chceauto.pl
x
Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2020-07-28 Opinie
Poznaliśmy również markę i logo. I... to właściwie tyle.

Izera e-hatchback
Izera e-hatchback
Electromobility Poland to jedno z flagowych przedsięwzięć PiS-u. Co prawda szybko się okazało, że zapowiedzi miliona polskich aut na prąd, czy eksport na rynki zachodnie, o których mówił premier Morawiecki, to bajki, ale jednak firma powstała.

Została założona w 2016 roku przez czterech państwowych gigantów z branży elektrycznej - PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA i Tauron Polska Energia SA. Firma otrzymała 70 mln zł kapitału zagranicznego oraz biuro w Warszawie. I na długi czas zapadła cisza (pomińmy litościwym milczeniem konkurs na wygląd auta).

Izera e-SUV
Izera e-SUV
Dopiero w zeszłym roku zaczęły pojawiać się pierwsze informację, że firma działa - konkretnie zamówiła projekt samochodów we włoskiej pracowni stylistycznej Torino Design, konsultantem został Tadeusz Jelec, znany na świecie stylista samochodów, zaś tzw. integratorem technicznym, czyli firmą, która ma opracować pojazdy od strony technologicznej i procesu produkcyjnego wybrano niemiecką firmą EDAG Engineering.

Jednym słowem - Elektromobility zapłaciła Niemcom za projekt techniczny i Włochom - za projekt stylistyczny. Torino i EDAG wywiązały się z zadania, dzięki czemu Electromobility mogło zaprezentować oficjalnie dwa samochody koncepcyjne - e-hatchbacka i e-SUV-a.

Izera e-hatchback
Izera e-hatchback
Trzeba powiedzieć wprost, że oba projekty to samochody ładne, nieco futurystyczne, ale to normalne w przypadku conceptów. Na pewno nie odbiegają pod względem stylistyki od samochodów światowych koncernów. Wpływ Tadeusza Jelca musiał być duży, bo można dostrzec podobieństwa do Jaguara E-Pace.

Co jeszcze wiemy? Marka samochodów to Izera, co ma pochodzić od Gór Izerskich. Logo - wg producenta - "może być interpretowane na co najmniej dwa sposoby. Można dostrzec w nim kompas, bo samochody elektryczne wyznaczają kierunek rozwoju elektromobilności w Polsce. To też diament otoczony dłońmi – co ma symbolizować troskę i opiekę."

Izera e-SUV
Izera e-SUV
A co wiemy o stronie technicznej? Jaką zastosowano płytę podłogową, baterie silniki? Otóż... nie wiemy nic. Producent ograniczył się, że do stwierdzenia, że projekt będzie realizowany w oparciu o "pozyskaną platformę technologiczną oraz przy współpracy z integratorem technicznym, którego rolą będzie również zapewnienie spójności i koordynacja prac związanych zarówno ze specyfikacją techniczną części oraz komponentów, jak i inżynierią produkcji."

Jednym słowem, Electromobility zamierza dopiero kupić płytę podłogową przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. W Polsce nikt takim rozwiązaniem nie dysponuje, trzeba będzie zwrócić się do światowych producentów, np. do Volkswagena. A że opracowanie płyty podłogowej to jest proces niezwykle kosztowny, można się spodziewać, że tanio nie będzie. Mówimy tutaj o kwotach rzędu miliardów euro, dlatego na jednej płycie buduje się przynajmniej kilka modeli, a coraz częściej światowe koncerny nawiązują współpracę i dzielą się płytami.

Izera e-SUV
Izera e-SUV
Electromobility zdradziła jeszcze, że samochody mają rozpędzać się do 100 km/h w mniej niż 8 sekund, a zasięg auta ma sięgać 400 km. Samochody mają się ładować na różne sposoby, ze zwykłego gniazdka i szybkich stacji. Będą wyposażone w elektroniczne wyświetlacze, ekrany dotykowe oraz szereg systemów bezpieczeństwa. Pod względem technologii nie ma więc żadnej rewolucji, modele Izery po prostu mają to, co muszą mieć, bo ma to już produkowana seryjnie konkurencja.

Tyle tylko, że produkcja seryjna samochodów Izery ma ruszyć w 2023 roku. Patrząc realnie, to i tak jest wyśrubowany termin. Trzeba przecież pozyskać wspomniane płyty (a wcale nie muszą to być te same, na których zbudowano concepty, inna płyta oznacza zupełnie inny samochód), silniki elektryczne i baterie, przejść z etapu samochodów koncepcyjnych to produkcyjnych, odbyć testy, zdobyć homologacje, opracować oprogramowanie (a jak to jest trudne pokazuje przykład opóźnionej premiery Volkswagena ID.3), a także... zbudować fabrykę.

A ceny samochodów marki Izera... lepiej na razie pominąć. W rynkowych realiach nie ma szans, żeby to był samochód dla Polaków. Takie auta nie mogą kosztować mniej niż 150 tys. zł.

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznych - GALERIA ZDJĘĆ

Izera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznychIzera. Marka polskich samochodów elektrycznych

Zobacz także

Mercedes VISION EQXX w szczegółach

Mercedes VISION EQXX w szczegółach 2022-01-10

VISION EQXX to elektryczny odpowiednik samochodu spalającego 1 litr paliwa na 100 km. Do pokonania 100 km zużywa bowiem mniej niż 10 kWh energii elektrycznej. W przeliczeniu na zużycie paliw kopalnych odpowiada to ok. 1/100 km. Na ile wystarczy 10 kWh...
SsangYong Korando e-Motion

SsangYong Korando e-Motion 2021-12-13

Najstarszy południowokoreański producent samochodów – SsangYong - zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny model. Korando e-Motion to SUV o długości niemal 4,5 metra. Producent chwali się "zaskakująco przestronnym wnętrzem" i rekordową...
Nowe twarze Izery. Wśród nich były szef Kii w Polsce!

Nowe twarze Izery. Wśród nich były szef Kii w Polsce! 2021-12-10

Izera, czyli polska marka samochodów elektrycznych sięga po nowe twarze. Jedną z nich jest Wojciech Szyszko - wieloletni szef Kia Motors Polska.W związku ze zmianą w akcjonariacie ElectroMobility S.A. Poland, w dniu 10 grudnia 2022 Walne Zgromadzenie...
Mercedes EQB - polskie ceny!

Mercedes EQB - polskie ceny! 2021-12-01

283 300 zł. Od takiej kwoty startuje polski cennik Mercedesa EQB. Do wyboru są wersje dla pięciu i siedmiu osób. Początkowo do wyboru są dwie odmiany z napędem obu osi: EQB 300 4MATIC (228 KM) oraz EQB 350 4MATIC (292 KM). Mocniejszy wariant zaczyna...
Izera w szczegółach. 5 lat projektu polskiego auta elektrycznego

Izera w szczegółach. 5 lat projektu polskiego auta elektrycznego 2021-11-22

W czerwcu minęło pięć lat od powołania do życia spółki Elektromobility Poland. To ona odpowiedzialna jest za stworzenie "polskiego" samochodu elektrycznego, który - teoretycznie pojawić ma się na rynku w roku 2024.Do tej pory udało się stworzyć...
Już 1/4 nowych Volvo jeździ na prądzie!

Już 1/4 nowych Volvo jeździ na prądzie! 2021-11-17

Po dziesięciu miesiącach bieżącego roku sprzedaż Volvo urosła o 12,6 proc, co przekłada się na 581 464 zarejestrowanych na całym świecie aut. Modele Recharge – czyli elektryki i hybrydy ładowane z gniazdka – stanowiły jedną czwartą globalnej...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.