chceauto.pl
x
Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2023-02-20
„Cupra” jako osobna marka, produkująca indywidualne modele, kształtowała się stopniowo. Na początku tym określeniem opisywano usportowione samochody SEATa, a następnie wydzielono część modeli, które Cupra modyfikowała, umieszczając na nich swoje logo i oficjalnie zmieniając nazwę. Jednym z takich przypadków jest model Ateca, od którego Cupra zaczęła budować własną markę. W naszym teście sprawdzamy, ile jest tutaj marketingowego sprytu, a ile faktycznych zmian konstrukcyjnych.

Znaczące detale

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
Ateca to model, który występuje zarówno jako SEAT, jak i Cupra, a zmiany wizualne na zewnątrz sprowadzają się do detali. Te pojedyncze detale składają się jednak na rasową i mocno wyróżniającą się całość, szczególnie jeśli zdecydujemy się na tak wyrazisty czerwony lakier, jakim pokryto nadwozie testowanego przez nas egzemplarza. Cupra w porównaniu do SEATa posiada bardziej rozbudowane zderzaki, dodatkowe elementy aerodynamiczne, wyraźniej zaznaczone wloty powietrza i aż cztery (prawdziwe) końcówki układu wydechowego. Ponadto Cupra oznaczyła ten samochód swoimi emblematami i w żadnym widocznym miejscu nie pojawia się logo SEATa.

Cupra Ateca przynależy do segmentu C i została zbudowana na bazie platformy MQB, szeroko stosowanej w koncernie VW. Ateca ma wymiary bardzo zbliżone do Skody Karoq i nieco mniejsze niż Volkswagen Tiguan – mierzy dokładnie 4386 mm długości, 2078 mm szerokości z lusterkami oraz 1613 mm wysokości. Rozstaw osi to 2630 mm, a masa wynosi około 1600 kg.

Stonowane wnętrze

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
O ile sylwetka prezentuje się wyzywająco i charakternie, tak projekt kabiny z tą koncepcją stylistyczną nie koresponduje. Spotkamy tu raczej zachowawczy projekt, któremu przydałoby się małe odświeżenie – deska rozdzielcza na przykład w Cuprze Formentor prezentuje się już znacznie bardziej efektownie. Wykorzystane materiały wykończeniowe są przeciętnej jakości, w zdecydowanej większości spotkamy tu tworzywa sztuczne, które gdzieniegdzie, na przekład na boczkach drzwi, pokryte zostały cienką warstwą sztucznej skóry. Spasowanie jest solidne, choć na wertepach niektóre elementy wnętrza delikatnie trzeszczą.

Ateca w wydaniu Cupry w środku wyróżnia się fotelami, które posiadają zintegrowane zagłówki i stylizowane są na fotele kubełkowe. Wbrew ich wyglądowi okazują się wygodne w codziennej eksploatacji, są wystarczająco miękkie i pozycja na nich jest naturalna. Zapewniają przy tym niezłe trzymanie boczne, choć brakuje im regulacji szerokości oparcia – osoby o drobniejszej budowie nie mogą liczyć na solidne stabilizowanie ciała. Drugim wyróżnikiem jest sportowa kierownica z dwoma specjalnymi przyciskami – jeden z nich służy do zmiany trybu jazdy, a drugi do uruchamiania i gaszenia silnika. Kierownica została obszyta grubą skórą i wyprofilowana w taki sposób, że pewnie i wygodnie leży w dłoniach.

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
Prosta bryła nadwozia sprawia, że w kabinie jest zaskakująco przestronnie i to w obu rzędach. Z tyłu środkowe miejsce ogranicza wysunięty tunel środkowy oraz wąskie siedzisko, ale czterem dorosłym osobom Ateca zapewni wysoki komfort. Podstawowa pojemność bagażnika to 485 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy 1579 litrów, niestety bez płaskiej powierzchni. Multimedia obsługiwane są przez ponad 9-calowy wyświetlacz dotykowy, zgrabnie wkomponowany w deskę rozdzielczą. System operacyjny potrzebuje chwili po uruchomieniu pojazdu, by być gotowym do pracy i przez pierwszych parę sekund mocno się zacina. Później jednak działa już całkiem sprawnie i na szczęście nie realizuje wszystkich funkcji – liczba fizycznych przycisków jest tutaj całkiem spora, chociażby na panelu klimatyzacji. Na pokładzie znajduje się także wirtualny zestaw wskaźników z ekranem o przekątnej ponad 10 cali, który oferuje rozbudowane możliwości konfigurowania przekazywanych informacji.

Osiągi pod kontrolą

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
Pod maską pracuje 2-litrowa turbodoładowana jednostka benzynowa, generująca aż 300 KM. Jeszcze bardziej imponującą wartością jest jej moment obrotowy na poziomie 400 Nm, który w pełni dostępny jest już od 2000 obrotów silnika na minutę. Za zmianę biegów odpowiada 7-stopniowa skrzynia DSG, przekazująca napęd na wszystkie koła, z wykorzystaniem sprzęgła Haldex. Cała ta inżynieria skutkuje przyspieszeniem do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy oraz prędkością maksymalną wynoszącą 249 km/h.

Cupra Ateca jest więc samochodem bardzo szybkim, a potężny moment obrotowy przy niskich obrotach silnika powoduje, że każde mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia gwałtownie wyrywa nas do przodu. Pomaga w tym dwusprzęgłowa skrzynia DSG, której redukcja zajmuje co prawda nieco dłuższą chwilę, ale następnie bardzo trafnie dobiera przełożenia do aktualnych warunków. Sposób prowadzenia nie jest jednocześnie wymagający, a nawet określić można by go mianem nieangażującego. To dobra informacja dla tych, którzy szukają łatwego do opanowania i bezpiecznego samochodu, gorsza dla tych, którzy oczekują ekscytujących sportowych wrażeń. Pewności dodaje dynamicznie rozdzielany na obie osie napęd, który nawet przy gwałtownym ruszaniu na śliskiej nawierzchni nie dopuszcza do poślizgu kół. Na łukach nie musimy się też obawiać o wystąpienie pod- czy nadsterowności i Ateca doskonale sprawdza się na krętych drogach.

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
Dostępne tryby jazdy wpływają na charakterystykę adaptacyjnego zawieszenia, siłę wspomagania układu kierowniczego, działanie silnika, skrzyni biegów i aktywnego wydechu. Zawieszenie (niezależnie od wybranego trybu) i tak pozostaje ponadprzeciętnie sztywne, co przeciwdziała przechyłom nadwozia, ale doskwiera na nierównościach. Producent przewidział co prawda również i tryb „offroad”, jednak obniżony prześwit, niskoprofilowe opony i wysunięte zwisy nie zachęcają do przemierzania bezdroży. Układ kierowniczy ma już bardziej uniwersalny zakres pracy – od leniwie neutralnego, po precyzyjnie przenoszącego każdy ruch kierownicy. Wydech marki Akrapovic wygląda i brzmi fenomenalnie – w ustawieniach sportowych wydaje z siebie basowy pomruk, wytwarza efektowne strzały, a jego dźwięk jest naturalny i przyjemny dla ucha. Jest to jednak opcja wymagająca dopłaty 16 576 zł.

Już seryjne hamulce można pochwalić za przyzwoitą skuteczność i w codziennej eksploatacji sprawują się bez zarzutu. Gdyby natomiast ktoś poczuł w tym zakresie niedosyt, to dokupić można wyczynowy układ hamulcowy Brembo za 11 740 zł. Wnętrze wyciszone zostało bardzo poprawnie i przy wysokich prędkościach szum powietrza nie jest męczący. Pozytywnie oceniamy też systemy wspomagające kierowcę – adaptacyjny tempomat oraz asystent utrzymania na pasie ruchu to jedne z lepszych rozwiązań tego typu w tym segmencie.

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
Zużycie paliwa w mieście to realnie około 11 l/100 km, a poza obszarem zabudowanym spada ono do poziomu 7,5 l/100 km. Przy tempie autostradowym należy liczyć się z tym, że spalanie wzrośnie mniej więcej do 12 l/100 km. Bardziej agresywne obchodzenie się z pedałem przyspieszenia podniesie te wartości o co najmniej 2-3 l/100 km. Uzyskanie średnio w cyklu mieszanym wyniku poniżej 11 l/100 km stanowi więc pewne wyzwanie. Pociesza fakt, że zbiornik paliwa mieści 55 litrów, stąd przesadnie częste wizyty na tankowanie nie będą potrzebne.

Cupra Ateca – ile kosztuje?

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
Cupra Ateca występuje tylko z jedną konfiguracją napędu, czyli z 2-litrowym silnikiem TSI o mocy 300 KM, 7-biegową skrzynią DSG oraz napędem na wszystkie koła. Ceny rozpoczynają się od 223 100 zł i bez dopłat otrzymujemy między innymi adaptacyjne zawieszenie, system kamer 360 stopni, asystent parkowania wraz z czujnikami, kompletne multimedia, czy automatyczną klimatyzację. Bazowe wyposażenie jest już bardzo bogate, ale lista opcji w konfiguratorze nadal ma wiele pozycji (najczęściej nienależących do najtańszych) i tak egzemplarz przedstawiony w naszym teście kosztuje około 250 000 zł.

Cupra Ateca – podsumowanie i nasza opinia

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie
Cupra Ateca udowadnia, że usportowione SUVy mają rację bytu nie tylko w najdroższej klasie premium. Jest to samochód, który oferuje świetne osiągi opakowane w praktyczne i funkcjonalne nadwozie. Wszechstronność i uniwersalność zapewniają też zróżnicowane tryby jazdy, dzięki którym auto może być spokojne, ciche i ułożone lub agresywne, głośne i przede wszystkim szybkie. Sztywne zawieszenie narzuca pewne ograniczenia, ale w końcu mówimy o SUVie, któremu znacznie bliższe są równe asfaltowe drogi niż leśne tereny. Trudno powiedzieć, jak długo Cupra Ateca pozostanie na rynku, ponieważ jej sprzedaż sukcesywnie zagarnia sobie Formentor, czyli pierwszy samodzielnie opracowany model Cupry. Ateca ma jednak solidne atuty, by w tej wewnętrznej konkurencji zyskać swoich klientów.

Tekst i zdjęcia: Michał Borowski

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie - GALERIA ZDJĘĆ

Cupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVieCupra Ateca - hiszpański temperament w rodzinnym SUVie

Zobacz także

Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy

Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy 2025-10-26

Debiut Forda Kugi odbył się w 2008 roku i model ten okazał się strzałem w dziesiątkę - szybko zyskał popularność i stanął do zaciętej rywalizacji w prężnie rozwijającym się wtedy segmencie C-SUV. Aktualnie w salonach obecna jest trzecia...
Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane?

Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane? 2025-10-26

Symbioz dołączył do oferty Renault w 2024 roku, co zgrało się w czasie z wycofaniem modelu Megane. Co prawda w gamie francuskiego producenta jest Megane E-Tech, ale to crossover dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Symbioz może zatem być...
BAIC Beijing 5 | Chiński konkurent Toyoty RAV4?

BAIC Beijing 5 | Chiński konkurent Toyoty RAV4? 2025-10-09

BAIC Group to państwowy chiński koncern motoryzacyjny, który w Polsce pojawił się w grudniu 2023 roku. Choć w naszym kraju ta marka wciąż zyskuje dopiero rozpoznawalność, to w Chinach jest ona jedną z największych firm samochodowych, która...
Dacia Bigster Hybrid Journey | Warto było czekać

Dacia Bigster Hybrid Journey | Warto było czekać 2025-10-07

Bigster do zupełnie nowy model Dacii, który pełni obecnie rolę auta flagowego i zadebiutował w 2025 roku. Co ciekawe, pierwsze zapowiedzi miały miejsce już w 2021 roku, kiedy pokazano jego prototyp i jak się okazało bardzo wiernie oddawał on to, co...
Range Rover Velar P400 | Nieracjonalnie fantastyczny

Range Rover Velar P400 | Nieracjonalnie fantastyczny 2025-08-27

Range Rover Velar zadebiutował w 2017 roku i stanowi ciekawe uzupełnienie gamy modelowej Land Rovera. W linii Range Rovera plasuje się pomiędzy mniejszym modelem Evoque oraz większym Sport. Velar konkuruje w przepełnionym po brzegi segmencie, a mimo to...
Ford Bronco Outer Banks | Próba ucywilizowania terenówki

Ford Bronco Outer Banks | Próba ucywilizowania terenówki 2025-08-06

Ford Bronco zadebiutował w 1965 roku i jego obecność na rynku trwała nieprzerwanie do roku 1996. Auto zdobyło serca Amerykanów, którzy poszukiwali stosunkowo niewielkiej terenówki, mającej jednocześnie wiele cech wspólnych z amerykańskimi SUVami....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS