chceauto.pl
x
Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2017-12-14 Opinie
Euro NCAP uraczyło nas kolejną porcją informacji dotyczących poziomu bezpieczeństwa oferowanych w europejskich salonach pojazdów. Tym razem przetestowano aż 15 samochodów!

Tylko siedem z nich było rynkowymi nowościami. Pozostałe testy dotyczyły starszych konstrukcji, które doczekały się ostatnio kuracji odmładzających. Specjaliści z Euro NCAP chcieli sprawdzić, czy przy okazji popularnych liftingów producenci nie zapominają o kwestii bezpieczeństwa. Niestety, wyniki nie napawają optymizmem. Pierwszy raz w historii mamy do czynienia z sytuacją, gdy jeden z testowanych pojazdów nie otrzymał ani jednej gwiazdki!

Powody do radości mają nabywcy nowych modeli: Hyundai KONA, Kia Stinger, Jaguar F-Pace oraz kolejnego wcielenia BMW serii 6. Wszystkie z debiutujących właśnie pojazdów otrzymały maksymalny wynik 5 gwiazdek.
Słabiej poradziły sobie z testami budżetowe: MG ZS, Dacię Duster II oraz Kię Stonic. Wszystkie w podstawowej wersji wyposażeniowej oceniono na trzy gwiazdki. Stonic przetestowany został również w bogatszej wersji wyposażenia z pakietem „safety pack”. W takiej konfiguracji przyznano autu maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Prawdziwy pogrom przetoczył się natomiast przez tabele dotyczącą samochodów po kuracji odmładzającej. W tej grupie przetestowano – wciąż dostępne na europejskich rynkach: Alfa Romeo Giuliettę (debiut 2010 rok), DS3 (debiut 2009 rok), Fiata Punto (w obecnej formie od 2005 roku), Fordy C-MAX i Grand C-MAX (debiut 2010 rok), Opela KARLa (debiut 2014 rok) oraz Toyoty: Aygo (debiut w 2014 rok) i Yaris (debiut w 2011 roku).

W tym miejscu wypada dodać, że od debiutu każdego z pojazdów zmieniły się nie tylko wymagania dotyczące wykonywania samych testów zderzeniowych, ale też obowiązkowego wyposażenia pojazdów. To spowodowało, że jesteśmy właśnie świadkami prawdziwego „gradu” spadających gwiazdek!

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!
Maksymalny wynik ogólny - 5 gwiazdek – zachowała jedynie Toyota Yaris. Po dwie gwiazdki (z 5 na 3) straciły: Alfie Romeo Giulietta, DS3 i oba Fordy. W porównaniu z wynikiem uzyskanym w 2014 roku jedną gwiazdkę (z 4 na 3) straciła Toyota Aygo. W tym przypadku przetestowano też odmianę z pakietem safety, która utrzymała pierwotny wynik 4 gwiazdek.
Największym przegranym nowej tury testów okazał się jednak być Fiat Punto. Auto w znacznej bazuje jeszcze na modelu Grande Punto, co oznacza, że w wielu kwestiach obowiązują je wymogi homologacyjne z roku...2005! Właśnie to zawarzyło na ogólnym wyniku pojazdu, który – jako pierwszy w historii – otrzymał ogólną ocenę 0 gwiazdek!

Stało się tak za sprawą przyjętego przez Euro NCAP regulaminu, w myśl którego oceniane auto musi uzyskać noty w każdej z czterech głównych kategorii (bezpieczeństwa dorosłych, dzieci, niechronionych uczestników ruchu i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo). Auto nie posiada jednak takich elementów wyposażenia, jak sygnalizacja niezapiętych pasów (w punto dotyczy jedynie kierowcy), które wymagane są dzisiejszymi przepisami. W konsekwencji pojazd nie mógł dostać żadnych punktów za „dodatkowe” systemy bezpieczeństwa, bo – w myśl obowiązujących przepisów – nie ma nawet wyposażenia podstawowego. W efekcie wynik 0 punktów w 1 kategorii automatycznie poskutkował żenująco niskim rezultatem 0 gwiazdek!

Mimo tego, przeprowadzono jednak test zderzeniowy wg. obecnie obowiązujących standardów. Fiat Punto dziś otrzymał zaledwie 51 punktów procentowych w kategorii ochrony dorosłych pasażerów i tylko 43 punkty procentowe za ochronę dzieci. Zdaniem ekspertów z EuroNCAP odpowiada to „co najmniej dwóm gwiazdkom”. Warto przypomnieć, że jeszcze w momencie debiutu (2005 rok) samochód mógł pochwalić się maksymalnym wynikiem 5 gwiazdek! Tak ogromny postęp osiągnięto w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów w minionych 12 latach.


Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy! - GALERIA ZDJĘĆ

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Zobacz także

Hyundai Kona Electric z większym zasięgiem

Hyundai Kona Electric z większym zasięgiem 2020-07-13

Hyundai poszerzył ofertę modelu Kona Electric o wersje produkowane w Czechach. Samochód oferowany jest z baterią o pojemności 64 kWh oraz silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM. Do wyboru dostępne są trzy poziomy wyposażenia: Style, Premium oraz...
Nowy Yaris już w produkcji

Nowy Yaris już w produkcji 2020-07-07

W zakładzie w Valenciennes (Francja) ruszyła produkcja nowej generacji Toyoty Yaris. Czwarta odsłona najpopularniejszego samochodu Toyoty w Europie to pierwszy subkompaktowy model zaprojektowany na platformie GA-B z serii Toyota New Global Architecture....
Nowe auto na wakacje? Ciekawa oferta Toyoty

Nowe auto na wakacje? Ciekawa oferta Toyoty 2020-06-04

Według Polskiej Organizacji Turystycznej 87 proc. deklarujących wyjazd na wakacje w tym roku wybierze Polskę. Jaki środek transportu wybiorą? Z raportu Instytutu Badań Zmian Społecznych wynika, że po pandemii udział osób poruszających się głównie...
Ruszyła produkcja nowych silników Toyoty. W Polsce!

Ruszyła produkcja nowych silników Toyoty. W Polsce! 2020-06-02

Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczęła produkcję najnowszej generacji silników benzynowych o pojemności 1,5 l, zaprojektowanych w ramach globalnej architektury TNGA (Toyota New Global Architecture).Pomimo ponad miesięcznej przerwy w...
Najlepsze auta za 10 tys. zł

Najlepsze auta za 10 tys. zł 2020-05-29

Sytuacja związana z koronawirusem zmieniła nasze podejście do przemieszczania się. Jeżeli mamy taką możliwość, chętniej wybieramy własny samochód niż np. komunikację miejską czy taksówkę. Choć niełatwo podjąć teraz decyzję o zakupie auta,...
Nowe zasady testów Euro NCAP

Nowe zasady testów Euro NCAP 2020-05-22

Postęp w motoryzacji jest tak wielki, że Euro NCAP co dwa lata musi zmieniać zasady oceniania samochodów.Największa zmiana dotyczy czołowego zderzenie z tzw. offsetem, czyli przesunięciem samochodu względem przeszkody. Od początku istnienia Euro NCAP,...
Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.