chceauto.pl
x
Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2017-12-14 Opinie
Euro NCAP uraczyło nas kolejną porcją informacji dotyczących poziomu bezpieczeństwa oferowanych w europejskich salonach pojazdów. Tym razem przetestowano aż 15 samochodów!

Tylko siedem z nich było rynkowymi nowościami. Pozostałe testy dotyczyły starszych konstrukcji, które doczekały się ostatnio kuracji odmładzających. Specjaliści z Euro NCAP chcieli sprawdzić, czy przy okazji popularnych liftingów producenci nie zapominają o kwestii bezpieczeństwa. Niestety, wyniki nie napawają optymizmem. Pierwszy raz w historii mamy do czynienia z sytuacją, gdy jeden z testowanych pojazdów nie otrzymał ani jednej gwiazdki!

Powody do radości mają nabywcy nowych modeli: Hyundai KONA, Kia Stinger, Jaguar F-Pace oraz kolejnego wcielenia BMW serii 6. Wszystkie z debiutujących właśnie pojazdów otrzymały maksymalny wynik 5 gwiazdek.
Słabiej poradziły sobie z testami budżetowe: MG ZS, Dacię Duster II oraz Kię Stonic. Wszystkie w podstawowej wersji wyposażeniowej oceniono na trzy gwiazdki. Stonic przetestowany został również w bogatszej wersji wyposażenia z pakietem „safety pack”. W takiej konfiguracji przyznano autu maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

Prawdziwy pogrom przetoczył się natomiast przez tabele dotyczącą samochodów po kuracji odmładzającej. W tej grupie przetestowano – wciąż dostępne na europejskich rynkach: Alfa Romeo Giuliettę (debiut 2010 rok), DS3 (debiut 2009 rok), Fiata Punto (w obecnej formie od 2005 roku), Fordy C-MAX i Grand C-MAX (debiut 2010 rok), Opela KARLa (debiut 2014 rok) oraz Toyoty: Aygo (debiut w 2014 rok) i Yaris (debiut w 2011 roku).

W tym miejscu wypada dodać, że od debiutu każdego z pojazdów zmieniły się nie tylko wymagania dotyczące wykonywania samych testów zderzeniowych, ale też obowiązkowego wyposażenia pojazdów. To spowodowało, że jesteśmy właśnie świadkami prawdziwego „gradu” spadających gwiazdek!

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!
Maksymalny wynik ogólny - 5 gwiazdek – zachowała jedynie Toyota Yaris. Po dwie gwiazdki (z 5 na 3) straciły: Alfie Romeo Giulietta, DS3 i oba Fordy. W porównaniu z wynikiem uzyskanym w 2014 roku jedną gwiazdkę (z 4 na 3) straciła Toyota Aygo. W tym przypadku przetestowano też odmianę z pakietem safety, która utrzymała pierwotny wynik 4 gwiazdek.
Największym przegranym nowej tury testów okazał się jednak być Fiat Punto. Auto w znacznej bazuje jeszcze na modelu Grande Punto, co oznacza, że w wielu kwestiach obowiązują je wymogi homologacyjne z roku...2005! Właśnie to zawarzyło na ogólnym wyniku pojazdu, który – jako pierwszy w historii – otrzymał ogólną ocenę 0 gwiazdek!

Stało się tak za sprawą przyjętego przez Euro NCAP regulaminu, w myśl którego oceniane auto musi uzyskać noty w każdej z czterech głównych kategorii (bezpieczeństwa dorosłych, dzieci, niechronionych uczestników ruchu i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo). Auto nie posiada jednak takich elementów wyposażenia, jak sygnalizacja niezapiętych pasów (w punto dotyczy jedynie kierowcy), które wymagane są dzisiejszymi przepisami. W konsekwencji pojazd nie mógł dostać żadnych punktów za „dodatkowe” systemy bezpieczeństwa, bo – w myśl obowiązujących przepisów – nie ma nawet wyposażenia podstawowego. W efekcie wynik 0 punktów w 1 kategorii automatycznie poskutkował żenująco niskim rezultatem 0 gwiazdek!

Mimo tego, przeprowadzono jednak test zderzeniowy wg. obecnie obowiązujących standardów. Fiat Punto dziś otrzymał zaledwie 51 punktów procentowych w kategorii ochrony dorosłych pasażerów i tylko 43 punkty procentowe za ochronę dzieci. Zdaniem ekspertów z EuroNCAP odpowiada to „co najmniej dwóm gwiazdkom”. Warto przypomnieć, że jeszcze w momencie debiutu (2005 rok) samochód mógł pochwalić się maksymalnym wynikiem 5 gwiazdek! Tak ogromny postęp osiągnięto w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów w minionych 12 latach.


Opinie i komentarze na temat artykułu

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy! - GALERIA ZDJĘĆ

Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!Historyczna wpadka. Tak źle nie było jeszcze nigdy!

Zobacz także

Hyundai Kona Electric. Dane techniczne

Hyundai Kona Electric. Dane techniczne 2023-03-11

Hyundai wprowadza na rynek Konę nowej generacji. Wygląd tego samochodu poznaliśmy w grudniu ubiegłego roku, a w styczniu zaprezentowano pierwsze dane techniczne wersji spalinowych. Tym razem nadeszła kolej na wersję elektryczną.Hyundai Kona nowej...
Nowy Hyundai Kona. Kolejne informacje

Nowy Hyundai Kona. Kolejne informacje 2023-01-19

Hyundai ujawnił kolejne informacje na temat Kony nowej generacji. Przypomnijmy, że samochód ten będzie dostępny jako auto spalinowe, hybrydowe i elektryczne, a jego wygląd ujawniono w połowie grudnia 2022 roku.Teraz Koreańczycy zdradzili dane...
Kia Stinger Tribute Edition na pożegnanie

Kia Stinger Tribute Edition na pożegnanie 2022-12-28

Kia żegna się z modelem Stinger. Na zakończenie produkcji przygotowano wersję specjalną o nazwie Tribute Edition.Kia Stinger debiutowała w styczniu 2017 roku na salonie w Detroit, wersję europejską pokazano w marcu na salonie w Genewie. Auto, które...
Jaguar F-Pace SVR - prawdziwie drapieżny gatunek

Jaguar F-Pace SVR - prawdziwie drapieżny gatunek 2022-12-27

Jaguar przyciąga do siebie klientów wieloma walorami, ale pewnie jedną z najczęściej wymienianych cech, które wyróżniają go na tle konkurencji jest jedyny w swoim rodzaju charakterny styl. Oryginalny design, bogate opcje konfiguracji i cała otoczka...
Hyundai Kona nowej generacji

Hyundai Kona nowej generacji 2022-12-20

Hyundai zaprezentował nową generację modelu Kona. Samochód otrzymał futurystyczną stylizację, nawiązującą do wyglądu aut bateryjnych.Kona nowej generacje będzie dostępna w trzech wersja napędu, jako auto elektryczne (EV), hybrydowe (HEV) i...
Nowe testy zderzeniowe Euro NCAP. Ostatnie w 2022 roku

Nowe testy zderzeniowe Euro NCAP. Ostatnie w 2022 roku 2022-12-15

Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki ostatniej serii testów zderzeniowych przeprowadzonych w 2022 roku. Kolejne testy odbędą się już w przyszłym roku i będą prowadzone według zaostrzonych kryteriów. Z tego względu wielu producentów...