubiegłym tygodniu hiszpański oddział Toyoty sprzedał 3-milionowe auto hybrydowe (HEV) marki w Europie. Była to wyprodukowana w Wielkiej Brytanii Corolla GR SPORT, która wyróżnia się na tle innych modeli z rodziny Corolli sportowym designem.Nowy...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.