chceauto.pl
x
Dacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędami

Dacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędami

Motonowości
Redakcja ChceAuto.pl 2025-09-26

Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wymuszają na producentach stosowanie droższych, hybrydowych układów napędowych, które zastępuje zwykłe silniki spalinowe. Nie inaczej jest u Dacii. Rumuńska marka wprowadza nowy hybrydowy napęd do modeli Duster i Bigster, ale to nie koniec zmian.

  1. Napęd hybrid-G 150 4x4 w Dacii Duster i Dacii Bigster
  2. Dacia Duster z nowymi napędami

Napęd hybrid-G 150 4x4 w Dacii Duster i Dacii Bigster

Nowy napęd nazywa się hybrid-G 150 4x4 i trzeba przyznać, że jest to rozwiązania unikalne na rynku motoryzacyjnym, łączy bowiem dwa silniki, napęd wszystkich kół i zasilanie benzyną oraz gazem LPG. Napęd łączy składa się z silnika 1.2 l mild hybrid 48 V o mocy 103 kW (140 KM), który napędza przednią oś i współpracuje z silnikiem elektrycznym na tylnej osi dostarczającym maksymalnie 23 kW (31 KM) mocy. Całość zapewnia łączną maksymalną moc 113 kW (154 KM) i moment obrotowy 230 Nm w przypadku silnika spalinowego oraz do 87 Nm w przypadku silnika elektrycznego.
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Silnik spalinowy jest sprzężony z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem o sześciu przełożeniach, obsługiwaną manetkami przy kierownicy, natomiast silnik elektryczny współpracuje z dwuprzełożeniową skrzynią biegów z możliwością wysprzęglenia.

Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów o dwóch przełożeniach sprzężonej z silnikiem elektrycznym z tyłu, co jest nowością w tym segmencie, możliwe jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach na pierwszym biegu oraz obniżenie prędkości obrotowej silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Pozwala to na wykorzystanie napędu tylnego w szerokim zakresie do 140 km/h. Tryb neutralny (wysprzęglenie) pozwala wyeliminować straty energii spowodowane tarciem i ograniczenie zużycia paliwa podczas jazdy z napędem na dwa koła.
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Nowością w samochodach Dacii jest możliwość zmiany przełożeń skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Są one szczególnie przydatne w specyficznych sytuacjach, takich jak jazda terenowa, ciągnięcie przyczepy czy jazda po górach.

Dwa zbiorniki na benzynę i LPG, każdy o pojemności 50 litrów, zapewniają zasięg nawet do 1500 km (w cyklu WLTP, w przypadku Dustera) na jednym tankowaniu.
Dacia Duster
Dacia Duster

Dacia Duster z nowymi napędami

Ponadto Duster otrzymał mocniejsze układy napędowe: hybrid 155 zastępuje hybrid 140, mild hybrid 140 zastępuje mild hybrid 130, a Eco-G 120 zastępuje Eco-G 100.

Układ napędowy hybrid 155 znany jest już w Bigstera. Składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła.
Dacia Duster
Dacia Duster
Układ mild hybrid 140 łączy trzycylindrowy silnik 1.2, oparty na cyklu Millera, z systemem miękkiej hybrydy 48 V i z sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynią biegów. Samochód odzyskuje energię, przechowując w baterii o pojemności 0,8 kWh.

Duster ECO-G 120 zyskał 20 KM mocy, co uzyskano zmianą oprogramowania. Dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 100 litrów (po 50 l LPG i benzyna) zasięg wynosi do 1380 km. Zbiornik LPG znajduje się pod podłogą, dzięki czemu zachowano pojemność bagażnika.

Dacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędami - GALERIA ZDJĘĆ

Dacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędamiDacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędamiDacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędamiDacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędamiDacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędamiDacia Bigster i Dacia Duster z nowymi napędami

Zobacz także

Dacia Bigster LPG. Polskie ceny

Dacia Bigster LPG. Polskie ceny 2025-05-01

Dacia Bigster, czyli kompaktowy SUV, o rozmiar większy od Dustera, weszła do sprzedaży w styczniu 2025 roku. Jednak na wersję z fabryczną instalacją gazową trzeba było poczekać dłużej. Dopiero teraz możliwe stało się zamawianie tej wersji, wiemy...
Dacia Bigster. Polskie ceny

Dacia Bigster. Polskie ceny 2025-01-11

Dacia Bigster to kompletnie nowy SUV, pozycjonowany w segmencie kompaktowym, a więc o rozmiar większy od nowej Dacii Duster. Samochód został zaprezentowany w październiku 2024 roku na salonie w Paryżu. Auto oparto na prototypie Bigster Concept, który...
Dacia Duster III (2024). Polskie ceny są atrakcyjne

Dacia Duster III (2024). Polskie ceny są atrakcyjne 2024-03-27

Dacia otwiera zamówienia na nowego Dustera w Polsce. Gama napędowa tego modelu będzie szeroka. W ofercie znajdzie się m.in. pełna hybryda, hybryda typu mild, silnik z fabrycznym LPG, oraz z napędem na dwa lub cztery koła.
Dacia Duster III generacji oficjalnie

Dacia Duster III generacji oficjalnie 2023-11-30

Dacia zaprezentowała III generację modelu Duster. Dla rumuńskiej marki to bardzo ważny model, od 2010 roku do dziś sprzedano ponad 2,2 mln egzemplarzy dwóch generacji Dustera. Co więcej, w 2022 roku to właśnie Duster był najchętniej kupowanym SUV-em...
Dacia Duster 2022 bez retuszu

Dacia Duster 2022 bez retuszu 2022-02-14

Dacia Duster to drugi najchętniej wybierany przez klientów indywidualnych nowy samochód w Polsce. W czym tkwi tajemnica jego sukcesu? Czy wszystko rozbija się o atrakcyjną cenę? A może Duster ma zdecydowanie więcej zalet niż te, które wprost...
Rekordowa sprzedaż Dacii. Kupiłeś Dustera albo Sandero?

Rekordowa sprzedaż Dacii. Kupiłeś Dustera albo Sandero? 2022-01-17

W ubiegłym roku na drogi całego świata trafiło aż 537 095 nowych Dacii. Producent pierwszy raz w historii znalazł się w Europie na liście trzech najchętniej wybieranych marek przez klientów indywidualnych!W 2021 roku Dacia osiągnęła rekordowy -...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS