chceauto.pl
x
Jak działa napęd Volkswagena ID.3?

Jak działa napęd Volkswagena ID.3?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2019-11-19 Opinie
ID.3 jest dla Volkswagena początkiem nowej epoki, epoki samochodów elektrycznych. Silnik tego modelu, będący jednym z komponentów modułowej platformy MEB, jest produkowany przez Volkswagen Group Components.

Elektryczna jednostka napędowa jest – w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i Diesla – mniej skomplikowana, a przez to na tyle mała, że mieści się w sportowej torbie. Jak działa elektryczny układ napędowy produkowany w fabryce w Kassel?

Napęd Volkswagena ID.3
Napęd Volkswagena ID.3
W każdym silniku elektrycznym znajduje się nieruchomy stojan (zwany również statorem) i obracający się w nim wirnik (inaczej rotor). Stojan składa się ze zwojów miedzianego drutu. Jeśli przez zwoje przepływa prąd elektryczny, w statorze pojawia się pole magnetyczne, które powoduje obroty wirnika.

Ruch obrotowy polega na prostej zasadzie fizycznej: różnoimienne bieguny magnesów przyciągają się, a jednoimienne odpychają. Zgodnie z tym wyróżnia się dwa rodzaje silników elektrycznych: stale wzbudzone silniki synchroniczne oraz silniki asynchroniczne. Mocny magnes w funkcji wirnika, który obraca się zgodnie (synchronicznie) z polem magnetycznym stojana to wyróżnik stale wzbudzonego silnika synchronicznego. W silniku asynchronicznym wirnik staje się magnesem poprzez doprowadzenie do niego prądu elektrycznego i podąża za polem magnetycznym stojana.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
W nowym Volkswagenie ID.3 montuje się silnik elektryczny oznaczony jako „APP 310”. Jest to stale wzbudzona jednostka synchroniczna. Symbol „APP” oznacza, że silnik i przekładnia są umieszczone w tej samej osi, z kolei oznaczenie liczbowe odnosi się do maksymalnego momentu obrotowego silnika, który wynosi 310 Nm. Główne elementy tego układu napędowego powstają w różnych wyspecjalizowanych zakładach Volkswagen Group Components.

Stojany i rotory są wytwarzane w fabryce komponentów w Salzgitter. Do produkcji statorów wykorzystano technologię „Hairpin”. Zgodnie z nią przestrzenie między ściankami statora wypełnia się cienkimi miedzianymi drutami w kształcie płaskiej spinki do włosów, ułożonymi ciasno obok siebie.

Napęd Volkswagena ID.3
Napęd Volkswagena ID.3
Dzięki temu w porównaniu ze statorami, w których stosowano zwoje drutów miedzi jest więcej, co zapewnia silnikowi większą sprawność. Maksymalny moment obrotowy jest uzyskiwany już przy niskich obrotach tak, że do „obsługi” całego zakresu obrotów wystarczy tzw. 1-biegowa przekładnia.

Zarówno silnik elektryczny, jak i przekładnia są produkowane w fabryce komponentów w Kassel. Cały moduł napędowy, włącznie z przekładnią, zajmuje tak mało miejsca, że mieści się w typowej sportowej torbie. Układ napędowy waży tylko 90 kg i w modelu ID.3 uzyskuje maksymalną moc 150 kW (204 KM).

Silniki elektryczne stosowane w modelach skonstruowanych na platformie MEB i przeznaczonych na rynki krajów Europy i Ameryki Północnej będą produkowane w Kassel. Planuje się produkcję 500.000 sztuk rocznie. Zakład w Kassel ściśle współpracuje z fabryką w Tianjin w Chinach, gdzie wytwarza się silniki elektryczne do samochodów sprzedawanych w tym kraju. Łącznie obydwa zakłady będą od 2023 roku produkowały 1,4 miliona elektrycznych jednostek napędowych rocznie. Volkswagen Group Components stanie się wtedy największym na świecie wytwórcą elektrycznych silników samochodowych.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Jak działa napęd Volkswagena ID.3? - GALERIA ZDJĘĆ

Jak działa napęd Volkswagena ID.3?Jak działa napęd Volkswagena ID.3?Jak działa napęd Volkswagena ID.3?Jak działa napęd Volkswagena ID.3?

Zobacz także

Mercedes eSprinter

Mercedes eSprinter 2019-12-25

Mercedes elektryfikuje flotę dostawczaków. Firma ze Stuttgartu zaprezentowała właśnie Sprintera w wersji elektrycznej. Nowy Mercedes-Benz eSprinter ma mieć jak najszerszy zakres zastosowań w logistyce miejskiej. W związku z tym od początku oferowany...
BMW iX3. Pierwsze elektryczne X3

BMW iX3. Pierwsze elektryczne X3 2019-12-22

BMW to kolejna firma, która bardzo poważnie traktuje elektromobilność. Zarząd niemieckiego koncernu podjął decyzję, że stopniowo każdy już istniejący model będzie dostępny w wersji zelektryfikowanej. Dlatego samochody elektryczne nie będą już...
Dopłat do aut elektrycznych na razie nie będzie

Dopłat do aut elektrycznych na razie nie będzie 2019-12-16

28 listopada 2019 r. weszło w życie Rozporządzenie w sprawie wsparcia dla osób fizycznych w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.Na mocy tego dokumentu osoby fizyczne miały mieć możliwość otrzymania dofinansowanie do zakupu pojazdu...
Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne

Kompendium wiedzy: akumulatory trakcyjne 2019-12-12

Nawet 550 kilometrów przejechanych po jednokrotnym naładowaniu akumulatora. To zasięg nowego elektrycznego Volkswagena - modelu ID.3 Dzięki możliwości szybkiego ładowania prądem o mocy 100 kW baterie Volkswagena ID.3 można w ciągu 30 minut zasilić...
Audi e-tron z większym zasięgiem

Audi e-tron z większym zasięgiem 2019-11-29

Przy okazji premiery e-trona sportback pierwszy elektryczny model z Ingolstadt doczekał się drobnej aktualizacji technicznej.Nowa wersja Audi e-tron 55 quattro może teraz na jednym ładowaniu akumulatora pokonać nawet 436 kilometrów. To o 25 km więcej...
100 tys. Golfów na prąd!

100 tys. Golfów na prąd! 2019-11-28

W Szklanej Manufakturze w Dreźnie przekazano klientowi 100-tysięcznego e-Golfa. Model wprowadzono do sprzedaży w 2014 roku jako drugi – po VW e-up! (2013 r.) – elektryczny samochód koncernu wyposażony w akumulator "trakcyjny"(tzw. BEV). e-Golf jako...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.