chceauto.pl
x
Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2017-12-14 Opinie
Euro NCAP uraczyło nas kolejną porcją informacji dotyczących poziomu bezpieczeństwa oferowanych w europejskich salonach pojazdów. Tym razem przetestowano aż 15 samochodów!

Tylko siedem z nich było rynkowymi nowościami. Pozostałe testy dotyczyły starszych konstrukcji, które doczekały się ostatnio kuracji odmładzających. Specjaliści z Euro NCAP chcieli sprawdzić, czy przy okazji popularnych liftingów producenci nie zapominają o kwestii bezpieczeństwa. Niestety, wyniki nie napawają optymizmem. Pierwszy raz w historii mamy do czynienia z sytuacją, gdy jeden z testowanych pojazdów nie otrzymał ani jednej gwiazdki!

Powody do radości mają nabywcy nowych modeli: Hyundai KONA, Kia Stinger, Jaguar F-Pace oraz kolejnego wcielenia BMW serii 6. Wszystkie z debiutujących właśnie pojazdów otrzymały maksymalny wynik 5 gwiazdek.
Słabiej poradziły sobie z testami budżetowe: MG ZS, Dacię Duster II oraz Kię Stonic. Wszystkie w podstawowej wersji wyposażeniowej oceniono na trzy gwiazdki. Stonic przetestowany został również w bogatszej wersji wyposażenia z pakietem „safety pack”. W takiej konfiguracji przyznano autu maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Prawdziwy pogrom przetoczył się natomiast przez tabele dotyczącą samochodów po kuracji odmładzającej. W tej grupie przetestowano – wciąż dostępne na europejskich rynkach: Alfa Romeo Giuliettę (debiut 2010 rok), DS3 (debiut 2009 rok), Fiata Punto (w obecnej formie od 2005 roku), Fordy C-MAX i Grand C-MAX (debiut 2010 rok), Opela KARLa (debiut 2014 rok) oraz Toyoty: Aygo (debiut w 2014 rok) i Yaris (debiut w 2011 roku).

W tym miejscu wypada dodać, że od debiutu każdego z pojazdów zmieniły się nie tylko wymagania dotyczące wykonywania samych testów zderzeniowych, ale też obowiązkowego wyposażenia pojazdów. To spowodowało, że jesteśmy właśnie świadkami prawdziwego „gradu” spadających gwiazdek!

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!
Maksymalny wynik ogólny - 5 gwiazdek – zachowała jedynie Toyota Yaris. Po dwie gwiazdki (z 5 na 3) straciły: Alfie Romeo Giulietta, DS3 i oba Fordy. W porównaniu z wynikiem uzyskanym w 2014 roku jedną gwiazdkę (z 4 na 3) straciła Toyota Aygo. W tym przypadku przetestowano też odmianę z pakietem safety, która utrzymała pierwotny wynik 4 gwiazdek.
Największym przegranym nowej tury testów okazał się jednak być Fiat Punto. Auto w znacznej bazuje jeszcze na modelu Grande Punto, co oznacza, że w wielu kwestiach obowiązują je wymogi homologacyjne z roku...2005! Właśnie to zawarzyło na ogólnym wyniku pojazdu, który – jako pierwszy w historii – otrzymał ogólną ocenę 0 gwiazdek!

Stało się tak za sprawą przyjętego przez Euro NCAP regulaminu, w myśl którego oceniane auto musi uzyskać noty w każdej z czterech głównych kategorii (bezpieczeństwa dorosłych, dzieci, niechronionych uczestników ruchu i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo). Auto nie posiada jednak takich elementów wyposażenia, jak sygnalizacja niezapiętych pasów (w punto dotyczy jedynie kierowcy), które wymagane są dzisiejszymi przepisami. W konsekwencji pojazd nie mógł dostać żadnych punktów za „dodatkowe” systemy bezpieczeństwa, bo – w myśl obowiązujących przepisów – nie ma nawet wyposażenia podstawowego. W efekcie wynik 0 punktów w 1 kategorii automatycznie poskutkował żenująco niskim rezultatem 0 gwiazdek!

Mimo tego, przeprowadzono jednak test zderzeniowy wg. obecnie obowiązujących standardów. Fiat Punto dziś otrzymał zaledwie 51 punktów procentowych w kategorii ochrony dorosłych pasażerów i tylko 43 punkty procentowe za ochronę dzieci. Zdaniem ekspertów z EuroNCAP odpowiada to „co najmniej dwóm gwiazdkom”. Warto przypomnieć, że jeszcze w momencie debiutu (2005 rok) samochód mógł pochwalić się maksymalnym wynikiem 5 gwiazdek! Tak ogromny postęp osiągnięto w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów w minionych 12 latach.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy! - GALERIA ZDJĘĆ

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Zobacz także

Które auta mają najtrwalsze zawieszenia?

Które auta mają najtrwalsze zawieszenia? 2019-04-24

Polscy mechanicy ocenili trwałość zawieszeń najpopularniejszych w naszym kraju samochodów używanych. Najsłabsze oceny dostały auta francuskie...To kolejna odsłona rankingu trwałości pojazdów przygotowanego przez sieć niezależnych warsztatów...
Euro NCAP: Range Rover Evoque i Citroen C5 Aircross

Euro NCAP: Range Rover Evoque i Citroen C5 Aircross 2019-04-23

Niezależna organizacja Euro NCAP, która już od wielu lat zajmuje się ocenianiem poziomu bezpieczeństwa poszczególnych pojazdów, poddała testom zderzeniowym dwa kolejne modele.Tym razem były to dwa crossovery - Citroen C5 Aircross i Range Rover Evoque....
Alfa Romeo Giulietta po zmianach

Alfa Romeo Giulietta po zmianach 2019-04-13

Alfa Romeo Giulietta to kompaktowy samochód pokazany po raz pierwszy w 2010 roku. Po 9 latach produkcji oczekiwalibyśmy wprowadzenia nowej generacji tego modelu. Alfa Romeo od lat znajduje się jednak w głębokim kryzysie, a rządzący koncernem Fiat...
Fiat Centoventi. Na razie tylko prototyp

Fiat Centoventi. Na razie tylko prototyp 2019-03-05

Wygląda na to, że po wielu chudych latach Fiat znalazł wreszcie nowy pomysł na masową motoryzację. W Genewie zadebiutował dziś koncepcyjny Fiat Concept Centoventi. Auto traktować można, jako krok w stronę kolejnej generacji popularnej Pandy. Fiat...
Rewelacyjne wyniki Euro NCAP

Rewelacyjne wyniki Euro NCAP 2019-03-04

EuroNCAP rozpoczyna serię tegorocznych testów zderzeniowych mocnym uderzeniem. Tym razem „ze ścianą” spotkały się dwa duże suvy – Honda CR-V oraz Seat Tarraco - i legenda offroadu – Mercedes klasy G. Co zaskakujące, wszystkie z testowanych aut...
2018 rok w oczach Renault

2018 rok w oczach Renault 2019-02-18

W ubiegłym roku na polskie drogi trafiło 64 216 nowych aut marek Renault i Dacia, co przełożyło się na wzrost sprzedaży aut osobowych i dostawczych o nieco ponad 6 proc. Udział całej Grupy Renault w polskim rynku wyniósł 10,7 proc. Sama sprzedaż...
Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.