chceauto.pl
x
10 powodów, by kupić auto elektryczne ELEKTRYCZNE 10 powodów, by kupić auto elektryczne
Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-28 Opinie
Poznaliśmy również markę i logo. I... to właściwie tyle.

Izera e-hatchback
Izera e-hatchback
Electromobility Poland to jedno z flagowych przedsięwzięć PiS-u. Co prawda szybko się okazało, że zapowiedzi miliona polskich aut na prąd, czy eksport na rynki zachodnie, o których mówił premier Morawiecki, to bajki, ale jednak firma powstała.

Została założona w 2016 roku przez czterech państwowych gigantów z branży elektrycznej - PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA i Tauron Polska Energia SA. Firma otrzymała 70 mln zł kapitału zagranicznego oraz biuro w Warszawie. I na długi czas zapadła cisza (pomińmy litościwym milczeniem konkurs na wygląd auta).

Izera e-SUV
Izera e-SUV
Dopiero w zeszłym roku zaczęły pojawiać się pierwsze informację, że firma działa - konkretnie zamówiła projekt samochodów we włoskiej pracowni stylistycznej Torino Design, konsultantem został Tadeusz Jelec, znany na świecie stylista samochodów, zaś tzw. integratorem technicznym, czyli firmą, która ma opracować pojazdy od strony technologicznej i procesu produkcyjnego wybrano niemiecką firmą EDAG Engineering.

Jednym słowem - Elektromobility zapłaciła Niemcom za projekt techniczny i Włochom - za projekt stylistyczny. Torino i EDAG wywiązały się z zadania, dzięki czemu Electromobility mogło zaprezentować oficjalnie dwa samochody koncepcyjne - e-hatchbacka i e-SUV-a.

Izera e-hatchback
Izera e-hatchback
Trzeba powiedzieć wprost, że oba projekty to samochody ładne, nieco futurystyczne, ale to normalne w przypadku conceptów. Na pewno nie odbiegają pod względem stylistyki od samochodów światowych koncernów. Wpływ Tadeusza Jelca musiał być duży, bo można dostrzec podobieństwa do Jaguara E-Pace.

Co jeszcze wiemy? Marka samochodów to Izera, co ma pochodzić od Gór Izerskich. Logo - wg producenta - "może być interpretowane na co najmniej dwa sposoby. Można dostrzec w nim kompas, bo samochody elektryczne wyznaczają kierunek rozwoju elektromobilności w Polsce. To też diament otoczony dłońmi – co ma symbolizować troskę i opiekę."

Izera e-SUV
Izera e-SUV
A co wiemy o stronie technicznej? Jaką zastosowano płytę podłogową, baterie silniki? Otóż... nie wiemy nic. Producent ograniczył się, że do stwierdzenia, że projekt będzie realizowany w oparciu o "pozyskaną platformę technologiczną oraz przy współpracy z integratorem technicznym, którego rolą będzie również zapewnienie spójności i koordynacja prac związanych zarówno ze specyfikacją techniczną części oraz komponentów, jak i inżynierią produkcji."

Jednym słowem, Electromobility zamierza dopiero kupić płytę podłogową przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. W Polsce nikt takim rozwiązaniem nie dysponuje, trzeba będzie zwrócić się do światowych producentów, np. do Volkswagena. A że opracowanie płyty podłogowej to jest proces niezwykle kosztowny, można się spodziewać, że tanio nie będzie. Mówimy tutaj o kwotach rzędu miliardów euro, dlatego na jednej płycie buduje się przynajmniej kilka modeli, a coraz częściej światowe koncerny nawiązują współpracę i dzielą się płytami.

Izera e-SUV
Izera e-SUV
Electromobility zdradziła jeszcze, że samochody mają rozpędzać się do 100 km/h w mniej niż 8 sekund, a zasięg auta ma sięgać 400 km. Samochody mają się ładować na różne sposoby, ze zwykłego gniazdka i szybkich stacji. Będą wyposażone w elektroniczne wyświetlacze, ekrany dotykowe oraz szereg systemów bezpieczeństwa. Pod względem technologii nie ma więc żadnej rewolucji, modele Izery po prostu mają to, co muszą mieć, bo ma to już produkowana seryjnie konkurencja.

Tyle tylko, że produkcja seryjna samochodów Izery ma ruszyć w 2023 roku. Patrząc realnie, to i tak jest wyśrubowany termin. Trzeba przecież pozyskać wspomniane płyty (a wcale nie muszą to być te same, na których zbudowano concepty, inna płyta oznacza zupełnie inny samochód), silniki elektryczne i baterie, przejść z etapu samochodów koncepcyjnych to produkcyjnych, odbyć testy, zdobyć homologacje, opracować oprogramowanie (a jak to jest trudne pokazuje przykład opóźnionej premiery Volkswagena ID.3), a także... zbudować fabrykę.

A ceny samochodów marki Izera... lepiej na razie pominąć. W rynkowych realiach nie ma szans, żeby to był samochód dla Polaków. Takie auta nie mogą kosztować mniej niż 150 tys. zł.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych - GALERIA ZDJĘĆ

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Zobacz także

Ambitne plany Volkswagena

Ambitne plany Volkswagena 2020-10-13

Elektromobilność to nie tylko nowe rozdanie w motoryzacyjnym świecie. To również zupełnie nowa jakość w dziedzinie rozsądnego gospodarowania zasobami planety i troski o środowisko. Najlepszym tego przykładem jest Grupa Volkswagen, która...
10 powodów, by kupić auto elektryczne

10 powodów, by kupić auto elektryczne 2020-10-12

Ostatnie lata w motoryzacji stoją pod znakiem elektrycznej rewolucji, na jej czele niewątpliwie stoi koncern Volkswagena, który systematycznie wprowadza do sprzedaży kolejne modele zasilane prądem. Już dziś gama aut elektrycznych koncernu obejmuje...
Volkswagen ID.4. Polskie ceny!

Volkswagen ID.4. Polskie ceny! 2020-10-08

ID.4 to drugi z rodziny modeli ID., bezemisyjny model Volkswagena. Tak samo, jak jego mniejszy brat ID.3, model ID.4 zbudowany jest na modułowej platformie podłogowej MEB przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych. ID.4 debiutuje właśnie w polskiej...
Ford Mustang Mach-E GT

Ford Mustang Mach-E GT 2020-09-28

Ford zaprezentował po raz pierwszy w Europie sportowego Mustanga Mach-E GT. Amerykanie deklarują, że to najszybszy pojazd tego segmentu! Dwusilnikowy układ napędowy o mocy 465 KM przenosi 830 Nm maksymalnego momentu obrotowego niezależnie na przednią i...
Volkswagen ID.4 zaprezentowany!

Volkswagen ID.4 zaprezentowany! 2020-09-24

Volkswagen ID.4 to w pełni elektryczny SUV, który będzie produkowany i sprzedawany w Chinach, USA i w Europie. Jest to model o strategicznym znaczeniu dla ofensywy prowadzonej przez markę w dziedzinie elektromobilności. Nadwozie Volkswagena ID.4 ma...
Opel Mokka nowej generacji

Opel Mokka nowej generacji 2020-09-22

Wiemy już niemal wszystko o drugim wcieleniu Opla Mokka. Firma z Russelsheim zaprezentowała właśnie swojego najnowszego crossovera. Poznaliśmy też polskie ceny!Nowa Mokka to drugi, po nowej Corsie, samochodów Opla zbudowany wspólnie z PSA. Bazą do...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.