Renault 4 to kultowy samochód, który zmotoryzował Francję. Samochód powstał w latach 60. ubiegłego wieku i miał być samochodem dla każdego, tanim, praktycznym i prostym w serwisowaniu. Niestety dziś raczej dąży się do tego, by Europejczycy mieli coraz mniej samochodów, a jeśli już mają, to były one na baterie. Stąd producenci nie oferują tego, co chcą klienci, ale to co, jest wymuszone przepisami, normami emisji spalin i karami za ich przekroczenie. I dlatego właśnie powstało nowe Renault 4. Samochód, który nazwą i stylizacją odwołuje się do legendarnego poprzednika, ale ma elektryczny napęd.
- Skąd się wzięło Renault 4?
- Renault 4. Nadwozie
- Renault 4. Wnętrze
- Renault 4. Napęd
- Renault 4. Premiera rynkowa
Skąd się wzięło Renault 4?
Renault 4 zostało wprowadzone na rynek w 1961 roku. Był to pierwszy model Renault z silnikiem z przodu i przednim napędem, co pozwoliło uzyskać płaską podłogę, dzięki pozbyciu się tunelu na wał napędowy. Auto spotkało się z ciepłym przyjęciem i przetrwało w produkcji do 1992 roku, a więc przeszło 30 lat. W tym czasie powstało 8 135 424 sztuk, które sprzedano na pięciu kontynentach i w ponad stu krajach. Tym samym R4 stało się najchętniej kupowanym modele Renault.
Renault 4
Samochód był produkowany w Europie (Belgia, Hiszpania itd.), w Ameryce Południowej (Argentyna, Kolumbia, Peru itd.), w Afryce (Algieria, Maroko, Afryka Południowa itd.), a nawet w Oceanii.
Samochód był fenomenem, a jego sukcesu nowe Renault 4 na pewno nie powtórzy.
Renault 4. Nadwozie
Nowe Renault 4 jest oparte na tej samej platformie dla samochód elektrycznych o nazwie AmpR Small, którą wykorzystuje Renault 5, oba pojazdy dzielą ze sobą niemal 70 proc. części. Oba są też pozycjonowane w segmencie B, i co ciekawe, to Renault 4 jest pojazdem większym: długość jego nadwozia wynosi 414 cm, o 22 cm więcej niż mierzy nadwozie Renault 5 (392 cm). Renault zamierza tak pozycjonować R4 wobec R5, jak Captura wobec Clio. A porównując je wobec tych właśnie modeli, okaże się, że Renault 4 jest o 9 cm dłuższe od Clio i 9 cm krótsze od Captura.
Renault 4
Ciekawym nawiązaniem do przeszłości jest płócienny, składany dach. Można go zwinąć, uzyskując wrażenia jazdy niemal kabrioletem, jednocześnie jest znacznie lżejszy od dachu szklanego (co w elektryku ma duże znaczenie). Dach jest oczywiście opcjonalny. Pojemność bagażnika wynosi 420 litrów (w tym 30 l na schowek na kable).
Renault 4
Renault 4. Wnętrze
Wnętrze Renault 4 jest identyczne jak kabina Renault 5. To oznacza m.in. ekran cyfrowych zegarów wielkości 10,1 cala i ekran systemu infotainment wielkości 7 lub 10 cali. Sam system infotainment, podobnie jak w innych modelach Renault, oparto na Android Automotive, dzięki czemu wśród dostępnych aplikacji są m.in. Mapy Google.
Pod dotykowym ekranem znajdziemy fizyczny panel sterowania klimatyzacją, który współpracuje z ekranem.
Renault 4
Renault 4. Napęd
Renault 4 będzie dostępne w dwóch wersjach napędowych. Słabsza napędzana jest silnikiem o mocy 120 KM (225 Nm), a mocniejsza - 150 KM (245 Nm; w R5 dostępny jest jeszcze słabszy silnik o mocy 94 KM). Słabszy silnik czerpie energię z akumulatora o pojemności 40 kWH, a mocniejszy - 52 kWh. Mocniejsza wersja będzie rozpędzać się do 100 km/h w 8,5 s.
Zasięg modelu z większym akumulatorem ma wynosić około 400 km wg WLTP, a więc realnie możliwe będzie przejechanie do 300 km.
Renault 4
Ładowanie możliwe jest przy pomocy zabudowanej ładowarki o mocy 11 kW oraz na stacjach szybkiego ładowania z mocą 100 kW. Wówczas uzupełnienie energii z 20 do 80 proc. ma trwać koło pół godziny.
Renault 4
Renault 4. Premiera rynkowa
Renault 4 będzie produkowanyew zakładzie w Maubeuge we Francji i trafi do sprzedaży w 2025 roku. Ceny zapewne będą podobne, jak w przypadku Renault 5, czyli około 25 tys. euro, z mniejszą baterią. Na złotówki będzie grubo powyżej 100 tys. zł, chociaż zapewne ten model szybko do naszego kraju nie trafi, więc tego typu szacunki są mocno przedwczesne.