Renault Symbioz otrzyma nowy układ napędowy. Nadal będzie to hybryda bez możliwości ładowania, ale o większej mocy i niższym zużyciu paliwa. Niestety, nowy napęd oznacza również nową, wyższą cenę.
- Renault Symbioz. Stara hybryd to już historia
- Renault Symbioz z nowym napędem hybrydowym
- Renault Symbioz. Nowe ceny
Renault Symbioz. Stara hybryd to już historia
Renault Symbioz to kompaktowy SUV pozycjonowany między Capturem i Australem. Symbioz ma 441 cm długości, 79 cm szerokości i 157 cm wysokości, jest więc o 10 cm krótszy od Australa i o 16 cm - od Arkany. Samochód trafił na rynek w lipcu 2024 roku.
Od początku auto było oferowane z jednym tylko układem napędowym. Była to tzw. pełna hybryda o mocy systemowej 145 KM i momencie 205 Nm. Był to powszechnie stosowany w samochodach Renault układ, którego sercem był czterocylindrowy silnik o pojemności 1.6 l o mocy 94 KM. Jednostka spalinowa była wspomagana przez silnik elektryczny o mocy 49 KM. Całość współpracowała z bezstopniową skrzynią biegów.

Renault Symbioz
W ostatnim czasie Renault wycofuje się z tego napędu, zastępując go nowym rozwiązaniem. I takich zmian doczekał się właśnie Symbioz.
Renault Symbioz z nowym napędem hybrydowym
Nowy zespół napędowy oparty jest o czterocylindrowy silnik 1.8 i ma moc systemową 160 KM. Oprócz silnika spalinowego napęd obejmuje dwa silnik elektryczne zasilane z nowego akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh oraz nowej wielotrybowej skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym.
Zwiększona pojemność silnika spalinowego zaowocowała większą mocą - generuje on obecnie 109 KM, zamiast 94 KM, a moment obrotowy wzrósł o 25 proc. (do 172 Nm, czyli +22 Nm). Maksymalny moment obrotowy jest osiągany w niższym zakresie obrotów silnika (około 2000 obr/min).
Oprócz zwiększenia pojemności w silniku wprowadzono szereg zmian zwiększających jego efektywność energetyczną. Jest on teraz wyposażony w wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego (350 barów) i pracuje w cyklu Atkinsona, który przyczynia się do zmniejszania zużycia paliwa dzięki dłuższym czasom otwarcia zaworów ssących w fazie sprężania. Ponadto jest on wyposażony w filtr cząstek stałych GPF.

Renault Symbioz
W skład zespołu napędowego wchodzą dwa silniki elektryczne: „e-silnik” o mocy 50 KM i momencie obrotowym 205 Nm służący do napędzania kół i doładowywania akumulatora w fazach hamowania i zwalniania oraz rozrusznik-alternator typu HSG (High-Voltage Starter Generator) o mocy 20 KM do obsługi zmiany biegów.
Są one zasilane z nowego akumulatora, chłodzonego obecnie powietrzem, o pojemności 1,4 kWh (280 V), zastępującego poprzednią wersję o pojemności 1,2 kWh, co oznacza wzrost pojemności użytecznej o około 20 proc., a tym samym zwiększenie zasięgu w trybie elektrycznym.

Renault Symbioz
Renault Symbioz. Nowe ceny
Gdy Renault Symbioz wchodziło na rynek w lipcu 2024 roku, było oferowane w trzech poziomach wyposażenia: techno, esprit Alpine i topowej wersji iconic. Ceny auta wynosiły wóczas 135 900 zł (techno), 144 900 (esprit Alpine) i 151 900 (topowa wersja iconic).
Obecnie gama obejmuje cztery wersje wyposażeniowe, nowością jest bazowa odmiana evolution za 130 900 zł. Pozostałe ceny wyglądają następująco: 137 900 zł (techno), 146 900 (esprit Alpine) i 153 900 (iconic). Mamy wiec do czynienia z podwyżką o 2 tys. zł.
Warto przypomnieć, że Renault Symbioz jest również oferowane z silnikiem o mocy 140 KM i technologią mild hybrid. Takie auto kosztuje od 115 900 zł, czyli o 15 tys. taniej niż pełna hybryda.