Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wymuszają na producentach stosowanie droższych, hybrydowych układów napędowych, które zastępuje zwykłe silniki spalinowe. Nie inaczej jest u Dacii. Rumuńska marka wprowadza nowy hybrydowy napęd do modeli Duster i Bigster, ale to nie koniec zmian.
- Napęd hybrid-G 150 4x4 w Dacii Duster i Dacii Bigster
- Dacia Duster z nowymi napędami
Napęd hybrid-G 150 4x4 w Dacii Duster i Dacii Bigster
Nowy napęd nazywa się hybrid-G 150 4x4 i trzeba przyznać, że jest to rozwiązania unikalne na rynku motoryzacyjnym, łączy bowiem dwa silniki, napęd wszystkich kół i zasilanie benzyną oraz gazem LPG. Napęd łączy składa się z silnika 1.2 l mild hybrid 48 V o mocy 103 kW (140 KM), który napędza przednią oś i współpracuje z silnikiem elektrycznym na tylnej osi dostarczającym maksymalnie 23 kW (31 KM) mocy. Całość zapewnia łączną maksymalną moc 113 kW (154 KM) i moment obrotowy 230 Nm w przypadku silnika spalinowego oraz do 87 Nm w przypadku silnika elektrycznego.

Dacia Bigster
Silnik spalinowy jest sprzężony z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem o sześciu przełożeniach, obsługiwaną manetkami przy kierownicy, natomiast silnik elektryczny współpracuje z dwuprzełożeniową skrzynią biegów z możliwością wysprzęglenia.
Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów o dwóch przełożeniach sprzężonej z silnikiem elektrycznym z tyłu, co jest nowością w tym segmencie, możliwe jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach na pierwszym biegu oraz obniżenie prędkości obrotowej silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Pozwala to na wykorzystanie napędu tylnego w szerokim zakresie do 140 km/h. Tryb neutralny (wysprzęglenie) pozwala wyeliminować straty energii spowodowane tarciem i ograniczenie zużycia paliwa podczas jazdy z napędem na dwa koła.

Dacia Bigster
Nowością w samochodach Dacii jest możliwość zmiany przełożeń skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Są one szczególnie przydatne w specyficznych sytuacjach, takich jak jazda terenowa, ciągnięcie przyczepy czy jazda po górach.
Dwa zbiorniki na benzynę i LPG, każdy o pojemności 50 litrów, zapewniają zasięg nawet do 1500 km (w cyklu WLTP, w przypadku Dustera) na jednym tankowaniu.

Dacia Duster
Dacia Duster z nowymi napędami
Ponadto Duster otrzymał mocniejsze układy napędowe: hybrid 155 zastępuje hybrid 140, mild hybrid 140 zastępuje mild hybrid 130, a Eco-G 120 zastępuje Eco-G 100.
Układ napędowy hybrid 155 znany jest już w Bigstera. Składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła.

Dacia Duster
Układ mild hybrid 140 łączy trzycylindrowy silnik 1.2, oparty na cyklu Millera, z systemem miękkiej hybrydy 48 V i z sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynią biegów. Samochód odzyskuje energię, przechowując w baterii o pojemności 0,8 kWh.
Duster ECO-G 120 zyskał 20 KM mocy, co uzyskano zmianą oprogramowania. Dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 100 litrów (po 50 l LPG i benzyna) zasięg wynosi do 1380 km. Zbiornik LPG znajduje się pod podłogą, dzięki czemu zachowano pojemność bagażnika.