chceauto.pl
x
Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-28 Opinie
Poznaliśmy również markę i logo. I... to właściwie tyle.

Izera e-hatchback
Izera e-hatchback
Electromobility Poland to jedno z flagowych przedsięwzięć PiS-u. Co prawda szybko się okazało, że zapowiedzi miliona polskich aut na prąd, czy eksport na rynki zachodnie, o których mówił premier Morawiecki, to bajki, ale jednak firma powstała.

Została założona w 2016 roku przez czterech państwowych gigantów z branży elektrycznej - PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA i Tauron Polska Energia SA. Firma otrzymała 70 mln zł kapitału zagranicznego oraz biuro w Warszawie. I na długi czas zapadła cisza (pomińmy litościwym milczeniem konkurs na wygląd auta).

Izera e-SUV
Izera e-SUV
Dopiero w zeszłym roku zaczęły pojawiać się pierwsze informację, że firma działa - konkretnie zamówiła projekt samochodów we włoskiej pracowni stylistycznej Torino Design, konsultantem został Tadeusz Jelec, znany na świecie stylista samochodów, zaś tzw. integratorem technicznym, czyli firmą, która ma opracować pojazdy od strony technologicznej i procesu produkcyjnego wybrano niemiecką firmą EDAG Engineering.

Jednym słowem - Elektromobility zapłaciła Niemcom za projekt techniczny i Włochom - za projekt stylistyczny. Torino i EDAG wywiązały się z zadania, dzięki czemu Electromobility mogło zaprezentować oficjalnie dwa samochody koncepcyjne - e-hatchbacka i e-SUV-a.

Izera e-hatchback
Izera e-hatchback
Trzeba powiedzieć wprost, że oba projekty to samochody ładne, nieco futurystyczne, ale to normalne w przypadku conceptów. Na pewno nie odbiegają pod względem stylistyki od samochodów światowych koncernów. Wpływ Tadeusza Jelca musiał być duży, bo można dostrzec podobieństwa do Jaguara E-Pace.

Co jeszcze wiemy? Marka samochodów to Izera, co ma pochodzić od Gór Izerskich. Logo - wg producenta - "może być interpretowane na co najmniej dwa sposoby. Można dostrzec w nim kompas, bo samochody elektryczne wyznaczają kierunek rozwoju elektromobilności w Polsce. To też diament otoczony dłońmi – co ma symbolizować troskę i opiekę."

Izera e-SUV
Izera e-SUV
A co wiemy o stronie technicznej? Jaką zastosowano płytę podłogową, baterie silniki? Otóż... nie wiemy nic. Producent ograniczył się, że do stwierdzenia, że projekt będzie realizowany w oparciu o "pozyskaną platformę technologiczną oraz przy współpracy z integratorem technicznym, którego rolą będzie również zapewnienie spójności i koordynacja prac związanych zarówno ze specyfikacją techniczną części oraz komponentów, jak i inżynierią produkcji."

Jednym słowem, Electromobility zamierza dopiero kupić płytę podłogową przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. W Polsce nikt takim rozwiązaniem nie dysponuje, trzeba będzie zwrócić się do światowych producentów, np. do Volkswagena. A że opracowanie płyty podłogowej to jest proces niezwykle kosztowny, można się spodziewać, że tanio nie będzie. Mówimy tutaj o kwotach rzędu miliardów euro, dlatego na jednej płycie buduje się przynajmniej kilka modeli, a coraz częściej światowe koncerny nawiązują współpracę i dzielą się płytami.

Izera e-SUV
Izera e-SUV
Electromobility zdradziła jeszcze, że samochody mają rozpędzać się do 100 km/h w mniej niż 8 sekund, a zasięg auta ma sięgać 400 km. Samochody mają się ładować na różne sposoby, ze zwykłego gniazdka i szybkich stacji. Będą wyposażone w elektroniczne wyświetlacze, ekrany dotykowe oraz szereg systemów bezpieczeństwa. Pod względem technologii nie ma więc żadnej rewolucji, modele Izery po prostu mają to, co muszą mieć, bo ma to już produkowana seryjnie konkurencja.

Tyle tylko, że produkcja seryjna samochodów Izery ma ruszyć w 2023 roku. Patrząc realnie, to i tak jest wyśrubowany termin. Trzeba przecież pozyskać wspomniane płyty (a wcale nie muszą to być te same, na których zbudowano concepty, inna płyta oznacza zupełnie inny samochód), silniki elektryczne i baterie, przejść z etapu samochodów koncepcyjnych to produkcyjnych, odbyć testy, zdobyć homologacje, opracować oprogramowanie (a jak to jest trudne pokazuje przykład opóźnionej premiery Volkswagena ID.3), a także... zbudować fabrykę.

A ceny samochodów marki Izera... lepiej na razie pominąć. W rynkowych realiach nie ma szans, żeby to był samochód dla Polaków. Takie auta nie mogą kosztować mniej niż 150 tys. zł.

Opinie i komentarze na temat artykułu

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych - GALERIA ZDJĘĆ

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Zobacz także

Wywiad z Piotrem Zarembą - Prezesem ElectroMobility Poland

Wywiad z Piotrem Zarembą - Prezesem ElectroMobility Poland 2022-11-18

Na konferencji prasowej przedstawiciele ElectroMobility Poland zaprezentowali partnera technologicznego, odpowiedzialnego za dostarczenie platformy dla samochodów Izera. Po konferencji rozmawialiśmy z Piotrem Zarembą - Prezesem Zarządu EMP, którego...
Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin

Izera przedstawiła partnera technologicznego - to firma z Chin 2022-11-17

Przedstawiciele ElectroMobility Poland na konferencji prasowej ogłosili, jaka firma będzie odpowiedzialna za technologiczne wsparcie przy konstrukcji samochodu Izera. Mowa o Geely Holding – największej prywatnej grupie motoryzacyjnej w Chinach. To...
Audi e-tron to teraz Q8 e-tron. I ma większą barerię

Audi e-tron to teraz Q8 e-tron. I ma większą barerię 2022-11-13

Rodzina modeli Audi e-tron wkrótce mocno się powiększy. Dlatego niemiecki koncern został zmuszony do zmiany nazwy swoich pierwszych modeli z tej serii, czyli Audi e-tron i Sportback e-tron. Przy okazji liftingu ich nazwa została zmieniona na Q8 e-tron i...
Volvo EX90. Elektryczne i najbezpieczniejsze w historii

Volvo EX90. Elektryczne i najbezpieczniejsze w historii 2022-11-09

Volvo EX90 to elektryczny następca XC90. Szwedzi zaprezentowali właśnie ten model.EX90 to duży, pięciometrowy SUV. Samochód zbudowano na całkowicie nowej modułowej platformie dla samochodów elektrycznych o nazwie SPA2. Podobnie jak XC90, EX90 będzie...
Citroen e-C4 - coś więcej niż styl?

Citroen e-C4 - coś więcej niż styl? 2022-11-07

Koncern Stellantis posiada w swojej gamie wiele samochodów elektrycznych, które zbudowane są na współdzielonych podzespołach. Polityka konstruowania aut w oparciu o te same rozwiązania techniczne niesie za sobą wiele korzyści ekonomicznych i...
Mercedes EQE SUV. Elektryczna nowość

Mercedes EQE SUV. Elektryczna nowość 2022-10-18

Mercedes zaprezentował w Paryżu model EQE SUV. To czwarty samochód zbudowany na nowej platformie dla elektrycznych Mercedesów. Warianty Mercedes-EQ będą rozwijać moc od 292 do 408 KM i zapewnią zasięg WLTP do 590 km. Równocześnie w ofercie...