chceauto.pl
x
Jak działa napęd Volkswagena ID.3?

Jak działa napęd Volkswagena ID.3?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-11-19 Opinie
ID.3 jest dla Volkswagena początkiem nowej epoki, epoki samochodów elektrycznych. Silnik tego modelu, będący jednym z komponentów modułowej platformy MEB, jest produkowany przez Volkswagen Group Components.

Elektryczna jednostka napędowa jest – w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i Diesla – mniej skomplikowana, a przez to na tyle mała, że mieści się w sportowej torbie. Jak działa elektryczny układ napędowy produkowany w fabryce w Kassel?

Napęd Volkswagena ID.3
Napęd Volkswagena ID.3
W każdym silniku elektrycznym znajduje się nieruchomy stojan (zwany również statorem) i obracający się w nim wirnik (inaczej rotor). Stojan składa się ze zwojów miedzianego drutu. Jeśli przez zwoje przepływa prąd elektryczny, w statorze pojawia się pole magnetyczne, które powoduje obroty wirnika.

Ruch obrotowy polega na prostej zasadzie fizycznej: różnoimienne bieguny magnesów przyciągają się, a jednoimienne odpychają. Zgodnie z tym wyróżnia się dwa rodzaje silników elektrycznych: stale wzbudzone silniki synchroniczne oraz silniki asynchroniczne. Mocny magnes w funkcji wirnika, który obraca się zgodnie (synchronicznie) z polem magnetycznym stojana to wyróżnik stale wzbudzonego silnika synchronicznego. W silniku asynchronicznym wirnik staje się magnesem poprzez doprowadzenie do niego prądu elektrycznego i podąża za polem magnetycznym stojana.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
W nowym Volkswagenie ID.3 montuje się silnik elektryczny oznaczony jako „APP 310”. Jest to stale wzbudzona jednostka synchroniczna. Symbol „APP” oznacza, że silnik i przekładnia są umieszczone w tej samej osi, z kolei oznaczenie liczbowe odnosi się do maksymalnego momentu obrotowego silnika, który wynosi 310 Nm. Główne elementy tego układu napędowego powstają w różnych wyspecjalizowanych zakładach Volkswagen Group Components.

Stojany i rotory są wytwarzane w fabryce komponentów w Salzgitter. Do produkcji statorów wykorzystano technologię „Hairpin”. Zgodnie z nią przestrzenie między ściankami statora wypełnia się cienkimi miedzianymi drutami w kształcie płaskiej spinki do włosów, ułożonymi ciasno obok siebie.

Napęd Volkswagena ID.3
Napęd Volkswagena ID.3
Dzięki temu w porównaniu ze statorami, w których stosowano zwoje drutów miedzi jest więcej, co zapewnia silnikowi większą sprawność. Maksymalny moment obrotowy jest uzyskiwany już przy niskich obrotach tak, że do „obsługi” całego zakresu obrotów wystarczy tzw. 1-biegowa przekładnia.

Zarówno silnik elektryczny, jak i przekładnia są produkowane w fabryce komponentów w Kassel. Cały moduł napędowy, włącznie z przekładnią, zajmuje tak mało miejsca, że mieści się w typowej sportowej torbie. Układ napędowy waży tylko 90 kg i w modelu ID.3 uzyskuje maksymalną moc 150 kW (204 KM).

Silniki elektryczne stosowane w modelach skonstruowanych na platformie MEB i przeznaczonych na rynki krajów Europy i Ameryki Północnej będą produkowane w Kassel. Planuje się produkcję 500.000 sztuk rocznie. Zakład w Kassel ściśle współpracuje z fabryką w Tianjin w Chinach, gdzie wytwarza się silniki elektryczne do samochodów sprzedawanych w tym kraju. Łącznie obydwa zakłady będą od 2023 roku produkowały 1,4 miliona elektrycznych jednostek napędowych rocznie. Volkswagen Group Components stanie się wtedy największym na świecie wytwórcą elektrycznych silników samochodowych.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Jak działa napęd Volkswagena ID.3? - GALERIA ZDJĘĆ

Jak działa napęd Volkswagena ID.3?Jak działa napęd Volkswagena ID.3?Jak działa napęd Volkswagena ID.3?Jak działa napęd Volkswagena ID.3?

Zobacz także

BMW Concept i4. Taki będzie nowy model

BMW Concept i4. Taki będzie nowy model 2020-03-13

BMW Concept i4 to zapowiedź nowego modelu o napędzie elektrycznym, który trafi na rynek w przyszłym roku pod nazwą i4.Prototypowe Concept i4 to auto typu gran coupe z czterodrzwiowym nadwoziem, które ma przywodzić na myśl samochody coupe. Jego...
Fiat 500e. Nowy i elektryczny

Fiat 500e. Nowy i elektryczny 2020-03-06

Fiat zaprezentował pierwszy od kilku lat nowy model. To 500e, czyli całkowicie nowa "pięćsetka" o napędzie elektrycznym.Stylistycznie samochód mocno nawiązuje do modelu obecnego na rynku już do 13 lat. Zmieniono nieco tylną część nadwozia, mocno...
Volkswagen podkręca elektryczne tempo

Volkswagen podkręca elektryczne tempo 2020-02-14

Coraz więcej z polskich pracowników Volkswagen Group korzysta na co dzień z samochodów elektrycznych. Z myślą o nich oraz gościach, na terenie firmy zainstalowano 36 punktów ładowania – to największa instalacja stacji ładowania samochodów...
Elektryczna ofensywa Forda

Elektryczna ofensywa Forda 2020-02-14

Ford zaprezentował po raz pierwszy całkowicie nowego Mustanga Mach-E europejskiej opinii publicznej, inaugurując w ten sposób nowe wydarzenie pod nazwą „Go Electric”.Elektryczny Mustang Mach-E o przewidywanym zasięgu jazdy do 600 km (wg WLTP) ma za...
Volkswagen wprowadza na rynek ładowarkę do aut elektrycznych

Volkswagen wprowadza na rynek ładowarkę do aut elektrycznych 2020-02-04

Volkswagen rozwój elektromobilności traktuje kompleksowo, nie skupiając się wyłącznie na rozbudowie portfolio nowych modeli samochodów.Marka wprowadza właśnie na rynek ładowarkę, dzięki której klienci będą mogli wygodnie i szybko zasilić w domu...
Mercedes eSprinter

Mercedes eSprinter 2019-12-25

Mercedes elektryfikuje flotę dostawczaków. Firma ze Stuttgartu zaprezentowała właśnie Sprintera w wersji elektrycznej. Nowy Mercedes-Benz eSprinter ma mieć jak najszerszy zakres zastosowań w logistyce miejskiej. W związku z tym od początku oferowany...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.